REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podpis na tablecie jest ważny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podpis elektroniczny
podpis elektroniczny

REKLAMA

REKLAMA

Oświadczenie woli w formie elektronicznej jest równoważne oświadczeniu woli w formie pisemnej, za równoważne oświadczeniu woli w formie pisemnej uznaje wyłącznie oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wątpliwości pozostają.

Czy można podpisać dokument elektronicznie?

Jedną z alternatyw, która potencjalnie mogłaby służyć odejściu od stosowania postaci papierowej dokumentów, są dokumenty elektroniczne opatrzone podpisem złożonym nie w notesie, a na ekranie dotykowym. Rozwiązanie takie stosowane jest już np. na pocztach. Niektórzy nazywają to rozwiązanie „magicznym długopisem”

REKLAMA

REKLAMA

Nowe technologie, w celu zwiększenia bezpieczeństwa obrotu, są w stanie nie tylko zapewnić przypisanie do dokumentu odzwierciedlenia graficznego podpisu, ale także pozyskać cechy biometryczne podpisującego, takie jak tempo podpisu czy siła nacisku rysika na tablet.  Na tym tle pojawia się pytanie, jak je kwalifikować w świetle przepisów o formie czynności prawnych, a w szczególności o formie pisemnej lub dokumentowej.

Zgodnie z przepisem k.c. – do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Obowiązujące w Polsce ustawodawstwo nie definiuje pojęcia „własnoręczności” ani „podpisu”.

Czym jest „podpis”?

Najczęściej spotykaną w doktrynie definicją podpisu jest określenie go jako własnoręcznego aktu pisemnego, stanowiącego wyrażenie określonych myśli lub wiadomości. Do istoty zaliczane jest to, że podpis jest pokryty pismem – przy czym bez znaczenia jest materiał, z którego sporządzono ten przedmiot, jak i rodzaj pisma. Istotne jest, aby pismo było umieszczone na danym przedmiocie w celu utrwalenia myśli.

Tym samym – w teorii – podpis nie jest definiowany ani przez to czym jest sporządzony (długopis, rysik), ani też na jakim materiale (papier, ekran, inny materiał).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zakresie definicji podpisu warto wskazać, iż nie musi być on czytelny, a uznany za niego może być powtarzalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej osoby (dla podpisującego) – to dominujące w orzecznictwie stanowisko. Powinien składać się z liter i umożliwiać identyfikację autora, a także stwarzać możliwość porównania oraz ustalenia, czy został złożony w formie zwykle używanej przez autora.

Podpis powinien wykazywać cechy indywidualne i powtarzalne. Powinien odzwierciedlać cechy charakterystyczne dla osoby, która go składa i tym samym – wskazywać na tę osobę (por. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi – I Wydział Cywilny z dnia 7 sierpnia 2013 r. I ACa 291/13).

Czy „magiczny długopis” może zastąpić podpis w formie pisemnej?

Niestety należy mieć na uwadze, że kluczowa dla poruszonego zagadnienia jest strona techniczna składanego podpisu. Stwierdzenie czy podpis taki składany na ekranie dotykowym wypełnia funkcje indywidualizującą oraz funkcję trwałości, zależy od szczegółów technicznych zastosowanego rozwiązania.

Przede wszystkim konieczne jest zapewnienie, że zapisane cechy podpisu umożliwiają zidentyfikowanie osoby go składającej i jej indywidualizację na zasadach takich samych, jak przy podpisie tradycyjnym. Konieczne jest również zabezpieczenie dokumentu podpisanego odręcznym podpisem biometrycznym (wraz z powiązanymi cechami podpisu) przed modyfikacjami. W tym celu należy zadbać o zabezpieczanie trwałości związku danych podpisu z treścią dokumentu (Z. Długosz, K. Stolarski, Forma czynności prawnej dokonanej odręcznym podpisem biometrycznym, PPH 2018, nr 7, s. 28-33).

Podpis złożony przy użyciu wskazanych rozwiązań technologicznych, w zasadzie zdolny jest pełnić skutecznie funkcje przypisywane tradycyjnie przez doktrynę i orzecznictwo podpisowi własnoręcznemu i zwykłej formie pisemnej. Oczywiście o ile opierają się one na technologii umożliwiającej pełne odzwierciedlenie cech tradycyjnego podpisu. Wśród tych cech możemy wyróżnić wygląd podpisu, tempo kreślenia podpisu czy siłę nacisku. Dodatkowo ważne jest zabezpieczenie przed dokonywaniem w nim zmian.

Jak sądy oceniają podpisy?

Niestety, trzeba jednak zwrócić uwagę na dotychczasowy dorobek sądownictwa, który formułuje wymogi co do treści i umiejscowienia podpisu. Judykatura uzależnia od spełnienia tych wymogów możliwość kwalifikowania opatrzonych podpisem oświadczeń woli jako oświadczeń złożonych w formie pisemnej w rozumieniu art. 78 k.c.

Wymogi te formułowane były dotychczas z myślą o tradycyjnym podpisie własnoręcznym. Z tego powodu posługiwanie się podpisem biometrycznym jako podpisem w rozumieniu art. 78 k.c. można będzie uznać za pozbawione poważniejszego ryzyka prawnego dopiero w razie zmiany podejścia orzecznictwa (E. Gniewek, P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. Wyd. 10, Warszawa 2021).

Aleksy Guzowski, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

REKLAMA

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

REKLAMA