REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podpis elektroniczny
Podpis elektroniczny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podpis elektroniczny funkcjonuje w Polsce od ok. dwudziestu lat. W dobie informatyzacji powstanie takiej konstrukcji było nieuniknione. Najważniejszą zaletą jest oszczędność czasu.

Czym jest podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny w wersji kwalifikowanej posiada taką samą moc jak tradycyjny podpis. Od strony technicznej jest to zestaw elektronicznych danych umożliwiających identyfikację osoby. Ta forma uwierzytelnienia może być stosowana wobec wszelkich dokumentów. Polem do wykorzystania podpisu elektronicznego są nie tylko sprawy urzędowe, również np. umowy cywilno-prawne oraz e-faktury.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są różnice między podpisami

Zgodnie z art. 131. Ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej „bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”

Można wyróżnić trzy rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły podpis elektroniczny, zaawansowany podpis elektroniczny i kwalifikowany podpis elektroniczny.

Zwykły podpis elektroniczny jest najprostszą formą podpisu elektronicznego. Zawiera podstawowe dane składającego podpis. Nie jest równorzędny z tradycyjnym podpisem papierowym jednak również może wywoływać skutki prawne. Występuje tutaj relatywnie duża dowolność w kwestii wyboru rozwiązań informatycznych. Z tego powodu trudno uznać tą formę umowy za całkowicie bezpieczną. W praktyce może to być jednak znaczne ułatwienie w przypadku np. zawarcia umowy o relatywnie niewielkiej wartości.

REKLAMA

Zaawansowany podpis elektroniczny charakteryzuje się wyższym poziomem bezpieczeństwa niż zwykły. Zawiera określony zestaw danych, takich jak PESEL i nr dowodu osobistego, które pozwalają na identyfikację składającego podpis. Zaawansowany podpis elektroniczny jest dokonywany na e-platformach wymiany danych zakładających określony poziom bezpieczeństwa. Takie rozwiązanie jest wykorzystywane m.in. w bankowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowany podpis elektroniczny to najbardziej zaawansowana i bezpieczna forma podpisu elektronicznego. Jest poświadczony certyfikatem kwalifikowanym umożliwiającym weryfikację. Spełnia podobną rolę jak profil zaufany (wykorzystywany np. w ePUAP), jednak zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest szersze, gdyż obejmuje nie tylko sprawy urzędowe.

Najpopularniejsze podpisy kwalifikowane to m.in. Sigilium Sign oraz Szafir 2.0. Konkretny dostawca dostarcza zestaw składający się m.in. ze specjalistycznego oprogramowania oraz karty z określonym terminem ważności (jednak podpis złożony w tej formie jest ważny bezterminowo). Przykładowe czynności, które umożliwia ta forma podpisu:

  • deklaracje podatkowe oraz kontakty z ZUS
  • aukcje i przetargi elektroniczne
  • Przekazywanie organom podatkowym danych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)
  • uzyskiwanie danych z Krajowego Rejestru Sądowego
  • deklaracje do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Jak zrobić swój podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny to produkt komercyjny. Pierwszym krokiem jest, podobnie jak w przypadku zakupu telefonu komórkowego, wybór dostawcy. Następnie należy wybrać okres usługi oraz przesłać swoje dane w ramach procedury wymaganej przez operatora. W pewnym momencie następuje weryfikacja tożsamości.

Jak zrobić podpis elektroniczny za darmo?

Jak już wspomniano, konstrukcją podobną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jest profil zaufany. Co prawda umożliwia załatwienie tylko spraw urzędowych jednak taka funkcjonalność również jest bardzo pomocna. Najbardziej standardową opcją jest założenie profilu zaufanego z pomocą banku. Umożliwia to dokonywanie czynności za pośrednictwem platform takich jak ePUAP lub PUE ZUS.

Ile kosztuje podpis elektroniczny?

Możliwość uwierzytelniania przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego wymaga nie tylko oprogramowania ale również zestawu urządzeń. To musi generować koszty. Ceny są różne w zależności od dostawcy usługi, jest to kwota rzędu 300 PLN za rok. Występuje tutaj wiele możliwości – roczną opłatę można obniżyć poprzez wybranie dłuższego okresu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienie lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczyć wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? [przykłady z praktyki] Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni?

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA