REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet

REKLAMA

REKLAMA

Na sklepie internetowym ciążą obowiązki informacyjne. W przypadku braku określonych prawem informacji na stronie sklepu i w piśmie potwierdzającym, przedsiębiorca naraża się na kary i zwiększa uprawnienia klienta.

Obowiązkowe informacje

Aby wypełnić obowiązki informacyjne, sprzedawca musi zamieścić w ofercie internetowej informacje określone w art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z przepisem przedsiębiorca informuje konsumenta za pomocą środka porozumiewania się na odległość najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:

  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji,
  11. prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3. ustawy.

Polecamy również serwis: Reklamacje

REKLAMA

Jednoznacznie, w sposób zrozumiały

Wszystkie informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekoniecznie w jednym miejscu

Nie wszystkie ze wskazanych informacji muszą znajdować się w jednym miejscu. Niektóre z nich mogą zostać umieszczone przy konkretnym produkcie oferowanym przez przedsiębiorcę, inne dotyczące przedsiębiorcy w zakładce „Kontakt”, a regulacje reklamacji czy prawa odstąpienia od umowy w zakładce „Regulamin”. Takie rozmieszczenie informacji jest zgodne z prawem, gdyż konsument ma do nich dostęp i może się z nimi zapoznać.

Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy

Do wszystkich ze wspomnianych informacji konsument musi mieć dostęp najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy. Celem takiego rozwiązania jest zapoznanie się konsumenta jeszcze przed kupnem z przedsiębiorcą, przedmiotem zakupu i zasadami transakcji.

Zdjęcia- część oferty

Zdjęcia znajdujące się w e-sklepie stanowią część oferty. Wysłany przez sprzedawcę towar powinien odpowiadać temu przedstawionemu na zdjęciu. Towar wysłany może różnić się od przedstawionego na zdjęciu, jeśli przedsiębiorca wyraźnie to w ofercie zaznaczy.

Cena

Podstawową informacją, z którą musi zapoznać się kupujący, jest cena. Cena powinna być kompletna. Ma obejmować wszystkie składniki określające całą kwotę, jaką klient będzie musiał zapłacić.

Koszty dostawy i sposób płatności

Kolejną informacją, którą przedsiębiorca musi określić w ofercie, są koszty dostawy i sposoby płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zobacz także: Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

W świetle przepisu umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Czytając wprost, przedsiębiorca nie mógłby sprzedawać przez Internet z opcją płatności przelewem. Jednak zdaniem UOKIK stosuje się wykładnię celowościową i dostosowuje przepis do współczesnych realiów. Należy uznać, że przedsiębiorcy mogą sprzedawać z opcją przelewu, jeśli konsument ma prawo wyboru także innych form płatności, w tym za pobraniem. Natomiast w przypadku zastrzeżenia wyłącznie formy przelewu, sprzedawca postępuje niezgodnie z prawem.

Zwrot towaru bez podania przyczyn

Szczególnym uprawnieniem kupujących w Internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli sprzedawca nie zamieścił tak istotnej z punktu widzenia klienta informacji, prawo zwrotu towaru będzie przysługiwało w terminie dłuższym- aż do 3 miesięcy od momentu otrzymania przesyłki.

Potwierdzenie na piśmie

Zazwyczaj sprzedawcy internetowi informują wyłącznie na stronie www. To błąd. Art. 9 ust 3 ustawy wyraźnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek potwierdzenia informacji na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli klient nie otrzyma kartki z niezbędnymi informacjami, czas zwrotu towaru wydłuży się do 3 miesięcy. Nie dotyczy to sytuacji otrzymania przez konsumenta potwierdzenia po rozpoczęciu biegu terminu. Wówczas termin ulega skróceniu do 10 dni  od daty otrzymania pisma.

Paragon/faktura nie wystarczy

Należy zwrócić uwagę na to, że paragon albo faktura nie wystarczy. Nie zawierają chociażby informacji o prawach klienta. Najlepiej jest dołączyć do przesyłki kartkę z wymaganymi informacjami.

Odstąpienie od umowy nie jest możliwe

Zarówno na stronie www jak i piśmie potwierdzającym konieczne jest wymienienie sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

  1. świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
  2. dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
  3. umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
  4. świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
  5. świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
  6. dostarczania prasy,
  7. usług w zakresie gier hazardowych.

Zwrot towaru a koszty wysyłki

Niezgodne z prawem jest również zastrzeżenie, że w przypadku zwrotu towaru koszty przesyłki w obydwie strony pokrywa kupujący. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz decyzje polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są w tym zakresie zgodne. Konsument pokrywa wyłącznie koszty odesłania towaru z powrotem do sprzedającego.

Zobacz również: E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Świadczenie usług drogą elektroniczną

Sprzedaż przez Internet jest świadczeniem usług drogą elektroniczną, dlatego należy zamieścić dodatkowe informacje wynikające z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, podstawowe informacje.

Usługodawca wskazuje:

  1. adresy elektroniczne;
  2. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres;
  3. jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia;
  4. jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna (zazwyczaj nie będzie to dotyczyło właściciela e-sklepu), której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje również:
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
  • samorząd zawodowy, do którego należy,
  • tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
  • numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
  • informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.

Polecamy również serwis: e-Frima

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 80, poz. 432)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 85, poz. 459)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek takiej jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

REKLAMA

ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł.

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS. Matka pisze: "ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł."

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA