REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pacjencie, czy wiesz, że masz również obowiązki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Jakie są obowiązki pacjenta?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są obowiązki pacjenta? Dla personelu medycznego chory jest pacjentem – to określenie pojawia się w wielu aktach prawnych. Co dokładnie to oznacza? Jakie są obowiązki pacjenta i co grozi za niepodporządkowanie się?

Pacjent ma nie tylko prawa, ale też obowiązki 

Pacjent ma nie tylko prawa, ale też obowiązki, o których stanowią m.in. przepisy prawne, rozporządzenia oraz regulaminy obowiązujące w poszczególnych zakładach opieki zdrowotnej – obowiązku dbania o własne zdrowie i nienarażania zdrowia innych oraz ogólnych zasad współżycia społecznego. 

REKLAMA

REKLAMA

Kim jest pacjent? 

W prawie polskim – ustawie o prawach pacjenta widnieje termin "pacjent", jako osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub już z nich korzystająca. Według definicji przyjętej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) – pacjentem jest ten, kto korzysta ze świadczeń opieki zdrowotnej niezależnie od tego czy jest zdrowy, czy chory. Zatem pacjentem nazywa się każdego, kto ma kontakt ze świadczeniami służby zdrowia. 

Obowiązki pacjenta w placówkach medycznych 

Mając na uwadze jak najlepsze zasady bezpieczeństwa i współpracy pacjenta z personelem medycznym oprócz praw pacjenta – placówki medyczne (przychodnie, szpitale, gabinety) ustaliły także obowiązki pacjenta.  

Obowiązki pacjenta

Jak była mowa powyżej, pacjent ma nie tylko prawa, ale i obowiązki. Każdy pacjent powinien: 

REKLAMA

  • Dbać o własne zdrowie, m.in. poprzez profilaktykę zdrowotną. 
  • Interesować się swoim zdrowiem i brać udział w leczeniu dolegliwości.
  • Przestrzegać zaleceń lekarza i pozostałego personelu medycznego, które dotyczą diagnostyki, leczenia, rehabilitacji, w tym także zmiany trybu życia. 
  • Grzecznie i kulturalnie zwracać się do lekarzy i personelu medycznego. 
  • Stosować się do wszystkich zaleceń i wskazówek personelu medycznego. 
  • Nie opuszczać w trakcie hospitalizacji budynku szpitala bez wyraźnej zgody lekarza prowadzącego leczenie lub lekarza dyżurnego. 
  • Szanować godność innych pacjentów, przestrzegać ich prawa do prywatności i poufności informacji, które ich dotyczą. 
  • Dbać o właściwą higienę osobistą. 
  • Przestrzegać przepisów porządkowych, które obowiązują w danym zakładzie opieki zdrowotnej (m.in. zakazu palenia, zażywania środków odurzających, zachowania ciszy, przestrzegania rozkładu dnia, bezpieczeństwa przeciwpożarowego itp.). 
  • Nie narażać zdrowia innych pacjentów (m.in. przez zakażenie). 
  • Stosować się do zaleceń personelu medycznego, w szczególności w przypadku używania telefonów komórkowych. 
  • Szanować mienie zakładu opieki zdrowotnej.

Co grozi pacjentowi za nieprzestrzeganie zasad obowiązujących w placówkach medycznych? 

W przypadku, gdy pacjent nie zastosuje się do postanowień dotyczących obowiązków pacjenta bądź zachowa sprzecznie z przepisami prawa i nie dostosuje się do poleceń personelu medycznego, personel może powiadomić ochronę placówki medycznej lub Policję lub wypisać z oddziału (gdy jest to szpital) pod warunkiem braku zagrożenia dla zdrowia i życia pacjenta. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyscyplinarne wypisanie pacjenta ze szpitala 

Wypisanie pacjenta ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą – całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne, może nastąpić, gdy pacjent w sposób rażący (z uwagi na użyte przez ustawodawcę pojęcie: w sposób rażący przyjmuje się – że nie może to być naruszenie jednorazowe, a proces ciągły) narusza porządek lub przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (np. uporczywie zakłóca spokój innym pacjentom, narusza ich godność osobistą), nie zachodzi jednak obawa, że odmowa bądź zaprzestanie udzielania świadczeń zdrowotnych spowoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób (ustawa o działalności leczniczej art. 29 ust. 1 pkt 3 u.dz.l.). Ocena, czy takie przesłanki mają miejsce w danym przypadku czy też nie, należy do kierownika podmiotu leczniczego bądź upoważnionego lekarza. Taka ocena wymaga szczegółowej i wnikliwej analizy stanu zdrowia pacjenta, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną. 

Natomiast w przypadku naruszenia porządku lub przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, polegającego na popełnieniu przez pacjenta przestępstwa, kierownik podmiotu leczniczego powinien powiadomić organy ścigania. 

Odmowa wypisu mimo naruszenia w sposób rażący porządku 

Pacjent, który chociażby naruszał w sposób rażący porządek bądź przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych – nie podlega wypisowi w przypadku, gdy mogłoby to spowodować zagrożenie dla jego zdrowia lub życia, a dalsze leczenie nie może być prowadzone w warunkach ambulatoryjnych lub innym podmiocie leczniczym. W takim wypadku należy jednak zastosować odpowiednie środki zabezpieczające, do których należy między innymi umieszczenie pacjenta w izolatce. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza, jeżeli zachodzi potrzeba ochrony pozostałych pacjentów, wobec pacjenta naruszającego porządek mogą zastać użyte środki przymusu bezpośredniego.

 

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA