REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza 4.0: uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne. Dlaczego warto z niego skorzystać?

Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół
Kancelaria Kubiczek Michalak Sokół świadczy wyspecjalizowane usługi w zakresie prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego.
Małgorzata Sawa
Czym jest uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne?/Fot. Shutterstock
Czym jest uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W celu niwelowania skutków załamania rynku w czasie pandemii ustawodawca wprowadził szereg instrumentów. Do najciekawszych i najbardziej efektywnych można zaliczyć wprowadzone tzw. tarczą 4.0. uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne. To jeden z nielicznych instrumentów, który pozwala skutecznie rozwiązać problem ograniczonego przychodu. Nie zaś odroczyć w czasie jego skutki.

Pozorne formy pomocy dla przedsiębiorców

Dostępne instrumenty wsparcia, w tym przewidziane w kolejnych ustawach tarczowych w większości nie stanowią pomocy bezzwrotnej. Przykładowo zaoferowane dopłaty do ZUS w wielu przypadkach skutkowały wyższymi podatkami, a rzekomo preferencyjne pożyczki z ustawy o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania przedsiębiorców to typowe odroczenie problemu, który wraz z kryzysem będzie narastał. To rozwiązania pozwalające rzeczywiście na jakiś czas ograniczyć liczbę zamykanych firm, jednak z perspektywy przedsiębiorcy nie rozwiązują one problemu straty, jaką wywołał wielotygodniowy lockdown i zmiana popytu na niektóre usługi i towary.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Restrukturyzacja firmy poprzez elastyczne formy zatrudnienia. Poradnik Gazety Prawnej 6/2020

Przedsiębiorca nadal więc stoi wobec zasadniczego wyzwania – jak wygenerować zysk na pokrycie faktycznie poniesionej straty. Pomimo zniesienia ograniczeń w handlu i usługach w maju rynek nie wrócił już do pierwotnego kształtu i jak się wydaje w niektórych branżach już nie wróci. Co gorsza, całkiem realna staje się perspektywa powrotu do scenariusza z marca i kwietnia w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej. Szansa na odpracowanie strat jest więc mało nierealna. Przeprofilowanie działalności i próba jej dostosowania do nowych realiów wymaga natomiast nakładów finansowych. Pomimo spadku stóp procentowych dostęp do finansowania stał się jednak bardzo ograniczony, gdyż banki znacząco zaostrzyły kryteria oceny zdolności kredytowej. Obserwujemy więc, że coraz więcej firm po prostu dryfuje, a zarządzanie sprowadza się wybierania mniejszego zła i ryzyka. Warto zatem szukać takich rozwiązań, które pozwolą przedsiębiorcom rozprawić się z pulą niepokrytych zobowiązań, nie zaś jedynie poprawić chwilową zdolność generowania przepływów.

Czym jest uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne?

Wprowadzone 27 maja 2020 roku do porządku prawnego tzw. tarczą 4.0 postępowanie ma na celu pomóc firmie uporać się ze zobowiązaniami, tj. zrestrukturyzować je, w praktyce najczęściej obniżyć. Obok dotychczasowych rodzajów restrukturyzacji (postępowanie o zatwierdzenie układu, układowe, przyspieszone układowe i sanacyjne) wprowadzono pilotażowo na okres jednego roku kolejny rodzaj postępowania dedykowany przedsiębiorcom niewypłacalnym lub zagrożonym niewypłacalnością.

REKLAMA

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne znacznie różni się od dotychczasowych czterech form restrukturyzacji. Przede wszystkim tym, że jest szybkie i ograniczone w czasie do czterech miesięcy, można je wdrożyć tylko raz, a prowadzi je zaangażowany przez dłużnika doradca restrukturyzacyjny. Rola sądu ogranicza się w zasadzie do zatwierdzenia zawartego układu. Można nim objąć zarówno długi handlowe, jak i publicznoprawne, w tym z tytułu już otrzymanego wsparcia w ramach „tarcz”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiega uproszczona restrukturyzacja i jak wpływa na prowadzoną działalność?

Postępowanie rozpoczyna się od zawarcia umowy z doradcą restrukturyzacyjnym, który będzie w nim pełnił rolę nadzorcy. Otwiera je obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ponieważ od momentu obwieszczenia są tylko cztery miesiące na złożenie w sądzie zawartego układu, to okres ten jest czasem intensywnej pracy i zbierania głosów wierzycieli. Oprócz standardowo wymaganych przez przepisy dokumentów warto, aby dłużnik pod okiem nadzorcy przedłożył wierzycielom opracowanie, z którego wynikać będzie poziom ich zaspokojenia w ramach ewentualnej upadłości, skłaniając ich w ten sposób do poparcia układu.

Z doświadczenia wiemy, że rzetelnie sporządzona analiza jest w stanie zwizualizować wierzycielom scenariusz najgorszy, tj. upadłości i zachęcić do wspólnej walki o tyle, ile dłużnik jest w stanie rzeczywiście spłacić. Dla wierzyciela bardzo przydatne jest zrozumienie faktycznej sytuacji dłużnika. Tym zaś, co go zasadniczo zniechęca jest udzielanie dłużnikowi jakiejkolwiek blankietowej zgody na redukcję wierzytelności, bez względu na to, na jakim poziomie byłaby proponowana. Reasumując, umiejętnie przeprowadzone uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne powinno doprowadzić wierzycieli do przekonania, że korzystniej poruszać się w granicach tego, na co dłużnika naprawdę stać, aniżeli przywiązywać się do nominalnej kwoty należności, która nijak nie koresponduje ze zdolnością płatniczą. Pamiętajmy, że znacznie trudniej planować jakiekolwiek kroki także wierzycielowi, gdy znaczna część jego należności objęta jest szerokim marginesem ryzyka i wątpliwości co do wypłacalności kontrahentów. Zdolność płatnicza obiektywnie nie zmieni się przecież skutkiem intensywnej windykacji, jeżeli powstała w związku z nadal trwającym kryzysem gospodarczym.

W okresie omawianych czterech miesięcy postępowania przeciwko dłużnikowi nie mogą być wszczynane postępowania egzekucyjne. Nadto obowiązuje zakaz wypowiadania mu kluczowych umów. Postępowanie takie może być prowadzone tylko jeden raz, a zatem warto z tej szansy skorzystać w przemyślany sposób.

W toku postępowania dłużnik może i powinien prowadzić swoją dotychczasową działalność, a opierając się na wiedzy i doświadczeniu nadzorcy wspierać go w dialogu z wierzycielami argumentami natury „branżowej”. Nadzorca może zorganizować zgromadzenie wierzycieli na zasadzie transmisji, a także zbierać głosy na piśmie. Tak zawarty układ przedkłada do zatwierdzenia sądowi. Jest to ostatni etap, na którym sąd bada, czy procedura zawarcia układu przebiegała zgodnie z przepisami. Zatwierdzony układ dłużnik zaczyna realizować po uprawomocnieniu się postanowienia sądu.

Czy uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne może realnie pomóc?

Sukces tego postępowania w dużej mierze zależy od cech osoby, którą dłużnik ustanowi nadzorcą. Doświadczony doradca restrukturyzacyjny wesprze dłużnika w opracowaniu takiej argumentacji, która pozwoli przekonać wierzycieli, że ograniczenie ich roszczeń jest absolutnie konieczne, ale z drugiej strony, że faktycznie otrzymają oni zrestrukturyzowaną część należności.

Niemal każdy przedsiębiorca poniósł skutkiem epidemii jakieś straty, w tym tak samo dłużnik, jak i jego wierzyciele. Jedynie wyklarowanie wysokości zobowiązań oraz ich obniżenie może stanowić grunt do kontynuowania działalności, a dalej również jej rozwoju w nowej, nieco innej rzeczywistości.

Patrząc z perspektywy zewnętrznej, nieco bardziej globalnej warto dostrzec, że tym, co hamuje obecnie wiele firm w pójściu naprzód jest niejasny charakter zobowiązań za czas epidemii. Naliczone czynsze, co do których można prowadzić latami sądowe spory w ramach klauzuli rebus sic stantibus. Wątpliwość co do tego, czy zostanie nałożony obowiązek zwrotu świadczeń tarczowych. Obawa, czy wierzyciele zabezpieczeni rzeczowo, choćby hipoteką, nie sparaliżują działalności operacyjnej prowadzonej na nieruchomości. Jak planować przepływy, skoro grożą kolejne ograniczenia związane z drugą falą epidemii? I wreszcie dylemat, czy zaciągać kolejne kredyty lub pożyczki, gdy nie wiemy jak rozstrzygną się wszystkie przytoczone wątpliwości…

Instrument w postaci uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego pozwalający na uporządkowanie i obniżenie posiadanych zobowiązań jest obecnie nieprzeceniony. Jego umiejętne wykorzystanie czyni sensownym podejmowanie dalszych inicjatyw, związanych z kontynuacją czy też przeprofilowaniem działalności.

Perspektywa praktycznego wykorzystania

Należy się spodziewać, że postępowanie uproszczone zyska sporą popularność, gdyż w całym przekroju dostępnych form pomocy stanowi realne narzędzie rozwiązania problemów. Pamiętajmy jednak, że dostępność tego postępowania jest ograniczona w czasie, bo obowiązuje tylko do czerwca 2021 r.

Polecamy serwis: W sądzie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

REKLAMA

Nadchodzą wielkie zmiany w pogrzebach i na cmentarzach. Takiej rewolucji w Polsce jeszcze nie było

Ludzkich prochów nie trzeba będzie przechowywać w urnie? Można je będzie rozsypać na przykład w przydomowym ogrodzie, lesie lub parku? Czy w Polsce nadchodzi prawdziwa rewolucja w pochówku? Senatorowie już rozpatrzyli petycję w tej sprawie. Czy dojdzie do przełomowej zmiany w przepisach prawa? W proponowanych rozwiązanych resort zdrowia nie dopatrzyło się zagrożenia epidemiologicznego, jednak będą się musiały wypowiedzieć musiały jeszcze cztery inne ministerstwa. To niejedyna zmiana. Szykuje się jeszcze rewolucja na cmentarzach. Chodzi o miliony złotych do zwrotu.

Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

Od 50 gr do 1 zł za butelkę po wodzie czy puszkę po napoju. Jak wygląda oznaczenie systemu kaucyjnego na opakowaniu. Trwa okres przejściowy

Od października 2025 r. działa w Polsce system kaucyjny. Za jedną butelkę można otrzymać zwrot od 50 gr do 1 zł. Szukaj znaku systemu kaucyjnego na butelce lub puszce. To się opłaca. Jak wygląda ten znak? Gdzie zwrócić opakowanie? Trwa okres przejściowy.

O okazjonalną pracę zdalną można wnioskować nawet wtedy, gdy nie przewiduje tego regulamin. Jakie są zasady?

Czy można wnioskować o pracę zdalną, gdy regulamin obowiązujący w firmie nie przewiduje takiej możliwości? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale czy pracodawca musi uwzględnić taki wniosek?

REKLAMA

Czy pracodawca może wyznaczyć termin urlopu dla pracownika? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista

Już niedługo rozpocznie się nowy rok kalendarzowy, co oznacza, że trzeba będzie przyjrzeć się temu, jak przedstawia się stan urlopów wypoczynkowych przysługujących pracownikom i zaplanować terminy ich wykorzystania. Jak zrobić to prawidłowo?

Epopeja frankowa: sąd zasądza 89 tys. zł z odsetkami - po 11 latach w sądach wszystkich instancji. Bank musi oddać wszystkie wpłacone raty

W dniu 18 listopada 2025 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie rozpoznawanej z udziałem Rzecznika Finansowego. Sprawa była ponownie rozpoznawana po tym, jak Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego wskutek skargi kasacyjnej powodów. Stosowane przez bank klauzule walutowe i indeksacyjne były abuzywne i prowadziły do nieważności całej umowy – uznał Sąd Apelacyjny. Wyrok zapadł jedenastoletnim sporze sądowym, w którym po stronie klientów wystąpili Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich. Dzięki temu na konta kredytobiorców trafi ponad 89 tys. zł (tj. suma wpłaconych bankowy rat odsetkowo-kapitałowych) wraz z odsetkami od 2014 r. Rzecznik Finansowy wskazuje, że wyrok ten jest ważny nie tylko dla samych zainteresowanych, ale też innych kredytobiorców znajdujących się w podobnej sytuacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA