reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Święta w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Coraz częściej spędzamy Święta Bożego Narodzenia czy Sylwestra w innych państwach europejskich. "Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie" - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wioleta Matela-Marszałek: Wybierając się okresie świąt Bożego Narodzenia lub Sylwestra do któregoś z europejskich krajów możemy zdecydować się na wycieczkę z biura podróży lub wyjazd na własną rękę. Jak ta decyzja wpływa na nasze prawa konsumenckie?

Joanna Sołtan, Europejskie Centrum Konsumenckie: Impreza turystyczna jest tworzona przez biuro podróży, które samodzielnie zestawia co najmniej dwa rodzaje usług turystycznych w ramach tej samej podróży. Powiązane usługi turystyczne, to takie, które przedsiębiorca turystyczny zasugeruje podróżnemu w uzupełnieniu usług już zakupionych (na przykład podczas kupowania biletu lotniczego klient dodatkowo za pośrednictwem linku znajdującego się na stronie wynajmie samochód lub zarezerwuje pokój hotelowy).

Zasadniczo przy imprezie turystycznej mamy jedną umowę, z jednym przedsiębiorcą, który jest odpowiedzialny za jej należyte wykonanie. Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność też za wykonanie poszczególnych usług, które składają się na imprezę, nawet jeżeli zostały zawarte z konsumentem odrębne umowy (Art. 5 ust. 1 p. 2 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych). Główną cechą imprezy turystycznej jest bowiem to, że jeden przedsiębiorca odpowiada jako organizator za należytą realizację imprezy turystycznej jako całości.

Przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych są zobowiązani do informowania podróżnych, że nie kupują oni imprezy turystycznej oraz że za należyte wykonanie ich umów wyłączną odpowiedzialność ponoszą dostawcy poszczególnych usług turystycznych.

Oznacza to, że konsument, który skorzystał z usług biura podróży w przypadku reklamacji powinien kontaktować się z organizatorem imprezy turystycznej. Natomiast w sytuacji, gdy klient oddzielnie zakupił wszystkie składowe wyjazdu (np. lot i hotel), skargę powinien wysłać do przedsiębiorcy realizującego daną usługę. W każdym przypadku warto jednak zadbać o dokumentację dowodową.

Czy przed wyjazdem warto również poznać podstawowe prawa danego kraju np. regulacje dotyczące dni wolnych od handlu?

Wyjeżdżając do krajów UE powinniśmy byś świadomi podstawowych uprawnień jako konsumenci i pasażerowie. Nie musimy ich znać na pamięć. Aby uprościć konsumentom podróże po UE, sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która dostarcza informacji o prawach, a także podpowiada przydatne zwroty w 25 europejskich językach - działa również offline.

Warto sprawdzić, czy w czasie naszego pobytu, w danym kraju nie ma zaplanowanych uroczystości, wówczas sklepy i obiekty kulturalne mogą być zamknięte. Ograniczenia mogą dotyczyć również niedziel. Z rozeznania, jakie w tym roku przeprowadziło ECK Polska, wynika, że w 11 europejskich krajach obowiązuje częściowy zakaz handlu: "Gdzie na zakupy w niedzielę?".

reklama

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama