REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie

Subskrybuj nas na Youtube
Kierownica po prawej stronie. /fot. Newspress
Kierownica po prawej stronie. /fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie stanie się możliwa? Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierowało do konsultacji społecznych założenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym umożliwiającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie.

Celem prowadzonych działań legislacyjnych jest stworzenie systemu norm prawnych umożliwiających na terytorium RP rejestrację niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie. W związku z tym, podstawowym założeniem prac legislacyjnych w tej materii jest dopuszczenie do rejestracji na terytorium RP określonych pojazdów z kierownicą po prawej stronie: samochodów osobowych oraz pojazdów specjalnych mających znaczenie dla gospodarki, tj. pojazdu przeznaczonego do oczyszczania dróg, do wywozu śmieci, żurawi samochodowych. Zgodnie z zapisami projektu (art. 81 ust. 12a), pojazdy takie powinny być objęte świadectwem homologacji typu WE pojazdu, czego weryfikacja będzie dokonywana w toku przeprowadzania okresowego badania technicznego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium RP, poprzez przedstawienie świadectwa zgodności WE lub oświadczenia producenta, potwierdzających wprowadzenie pojazdu do obrotu na podstawie świadectwa homologacji typu WE pojazdu.

REKLAMA

Pobierz bezpłatny wzór umowy: Samochód

Ponadto, w związku z zawartą w ww. ustawie możliwością udzielenia przez ministra właściwego do spraw transportu, indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych, a także biorąc pod uwagę, iż projektowana zmiana ustawy określać będzie katalog pojazdów, Założenia do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym które nie będą musiały uzyskać przedmiotowego odstępstwa, podjęto decyzję o sformułowaniu przepisu wskazującego wyłączenie pojazdów objętych tym katalogiem, z przepisu dotyczącego odstępstwa od warunków technicznych (projektowany art. 67 ust. 1a).

Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe

Analiza norm prawnych obowiązujących w innych krajach UE

W celu opracowania, właściwego pod względem technicznym i ekonomicznym, systemu przepisów prawnych umożliwiających na terytorium RP rejestrację niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie, przeprowadzono analizę norm prawnych obowiązujących w tym zakresie w innych krajach UE. W wyniku analizy norm prawnych obowiązujących w przedmiotowym zakresie w Republice Czeskiej, Królestwie Niderlandów, Królestwie Hiszpanii oraz w Zjednoczonym Królestwie Wielkie Brytanii i Irlandii Północnej stwierdzono, co następuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) Republika Czeska

W Republice Czeskiej istnieje możliwość zarejestrowania pojazdu z prawostronnym układem kierowniczym pochodzącego z kraju UE pod warunkiem spełnienia następujących warunków:

REKLAMA

− osoba ubiegająca się o rejestrację takiego pojazdu potwierdzi, że mieszkała w państwie członkowskim UE i przeprowadza się do Republiki Czeskiej wraz z mieniem, w tym zakupionym na terytorium UE pojazdem. Potwierdzeniem tego jest wpis w dowodzie rejestracyjnym albo oświadczenie o rejestracji pojazdu,

− pojazd taki musi być dostosowany do ruchu prawostronnego w zakresie świateł oraz lusterek. Dostosowanie to musi być udokumentowane protokołem wydanym przez certyfikowany instytut badawczy.

Pojazd powinien spełniać wymagania:

a. regulaminu EKG ONZ nr 48 w zakresie świateł dla pojazdu przystosowanego do ruchu prawostronnego. Wiąże się to z wymianą reflektorów głównych (w nowszych modelach pojazdów reflektory główne wyposażone są w przełączniki umożliwiające dostosowanie do obu kierunków ruchu), zmiana położenia światła tylnego przeciwmgłowego.

b. regulaminu EKG ONZ nr 46 w zakresie dostosowania bocznego lusterka lewego do uczestniczenia pojazdu w ruchu prawostronnym. Od 2 serii poprawek do regulaminu nr 46 lusterka montowane w pojazdach zapewniają jednakowe pole widzenia po obu stronach pojazdu.

b) Królestwo Niderlandów

REKLAMA

Po dokonaniu analizy materiałów uzyskanych z RDW, holenderskiego organu wykonawczego przy Ministerstwie Infrastruktury i Środowiska w przedmiocie możliwości rejestracji pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie na terytorium Królestwa Niderlandów, celem dokonania rejestracji pojazdu należy stawić się w stacji kontroli pojazdów prowadzonej przez RDW. Tam przeprowadzane są wszelkie procedury związane z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. W Holandii dla pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie istnieje konieczność dokonania zmiany przednich świateł mijania poprzez dostosowanie ich analogicznie do wymagań dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. Ponadto, pojazdy wyposażone w jedno tylne światło przeciwmgłowe muszą mieć je zamieszczone po stronie lewej lub też na środku tyłu pojazdu.

W zakresie lusterek, w pojeździe z kierownicą umieszczoną po prawej stronie muszą one być umieszczone na zasadach określonych dla pojazdu z kierownicą umieszczoną po lewej stronie. Lusterko zewnętrzne z lewej strony pojazdu niezależnie od roku produkcji musi być zamontowane po jego lewej stronie. Pojazdy z krajów UE lub będące stronami EFTA, z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, posiadające ważne badanie techniczne, nie podlegają temu badaniu, za wyjątkiem konieczności sprawdzenia dostosowania świateł zewnętrznych do ruchu prawostronnego.

Podczas procedury dopuszczania pojazdu do ruchu, należy przedstawić oryginały kompletnych dokumentów rejestracyjnych pojazdu z kraju pochodzenia. W przypadku pojazdów wyprodukowanych w roku 1995 lub później, istnieje także możliwość dołączenia świadectwa zgodności WE (CoC) potwierdzającego uzyskanie świadectwa homologacji.

c) Królestwo Hiszpanii

Pojazd z kierownicą po prawej stronie musi być dostosowany do ruchu prawostronnego obowiązującego w Królestwie Hiszpanii w zakresie świateł stosownie do przepisów regulaminu EKG ONZ nr 48. Wszystkie lampy pojazdu muszą posiadać znak homologacji (EKG ONZ lub UE).

d) Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

Pojazdy używane sprowadzone z jednego z krajów UE, powinny spełniać unijne wymagania homologacyjne, tj. właściciel pojazdu powinien przedstawić CoC albo inny dokument wystawiony przez producenta potwierdzający objęcie pojazdu unijnym świadectwem homologacji. Pojazdy takie muszą być dostosowane do wymagań obowiązujących na terenie Zjednoczonego Królestwa, tj. przystosowane do ruchu lewostronnego zgodnie z unijnymi wymaganiami w zakresie: świateł przednich, światła tylnego przeciwmgłowego, kierunkowskazów, prędkościomierza, oraz pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach. Potwierdzeniem tego jest certyfikat wydawany, zgodnie z procedurą wzajemnego uznawania, przez Vehicle Certification Agency (VCA). Natomiast pojazdy zarejestrowane uprzednio w kraju nie należącym do UE, muszą być poddane procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu.

Zobacz serwis: Rejestracja samochodu

Źródło: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Afera z dofinansowaniami z KPO – o co chodzi? PARP zapowiada kontrole, premier: nie zaakceptuję marnowania środków, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

REKLAMA

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

To wywróci pracę na etacie milionom Polaków. Nadchodzi rewolucyjna zmiana w prawie. Kto na tym straci, kto zyska

W określonych przypadkach będzie można pracować, wyjść z domu, żeby zrobić zakupy, a nawet wyjechać za granicę. Tak ma wyglądać chorowanie po nowemu na L4. Resort rodziny, pracy i polityki społecznej szykuje prawdziwy przewrót w zwolnieniach lekarskich. Skąd te rewolucyjne zmiany? W opinii ministerstwa niektóre przepisy regulujące kwestię L4 są niedostosowane do obecnych potrzeb

REKLAMA