REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie pokoleniami pracowników

Izabela Polus
kierownik zespołu ds. kadr i płac
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu./Fot. Shutterstock
Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne zarządzanie pokoleniami pracowników pozwala efektywnie wykorzystać drzemiący w nich potencjał i przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstwa. I chociaż w temacie tym wiele zostało już powiedziane, wcale nie oznacza to, że zagadnienie nie stanowi już wyzwania dla pracodawców i menadżerów. Jak więc zarządzać wielopokoleniowością w firmie?

Jakie generacje pracowników mogą funkcjonować w firmie?

Za pokolenie uznaje się możliwą do wyodrębnienia grupę ludzi, których łączy zbliżony czas urodzenia oraz istotne wydarzenia toczące się na krytycznych etapach ich rozwoju. W firmie funkcjonować mogą trzy generacje pracowników:

REKLAMA

  1. Baby Boomers – zalicza się do nich osoby urodzone po II wojnie światowej do roku 1960. To pokolenie wyżu demograficznego i boomu gospodarczego,
  2. Pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1961-1980, które dorastały w cieniu kryzysu gospodarczego lat 70. XX wieku,
  3. Pokolenie Y - to tzw. millenialsi, urodzeni w latach od 1981 do 2000.

Wszystkim im po piętach depcze pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 2000 roku. Powoli zasilają one rynek pracy, najczęściej pełniąc rolę stażystów i praktykantów. Już wkrótce więc również i ich głos będzie na rynku pracy wyraźnie słyszalny.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Dokonujące się zmiany pokoleniowe nieustannie przekształcają to, w jaki sposób funkcjonują przedsiębiorstwa. Każda z generacji charakteryzuje się bowiem odmiennymi cechami. Poszczególnym pokoleniom przyświecają również inne cele i sposoby ich osiągania. Odmienne jest również podejście do pracy i zaangażowanie w nią. Tym trudniejszym zadaniem wydaje się więc utrzymanie wysokiej motywacji personelu i zapobieganie ewentualnym konfliktom międzygeneracyjnym. Żeby pogodzić różne potrzeby i oczekiwania swoich podwładnych, wpierw należy je poznać.

Pokolenie Baby Boomers

To osoby, które dorastały w okresie politycznych i społeczno-gospodarczych transformacji. Intensywny rozwój gospodarki wolnorynkowej przyniósł pokoleniu Baby Boomers nie tylko zauważalny wzrost poziomu życia, ale i zupełnie nowe zjawiska, takie jak prywatyzacja państwowych zakładów pracy czy też masowe zwolnienia. Nie dziwi zatem fakt, że pracownicy ci cenią sobie przede wszystkim stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Są również mniej ochoczo nastawieni wobec dokonujących się w organizacji przeobrażeń. Czasem trzeba im pomóc w dostosowaniu się do zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym atutem generacji Baby Boomers jest natomiast wysoki poziom zaangażowania w pracę i oddanie jej. W życiu kierują się dewizą, że bez pracy nie ma kołaczy. Są zdolni do poświęceń, zdyscyplinowani i lojalni wobec pracodawcy. Ciężka praca to dla nich chleb powszedni. Cechuje ich cierpliwość, stabilność zachowania oraz uznanie autorytetów. Nie są jednak tak kreatywni jak młodsze pokolenia, przez co coraz częściej są wypierani z rynku.

Pokolenie X

Za przykładem rodziców pokolenie X poszukiwało stabilizacji, stawiając albo na karierę zawodową i maksymalne zaangażowanie w pracę, albo na życie rodzinne. Przedstawiciele tej generacji szybko jednak zorientowali się, że nie jest to odpowiednia strategia. Praca stała się dla nich ważnym elementem poczucia spełnienia, jednak nie najważniejszym. Pokolenie X dba zarówno o jakość życia zawodowego, jak i prywatnego. Jest również aktywne społecznie.

Osoby reprezentujące tę generację jako pierwsze uznały swoją wartość na rynku pracy. Co więcej, odznaczają się samodzielnością w podejmowaniu decyzji, toteż nie boją się zmienić pracy, jeśli źle się w niej czują lub nie widzą szansy na dalszy rozwój. Zanim jednak przystąpią do nowej organizacji, badają jej zasoby, skrupulatnie oceniając atrakcyjność zatrudnienia.

Pokolenie Y

Millenialsi mają tę cechę wspólną z pokoleniem X, że podobnie jak oni cenią sobie work-life balance. Wzrastali w dobie powszechnej komputeryzacji i rozwoju Internetu, przez co nie mają żadnych trudności z przyswajaniem nowinek technologicznych. Brak im jednak cierpliwości. Szybko się nudzą. Wykazują większą niechęć do długotrwałych zobowiązań, a co za tym idzie częściej zmieniają pracę, o czym świadczy m.in. wysoki odsetek tzw. skoczków w pokoleniu, czyli osób, które nie pracują dłużej niż kilka miesięcy w jednym miejscu. Potrzebują niezależności i stałego dostarczania bodźców rozwojowych. Koncentrują się przede wszystkim na swoich potrzebach, jednak potrafią zaangażować się w pracę, jeśli ta spełnia ich oczekiwania. Szybko się uczą i są na bieżąco z trendami.

Cenią sobie otwartą i szybką komunikację ze światem. W porównaniu z pokoleniem X używają więcej skrótów i aplikacji. Myślą algorytmami oraz piktogramami (obrazkami). Dzięki szybszemu dostępowi do informacji i jej łatwiejszej wymianie, millenialsi czują się pewniej w tym co robią, jednak wykonywanie ciężkich i stresujących zadań przychodzi im z trudnością. To kolejna cecha, która odróżnia ich od pokolenia X czy Baby Boomersów, którzy lepiej radzą sobie w wymagających sytuacjach. Millenialsi są również mniej zdyscyplinowani.

Co wnosi do firmy różnorodność pokoleniowa?

Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu. Pozwala ono sprawniej rozwiązywać napięcia międzygeneracyjne, które zawsze się pojawiają, jeśli w przedsiębiorstwie zatrudnieni są przedstawiciele różnych pokoleń, a tego nie da się uniknąć. Stawianie bowiem na jeden typ pokoleniowy to nieopłacalna strategia, gdyż młodsi pracownicy nie zrobią tego co starsi i na odwrót – starsi nie zrobią tego co młodsi.

Różnorodności generacyjnej nie warto się jednak obawiać. Każda generacja wnosi do organizacji inne umiejętności, postawy i sposoby komunikacji, co pozwala przedsiębiorstwu się rozwijać, szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany czy też lepiej dostosowywać produkty i usługi do zróżnicowanych potrzeb klientów.

Co więcej, dzięki różnorodności pokoleniowej pracownicy mogą uczyć się od siebie wzajemnie. W poprawnej komunikacji prym wiodą Baby Boomersi. To oni powinni być dla młodszych generacji przykładem właściwej postawy wobec firmy i pokory. Millenialsi zaś mogą oswajać starsze pokolenia z nowinkami technologicznymi i wzmacniać ich kreatywność. Zróżnicowanie personelu pod względem wieku sprawia, że pracuje on wydajniej i osiąga lepsze rezultaty. Wszystko za sprawą połączenia doświadczenia, kompetencji i wiedzy z młodzieńczymi wigorem i kreatywnością.

Polecamy serwis: Praca

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

REKLAMA

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

REKLAMA

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA