| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Odszkodowania > Za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie

Za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie

Nie zawsze wymarzony urlop przebiega zgodnie z planem. Co możemy zrobić, jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową? Kiedy za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie, a kiedy zadośćuczynienie?

Rozpoczął się sezon wakacyjny. W katalogach oraz na stronach internetowych biur podróży możemy zobaczyć zdjęcia przedstawiające atrakcyjne hotele z dużymi, nowocześnie urządzonymi pokojami oraz pięknymi basenami. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy standard hotelu jest niezgodny z ofertą albo dodatkowe atrakcje, gwarantowane umową nie zostaną zrealizowane?

Odpowiedzialność organizatora za wykonanie usług turystycznych

Warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych reguluje ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z artykułem 48 ust. 1 ustawy, organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.

Zatem jeśli w biurze podróży zawieramy umowę o udział w imprezie turystycznej obejmującą transport, zakwaterowanie, opiekę rezydenta to za wykonanie wszystkich tych usług odpowiedzialność ponosi biuro podróży.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Wykonanie usług turystycznych niezgodnie z umową

Jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową np. zakwaterowanie w innym hotelu, pokój o niższym standardzie, brak animacji, pokój o mniejszym metrażu, brak widoku na morze itd., to podróżny powinien niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, zawiadomić o tym organizatora. Niezgodności powinny być usunięte przez organizatora. Jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie.

Świadczenia zastępcze

Organizator turystyki, który w czasie trwania imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część tej imprezy jest obowiązany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze.

Podróżny wykupił wycieczkę objazdową. Program wycieczki obejmował zwiedzanie poszczególnych miast a w nich konkretnych atrakcji. Jednego dnia nie udało się zrealizować wszystkich punktów programu. Zatem organizator powinien zaproponować świadczenie zastępcze – np. zwiedzanie innej atrakcji turystycznej.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Wąsikowska

Aplikantka III roku aplikacji radcowskiej przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »