REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Podpis elektroniczny
Podpis elektroniczny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podpis elektroniczny funkcjonuje w Polsce od ok. dwudziestu lat. W dobie informatyzacji powstanie takiej konstrukcji było nieuniknione. Najważniejszą zaletą jest oszczędność czasu.

Czym jest podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny w wersji kwalifikowanej posiada taką samą moc jak tradycyjny podpis. Od strony technicznej jest to zestaw elektronicznych danych umożliwiających identyfikację osoby. Ta forma uwierzytelnienia może być stosowana wobec wszelkich dokumentów. Polem do wykorzystania podpisu elektronicznego są nie tylko sprawy urzędowe, również np. umowy cywilno-prawne oraz e-faktury.

REKLAMA

Jakie są różnice między podpisami

Zgodnie z art. 131. Ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej „bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Można wyróżnić trzy rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły podpis elektroniczny, zaawansowany podpis elektroniczny i kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Zwykły podpis elektroniczny jest najprostszą formą podpisu elektronicznego. Zawiera podstawowe dane składającego podpis. Nie jest równorzędny z tradycyjnym podpisem papierowym jednak również może wywoływać skutki prawne. Występuje tutaj relatywnie duża dowolność w kwestii wyboru rozwiązań informatycznych. Z tego powodu trudno uznać tą formę umowy za całkowicie bezpieczną. W praktyce może to być jednak znaczne ułatwienie w przypadku np. zawarcia umowy o relatywnie niewielkiej wartości.

Zaawansowany podpis elektroniczny charakteryzuje się wyższym poziomem bezpieczeństwa niż zwykły. Zawiera określony zestaw danych, takich jak PESEL i nr dowodu osobistego, które pozwalają na identyfikację składającego podpis. Zaawansowany podpis elektroniczny jest dokonywany na e-platformach wymiany danych zakładających określony poziom bezpieczeństwa. Takie rozwiązanie jest wykorzystywane m.in. w bankowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowany podpis elektroniczny to najbardziej zaawansowana i bezpieczna forma podpisu elektronicznego. Jest poświadczony certyfikatem kwalifikowanym umożliwiającym weryfikację. Spełnia podobną rolę jak profil zaufany (wykorzystywany np. w ePUAP), jednak zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest szersze, gdyż obejmuje nie tylko sprawy urzędowe.

Najpopularniejsze podpisy kwalifikowane to m.in. Sigilium Sign oraz Szafir 2.0. Konkretny dostawca dostarcza zestaw składający się m.in. ze specjalistycznego oprogramowania oraz karty z określonym terminem ważności (jednak podpis złożony w tej formie jest ważny bezterminowo). Przykładowe czynności, które umożliwia ta forma podpisu:

  • deklaracje podatkowe oraz kontakty z ZUS
  • aukcje i przetargi elektroniczne
  • Przekazywanie organom podatkowym danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)
  • uzyskiwanie danych z Krajowego Rejestru Sądowego
  • deklaracje do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Jak zrobić swój podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny to produkt komercyjny. Pierwszym krokiem jest, podobnie jak w przypadku zakupu telefonu komórkowego, wybór dostawcy. Następnie należy wybrać okres usługi oraz przesłać swoje dane w ramach procedury wymaganej przez operatora. W pewnym momencie następuje weryfikacja tożsamości.

Jak zrobić podpis elektroniczny za darmo?

Jak już wspomniano, konstrukcją podobną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jest profil zaufany. Co prawda umożliwia załatwienie tylko spraw urzędowych jednak taka funkcjonalność również jest bardzo pomocna. Najbardziej standardową opcją jest założenie profilu zaufanego z pomocą banku. Umożliwia to dokonywanie czynności za pośrednictwem platform takich jak ePUAP lub PUE ZUS.

Ile kosztuje podpis elektroniczny?

Możliwość uwierzytelniania przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego wymaga nie tylko oprogramowania ale również zestawu urządzeń. To musi generować koszty. Ceny są różne w zależności od dostawcy usługi, jest to kwota rzędu 300 PLN za rok. Występuje tutaj wiele możliwości – roczną opłatę można obniżyć poprzez wybranie dłuższego okresu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

REKLAMA

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

Koniec z wypłacaniem przez pracodawcę 140 zł, za okulary które kosztowały 900 zł i limitowaniem częstotliwości refundacji? Nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiło swoje stanowisko w sprawie uregulowania minimalnej kwoty refundacji okularów (lub soczewek kontaktowych) korygujących wzrok dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy. Wynika ono z odpowiedzi na interpelację poselską nr 4813 posłanki Marta Stożek, z dnia 12 września 2024 r.

REKLAMA

Praca w majówkę. Czy należy się dodatek?

Zbliżają się 3 ważne dni w roku 2025: 1 maja, 2 maja, 3 maja. Niektórzy w tym czasie pracują. Czy zatem za pracę w majówkę należy się dodatek pieniężny czy inna rekompensata?

Kto nowym papieżem? Media kreują „papabile”, a Kościół przygotowuje się do konklawe 2025

7 maja rozpoczyna się konklawe, które wybierze nowego papieża. Papież Franciszek niestety już nie żyje, a świat katolicki z napięciem śledzi możliwych następców. Media już teraz lansują swoich faworytów – tzw. papabili. Kim są kandydaci na nowego papieża? Jakie poglądy reprezentują? Czy Kościół czeka kontynuacja, czy radykalna zmiana?

REKLAMA