REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pelet i brykiety drzewne: będą nowe przepisy i wymagania jakościowe dla producentów. Ceny pójdą w górę już w 2025 roku?

brykiety i pellet z biomasy z drzew i krzewów
Będą wymagania jakościowe dla peletu i brykietu z biomasy z drzew i krzewów. Rozporządzenie MKiŚ wejdzie w życie na początku 2025 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został 2 grudnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu. Chodzi tu o brykiety i pelet przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. To będzie zupełnie nowy akt prawny, bo dotąd paliwa stałe z biomasy, w tym także biomasa pozyskana z drzew i krzewów w postaci brykietu lub peletu, wprowadzane do obrotu nie są objęte systemem monitorowania i kontroli i nie określono dla nich wymagań jakościowych prawnie wiążących. Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej w I połowie 2025 r.

Jakość na rynku brykietów i peletów drzewnych: jak jest obecnie. Certyfikaty ENplus lub DINplus oraz normy PN-EN ISO 17225

Jak wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska w uzasadnieniu omawianego projektu, w aktualnym stanie prawnym nie ma określonych wymagań jakościowych dla paliw stałych z biomasy (w tym także dla brykietów i peletu z drzew i krzewów).

Ale wielu krajowych producentów produkuje i wprowadza, zarówno na rynek krajowy i zagraniczny, pelet posiadający certyfikat jakości ENplus lub DINplus. Systemy certyfikacji ENplus i DINplus standaryzują wymagania produkcyjne jak i jakościowe paliw stałych z biomasy.

Aktualnie wymagania jakościowe dla peletu czy też brykietu drzewnego spalanego w indywidualnych urządzeniach grzewczych zawarte są w instrukcjach obsługi urządzeń grzewczych w formie wykazu zalecanych parametrów jakościowych paliwa oraz informacji, że stosowanie paliwa o innych parametrach może spowodować nieprawidłową pracę urządzenia i utratę gwarancji. 
Certyfikacja jest dobrowolna i wdrażają ją producenci, którzy chcą zapewnić produkt najlepszej jakości i wprowadzają do obrotu swoje produkty głównie poza granicami naszego kraju, co powoduje, że na rynku krajowym jest więcej paliw stałych formowanych bez informacji o ich jakości. 

Dodatkowo w ramach serii norm PN-EN ISO 17225, których stosowanie jest dobrowolne, stworzono jednoznaczne zasady klasyfikacji paliw stałych z biomasy, w tym peletu i brykietu drzewnego z przeznaczeniem do wykorzystania m.in. w sektorze bytowo-komunalnym. Normy te stanowią narzędzie, które ma umożliwić przejrzysty handel tymi paliwami oraz usprawnić komunikację pomiędzy producentem/sprzedawcą a użytkownikiem, jak również z producentami urządzeń grzewczych na paliwa stałe z biomasy. 

MKiŚ podkreśla, że możliwość sprzedaży paliw stałych z biomasy niespełniających żadnych wymagań jakościowych może prowadzić do nieuczciwych praktyk polegających na wprowadzaniu na rynek paliw stałych z biomasy zanieczyszczonych odpadami meblarskimi bądź plastikami. Paliwa stałe z biomasy formowane (głównie z biomasy drzewnej i w mniejszym stopniu niedrzewnej) są najczęściej stosowane w gospodarstwach domowych i instalacjach o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Wobec tego w projekcie zaproponowano wymagania jakościowe dla biomasy pozyskanej z drzew lub krzewów w postaci peletu i brykietu.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla brykietu i peletu z biomasy

To nowe rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska ma być wydane na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209 i …..) zwanej dalej „ustawą”, w brzmieniu nadanym ustawą z 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów – UC33, druk sejmowy 813). Przy czym warto zauważyć, że proces legislacyjny ww. ustawy z 27 listopada 2024 r. jeszcze się nie zakończył.

Określenie w ww. ustawie upoważnienia do wydania omawianego rozporządzenia, stanowi realizację rekomendacji z przeprowadzonego przeglądu wymagań jakościowych dla paliw stałych, o którym mowa w art. 3a ust. 2a ustawy, w ramach którego – ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji – wskazano na potrzebę ustanowienia wymagań jakościowych dla paliw stałych z biomasy wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Jest to także realizacja kamienia milowego B5G pn. Wejście w życie przepisów określających standardy jakości paliw stałych z biomasy, ujętego w ramach reformy B.1.1. Czyste powietrze i efektywność energetyczna w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Wymagania jakościowe dla brykietu i peletu z biomasy (drzew i krzewów) – co wynika z projektu rozporządzenia MKiŚ

Jak już wspomniano, nowe rozporządzenie określi wymagania jakościowe dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów, wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu, z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW

Zgodnie omawianym projektem wymagania te zostaną określone w załączniku do rozporządzenia w formie tabelarycznej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazuje, że te parametry jakościowe i ich wartości są zbieżne z wymaganiami normy PN-EN 17225.

Tabela nr 1 określi wymagania jakościowe dla brykietu z biomasy pozyskanej z drzew i krzewów:

Lp.

Parametr

Symbol

Jednostka

Wartość

minimalna

maksymalna

1

Zawartość wilgoci

W

% w stanie roboczym

1)

12,00

2

Zawartość popiołu

A

% w stanie suchym

2)

3,00

3

Gęstość ziarna

DE

g/cm

3

w stanie roboczym

1)

0,90

4

Zawartość dodatków

3)

% w stanie roboczym

1)

2,00

5

Wartość opałowa

Q

MJ/kg w stanie roboczym

1)

15,50

6

Zawartość azotu

N

% w stanie suchym

2)

0,30

7

Zawartość siarki całkowitej

S

% w stanie suchym

2)

0,04

8

Zawartość chloru

Cl

% w stanie suchym

2)

0,02

Objaśnienia:
1) Stan, w którym paliwo jest użytkowane.   
2) Stan po suszeniu przez ponad dwie godziny w temperaturze 105–110˚C.
3) Dodatki wspomagające produkcję, transport lub spalanie: dodatki do prasowania, inhibitory żużlowania lub inne, takie jak skrobia, mąka kukurydziana oraz ziemniaczana, olej roślinny, lignina.

REKLAMA

W tabeli nr 2 określone będą wymagania dla peletu z biomasy pozyskanej z drzew i krzewów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lp.

Parametr

Symbol

Jednostka

Wartość

minimalna

maksymalna

1

Średnica

D

mm

6,00

8,00

2

Długość

L

mm

3,15

40,00

3

Zawartość wilgoci

W

% w stanie roboczym

1)

10,00

4

Zawartość popiołu

A

% w stanie suchym

2)

1,20

5

Wytrzymałość mechaniczna

DU

% w stanie roboczym

1)

97,50

6

Zawartość frakcji drobnej

F

% w stanie roboczym

1)

1,00

7

Wartość opałowa

Q

MJ/kg w stanie roboczym

1)

16,50

8

Gęstość nasypowa

BD

kg/m

3

w stanie roboczym

1)

600,00

750,00

9

Zawartość dodatków

3)

% w stanie roboczym

1)

2,00

10

Zawartość azotu

N

% w stanie suchym

2)

0,30

11

Zawartość siarki całkowitej

S

% w stanie suchym

2)

0,04

12

Zawartość chloru

Cl

% w stanie suchym

2)

0,02

Objaśnienia:
1) Stan, w którym paliwo jest użytkowane.   
2) Stan po suszeniu przez ponad dwie godziny w temperaturze 105–110˚C.
3) Dodatki wspomagające produkcję, transport lub spalanie: dodatki do prasowania, inhibitory żużlowania lub inne, takie jak skrobia, mąka kukurydziana oraz ziemniaczana, olej roślinny, lignina.

Natomiast w tabeli nr 3 określone będą wymagania dla peletu do urządzeń grzewczych 3, 4 i 5 klasy energetycznej lub spełniających wymogi  ekoprojektu1):

Lp.

Parametr

Symbol

Jednostka

Wartość

minimalna

maksymalna

1

Średnica

D

mm

6,00

8,00

2

Długość

L

mm

3,15

40,00

3

Zawartość wilgoci

W

% w stanie roboczym

2)

10,00

4

Zawartość popiołu

A

% w stanie suchym

3)

0,70

5

Wytrzymałość mechaniczna

DU

% w stanie roboczym

2)

98,00

6

Zawartość frakcji drobnej

F

% w stanie roboczym

2)

1,00

7

Wartość opałowa

Q

MJ/kg w stanie roboczym

2)

16,50

8

Gęstość nasypowa

BD

kg/m

3

w stanie roboczym

2)

600,00

750,00

9

Zawartość dodatków

4)

% w stanie roboczym

2)

2,00

10

Zawartość azotu

N

% w stanie suchym

3)

0,30

11

Zawartość siarki całkowitej

S

% w stanie suchym

3)

0,04

12

Zawartość chloru

Cl

% w stanie suchym

3)

0,02

Objaśnienia:
1)   Do urządzeń grzewczych 3, 4 i 5 klasy energetycznej lub spełniających wymagania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią (Dz. Urz. UE L 285 z 31.10.2009, str. 10 oraz Dz. Urz. UE L 315 z 14.11.2012, str. 1), wskazanych w normie przenoszącej normę europejską EN 303-5, w celu dotrzymania kryteriów energetycznych oraz emisyjnych. 
2) Stan, w którym paliwo jest użytkowane.   
3) Stan po suszeniu przez ponad dwie godziny w temperaturze 105–110˚C.
4) Dodatki wspomagające produkcję, transport lub spalanie: dodatki do prasowania, inhibitory żużlowania lub inne, takie jak skrobia, mąka kukurydziana oraz ziemniaczana, olej roślinny, lignina.

Od kiedy będą obowiązywać nowe przepisy? 

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Aktualnie toczy się proces legislacyjny tego rozporządzenia. Ale trzeba poczekać na zakończenie procesu legislacyjnego i wejście w życie (zaplanowane na 1 lutego 2025 r.) ww. ustawy z 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Bowiem ta ustawa określa upoważnienie do wydania omawianego rozporządzenia.

Ponadto zgodnie z pismem Ministerstwa Rozwoju i Technologii z 7 lutego 2025 r (znak DOT-IV.5115.9.2025.BHK(1)), omawiany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, został notyfikowany Komisji Europejskiej 4 lutego 2025 r. pod numerem 2025/0073/PL. Wyznaczony przez Komisję Europejską okres tzw. standstill, w czasie którego państwo członkowskie powinno odroczyć przyjęcie notyfikowanego projektu, upływa 5 maja 2025 r.

A zatem wejście w życie nowego rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla peletu i brykietu z biomasy pozyskanej z drzew i krzewów jest możliwe dopiero po 5 maja 2025 r.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

REKLAMA

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Nawet 1646, 2469, 3292 czy 4115 zł dla rodziny. Komu MOPS wypłaca specjalny zasiłek?

W wyjątkowych sytuacjach ośrodki pomocy społecznej mogą wypłacić zasiłek nawet pomimo przekroczonego kryterium dochodowego. Wysokość takiego świadczenia zależy m.in. od wielkości rodziny. Co warto wiedzieć o specjalnym zasiłku celowym? Ile wynosi zasiłek w 2025 i 2026 r.? Co bierze pod uwagę MOPS?

Osoby niepełnosprawne symulują, że są bardziej niepełnosprawne niż są. Inaczej nie dostaną świadczeń

Np. niewidoma udaje przed komisją, że nie umie otworzyć drzwi. Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy dla nich. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą).

Wybierz na 2026 r. kwartalne rozliczenie VAT. Uchronisz się przed obowiązkiem prowadzenia ksiąg elektronicznie i wysyłką JPK

Obowiązek elektronicznego prowadzenia ksiąg to zmiana, która jest zapowiadana od 2021 roku, a termin jej wprowadzenia wciąż jest odraczany. I gdy wydawało się, że nic już nie uratuje podatników i od 1 stycznia 2026 r. zmiany staną się faktem, pojawił się temat kwartalnego rozliczania VAT. O co chodzi?

REKLAMA

W PFRON punkty (1-10). Korzyść dla stopnia znacznego (do 10 pkt). Ale także dla umiarkowanego (od 1 pkt w górę)

System punktów w PFRON zwiększa szanse na przyznanie świadczeń, które są najbardziej atrakcyjne. Przykładem są dopłaty do samochodów dla osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym (często 100 000 zł do samochodu). Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty do wniosku o taką dopłatę. Maksymalna korzyść to 10 punktów.

Nie masz odpowiedniego dostępu do drogi publicznej? Możesz żądać od sąsiadów tzw. drogi koniecznej. Sąd Najwyższy wyjaśnił na czym polega ta służebność

Zgodnie z przepisem art. 145 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli nieruchomość nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej lub do należących do tej nieruchomości budynków gospodarskich, właściciel może żądać od właścicieli gruntów sąsiednich ustanowienia za wynagrodzeniem potrzebnej służebności drogowej (droga konieczna). Ustawodawca nie zdefiniował jednakże pojęcia „odpowiedniego dostępu”, w związku z czym bywa to przedmiotem różnorakich interpretacji. Ostatnio tj. w dniu 25 listopada 2025 r. Sąd Najwyższy w postanowieniu wydanym w sprawie I CSK 1612/25 wskazał, że nieruchomość ma odpowiedni dostęp do drogi publicznej w rozumieniu art. 145 § 1 k.c., jeżeli z siecią dróg publicznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych łączy ją szlak drożny wydzielony geodezyjnie jako droga, która chociaż nie jest zaliczona do sieci dróg publicznych, to pozwala na powszechny i nieskrępowany dostęp do nieruchomości ogółowi osób.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA