reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Klimatyzacja w pracy a obowiązki pracodawcy

Klimatyzacja w pracy a obowiązki pracodawcy

Najczęściej kiedy przychodzi sezon letni przypominamy sobie o klimatyzacji w pracy. Należy jednak pamiętać, że to właśnie pracodawca jest zobowiązany przepisami prawa do zapewnienia odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu do rodzaju wykonywanej pracy.

Pracodawca często zapomina o tym, iż oprócz zainstalowania systemu klimatyzacji należy również odpowiednio o nią dbać. Szczegółowe kwestie w tej sprawie zostały uregulowane w Rozporządzeniu z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem pracodawca musi zapewnić:

· odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii,
· stosowanie środków mających na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

Należy również pamiętać, aby zamontować tak klimatyzację, by strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy, oraz nie powodował przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Jeżeli w związku z wydzielaniem się w procesie pracy substancji szkodliwych dla zdrowia awaria wentylacji może zagrażać zdrowiu pracowników, należy wówczas zastosować system kontrolny sygnalizujący stan zagrożenia.

Zobacz także serwis: Inspekcja pracy

Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.

Warto także przypomnieć, że zgodnie z w/w rozporządzeniem pracodawca w pomieszczeniach pracy musi zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy tj. metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania nie niższą niż 14 °C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają., zaś w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C (291 K).

Zobacz również serwis: Rozwiązanie umowy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy 

Rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Krasoń, Home Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama