REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Proces karny./ Fot. Fotolia
Proces karny./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przesłanki łączenia postępowań karnych mają charakter ocenny. Przepisy Kodeksu postępowania karnego zostawiają sędziom pewien margines swobody odnoszący się do możliwości łączenia spraw karnych. Ma to zapewnić realizację celów procesu – pełnego i rzetelnego rozpoznania sprawy oraz orzekania bez zbędnej zwłoki.

Każdą przesłankę, należy oceniać w kontekście konkretnej sprawy. Jedna i ta sama okoliczność po przeanalizowaniu na tle jednej sprawy, może stanowić przesłankę pozytywną, a na tle kolejnej sprawy, przesłankę negatywną. Za łącznym rozpatrywaniem spraw przemawia przede wszystkim ekonomia procesowa.

REKLAMA

REKLAMA

Zalety

Postępowanie podczas procesu złożonego jest szybsze, a jego koszty mniejsze niż podczas rozpoznawania spraw oddzielnie. Prowadzi się wówczas jedno postępowanie dowodowe, jeden raz przesłuchuje świadków czy biegłych, co znacznie przyspiesza postępowanie. Uzasadnieniem są tu względy techniczne jak również merytoryczne. Łączne rozpoznanie spraw ułatwia postępowanie dowodowe, pozwala dotrzeć do prawdy materialnej, a tym samym wpływa korzystnie na trafność orzekania, realizując tym samym główne cele procesu karnego. Łączne rozpoznanie spraw ułatwia ocenę aspektów przedmiotowych, warunkujących sądowy wymiar kary kwestii podmiotowych, a także ułatwia orzeczenie w wyroku kary łącznej. Łączenie spraw sprzyja również pełnemu i właściwemu zrekonstruowaniu obrazu przestępnego współdziałania i ról, jakie odgrywali w nim oskarżeni.

Przyczynić się może ponadto do usprawnienia procesu, obniżenia jego kosztów oraz realizacji dyrektywy rozstrzygania spraw w rozsądnym terminie. Rachunek ekonomiczny, a przede wszystkim względy sprawiedliwościowe, przemawiają za tym, aby wszystkie osoby współdziałające we wszystkich możliwych kombinacjach przy popełnieniu czynu zabronionego i to zarówno sprawczo (współsprawcy, sprawcy bezpośredni i kierowniczy lub polecający – art. 18 § 1 Kodeksu karnego), jak i niesprawczo ( podżegacze oraz pomocnicy – art. 18 § 2 i 3 k.k.), o ile nie stoją na przeszkodzie trudności procesowe, ponosili odpowiedzialność karną w jednym postępowaniu i dzieje się tak stosunkowo często. Sąd, a w postępowaniu przygotowawczym organ je prowadzący, decydując o połączeniu spraw do wspólnego rozpatrzenia, muszą kierować się rozwagą. Nadmiernie łączenie spraw może prowadzić do wydłużenia procesu, a co za tym idzie, do jego nieefektywności. Łączenie spraw karnych ma tez istotne znaczenie dla zachowania podstawowych gwarancji procesowych. Gdyby bowiem doszło do sytuacji, w której osoba występująca w charakterze strony oskarżonej w jednej sprawie była w innym powiązanym postępowaniu przesłuchiwana jako świadek jej prawa procesowe, zwłaszcza prawo do obrony byłyby poważnie zagrożone.

Zobacz również: Jakie są prawa obywatela w postępowaniu karnym?

REKLAMA

Pamiętać trzeba również, że łączenie postępowań karnych, tak samo jak i ich rozdzielanie, stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia zjawiska nadużycia prawa, zarówno ze strony organów procesowych, jak również uczestników procesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znamiona nadużycia prawa ma każde posunięcie, które nie jest nacechowane zasadniczymi celami przypisanymi tym instytucjom, czyli realizacji zasady prawdy, trafnej represji karnej oraz zachowania elementarnych gwarancji procesowych. Art. 34 § 3 k.p.k. statuuje dla sądu możliwość rozłączenia wcześniej połączonych spraw i odrębnego rozpatrzenia spraw poszczególnych osób lub o poszczególne czyny zawsze ilekroć przyczyny uzasadniające oddzielne ich rozpoznanie.

Zobacz również: Jak przebiega procedura wydania wyroku?

Zasady

Łączenie spraw nie jest zatem obowiązkowe, ale ma charakter celowościowy.

Stwierdzić można zatem, że zasada łączności spraw oznacza jedynie względną konieczność rozpatrywania w jednym postępowaniu karnym wszystkich ujawnionych czynów wszystkich ujawnionych sprawców, które wykazują między sobą związek merytoryczny. Obligatoryjny charakter ma jedynie właściwość z łączności spraw i jest nakazana obowiązującymi przepisami. Oznacza to, że jeżeli już nastąpiło łączenie spraw, wówczas muszą być przestrzegane reguły wynikające z ustawy. Okoliczności utrudniające łączne rozpoznanie sprawy mogą mieć rozmaity charakter. Przy sprawie wieloosobowej mogą być to przede wszystkim względy techniczne i praktyczne. Gdy sprawa jest bowiem nader rozbudowana, np. co do liczby oskarżonych może się zdarzyć się, że rozprawa będzie niemożliwa do przeprowadzenia, chociażby z powodu braku wystarczająco potrzebnego miejsca dla wszystkich uczestników procesu na sali rozpraw. Czynny udział każdego z nich podczas postępowania przed sądem może prowadzić zbędnej przewlekłości rozprawy.

Konieczność przedłużania czasu rozprawy czy też poszukiwania sali odpowiedniej rozmiarowo dla pomieszczenia wszystkich występujących w sprawie powodują dodatkowe koszty procesu. Ponadto,  w sprawie rozbudowanej, przy dużej liczbie oskarżonych, którzy w dodatku wyjaśniają odmiennie, może pojawić się wiele niejasności i wątpliwości. Okoliczność ta z kolei może utrudniać poznanie prawdy materialnej – czyli jednego z głównych celów, dla jakich proces jest w ogóle prowadzony. Mało tego, zdarzyć się może również, że oskarżeni, chcąc uniknąć odpowiedzialności karnej, będą starać się wykorzystać powstałe przy złożoności procesu zamieszanie i w sprawie, mówiąc językiem potocznym – kombinować, czyli wykorzystywać uprawnienia im przysługujące w procesie w sposób nadmierny i niezgodny z ich docelowym przeznaczeniem. Wszystkie te okoliczności należy mieć na uwadze przy podejmowaniu decyzji o połączeniu spraw karnych do wspólnego rozpoznania.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA