REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany kształcenia lekarzy - praktyka nauki zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Kształcenie lekarzy
Kształcenie lekarzy - nowe standardy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kształcenie lekarzy. Nowe wytyczne MEiN dla uczelni medycznych wprowadzają zmiany kształcenia lekarzy - stawiają m.in. na praktyczną naukę zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych. Studia medyczne zakończy jednolity wystandaryzowany egzamin praktyczny (OSCE).

rozwiń >

Kształcenie lekarzy - nowe standardy

Zakończyły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki, który zmienia rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany w nauczaniu zakładają między innymi to, że już w ciągu dwóch pierwszych lat nauki przyszły lekarz będzie poznawać wiedzę teoretyczną, jak i mieć kontakt z pacjentem. 

Więcej praktyki

REKLAMA

Zespół opracowujący nowe standardy kładł nacisk między innymi na zmniejszenie wymiaru zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze teoretycznym na rzecz zwiększenia zajęć w grupach, które obejmowały treści kształcenia o charakterze praktycznym; rezygnację z realizacji zajęć w formie seminariów na rzecz realizacji ćwiczeń́ w ramach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W projekcie praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów założono, że te zajęcia będą służyły doskonaleniu w warunkach klinicznych efektów uczenia się uzyskanych w ramach zajęć z zakresu nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych. Realizacja tego typu zajęć ma umożliwić studentom nabycie umiejętności samodzielnego wykonywania określonych czynności i procedur medycznych. 

Weryfikację efektów uczenia osiągniętych w ramach grupy zajęć klinicznych będzie stanowić (Objective Structured Clinical Examination, OSCE) – wystandaryzowany egzamin praktyczny, obowiązkowy, zamykający VI rok studiów. Student będzie przygotowany do bezpośredniego wykonywania pracy lekarskiej. 

Umiejętności komunikacji lekarza z pacjentem

Od dawna w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich – dyskutowana i postulowana była potrzeba zmiany standardów. Wśród założeń znalazło się m.in. ograniczenie przeładowania teoretycznego, zwłaszcza w trakcie pierwszych lat nauki, przy jednoczesnym braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. W opinii ekspertów potrzebna jest weryfikacja oraz modernizacja efektów kształcenia, nie tylko w temacie wiedzy, ale także umiejętności. Zwracają ponadto uwagę na niedostateczne nabywanie w trakcie studiów umiejętności tzw. „miękkich” w rozumieniu kontaktu lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracy w zespole interdyscyplinarnym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmniejszona liczba godzin w naukowych podstawach medycyny

Jak mówi w wywiadzie dla nauka.trójmiasto.pl, dr hab. Maria Bieniaszewska, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członek zespołu opracowującego zmiany, zmniejszona została liczba godzin w naukach morfologicznych (o 30 godzin) i naukowych podstawach medycyny (o 70 godzin). Zwiększona została zaś liczba godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. – Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie – podkreśla dr Bieniaszewska.

Edukacja w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki

Eksperci opracowujący zmiany kładli nacisk na kontakt lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracę w zespole interdyscyplinarnym – ujęto to w grupie zajęć dotyczących nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu. W tym punkcie dodana została komunikacja z uwzględnieniem idei humanizmu w medycynie, uznając to za również niezmiernie istotny element w nauczaniu medycyny. 

Najważniejsza zmiana w standardach nauczania

REKLAMA

Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawionych zostało jedynie 45 najistotniejszych, które student musi wykonać samodzielnie. VI rok medycyny opierał się na wymaganiach zawartych w książeczce umiejętności praktycznych studenta – w myśl tych założeń, student miał realizować zawarte tam umiejętności, opisane jako umiejętności wykonywane samodzielnie bądź współuczestniczyć w wykonywaniu tych czynności. Właśnie te kwestie były dyskusyjne, bowiem, jak wskazują eksperci – wiele z tych umiejętności tak naprawdę – nie była realizowana. Wpływ na taki stan rzeczy miał utrudniony dostęp do chorego lub też brak przypadków klinicznych w konkretnej jednostce chorobowej – głównie możliwości przeprowadzenia pewnych czynności medycznych, zabiegów.  

Zmiany jakie dokonano, poprzedziła szczegółowa weryfikacja umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych. Pozostawione zostały wyłącznie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji zostały uznane za niezbędne do podjęcia pracy po ukończeniu studiów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie poseł pyta: Czy ZUS ma problemy z terminowym wypłacaniem świadczeń wspierających, takich jak zasiłki chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze, świadczenia pielęgnacyjne czy zasiłki pogrzebowe?

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

REKLAMA

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

REKLAMA