Zakupy przez Internet
REKLAMA
REKLAMA
6 kroków, aby zakupy w sieci były bezpieczniejsze
Zanim zdecydujemy się na dokonanie zakupu zbierzmy niezbędne informacje zarówno o produkcie, który chcemy nabyć, jak i naszym kontrahencie.
REKLAMA
Krok 1. Ustalamy dane
Przed zawarciem umowy z danym przedsiębiorcą należy ustalić jego imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby), telefon, jak również organ, który dokonał rejestracji działalności przedsiębiorcy oraz numer, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany. Posiadanie tych informacji ułatwi postępowanie w przypadku zaistnienia ewentualnych komplikacji.
Krok 2. Poszukujemy informacji o sprzedawcy
Zanim umowa zostanie zawarta warto poszukać na forach internetowych opinii internautów na temat jakości usług świadczonych przez wybranego przedsiębiorcę.
Krok 3. Sprawdzamy towar
Przydatne może być również wydrukowanie strony z opisem wybranego towaru. Pozwoli to w przyszłości ustalić czy otrzymany przedmiot zgadza się z opisem prezentowanym przez przedsiębiorcę oraz może pomóc przy składaniu ewentualnej reklamacji
Krok 4. Zapoznajemy się z warunkami umowy
Należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, jak również postanowieniami regulaminu, gdyż są one wiążące. Szczególną uwagę powinno zwrócić się na to czy umowa bądź regulamin nie określają jakichś dodatkowych, ukrytych kosztów
Krok 5. Ustalamy formę płatności
Konsument powinien ustalić formę płatności przed zawarciem umowy. Zgodnie z przepisami prawa konsument nie ma obowiązku dokonywania płatności przed spełnieniem świadczenia. Gdy przedsiębiorca żąda płatności przed wykonaniem umowy powinien być to dla konsumenta sygnał alarmowy
Dokonując płatności kartą należy upewnić się, czy dana strona internetowa posiada bezpieczne połączenie (symbol kłódki na ekranie monitora).
Krok 6. Przechowanie umowy
Po zawarciu umowy należy przechowywać umowę (ewentualnie wydruk) oraz rachunki.
Prawo do Informacji
Przedsiębiorca zawierając z konsumentem umowę on-line powinien udzielić mu jednoznacznych i zrozumiałych informacji.
Jakich informacji może żądać od sprzedawcy konsument?
- imienia i nazwiska (ewentualnie nazwy), adresu zamieszkania (siedziby), organu, który dokonał rejestracji działalności przedsiębiorcy, jak również numeru, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany;
- istotnych właściwości przedmiotu świadczenia lub usługi;
- całkowitej ceny lub wynagrodzenia;
- kosztów i terminu dostawy;
- możliwości odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 10 dni;
- terminu, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
- minimalnego okresu, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
- miejsca i sposobu składania reklamacji;
- prawa wypowiedzenia z zachowaniem 1-miesięcznego terminu umowy zawartej na czas nieokreślony.
UWAGA: TEKST JEST JEDYNIE FRAGMENTEM PEŁNEGO PORADNIKA. PORADNIK DO NABYCIA NA INFORBOOK.PL - CENA: 7,90 ZŁ
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat