REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki informacyjne e-sklepu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet

REKLAMA

REKLAMA

Na sklepie internetowym ciążą obowiązki informacyjne. W przypadku braku określonych prawem informacji na stronie sklepu i w piśmie potwierdzającym, przedsiębiorca naraża się na kary i zwiększa uprawnienia klienta.

Obowiązkowe informacje

Aby wypełnić obowiązki informacyjne, sprzedawca musi zamieścić w ofercie internetowej informacje określone w art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

REKLAMA

Polecamy również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z przepisem przedsiębiorca informuje konsumenta za pomocą środka porozumiewania się na odległość najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:

  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji,
  11. prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3. ustawy.

Polecamy również serwis: Reklamacje

Jednoznacznie, w sposób zrozumiały

Wszystkie informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekoniecznie w jednym miejscu

Nie wszystkie ze wskazanych informacji muszą znajdować się w jednym miejscu. Niektóre z nich mogą zostać umieszczone przy konkretnym produkcie oferowanym przez przedsiębiorcę, inne dotyczące przedsiębiorcy w zakładce „Kontakt”, a regulacje reklamacji czy prawa odstąpienia od umowy w zakładce „Regulamin”. Takie rozmieszczenie informacji jest zgodne z prawem, gdyż konsument ma do nich dostęp i może się z nimi zapoznać.

Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy

Do wszystkich ze wspomnianych informacji konsument musi mieć dostęp najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy. Celem takiego rozwiązania jest zapoznanie się konsumenta jeszcze przed kupnem z przedsiębiorcą, przedmiotem zakupu i zasadami transakcji.

Zdjęcia- część oferty

Zdjęcia znajdujące się w e-sklepie stanowią część oferty. Wysłany przez sprzedawcę towar powinien odpowiadać temu przedstawionemu na zdjęciu. Towar wysłany może różnić się od przedstawionego na zdjęciu, jeśli przedsiębiorca wyraźnie to w ofercie zaznaczy.

Cena

Podstawową informacją, z którą musi zapoznać się kupujący, jest cena. Cena powinna być kompletna. Ma obejmować wszystkie składniki określające całą kwotę, jaką klient będzie musiał zapłacić.

Koszty dostawy i sposób płatności

Kolejną informacją, którą przedsiębiorca musi określić w ofercie, są koszty dostawy i sposoby płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zobacz także: Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

W świetle przepisu umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Czytając wprost, przedsiębiorca nie mógłby sprzedawać przez Internet z opcją płatności przelewem. Jednak zdaniem UOKIK stosuje się wykładnię celowościową i dostosowuje przepis do współczesnych realiów. Należy uznać, że przedsiębiorcy mogą sprzedawać z opcją przelewu, jeśli konsument ma prawo wyboru także innych form płatności, w tym za pobraniem. Natomiast w przypadku zastrzeżenia wyłącznie formy przelewu, sprzedawca postępuje niezgodnie z prawem.

Zwrot towaru bez podania przyczyn

Szczególnym uprawnieniem kupujących w Internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli sprzedawca nie zamieścił tak istotnej z punktu widzenia klienta informacji, prawo zwrotu towaru będzie przysługiwało w terminie dłuższym- aż do 3 miesięcy od momentu otrzymania przesyłki.

Potwierdzenie na piśmie

Zazwyczaj sprzedawcy internetowi informują wyłącznie na stronie www. To błąd. Art. 9 ust 3 ustawy wyraźnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek potwierdzenia informacji na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli klient nie otrzyma kartki z niezbędnymi informacjami, czas zwrotu towaru wydłuży się do 3 miesięcy. Nie dotyczy to sytuacji otrzymania przez konsumenta potwierdzenia po rozpoczęciu biegu terminu. Wówczas termin ulega skróceniu do 10 dni  od daty otrzymania pisma.

Paragon/faktura nie wystarczy

Należy zwrócić uwagę na to, że paragon albo faktura nie wystarczy. Nie zawierają chociażby informacji o prawach klienta. Najlepiej jest dołączyć do przesyłki kartkę z wymaganymi informacjami.

Odstąpienie od umowy nie jest możliwe

Zarówno na stronie www jak i piśmie potwierdzającym konieczne jest wymienienie sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

  1. świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
  2. dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
  3. umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
  4. świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
  5. świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
  6. dostarczania prasy,
  7. usług w zakresie gier hazardowych.

Zwrot towaru a koszty wysyłki

Niezgodne z prawem jest również zastrzeżenie, że w przypadku zwrotu towaru koszty przesyłki w obydwie strony pokrywa kupujący. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz decyzje polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są w tym zakresie zgodne. Konsument pokrywa wyłącznie koszty odesłania towaru z powrotem do sprzedającego.

Zobacz również: E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Świadczenie usług drogą elektroniczną

Sprzedaż przez Internet jest świadczeniem usług drogą elektroniczną, dlatego należy zamieścić dodatkowe informacje wynikające z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, podstawowe informacje.

Usługodawca wskazuje:

  1. adresy elektroniczne;
  2. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres;
  3. jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia;
  4. jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna (zazwyczaj nie będzie to dotyczyło właściciela e-sklepu), której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje również:
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
  • samorząd zawodowy, do którego należy,
  • tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
  • numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
  • informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.

Polecamy również serwis: e-Frima

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 80, poz. 432)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 85, poz. 459)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA