REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oszuści zadają sobie trud tworzenia stron pozorujących działalność sklepów internetowych, by wyłudzić od nas pieniądze lub dane osobowe. Podpowiadamy, co zrobić, by nie dać się na to nabrać i jak odróżnić przestępcę od rzetelnego sprzedawcy.

Zakupy online coraz popularniejsze

Handel w sieci rozpowszechnia się w zawrotnym tempie. Pandemia koronawirusa tylko wzmocniła ten trend. Wystarczy przytoczyć, że według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich już blisko 90 proc. ankietowanych polskich konsumentów decydowało się pod koniec ub.r. na zakupy online, podczas gdy dwa lata wcześniej robiło to ledwie 45 proc. z nas.
Większy wybór towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, niemal nieograniczony dostęp do oferty sprzedawców z różnych państw i kontynentów – takie walory mogą sprawiać, że e-handel zyskuje coraz większe znaczenie. Analiza PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” wskazuje, że w 2026 r. polski rynek e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł. Ma zyskiwać rocznie po ok. 12 proc. i jednocześnie zmniejszając obroty stacjonarnych sklepów, do których klient musi dotrzeć, respektując godziny otwarcia i dość ograniczony asortyment.

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować i płacić w internecie?

REKLAMA

Przestępcy zdają sobie sprawę z tego, że w sieci mogą zwabić w pułapkę ludzi nieobeznanych z realiami internetowej sprzedaży. Ofiarą oszustwa może stać się jednak każdy z nas, bez względu na doświadczenie w dokonywaniu transakcji online. Co zrobić, aby tego uniknąć?

Po pierwsze zachowując elementarną ostrożność i zimną krew, co dotyczy szczególnie pierwszych zakupów w danym sklepie lub na platformie aukcyjnej. Wprawdzie w e-handlu możemy liczyć na ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych, niemniej jednak nadzwyczajne okazje z reguły się nie zdarzają. Dlatego też ceny wyraźnie niższe niż u konkurencji, wszystkie towary przecenione, dostępność produktów, których nie da się uświadczyć gdzie indziej – oto sygnały skłaniające do wnikliwej weryfikacji witryny. Jak to zrobić? Można np. poszukać w internetowej wyszukiwarce opinii o sprzedawcy, ale nie polegać wyłącznie jednej z nich lub umieszczonych na tylko jednym forum czy też w jednym wątku dyskusyjnym w mediach społecznościowych.

Zweryfikuj sprzedawcę, zanim zapłacisz i ujawnisz swoje dane

Wiele może powiedzieć nam także zawartość strony sklepu, np. to czy zawiera ona wpisy klientów, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup. Oczywiście, nowy gracz na rynku e-commerce nie może mieć rozbudowanej zakładki z opiniami i nie można tylko na takiej podstawie traktować jego oferty z podejrzliwością.

REKLAMA

Strona sklepu powinna zawierać m.in. regulamin, politykę prywatności, a także zwrotów i reklamacji towarów oraz dane firmy, która prowadzi działalność gospodarczą, czyli nazwę, NIP, adres siedziby, adres e-mail. Takie informacje możemy już zweryfikować w rejestrze CEIDG – dla jednoosobowej działalności gospodarczej oraz bazie KRS – dla spółek prawa handlowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Internetowi przestępcy mogą jednak podszywać się pod faktycznie istniejące firmy. Stąd pierwszego zakupu w sklepie, do którego jeszcze nie nabraliśmy zaufania, najlepiej dokonać bez ujawniania swoich wrażliwych danych osobowych, wybierając formę zapłaty przy odbiorze towaru. Można także poprzedzić transakcję próbą kontaktu e-mailowego lub telefonicznego oraz sprawdzić, czy dana witryna znajduje się na liście fałszywych sklepów prowadzonej i uaktualnianej przez jeden z polskich portali. Kłopot w tym, że oszuści także przeglądają tego typu listy. Stąd zakładane przez nich fałszywe witryny często funkcjonują w sieci ledwie przez kilkadziesiąt godzin, po czym… znikają wraz z pieniędzmi klientów.

Wskazówka w adresie strony

Zamknięta kłódka pojawiająca się w przeglądarce na początku internetowego adresu sklepu powinna świadczyć o odpowiednim certyfikacie bezpieczeństwa. Warto też zwrócić uwagę, jakie litery rozpoczynają adres. Na przykład „https://” mówi o szyfrowanym połączeniu, w którym nasze dane nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Z kolei początek „http://” może oznaczać, że część zasobów witryny sprzedawcy nie ma takiego zabezpieczenia.

Formy płatności

Sklepy internetowe i platformy aukcyjne, dbając o swój profesjonalizm w oczach klientów, powinny oferować nie tylko szeroki wybór towarów, ale także metod płatności. Dotyczy to polskich, ale też zagranicznych witryn. Coraz większe zainteresowanie sklepami internetowymi z innych krajów wiąże się jednak z przewalutowaniem, gdy właściciel e-commerce sprzedaje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się potencjalny nabywca.
W takich sytuacjach optymalnym rozwiązaniem okazuje się udostępnienie bramki płatniczej z korzystnym przelicznikiem oraz praktycznie automatyczne przeprowadzenie płatności. Przykładem jest system Cinkciarz Pay. Umożliwia internautom płacenie w sklepach m.in. za pomocą BLIK, kart Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkich bankowych przelewów online, ale też wielu zagranicznych metod, takich jak Trustly, Skrill, iDEAL, Vipps czy Rapid Transfer.

Prawo do zwrotu

Towary zakupione w sklepach internetowych, co nie dotyczy świeżych produktów spożywczych, można zwracać bez podawania przyczyn w terminie do 14 dni od daty odbioru. Często jednak sklepy dobrowolnie wyznaczają o wiele większy zapas czasowy na ew. odstąpienie od transakcji.

By ułatwić całą procedurę, sprzedawcy wraz z przesyłką dołączają deklarację zwrotu, a jeśli tego nie robią, udostępniają taki formularz na swoich stronach. Po dopełnieniu formalności klient odzyskuje zapłatę za towar. Niestety, w wielu wypadkach bezpowrotnie traci pieniądze, które wyda na odesłanie paczki, chyba że sklep zapewnia darmowy zwrot zakupionych rzeczy.

Jeśli na zakupach online zdarzy się, że dostarczony produkt nie spełni kryteriów opisanych i pokazanych w ofercie (może to dotyczyć np. modelu, rozmiaru, kolorystyki, parametrów technicznych, funkcji czy też jakości wykonania), kupujący może zażądać wymiany towaru bądź zwrotu gotówki. Koszty dostarczenia właściwej przesyłki spadają w takim wypadku na e-sklep.

Prawo zwrotu pieniędzy przysługuje każdemu klientowi w relacjach ze sklepem w obrębie Unii Europejskiej, gdy oczekiwanie na zakup potrwa dłużej niż 30 dni, licząc od daty złożenia zamówienia. Od tej reguły dopuszczalne są odstępstwa, o ile obie strony transakcji dobrowolnie umówią się (np. w korespondencji e-mailowej) na dłuższy czas realizacji.

Rejestracja konta i logowanie – korzyści i ryzyko

Sklepy internetowe i platformy transakcyjne umożliwiają zwykle dwie formy dokonania zakupu: z rejestracją konta i logowaniem (także poprzez Facebooka) oraz bez takiej konieczności. Bywa jednak, jak choćby w przypadku Allegro.pl, że kupujący, chcąc nie chcąc, są skazani na pierwszą z wymienionych metod. W przeciwnym razie nie skorzystają z oferty handlowej.

Z perspektywy klienta rejestracja konta wydaje się korzystna, gdy zamierza częściej korzystać z usług danego sprzedawcy. Może wówczas czerpać z benefitów, programów lojalnościowych i oszczędzać czas na wypełnianie rubryk z danymi kupującego.

Rejestracja konta i logowanie może rodzić obawy o ujawnienie danych osobowych. Kupujący nie wie przecież, co robi z nimi właściciel sklepu i czy jest w stanie zabezpieczyć się przed atakiem hakera.

Ustawa o ochronie danych osobowych z sierpnia 1997 r., a później także unijne rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r., zobowiązują m.in. internetowych sprzedawców do przestrzegania reguł dotyczących gromadzenia i odpowiedniego zabezpieczenia danych klientów. Nakładają też prawną odpowiedzialność na administratora tych danych, jakim staje się sklep. RODO zobowiązuje m.in. do przekazania informacji o precyzyjnym zakresie pozyskiwanych danych, sposobie ich przechowywania, czy działań podejmowanych na wypadek włamania do systemu i kradzieży danych. Na podstawie RODO klient w każdej chwili ma prawo zażądać usunięcia swoich danych z bazy handlowca.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niedziela handlowa - Polacy podzieleni ws. handlu w niedzielę. Jest projekt ustawy łagodzącej ograniczenie

Dzisiaj, 28 kwietnia jest niedziela handlowa. Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy są mocno podzieleni w sprawie handlu w każdą niedzielę. Jest też projekt ustawy łagodzącej ograniczenie i dopuszczającej dwie niedziele handlowe w miesiącu.

Służby mundurowe: Rząd nie przywrócił emerytur. Ale ustanowił pełnomocnika do Spraw Postępowań Administracyjnych

Politycy, zwycięskiej w dniu 15 października 2023 r. koalicji, obiecali: „Przywrócimy emerytom mundurowym prawa nabyte – uprawnienia emerytalne odebrane im z naruszeniem powszechnych norm prawa.“ (konkret 77 w programie wyborczym KO). Obietnica ta na pewno nie zostanie zrealizowana przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Co potem?

Papież Franciszek: nie zostawiajcie seniorów samych, nie wystarczą programy pomocy

Papież Franciszek zaapelował, by nie pozostawiać osób starszych samych. Nie wystarcza opracowanie „programów pomocy” - mówił w sobotę podczas spotkania z 6 tysiącami seniorów i wnuków w Watykanie. Opowiadał o swoim dzieciństwie w Argentynie, spędzonym z dziadkami - włoskimi imigrantami.

Bezrobotni rozczarowani: Chcemy ubezpieczenia zdrowotnego (autonomicznego) bez rejestracji w PUP

Wynika to z pominięcia w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia możliwości dania bezrobotnym ubezpieczenia zdrowotnego bez rejestracji w urzędzie pracy. Można to było rozwiązać bardzo prosto wprowadzając zasadę, że ubezpieczenie zdrowotne przysługuje np. przez rok od utraty pracy. 

REKLAMA

Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

REKLAMA

Bon senioralny - dla kogo 2150,00 zł miesięcznie? Na jakie usługi dla seniora?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

REKLAMA