REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oszuści zadają sobie trud tworzenia stron pozorujących działalność sklepów internetowych, by wyłudzić od nas pieniądze lub dane osobowe. Podpowiadamy, co zrobić, by nie dać się na to nabrać i jak odróżnić przestępcę od rzetelnego sprzedawcy.

Zakupy online coraz popularniejsze

Handel w sieci rozpowszechnia się w zawrotnym tempie. Pandemia koronawirusa tylko wzmocniła ten trend. Wystarczy przytoczyć, że według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich już blisko 90 proc. ankietowanych polskich konsumentów decydowało się pod koniec ub.r. na zakupy online, podczas gdy dwa lata wcześniej robiło to ledwie 45 proc. z nas.
Większy wybór towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, niemal nieograniczony dostęp do oferty sprzedawców z różnych państw i kontynentów – takie walory mogą sprawiać, że e-handel zyskuje coraz większe znaczenie. Analiza PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” wskazuje, że w 2026 r. polski rynek e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł. Ma zyskiwać rocznie po ok. 12 proc. i jednocześnie zmniejszając obroty stacjonarnych sklepów, do których klient musi dotrzeć, respektując godziny otwarcia i dość ograniczony asortyment.

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować i płacić w internecie?

Przestępcy zdają sobie sprawę z tego, że w sieci mogą zwabić w pułapkę ludzi nieobeznanych z realiami internetowej sprzedaży. Ofiarą oszustwa może stać się jednak każdy z nas, bez względu na doświadczenie w dokonywaniu transakcji online. Co zrobić, aby tego uniknąć?

Po pierwsze zachowując elementarną ostrożność i zimną krew, co dotyczy szczególnie pierwszych zakupów w danym sklepie lub na platformie aukcyjnej. Wprawdzie w e-handlu możemy liczyć na ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych, niemniej jednak nadzwyczajne okazje z reguły się nie zdarzają. Dlatego też ceny wyraźnie niższe niż u konkurencji, wszystkie towary przecenione, dostępność produktów, których nie da się uświadczyć gdzie indziej – oto sygnały skłaniające do wnikliwej weryfikacji witryny. Jak to zrobić? Można np. poszukać w internetowej wyszukiwarce opinii o sprzedawcy, ale nie polegać wyłącznie jednej z nich lub umieszczonych na tylko jednym forum czy też w jednym wątku dyskusyjnym w mediach społecznościowych.

Zweryfikuj sprzedawcę, zanim zapłacisz i ujawnisz swoje dane

Wiele może powiedzieć nam także zawartość strony sklepu, np. to czy zawiera ona wpisy klientów, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup. Oczywiście, nowy gracz na rynku e-commerce nie może mieć rozbudowanej zakładki z opiniami i nie można tylko na takiej podstawie traktować jego oferty z podejrzliwością.

REKLAMA

Strona sklepu powinna zawierać m.in. regulamin, politykę prywatności, a także zwrotów i reklamacji towarów oraz dane firmy, która prowadzi działalność gospodarczą, czyli nazwę, NIP, adres siedziby, adres e-mail. Takie informacje możemy już zweryfikować w rejestrze CEIDG – dla jednoosobowej działalności gospodarczej oraz bazie KRS – dla spółek prawa handlowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Internetowi przestępcy mogą jednak podszywać się pod faktycznie istniejące firmy. Stąd pierwszego zakupu w sklepie, do którego jeszcze nie nabraliśmy zaufania, najlepiej dokonać bez ujawniania swoich wrażliwych danych osobowych, wybierając formę zapłaty przy odbiorze towaru. Można także poprzedzić transakcję próbą kontaktu e-mailowego lub telefonicznego oraz sprawdzić, czy dana witryna znajduje się na liście fałszywych sklepów prowadzonej i uaktualnianej przez jeden z polskich portali. Kłopot w tym, że oszuści także przeglądają tego typu listy. Stąd zakładane przez nich fałszywe witryny często funkcjonują w sieci ledwie przez kilkadziesiąt godzin, po czym… znikają wraz z pieniędzmi klientów.

Wskazówka w adresie strony

Zamknięta kłódka pojawiająca się w przeglądarce na początku internetowego adresu sklepu powinna świadczyć o odpowiednim certyfikacie bezpieczeństwa. Warto też zwrócić uwagę, jakie litery rozpoczynają adres. Na przykład „https://” mówi o szyfrowanym połączeniu, w którym nasze dane nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Z kolei początek „http://” może oznaczać, że część zasobów witryny sprzedawcy nie ma takiego zabezpieczenia.

Formy płatności

Sklepy internetowe i platformy aukcyjne, dbając o swój profesjonalizm w oczach klientów, powinny oferować nie tylko szeroki wybór towarów, ale także metod płatności. Dotyczy to polskich, ale też zagranicznych witryn. Coraz większe zainteresowanie sklepami internetowymi z innych krajów wiąże się jednak z przewalutowaniem, gdy właściciel e-commerce sprzedaje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się potencjalny nabywca.
W takich sytuacjach optymalnym rozwiązaniem okazuje się udostępnienie bramki płatniczej z korzystnym przelicznikiem oraz praktycznie automatyczne przeprowadzenie płatności. Przykładem jest system Cinkciarz Pay. Umożliwia internautom płacenie w sklepach m.in. za pomocą BLIK, kart Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkich bankowych przelewów online, ale też wielu zagranicznych metod, takich jak Trustly, Skrill, iDEAL, Vipps czy Rapid Transfer.

Prawo do zwrotu

Towary zakupione w sklepach internetowych, co nie dotyczy świeżych produktów spożywczych, można zwracać bez podawania przyczyn w terminie do 14 dni od daty odbioru. Często jednak sklepy dobrowolnie wyznaczają o wiele większy zapas czasowy na ew. odstąpienie od transakcji.

By ułatwić całą procedurę, sprzedawcy wraz z przesyłką dołączają deklarację zwrotu, a jeśli tego nie robią, udostępniają taki formularz na swoich stronach. Po dopełnieniu formalności klient odzyskuje zapłatę za towar. Niestety, w wielu wypadkach bezpowrotnie traci pieniądze, które wyda na odesłanie paczki, chyba że sklep zapewnia darmowy zwrot zakupionych rzeczy.

Jeśli na zakupach online zdarzy się, że dostarczony produkt nie spełni kryteriów opisanych i pokazanych w ofercie (może to dotyczyć np. modelu, rozmiaru, kolorystyki, parametrów technicznych, funkcji czy też jakości wykonania), kupujący może zażądać wymiany towaru bądź zwrotu gotówki. Koszty dostarczenia właściwej przesyłki spadają w takim wypadku na e-sklep.

Prawo zwrotu pieniędzy przysługuje każdemu klientowi w relacjach ze sklepem w obrębie Unii Europejskiej, gdy oczekiwanie na zakup potrwa dłużej niż 30 dni, licząc od daty złożenia zamówienia. Od tej reguły dopuszczalne są odstępstwa, o ile obie strony transakcji dobrowolnie umówią się (np. w korespondencji e-mailowej) na dłuższy czas realizacji.

Rejestracja konta i logowanie – korzyści i ryzyko

Sklepy internetowe i platformy transakcyjne umożliwiają zwykle dwie formy dokonania zakupu: z rejestracją konta i logowaniem (także poprzez Facebooka) oraz bez takiej konieczności. Bywa jednak, jak choćby w przypadku Allegro.pl, że kupujący, chcąc nie chcąc, są skazani na pierwszą z wymienionych metod. W przeciwnym razie nie skorzystają z oferty handlowej.

Z perspektywy klienta rejestracja konta wydaje się korzystna, gdy zamierza częściej korzystać z usług danego sprzedawcy. Może wówczas czerpać z benefitów, programów lojalnościowych i oszczędzać czas na wypełnianie rubryk z danymi kupującego.

Rejestracja konta i logowanie może rodzić obawy o ujawnienie danych osobowych. Kupujący nie wie przecież, co robi z nimi właściciel sklepu i czy jest w stanie zabezpieczyć się przed atakiem hakera.

Ustawa o ochronie danych osobowych z sierpnia 1997 r., a później także unijne rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r., zobowiązują m.in. internetowych sprzedawców do przestrzegania reguł dotyczących gromadzenia i odpowiedniego zabezpieczenia danych klientów. Nakładają też prawną odpowiedzialność na administratora tych danych, jakim staje się sklep. RODO zobowiązuje m.in. do przekazania informacji o precyzyjnym zakresie pozyskiwanych danych, sposobie ich przechowywania, czy działań podejmowanych na wypadek włamania do systemu i kradzieży danych. Na podstawie RODO klient w każdej chwili ma prawo zażądać usunięcia swoich danych z bazy handlowca.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA