REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne - jak przebiega krok po kroku?

Kancelaria Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje
1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego./Fot. Shutterstock
1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Po raz pierwszy przepisy dotyczące uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego zastosowano 1 lipca 2020 r. Eksperci z kancelarii Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje, którzy zainicjowali procedurę przyspieszonej restrukturyzacji, opisują krok po kroku kolejne etapy nowej procedury.

Ruszyły pierwsze przyspieszone restrukturyzacje

1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego. Nowe przepisy są dedykowane przedsiębiorcom, którzy w okresie pandemii koronawirusa wpadli w kłopoty finansowe. Eksperci wskazują, że dzięki nowej procedurze będą mogli w łatwy sposób, podjąć negocjacje ze swoimi wierzycielami, ochronić się przed egzekucją i samodzielnie odbudować swoją równowagę finansową.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Restrukturyzacja firmy poprzez elastyczne formy zatrudnienia. Poradnik Gazety Prawnej 6/2020

Eksperci z kancelarii Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje, którzy jako pierwsi w kraju zainicjowali procedurę przyspieszonej restrukturyzacji, opisują kolejne etapy postępowania naprawczego, które dzięki zmianom w prawie mogą być zainicjowane na wniosek danego właściciela przedsiębiorstwa.

Pierwszym etapem przyspieszonej restrukturyzacji jest zawarcie umowy o sprawowanie nadzoru nad postępowaniem dotyczącym postępowania o zatwierdzenie układu. Dłużnik musi zawrzeć odpowiednią umowę z licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym lub spółką, w której działa doradca. Powierzenie nadzoru doradcy restrukturyzacyjnemu, tj. specjaliście z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego ma skutkować profesjonalnym zabezpieczeniem interesów podmiotu zawierającego z nim umowę.

REKLAMA

Kolejnym krokiem po zawarciu umowy jest przygotowanie przez dłużnika propozycji układowych, spisu wierzytelności oraz spisu wierzytelności spornych, które przekazać powinien nadzorcy układu. Po ich sporządzeniu obwieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym o otwarciu postępowania o zatwierdzenie układu. Eksperci zwracają uwagę, że dzień dokonania obwieszczenia w MSiG jest dniem otwarcia postępowania o zatwierdzeniu układu. Do czasu zatwierdzenia układu przez sąd otwiera przed wierzycielem okres ochronny dłużnika. Z tym dniem z mocy prawa zawieszają się postępowania egzekucyjne dotyczące wierzytelności objętych układem oraz wierzytelności zabezpieczone rzeczowo, wszczęte przed dniem otwarcia postępowania o zatwierdzenie układu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedostatnim krokiem, jaki przewiduje procedura przyspieszonej restrukturyzacji jest przeprowadzenie głosowania korespondencyjnego wierzycieli lub wyznaczenie terminu zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem. Po przyjęciu układu, ostatnim krokiem uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego jest złożenie przez nadzorcę sądowego wniosku o zatwierdzenia układu do właściwego sądu.

Zgodnie z założeniem tarczy 4.0 uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne ma trwać 4 miesiące od dnia dokonania obwieszczenia. Jeżeli jednak w tym terminie nie wpłynie do sądu wniosek o zatwierdzenie układu postępowanie zostaje umorzone z mocy prawa. Przedmiotowe postępowanie może zostać umorzone z mocy prawa również na wniosek dłużnika, wierzyciela lub innej osoby mającej w tym interes prawny. W sytuacji, gdy postępowanie o zatwierdzenie układu zostanie umorzone lub sąd wyda postanowienie o odmowie zatwierdzenia układu, dłużnikowi przysługiwać będzie jeszcze prawo do złożenia uproszczonego wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego albo uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości w odpowiednim ustawowym terminie.

Wprowadzone zmiany są bardzo korzystne, szczególnie jeżeli chodzi o szybkość postępowania, jak również pomoc firmom zagrożonym niewypłacalnością. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż nowa procedura w momencie ukazania się obwieszczenia o otwarciu postępowania w MSiG spowoduje zawieszenie z mocy prawa wszelkich postępowań egzekucyjnych. Po drugie, ustawa wprowadza zakaz wypowiedzenia umowy najmu lub dzierżawy lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzone przedsiębiorstwo dłużnika. Po trzecie spełnianie przez dłużnika świadczeń wynikających z wierzytelności, które z mocy prawa są objęte układem, jest niedopuszczalne. Według obwieszczenia w MSiG, nasza kancelaria jako pierwsza w kraju rozpoczęła tego typu procedurę. Jesteśmy przekonani, że będzie ona stanowić odczuwalną pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych przez pandemię koronawirusa – przekonuje Marcin Ostaszewski, doradca restrukturyzacyjny, prezes zarządu Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje.

Wcześniejsze rozwiązania w ramach tarczy antykryzysowej w żaden sposób nie chroniły dłużników przed egzekucją. Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne wprowadza dla nich zabezpieczenie. Dzięki nowemu rozwiązaniu będą oni mogli w łatwy sposób, podjąć negocjacje ze swoimi wierzycielami, ochronić się z dniem dokonania obwieszczenia w sposób natychmiastowy przed egzekucją i wykonaniem postanowień o zabezpieczeniu roszczenia lub zarządzeń zabezpieczenia roszczeń wynikających z tych wierzytelności, które objęte są układem z mocy prawa. Procedura umożliwi im odzyskanie równowagi finansowej poprzez otwarcie postępowania naprawczego, bez obowiązku występowania do sądu. Opcja szybkiej restrukturyzacji powinna budzić największe zainteresowanie przedstawicieli tych branż, w które najbardziej uderzył COVID-19, m.in. w sektorze materiałów chemicznych, energetyce, przemyśle, spółkach sektora finansowego oraz sektorze dotyczącym dóbr konsumpcyjnych – dodaje Aldona Zych, aplikant radcowski z Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje.

Marcin Ostaszewski - doradca restrukturyzacyjny, prezes zarządu Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje

Infor

Infor

Polecamy serwis: Upadłość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA