REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie pokoleniami pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Polus
kierownik zespołu ds. kadr i płac
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu./Fot. Shutterstock
Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne zarządzanie pokoleniami pracowników pozwala efektywnie wykorzystać drzemiący w nich potencjał i przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstwa. I chociaż w temacie tym wiele zostało już powiedziane, wcale nie oznacza to, że zagadnienie nie stanowi już wyzwania dla pracodawców i menadżerów. Jak więc zarządzać wielopokoleniowością w firmie?

Jakie generacje pracowników mogą funkcjonować w firmie?

Za pokolenie uznaje się możliwą do wyodrębnienia grupę ludzi, których łączy zbliżony czas urodzenia oraz istotne wydarzenia toczące się na krytycznych etapach ich rozwoju. W firmie funkcjonować mogą trzy generacje pracowników:

REKLAMA

  1. Baby Boomers – zalicza się do nich osoby urodzone po II wojnie światowej do roku 1960. To pokolenie wyżu demograficznego i boomu gospodarczego,
  2. Pokolenie X – to osoby urodzone w latach 1961-1980, które dorastały w cieniu kryzysu gospodarczego lat 70. XX wieku,
  3. Pokolenie Y - to tzw. millenialsi, urodzeni w latach od 1981 do 2000.

Wszystkim im po piętach depcze pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 2000 roku. Powoli zasilają one rynek pracy, najczęściej pełniąc rolę stażystów i praktykantów. Już wkrótce więc również i ich głos będzie na rynku pracy wyraźnie słyszalny.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Dokonujące się zmiany pokoleniowe nieustannie przekształcają to, w jaki sposób funkcjonują przedsiębiorstwa. Każda z generacji charakteryzuje się bowiem odmiennymi cechami. Poszczególnym pokoleniom przyświecają również inne cele i sposoby ich osiągania. Odmienne jest również podejście do pracy i zaangażowanie w nią. Tym trudniejszym zadaniem wydaje się więc utrzymanie wysokiej motywacji personelu i zapobieganie ewentualnym konfliktom międzygeneracyjnym. Żeby pogodzić różne potrzeby i oczekiwania swoich podwładnych, wpierw należy je poznać.

Pokolenie Baby Boomers

To osoby, które dorastały w okresie politycznych i społeczno-gospodarczych transformacji. Intensywny rozwój gospodarki wolnorynkowej przyniósł pokoleniu Baby Boomers nie tylko zauważalny wzrost poziomu życia, ale i zupełnie nowe zjawiska, takie jak prywatyzacja państwowych zakładów pracy czy też masowe zwolnienia. Nie dziwi zatem fakt, że pracownicy ci cenią sobie przede wszystkim stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Są również mniej ochoczo nastawieni wobec dokonujących się w organizacji przeobrażeń. Czasem trzeba im pomóc w dostosowaniu się do zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym atutem generacji Baby Boomers jest natomiast wysoki poziom zaangażowania w pracę i oddanie jej. W życiu kierują się dewizą, że bez pracy nie ma kołaczy. Są zdolni do poświęceń, zdyscyplinowani i lojalni wobec pracodawcy. Ciężka praca to dla nich chleb powszedni. Cechuje ich cierpliwość, stabilność zachowania oraz uznanie autorytetów. Nie są jednak tak kreatywni jak młodsze pokolenia, przez co coraz częściej są wypierani z rynku.

Pokolenie X

Za przykładem rodziców pokolenie X poszukiwało stabilizacji, stawiając albo na karierę zawodową i maksymalne zaangażowanie w pracę, albo na życie rodzinne. Przedstawiciele tej generacji szybko jednak zorientowali się, że nie jest to odpowiednia strategia. Praca stała się dla nich ważnym elementem poczucia spełnienia, jednak nie najważniejszym. Pokolenie X dba zarówno o jakość życia zawodowego, jak i prywatnego. Jest również aktywne społecznie.

Osoby reprezentujące tę generację jako pierwsze uznały swoją wartość na rynku pracy. Co więcej, odznaczają się samodzielnością w podejmowaniu decyzji, toteż nie boją się zmienić pracy, jeśli źle się w niej czują lub nie widzą szansy na dalszy rozwój. Zanim jednak przystąpią do nowej organizacji, badają jej zasoby, skrupulatnie oceniając atrakcyjność zatrudnienia.

Pokolenie Y

Millenialsi mają tę cechę wspólną z pokoleniem X, że podobnie jak oni cenią sobie work-life balance. Wzrastali w dobie powszechnej komputeryzacji i rozwoju Internetu, przez co nie mają żadnych trudności z przyswajaniem nowinek technologicznych. Brak im jednak cierpliwości. Szybko się nudzą. Wykazują większą niechęć do długotrwałych zobowiązań, a co za tym idzie częściej zmieniają pracę, o czym świadczy m.in. wysoki odsetek tzw. skoczków w pokoleniu, czyli osób, które nie pracują dłużej niż kilka miesięcy w jednym miejscu. Potrzebują niezależności i stałego dostarczania bodźców rozwojowych. Koncentrują się przede wszystkim na swoich potrzebach, jednak potrafią zaangażować się w pracę, jeśli ta spełnia ich oczekiwania. Szybko się uczą i są na bieżąco z trendami.

Cenią sobie otwartą i szybką komunikację ze światem. W porównaniu z pokoleniem X używają więcej skrótów i aplikacji. Myślą algorytmami oraz piktogramami (obrazkami). Dzięki szybszemu dostępowi do informacji i jej łatwiejszej wymianie, millenialsi czują się pewniej w tym co robią, jednak wykonywanie ciężkich i stresujących zadań przychodzi im z trudnością. To kolejna cecha, która odróżnia ich od pokolenia X czy Baby Boomersów, którzy lepiej radzą sobie w wymagających sytuacjach. Millenialsi są również mniej zdyscyplinowani.

Co wnosi do firmy różnorodność pokoleniowa?

Odpowiednie zarządzanie pokoleniami w organizacji to klucz do sukcesu. Pozwala ono sprawniej rozwiązywać napięcia międzygeneracyjne, które zawsze się pojawiają, jeśli w przedsiębiorstwie zatrudnieni są przedstawiciele różnych pokoleń, a tego nie da się uniknąć. Stawianie bowiem na jeden typ pokoleniowy to nieopłacalna strategia, gdyż młodsi pracownicy nie zrobią tego co starsi i na odwrót – starsi nie zrobią tego co młodsi.

Różnorodności generacyjnej nie warto się jednak obawiać. Każda generacja wnosi do organizacji inne umiejętności, postawy i sposoby komunikacji, co pozwala przedsiębiorstwu się rozwijać, szybciej reagować na zachodzące na rynku zmiany czy też lepiej dostosowywać produkty i usługi do zróżnicowanych potrzeb klientów.

Co więcej, dzięki różnorodności pokoleniowej pracownicy mogą uczyć się od siebie wzajemnie. W poprawnej komunikacji prym wiodą Baby Boomersi. To oni powinni być dla młodszych generacji przykładem właściwej postawy wobec firmy i pokory. Millenialsi zaś mogą oswajać starsze pokolenia z nowinkami technologicznymi i wzmacniać ich kreatywność. Zróżnicowanie personelu pod względem wieku sprawia, że pracuje on wydajniej i osiąga lepsze rezultaty. Wszystko za sprawą połączenia doświadczenia, kompetencji i wiedzy z młodzieńczymi wigorem i kreatywnością.

Polecamy serwis: Praca

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA