REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość konsumencka - zmiany w 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół
Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół świadczy wyspecjalizowane usługi w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego.
Upadłość konsumencka - zmiany w 2020 r. /Fot. Shutterstock
Upadłość konsumencka - zmiany w 2020 r. /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy Prawo upadłościowe, które weszły w życie w marcu 2020 roku, w zamyśle ustawodawcy mają usprawnić proces postępowania upadłościowego, tj. skrócić czas jego trwania, a także stworzyć szerszemu gronu dłużników szansę na umorzenie zobowiązań w drodze postępowania upadłościowego. Czy tak się stanie w praktyce?

Całościowego podsumowania skutków nowelizacji dokonać będzie można w przyszłości. Natomiast obecnie można już podsumować najistotniejsze zmiany wynikające ze znowelizowanych przepisów o postępowaniu upadłościowym prowadzonym w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tzw. „konsumentów”), tj. osób, które nigdy nie prowadziły działalności gospodarczej, jak i wobec osób, które zaprzestały jej wykonywania przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości.

REKLAMA

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Kluczowe zmiany przepisów w pigułce

  1. Rezygnacja z konieczności badania przez sąd na etapie ogłaszania upadłości dłużnika okoliczności w postaci zawinienia w doprowadzeniu lub pogłębieniu stanu niewypłacalności. Obecnie kwestia zawinienia dłużnika, czyli tzw. moralność płatnicza dłużnika będzie przez sąd brana pod uwagę dopiero w toku postępowania upadłościowego dłużnika, przy okazji podejmowania decyzji w przedmiocie ustalenia planu spłat wierzycieli albo umorzenia lub warunkowego umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłat. Powyższa zmiana – wbrew temu co mogłoby się pozornie wydawać – jest dla dłużnika niekorzystna, albowiem stwarza realne zagrożenie, iż sąd stwierdzając, że dłużnik celowo doprowadził lub zwiększył stopień niewypłacalności, odmówi mu ustalenia planu spłat wierzycieli, co oznaczać będzie de facto odmówienie dłużnikowi możliwości oddłużenia.
  2. Wydłużenie okresu, na jaki maksymalnie może zostać ustalony plan spłaty z 36 miesięcy do 84 miesięcy.
  3. Potwierdzenie możliwości szybkiej sprzedaży całego podlegającego egzekucji majątku dłużnika w trybie tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack). Co ciekawe, wcześniej obowiązujące przepisy Prawa upadłościowego nie wyłączały takiej możliwości, jednak część sądów na skutek wątpliwości interpretacyjnych obowiązujących wówczas przepisów, odmawiała „konsumentom” możliwości skorzystania z tego bardzo atrakcyjnego wariantu przeprowadzenia postępowania upadłościowego. Obecnie obowiązujące przepisy nie pozostawiają już wątpliwości, iż „konsument” również może skorzystać z pre-packu. Zmiana ta niewątpliwie zwiększy elastyczność dostępnych dla dłużnika i korzystnych dla wierzycieli opcji szybkiego wyjścia ze stanu niewypłacalności i nowego startu.
  4. Wprowadzenie trzech wariantów prowadzenia postępowania dla niewypłacalnego konsumenta:

(i) uproszczonego, który jest rozwiązaniem domyślnym dla „konsumentów” oraz może być atrakcyjnym trybem w tych przypadkach, w których stan faktyczny nie wydaje się skomplikowany;

(ii) zwykłego, czyli sposobu generalnie przewidzianego dla przedsiębiorców, ale również dla „konsumentów”, w przypadkach, w których jest to uzasadnione znacznym rozmiarem majątku dłużnika, znaczną liczbą wierzycieli lub innymi uzasadnionymi względami;

(iii) poprzez zawarcie z wierzycielami układu (wariant opisany niżej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Wprowadzenie możliwości zawierania przez dłużnika układu z wierzycielami pod kierunkiem licencjonowanego doradcy restrukturyzacyjnego (a więc z ograniczonym udziałem sądu), co ma przyspieszyć postępowanie i odciążyć sądy upadłościowe. Powyższą zmianę uznać należy za krok w dobrym kierunku, albowiem z jednej strony stwarza dłużnikowi szansę nie tylko na oddłużenie, ale również na zachowanie co najmniej części majątku, który dłużnik będzie mógł wykorzystać z korzyścią zarówno dla siebie jak i dla wierzycieli, a z drugiej strony daje wierzycielom szansę na uzyskanie zaspokojenia w wyższym stopniu niż w przypadku całkowitej likwidacji majątku dłużnika. Podkreślić należy, iż układ stanowić może ciekawe narzędzie służące zachowaniu majątku dłużnika zdolnego do generowania w dłuższym horyzoncie czasowym przepływów pieniężnych w wyższej wysokości niż środki, które pochodziłyby z jego likwidacji.
  2. Wyłączenie możliwości umorzenia postępowania upadłościowego na wniosek upadłego, w przypadku, w którym umorzenie postępowania mogłoby skutkować pokrzywdzeniem wierzycieli.

Wprowadzonych zmian w Prawie upadłościowym jest oczywiście dużo więcej, np. obecnie wierzyciele będą dokonywać zgłoszeń wierzytelności bezpośrednio do syndyka, a nie jak dotychczas do sądu, co niewątpliwie skróci czas trwania postępowań. Niemniej jednak część najistotniejszych dla dłużników zmian z punktu widzenia ryzyk związanych z prowadzeniem postępowań upadłościowych opisana została powyżej. Podkreślić należy, że bez zmian pozostała wysokość opłaty od wniosku o ogłoszenie upadłości, tzn. nadal „konsument” uiszcza opłatę w kwocie 30,00 zł, a także zasada, iż w toku konsumenckiego postępowania upadłościowego nadal mogą zostać umorzone zobowiązania dłużnika pochodzące z uprzednio prowadzonej działalności gospodarczej.

Zmiany korzystne dla dłużników? Tylko z pozoru

Reasumując, wprowadzone zmiany na pierwszy rzut oka wydawać się mogą korzystne dla dłużników, albowiem upraszczają, a wręcz ułatwiają dłużnikowi ogłoszenie upadłości. Jednakże zmiany te tylko z pozoru wydają się być tak atrakcyjne, albowiem obecnie moment badania moralności płatniczej dłużników, tzn. okoliczności czy dłużnik „doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień w sposób celowy, w szczególności przez trwonienie części składowych majątku oraz celowe nieregulowanie wymagalnych zobowiązań”, przesunięty został do etapu docelowego postępowania upadłościowego i w przypadku stwierdzenia wówczas przez Sąd jednej z w/w okoliczności wydane zostanie postanowienie o zakończeniu postępowania, którego skutkiem będzie brak możliwości umorzenia zobowiązań dłużnika.

REKLAMA

Celem postępowania upadłościowego z perspektywy dłużnika nie jest wydanie przez Sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości, ponieważ postanowienie to nie oznacza jeszcze pozbycia się przez dłużnika długów, lecz stanowi dopiero początek dłuższej i niełatwej drogi, na końcu której dłużnik może uzyskać oddłużenie. W rzeczywistości celem postępowania upadłościowego prowadzonego wobec „konsumentów” jest umorzenie zobowiązań (długów) upadłego niewykonanych w postępowaniu upadłościowym oraz jeżeli to możliwe - maksymalne zaspokojenie wierzycieli. Skorzystanie z profesjonalnej pomoc doradcy restrukturyzacyjnego, umożliwi dłużnikowi wyważenie tych z pozoru wzajemnie sprzecznych interesów, z korzyścią zarówno dla siebie, jak i dla wierzycieli, a także wybór optymalnego wariantu postępowania upadłościowego.

Warto o tym pamiętać już na samym początku tego procesu, tj. na etapie składania wniosku o ogłoszenie upadłości, gdyż zwykle dłużnicy posiadają wówczas jeszcze największe pole manewru, pomoc doradcy może być najbardziej efektywna, a także istnieje największa możliwość zminimalizowania ryzyk związanych z prowadzonym postępowaniem upadłościowym.

Autor: Zdzisław Bonalski - prawnik, Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WSA, SKO i MOPS: powołano się na klasyfikację chorób ICD-11. Przecież ona jeszcze nie obowiązuje

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje.

WSA: świadczenia z MOPS bez polemiki z lekarzem. Także wtedy, gdy nie ma orzeczenia o niepełnosprawności

To duży problem w praktyce korzystania z usług MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy kontrolujących decyzje MOPS Samorządowe Kolegia Odwoławcze.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

Wyrok: świadczenia z MOPS do 34h na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

REKLAMA

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

ZUS: Jak i kiedy można otrzymać niezrealizowane świadczenie wspierające po osobie z niepełnosprawnością?

Osoby z niepełnosprawnością, które ubiegały się o świadczenie wspierające, mogą – w szczególnych przypadkach – przekazać to prawo swoim bliskim. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina jednak, że nie zawsze jest to możliwe.

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasusa. Ziobro nie stawił się po raz kolejny

W piątek sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa po raz ósmy podjęła próbę przesłuchania b. szefa MS Zbigniewa Ziobry (PiS). Ostatni, siódmy termin przesłuchania Ziobry, był wyznaczony na 5 czerwca. Wówczas posłowie komisji przegłosowali wniosek do sądu o ukaranie go grzywną w wysokości 3 tys. zł.

REKLAMA

Od 1 lipca 2025 r. zakaz palenia papierosów w przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Wakacje wolne od dymu tytoniowego – koniec z paleniem na plażach, w parkach i nie tylko

Zgodnie z ustawą z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – każdy ma prawo do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskich wyrobów tytoniowych. Dym tytoniowy wdychany przez biernego palacza (tzw. dym bocznego strumienia), zawiera od 5 do 15 razy więcej tlenku węgla i od 2 do 20 razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez osobę faktycznie palącą papierosa, co skutkuje jego większą toksycznością. Ochrona osób niepalących i realizacja prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego – odbywa się poprzez wprowadzanie zakazów palenia w przestrzeni publicznej. Co na ten temat mówią przepisy i jakie zmiany wchodzą w życie 1 lipca 2025 r.? Czy będą to wakacje wolne od dymu tytoniowego?

3 stopnie niepełnosprawności a zasiłki z MOPS w 2025 r. [LISTA]

Legitymowanie się określonym stopniem niepełnosprawności może niekiedy decydować o możliwości uzyskania konkretnego wsparcia w ośrodkach pomocy społecznej. Jakie zasiłki wypłaca MOPS i ile wynoszą w 2025 r.? Kto może je otrzymać? Czy w najbliższym czasie planowane są zmiany przepisów?

REKLAMA