REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oszuści zadają sobie trud tworzenia stron pozorujących działalność sklepów internetowych, by wyłudzić od nas pieniądze lub dane osobowe. Podpowiadamy, co zrobić, by nie dać się na to nabrać i jak odróżnić przestępcę od rzetelnego sprzedawcy.

Zakupy online coraz popularniejsze

Handel w sieci rozpowszechnia się w zawrotnym tempie. Pandemia koronawirusa tylko wzmocniła ten trend. Wystarczy przytoczyć, że według badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich już blisko 90 proc. ankietowanych polskich konsumentów decydowało się pod koniec ub.r. na zakupy online, podczas gdy dwa lata wcześniej robiło to ledwie 45 proc. z nas.
Większy wybór towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, niemal nieograniczony dostęp do oferty sprzedawców z różnych państw i kontynentów – takie walory mogą sprawiać, że e-handel zyskuje coraz większe znaczenie. Analiza PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026” wskazuje, że w 2026 r. polski rynek e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł. Ma zyskiwać rocznie po ok. 12 proc. i jednocześnie zmniejszając obroty stacjonarnych sklepów, do których klient musi dotrzeć, respektując godziny otwarcia i dość ograniczony asortyment.

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować i płacić w internecie?

Przestępcy zdają sobie sprawę z tego, że w sieci mogą zwabić w pułapkę ludzi nieobeznanych z realiami internetowej sprzedaży. Ofiarą oszustwa może stać się jednak każdy z nas, bez względu na doświadczenie w dokonywaniu transakcji online. Co zrobić, aby tego uniknąć?

Po pierwsze zachowując elementarną ostrożność i zimną krew, co dotyczy szczególnie pierwszych zakupów w danym sklepie lub na platformie aukcyjnej. Wprawdzie w e-handlu możemy liczyć na ceny niższe niż w sklepach stacjonarnych, niemniej jednak nadzwyczajne okazje z reguły się nie zdarzają. Dlatego też ceny wyraźnie niższe niż u konkurencji, wszystkie towary przecenione, dostępność produktów, których nie da się uświadczyć gdzie indziej – oto sygnały skłaniające do wnikliwej weryfikacji witryny. Jak to zrobić? Można np. poszukać w internetowej wyszukiwarce opinii o sprzedawcy, ale nie polegać wyłącznie jednej z nich lub umieszczonych na tylko jednym forum czy też w jednym wątku dyskusyjnym w mediach społecznościowych.

Zweryfikuj sprzedawcę, zanim zapłacisz i ujawnisz swoje dane

Wiele może powiedzieć nam także zawartość strony sklepu, np. to czy zawiera ona wpisy klientów, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup. Oczywiście, nowy gracz na rynku e-commerce nie może mieć rozbudowanej zakładki z opiniami i nie można tylko na takiej podstawie traktować jego oferty z podejrzliwością.

REKLAMA

Strona sklepu powinna zawierać m.in. regulamin, politykę prywatności, a także zwrotów i reklamacji towarów oraz dane firmy, która prowadzi działalność gospodarczą, czyli nazwę, NIP, adres siedziby, adres e-mail. Takie informacje możemy już zweryfikować w rejestrze CEIDG – dla jednoosobowej działalności gospodarczej oraz bazie KRS – dla spółek prawa handlowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Internetowi przestępcy mogą jednak podszywać się pod faktycznie istniejące firmy. Stąd pierwszego zakupu w sklepie, do którego jeszcze nie nabraliśmy zaufania, najlepiej dokonać bez ujawniania swoich wrażliwych danych osobowych, wybierając formę zapłaty przy odbiorze towaru. Można także poprzedzić transakcję próbą kontaktu e-mailowego lub telefonicznego oraz sprawdzić, czy dana witryna znajduje się na liście fałszywych sklepów prowadzonej i uaktualnianej przez jeden z polskich portali. Kłopot w tym, że oszuści także przeglądają tego typu listy. Stąd zakładane przez nich fałszywe witryny często funkcjonują w sieci ledwie przez kilkadziesiąt godzin, po czym… znikają wraz z pieniędzmi klientów.

Wskazówka w adresie strony

Zamknięta kłódka pojawiająca się w przeglądarce na początku internetowego adresu sklepu powinna świadczyć o odpowiednim certyfikacie bezpieczeństwa. Warto też zwrócić uwagę, jakie litery rozpoczynają adres. Na przykład „https://” mówi o szyfrowanym połączeniu, w którym nasze dane nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Z kolei początek „http://” może oznaczać, że część zasobów witryny sprzedawcy nie ma takiego zabezpieczenia.

Formy płatności

Sklepy internetowe i platformy aukcyjne, dbając o swój profesjonalizm w oczach klientów, powinny oferować nie tylko szeroki wybór towarów, ale także metod płatności. Dotyczy to polskich, ale też zagranicznych witryn. Coraz większe zainteresowanie sklepami internetowymi z innych krajów wiąże się jednak z przewalutowaniem, gdy właściciel e-commerce sprzedaje towary w innej walucie niż ta, którą na co dzień posługuje się potencjalny nabywca.
W takich sytuacjach optymalnym rozwiązaniem okazuje się udostępnienie bramki płatniczej z korzystnym przelicznikiem oraz praktycznie automatyczne przeprowadzenie płatności. Przykładem jest system Cinkciarz Pay. Umożliwia internautom płacenie w sklepach m.in. za pomocą BLIK, kart Visa i Mastercard, Apple Pay, Google Pay, PayPal, szybkich bankowych przelewów online, ale też wielu zagranicznych metod, takich jak Trustly, Skrill, iDEAL, Vipps czy Rapid Transfer.

Prawo do zwrotu

Towary zakupione w sklepach internetowych, co nie dotyczy świeżych produktów spożywczych, można zwracać bez podawania przyczyn w terminie do 14 dni od daty odbioru. Często jednak sklepy dobrowolnie wyznaczają o wiele większy zapas czasowy na ew. odstąpienie od transakcji.

By ułatwić całą procedurę, sprzedawcy wraz z przesyłką dołączają deklarację zwrotu, a jeśli tego nie robią, udostępniają taki formularz na swoich stronach. Po dopełnieniu formalności klient odzyskuje zapłatę za towar. Niestety, w wielu wypadkach bezpowrotnie traci pieniądze, które wyda na odesłanie paczki, chyba że sklep zapewnia darmowy zwrot zakupionych rzeczy.

Jeśli na zakupach online zdarzy się, że dostarczony produkt nie spełni kryteriów opisanych i pokazanych w ofercie (może to dotyczyć np. modelu, rozmiaru, kolorystyki, parametrów technicznych, funkcji czy też jakości wykonania), kupujący może zażądać wymiany towaru bądź zwrotu gotówki. Koszty dostarczenia właściwej przesyłki spadają w takim wypadku na e-sklep.

Prawo zwrotu pieniędzy przysługuje każdemu klientowi w relacjach ze sklepem w obrębie Unii Europejskiej, gdy oczekiwanie na zakup potrwa dłużej niż 30 dni, licząc od daty złożenia zamówienia. Od tej reguły dopuszczalne są odstępstwa, o ile obie strony transakcji dobrowolnie umówią się (np. w korespondencji e-mailowej) na dłuższy czas realizacji.

Rejestracja konta i logowanie – korzyści i ryzyko

Sklepy internetowe i platformy transakcyjne umożliwiają zwykle dwie formy dokonania zakupu: z rejestracją konta i logowaniem (także poprzez Facebooka) oraz bez takiej konieczności. Bywa jednak, jak choćby w przypadku Allegro.pl, że kupujący, chcąc nie chcąc, są skazani na pierwszą z wymienionych metod. W przeciwnym razie nie skorzystają z oferty handlowej.

Z perspektywy klienta rejestracja konta wydaje się korzystna, gdy zamierza częściej korzystać z usług danego sprzedawcy. Może wówczas czerpać z benefitów, programów lojalnościowych i oszczędzać czas na wypełnianie rubryk z danymi kupującego.

Rejestracja konta i logowanie może rodzić obawy o ujawnienie danych osobowych. Kupujący nie wie przecież, co robi z nimi właściciel sklepu i czy jest w stanie zabezpieczyć się przed atakiem hakera.

Ustawa o ochronie danych osobowych z sierpnia 1997 r., a później także unijne rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r., zobowiązują m.in. internetowych sprzedawców do przestrzegania reguł dotyczących gromadzenia i odpowiedniego zabezpieczenia danych klientów. Nakładają też prawną odpowiedzialność na administratora tych danych, jakim staje się sklep. RODO zobowiązuje m.in. do przekazania informacji o precyzyjnym zakresie pozyskiwanych danych, sposobie ich przechowywania, czy działań podejmowanych na wypadek włamania do systemu i kradzieży danych. Na podstawie RODO klient w każdej chwili ma prawo zażądać usunięcia swoich danych z bazy handlowca.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

REKLAMA