REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany kształcenia lekarzy - praktyka nauki zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych

Dziennikarka medyczno-prawna
Kształcenie lekarzy
Kształcenie lekarzy - nowe standardy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kształcenie lekarzy. Nowe wytyczne MEiN dla uczelni medycznych wprowadzają zmiany kształcenia lekarzy - stawiają m.in. na praktyczną naukę zawodu i zdobywanie umiejętności komunikacyjnych. Studia medyczne zakończy jednolity wystandaryzowany egzamin praktyczny (OSCE).

rozwiń >

Kształcenie lekarzy - nowe standardy

Zakończyły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki, który zmienia rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone zmiany w nauczaniu zakładają między innymi to, że już w ciągu dwóch pierwszych lat nauki przyszły lekarz będzie poznawać wiedzę teoretyczną, jak i mieć kontakt z pacjentem. 

Więcej praktyki

Zespół opracowujący nowe standardy kładł nacisk między innymi na zmniejszenie wymiaru zajęć obejmujących treści kształcenia o charakterze teoretycznym na rzecz zwiększenia zajęć w grupach, które obejmowały treści kształcenia o charakterze praktycznym; rezygnację z realizacji zajęć w formie seminariów na rzecz realizacji ćwiczeń́ w ramach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W projekcie praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów założono, że te zajęcia będą służyły doskonaleniu w warunkach klinicznych efektów uczenia się uzyskanych w ramach zajęć z zakresu nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych. Realizacja tego typu zajęć ma umożliwić studentom nabycie umiejętności samodzielnego wykonywania określonych czynności i procedur medycznych. 

Weryfikację efektów uczenia osiągniętych w ramach grupy zajęć klinicznych będzie stanowić (Objective Structured Clinical Examination, OSCE) – wystandaryzowany egzamin praktyczny, obowiązkowy, zamykający VI rok studiów. Student będzie przygotowany do bezpośredniego wykonywania pracy lekarskiej. 

REKLAMA

Umiejętności komunikacji lekarza z pacjentem

Od dawna w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich – dyskutowana i postulowana była potrzeba zmiany standardów. Wśród założeń znalazło się m.in. ograniczenie przeładowania teoretycznego, zwłaszcza w trakcie pierwszych lat nauki, przy jednoczesnym braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. W opinii ekspertów potrzebna jest weryfikacja oraz modernizacja efektów kształcenia, nie tylko w temacie wiedzy, ale także umiejętności. Zwracają ponadto uwagę na niedostateczne nabywanie w trakcie studiów umiejętności tzw. „miękkich” w rozumieniu kontaktu lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracy w zespole interdyscyplinarnym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmniejszona liczba godzin w naukowych podstawach medycyny

Jak mówi w wywiadzie dla nauka.trójmiasto.pl, dr hab. Maria Bieniaszewska, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członek zespołu opracowującego zmiany, zmniejszona została liczba godzin w naukach morfologicznych (o 30 godzin) i naukowych podstawach medycyny (o 70 godzin). Zwiększona została zaś liczba godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. – Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie – podkreśla dr Bieniaszewska.

Edukacja w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki

Eksperci opracowujący zmiany kładli nacisk na kontakt lekarza z pacjentem i jego rodziną oraz pracę w zespole interdyscyplinarnym – ujęto to w grupie zajęć dotyczących nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu. W tym punkcie dodana została komunikacja z uwzględnieniem idei humanizmu w medycynie, uznając to za również niezmiernie istotny element w nauczaniu medycyny. 

Najważniejsza zmiana w standardach nauczania

Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawionych zostało jedynie 45 najistotniejszych, które student musi wykonać samodzielnie. VI rok medycyny opierał się na wymaganiach zawartych w książeczce umiejętności praktycznych studenta – w myśl tych założeń, student miał realizować zawarte tam umiejętności, opisane jako umiejętności wykonywane samodzielnie bądź współuczestniczyć w wykonywaniu tych czynności. Właśnie te kwestie były dyskusyjne, bowiem, jak wskazują eksperci – wiele z tych umiejętności tak naprawdę – nie była realizowana. Wpływ na taki stan rzeczy miał utrudniony dostęp do chorego lub też brak przypadków klinicznych w konkretnej jednostce chorobowej – głównie możliwości przeprowadzenia pewnych czynności medycznych, zabiegów.  

Zmiany jakie dokonano, poprzedziła szczegółowa weryfikacja umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych. Pozostawione zostały wyłącznie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji zostały uznane za niezbędne do podjęcia pracy po ukończeniu studiów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ważny komunikat z LUX MED: dotyczy osób z niepełnosprawnościami

Ważny komunikat z LUX MED: dotyczy osób z niepełnosprawnościami. Dzięki umowie z Grupą LUX MED OzN z PZSN START otrzymają dostęp do szerokiego zakresu usług medycznych, w tym m.in. opieki ambulatoryjnej, szpitalnej oraz innych świadczeń medycznych.

TSUE: Polska musi uznać małżeństwo jednopłciowe legalnie zawarte w Niemczech i nie może odmówić transkrypcji aktu małżeństwa

W dniu 25 listopada 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, zgodnie z którym państwo członkowskie ma obowiązek uznać małżeństwo dwóch obywateli Unii Europejskiej tej samej płci legalnie zawarte w innym państwie członkowskim, w którym korzystali oni z przysługującej im swobody przemieszczania się i pobytu. Zdaniem TSUE jako że transkrypcja jest jedynym przewidzianym w prawie polskim środkiem pozwalającym na to, aby małżeństwo zawarte w innym państwie członkowskim zostało faktycznie uznane przez organy administracyjne - Polska jest zobowiązana stosować transkrypcję bez rozróżnienia do małżeństw osób tej samej płci oraz małżeństw zawieranych przez osoby odmiennej płci.

Przekształcenie umów cywilnoprawnych w stosunek pracy. Będą odszkodowania dla przymusowych pracodawców

Jakie konsekwencje pociągnie za sobą przekształcenie umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy, jeśli decyzja podjęta w tym zakresie przez inspektora pracy będzie niesłuszna? Zmieniła się treść projektu, który ma wprowadzać te zmiany, a w planowanych przepisach jest mowa o odszkodowaniu.

Podwyżki dla tych pracowników z negatywną opinią. Czy i o ile od stycznia 2026 roku wzrosną wynagrodzenia?

Podwyżka płacy minimalnej zawsze pociąga za sobą konieczność wprowadzenia szeregu dalszych zmian. To jednak często nie jest wcale łatwe. Choć MPRiPS pracuje nad zmianami, to jednak przygotowane przez nie przepisy wzbudziły negatywne emocje.

REKLAMA

Świadczenie wspierające. Wyższe dla 57-latka (2255 zł), niższe dla 67-latka (1504 zł). Obaj tak samo niepełnosprawni [stopień znaczny]

Czytelnicy Infor.pl przekazali nam dokument Wytycznych, które strona rządowa wysłała do WZON. Było to w grudniu 2024 r. Dokument potwierdza to, o czym wielokrotnie pisały do nas w listach osoby niepełnosprawne. Test niesamodzielności osób niepełnosprawnych pozwala na otrzymanie maksymalnie 100 punktów (tzw. poziom potrzeby wsparcia), co daje 4134 zł. W przypadku osób niepełnosprawnych w wieku 75 lat maksymalna wysokość 100 punktów jest według wytycznych obniżana nawet o 11,7 punktu. Dlatego, że Wytyczne przyjmują założenie, że osoba w wieku 75 jest niesamodzielna z dwóch przyczyn - 1) niepełnosprawność + 2) ograniczenia wynikające z wieku. Oba te czynniki nakładają się na siebie. Trzeba je oddzielić. Dlatego - co do zasady - osoba niepełnosprawna w wieku 75 lat (i więcej) musi mieć obniżoną punktację przyznającą świadczenie wspierające - o tą część niesamodzielności, która wynika z wieku. Argumentacja strony rządowej jest logiczna. Ma tylko jeden słaby punkt - nie przewidują możliwości jej zastosowania (poprzez Wytyczne) przepisy ustawowe.

Przekształcanie zleceń w umowy o pracę – uprawnienia PIP istotnie ograniczone. Co wynika z najnowszej wersji projektu?

Choć przekształcanie przez PIP umów cywilnoprawnych w umowy o pracę nadal jest pomysłem, który może zostać zrealizowany, to jednak zmieniła się treść projektu. Pozostało w nim wiele kontrowersyjnych pomysłów, ale równocześnie zaszły ważne zmiany.

“Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza” [RAPORT]

Niemal wszyscy Polacy – zgadzają się, że zła jakość powietrza negatywnie wpływa na zdrowie. I wskazują nie tylko na kaszel, bóle głowy i podrażnienia oczu, ale także na alergie, astmę oraz problemy z sercem jako dolegliwości, które bezpośrednio wiążą z zanieczyszczeniami powietrza. Poniżej analiza raportu: “Pełną piersią? Polki i Polacy o smogu i jakości powietrza”.

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

REKLAMA

Wytyczne dla WZON. Obniżają świadczenia. Nawet o 11,7 punktu. I zamiast wspierającego 1504 zł (82 punkty) wypłata 1128 zł (75 punkty)

Infor.pl publikuje dokument Wytycznych dla WZON z grudnia 2024 r. sygnowany godłem Ministerstwa Rodziny z pismem przewodnim Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych (11 plików jpg jest na końcu artykułu). Dokument otrzymaliśmy od czytelników. Od roku środowisko osób niepełnosprawnych huczy mitami o dokumencie Wytycznych - że każda starsza osoba jest ograniczana w 9 czynnościach testu niesamodzielności do niskiego kwalifikatora WC-C, co zaniża wysokość świadczenia wspierającego (WC-C daje 2,7 punktu przy maksymalnym poziomie 4 punkty). Podstawowe pytanie jest takie - czy to jest prawda? Z dokumentu Wytycznych wynika, że "Tak, osoby niepełnosprawne mówiły prawdę".

Obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego od początku 2026 r. Których budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA