reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne > Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

Niepełnosprawni, oraz osoby, które mają problem z samodzielnym poruszaniem się, mają prawo do równego dostępu do usług kolejowych, oraz pomocy podczas podróżowania.

Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy stacji mają obowiązek określenia zasad na jakich osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się będą mogły korzystać z usług przewozowych. Osoby te nabywają bilety i dokonują rezerwacji bez ponoszenia dodatkowych opłat.

Pomoc w podróży 

Osoby niepełnosprawne mają prawo do uzyskania pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu po wcześniejszym zawiadomieniu przewoźnika kolejowego oraz zarządcy stacji.

Osoba niepełnosprawna lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej zawiadamia przewoźnika kolejowego, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego o potrzebie udzielenia pomocy przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna.

Powyższe podmioty mają obowiązek ustalenia zasad współpracy w tym zakresie.

Nawet, jeśli pasażer nie dokona powiadomienia w terminie, o którym wyżej mowa przewoźnik kolejowy i zarządca stacji powinien podjąć wszelkie stosowne wysiłki dla zapewnienia pomocy w taki sposób, by osoba niepełnosprawna oraz osoba o ograniczonej sprawności ruchowej mogła odbyć podróż. Powiadomienie o potrzebie pomocy może być złożone w dowolnej formie.
Osoby te mogą uzyskać pomoc lub zgłosić swe przybycie w wyznaczonym przez zarządcę infrastruktury lub dworca punkcie. Pomoc udzielana jest pod warunkiem, że osoba ta pojawi się w terminie określonym przez przewoźnika, zarządcę infrastruktury lub dworca. Wyznaczony termin nie może przekraczać 60 minut przed ogłoszoną godziną odjazdu. Jeśli termin nie został wyznaczony pasażer może zgłosić się nie wcześniej niż 30 minut przed planowanym odjazdem.

Zobacz: Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej - poradnik

Na stacji kolejowej lub dworcu, na którym obecny jest personel, przyjeżdżającym lub wyjeżdżającym z niej osobom niepełnosprawnym lub osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zarządca stacji powinien zapewnić nieodpłatnie pomoc w taki sposób, aby osoby te były w stanie wsiąść do odjeżdżającego pociągu, przesiąść się do pociągu skomunikowanego lub wysiąść z pociągu przyjeżdżającego.


Na stacjach lub dworcach, na których nie ma personelu, przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji powinien wywiesić łatwo dostępną informację o najbliższej stacji, na której obecny jest personel oraz o rodzaju bezpośrednio dostępnej pomocy. Na powyższych stacjach również przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji musi podjąć wszelkie racjonalne starania w celu zapewnienia tym osobom dostępu do podróży pociągiem. Ponadto niezależnie od obecności na stacji personelu zarządcy infrastruktury, przewoźnik kolejowy w wyniku wcześniejszego zawiadomienia zapewnia nieodpłatną pomoc w pociągu oraz podczas wsiadania i wysiadania.

Zobacz: Zatrudnienie niepełnosprawnychw opinii NIK

reklama

Czytaj także

Źródło:

Własne

Zdjęcia

kobieta, senior, wózek inwalidzki, fotolia
kobieta, senior, wózek inwalidzki, fotolia

Kasy fiskalne 2020 (PDF)29.90 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

KDP Tax

Kancelaria doradztwa podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama