REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Śmigulska
Jeśli nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi to można złożyć reklamację i domagać się odszkodowania.
Jeśli nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi to można złożyć reklamację i domagać się odszkodowania.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Trudno jest dzisiaj wyobrazić sobie świat bez telefonów komórkowych, a tym bardziej jakikolwiek dom bez telefonu stacjonarnego. Lecz mimo, iż są to tak powszechne usługi nadal bywają wykonywane przez operatorów w sposób nieprawidłowy. Jakie uprawnienia nam przysługują jeśli nagle nasz telefon nie będzie chciał dzwonić?

Obojętnie czy zawieramy umowę z operatorem telefonii komórkowej czy z TP S.A., jeżeli dotyczy ona możliwości odbierania i przekazywania sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, to jest to umowa o usługę telekomunikacyjną. Dotyczy to również niektórych umów o dostęp do internetu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w trakcie korzystania z usługi okaże się, że nie jest ona wykonywana w odpowiedni sposób, to można złożyć do operatora reklamacje. Do najczęstszych problemów można zaliczyć sytuację, gdy jest tzw. przerwa w świadczeniu. Przepisy jasno precyzują czego można domagać się od operatora, który świadczy tzw. usługę powszechną. Jednak większość przedsiębiorców, którzy świadczą inne usługi telekomunikacyjne honorują te zapisy i wprowadzają je do swoich regulaminów.

Czym jest usługa powszechna?

Jest to usługa telefoniczna umożliwiająca komunikowanie się z innymi użytkownikami przyłączonych do sieci, faksu i transmisji danych w paśmie fonicznym, z wykorzystaniem modemów. Różnicą jak wyróżnia tą usługę od innych usług telekomunikacyjnych jest to, że może być ona wykonywana tylko przez przedsiębiorcę wyznaczonego. Jest nim Telekomunikacja Polska. Jeżeli więc zawarliśmy umowę z TP S.A. o korzystanie ze zwykłego telefonu stacjonarnego, to jest to usługa powszechna.

REKLAMA

Co zrobić jeśli nastąpi przerwa w świadczeniu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zdarzy się, że nastąpiła przerwa w świadczeniu, tzn. telefon nie wykonuje żadnych połączeń, to można złożyć do operatora reklamacje i domagać się stosownego odszkodowania. Chyba, że przyczyną wady jest niezgodne z umową urządzenie telefoniczne.

Zobacz również: Co powinna zawierać reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Odszkodowanie

Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo, abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich 3 okresów rozliczeniowych, jednak nie dłużej niż z okresu ostatnich 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.

Zobacz również: Pojęcie odszkodowania

Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo trwająca dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Pan Jan posiada w domu telefon stacjonarny, umowę ma podpisaną z TP S.A. Pewnego dnia chciał zadzwonić do kolegi, ale w słuchawce nie było sygnału. Przez pięć dni nie można się też było dodzwonić do Pana Jana. Z jakim żądaniem można wystąpić do operatora telekomunikacyjnego?                                      Pan Jan może zażądać odszkodowania za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej w wysokości 1/15 opłaty abonamentowej. Jeżeli przerwa trwała 5 dni a abonament Pan Jan opłaca w wysokości 50 zł miesięcznie, to odszkodowanie będzie wynosić 50/15 x 5 = 16,66 zł. Do tego należy dodać odszkodowanie za przerwę w usłudze telefonicznej, czyli 50/30 x 5 = 8,33 zł. Łączna kwota odszkodowania jakiej Pan Jan może się domagać od operatora to 16,66 + 8,33 = 24,99 zł.

Telefony komórkowe

Jeżeli będziemy mieli do czynienia z podobną sytuacją, ale jesteśmy użytkownikami telefonu komórkowego, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić naszą umowę lub regulamin. W nich powinien znajdować się zapis o reklamacji, sposobu jej złożenia oraz odszkodowania. Wartość przyznanego odszkodowania może się różnić od bonifikaty przewidzianej przez ogólne przepisy. Może być np. wyższe. Zazwyczaj jednak większość operatorów telekomunikacyjnych zawiera w swoich regulaminach takie same postanowienia. Dotyczą one zarówno umów z siecią komórkową, jak i o dostęp do internetu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

REKLAMA

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

REKLAMA

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA