REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak głosować w wyborach samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Już 21 listopada 2010 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybierać będziemy wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, oraz członków rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. Ale czy każdy będzie mógł zagłosować w wyborach samorządowych? Co w sytuacji gdy mieszkasz w innej miejscowości niż miejscowość, w której jesteś zameldowany na pobyt stały? Co jeśli akurat w tym dniu zaplanowałeś spędzenie czasu poza miejscem swojego zamieszkania lub zameldowania?

Głosowanie poza miejscem zameldowania

REKLAMA

Oddanie głosu w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania na pobyt stały jest bardziej skomplikowane niż w wyborach prezydenckich. Przede wszystkim osoba udająca się w dniu tych wyborów do innej miejscowości, niż miejscowość jej stałego miejsca zamieszkania lub zameldowania na pobyt stały, nie będzie mogła zagłosować. Przepisy prawa nie przewidują bowiem możliwości uzyskania zaświadczenia o prawie do głosowania poza miejscem stałego zamieszkania, w dowolnie wybranym przez siebie lokalu wyborczym (tak jak ma to miejsce w wyborach Prezydenta RP). Inna jest również procedura dopisywania do tzw. spisów wyborców.

Ogólne zasady głosowania

Zgodnie z ustawą z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r., Nr 176, poz. 1190, zwana dalej „Ustawą”) prawo do wybierania radnych ma polski obywatel, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze działania tej rady (gminy, powiatów, województwa). Osoba ta nie może jednak głosować jeżeli prawomocnym orzeczeniem sądowym została ubezwłasnowolniona lub pozbawiona praw publicznych albo pozbawiona została praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu. Te same kryteria obowiązują wyborców w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem Polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze działania danej rady i nie został pozbawiony prawa wybierania w państwie członkowskim Unii Europejskiej, którego jest obywatelem, może głosować wyłącznie w wyborach do rady gminy oraz w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co decyduje o tym, gdzie możemy głosować?

Zgodnie z powyższym, warunkiem mającym wpływ na to gdzie możemy zagłosować, jest miejsce stałego zamieszkania, które może być inne niż miejsca zameldowania na pobyt stały. Miejscem stałego zamieszkania jest bowiem miejscowość, w której osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu, ale niekoniecznie jest tam zameldowana. Gdzie zatem głosujemy, czy w miejscu gdzie jesteśmy zameldowani na pobyt stały, czy w miejscu gdzie na stałe zamieszkujemy? Aby odpowiedzieć na to pytanie wskazać należy, iż osoby, które mogą oddać swój głos w wyborach samorządowych wpisywane są do spisu wyborców właściwego dla wyboru danej rady i mogą być wpisane tylko do jednego spisu wyborców. Do spisu wyborców wpisuje się z urzędu osoby, które są wpisane w stałym rejestrze wyborców prowadzonym przez gminę. Z kolei rejestr taki obejmuje obywateli polskich zameldowanych na pobyt stały na obszarze gminy, osoby które faktycznie zamieszkują stale na obszarze gminy i na swój wniosek zostały do rejestru wpisane, a także osoby nigdzie nie zamieszkujące, ale przebywające na obszarze gminy wpisane do rejestru również na swój wniosek. Do stałego rejestru wyborców prowadzonego przez gminy wpisani są ponadto obywatele Unii Europejskiej, którzy zamieszkują na stałe na obszarze gminy, a wniosek o wpisanie do rejestru wyborców złożyli przed zarządzeniem wyborów.

Zobacz: Kto może zostać członkiem komisji wyborczej

W związku z powyższym w wyborach samorządowych swój głos można oddać w miejscowości, w której jest się wpisanym w rejestrze wyborców. Jeżeli osoba chce oddać swój głos w wyborach samorządowych w miejscowości, w której zamieszkuje na stałe, a nie jest w niej zameldowana na pobyt stały, musi uzyskać wcześniej wpis do rejestru wyborców. Nie ma możliwości uzyskania zaświadczenia pozwalającego głosować w dowolnym miejscu, jak ma to miejsce w przypadku wyborów prezydenckich.


Wniosek o wpis do rejestru wyborców

Wniosek o wpis do rejestru wyborców składa się do właściwego ze względu na miejsce stałego zamieszkania urzędu gminy. We wniosku należy podać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania wyborcy oraz wskazać adres ostatniego zameldowania na pobyt stały poza obszarem gminy. Decyzję o wpisaniu albo odmowie wpisania do rejestru wyborców wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), w terminie 3 dni od daty wniesienia wniosku i niezwłocznie doręcza ją wnioskodawcy. Jeżeli decyzja jest odmowna wnioskodawca w terminie 3 dni od daty jej otrzymania może wnieś za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) skargę do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wraz z aktami przekazuje się niezwłocznie do sądu, a ten rozpoznaje skargę w terminie 3 dni od jej doręczenia. Od postanowienia sądu o nieuznaniu skargi nie przysługuje już żaden środek zaskarżenia. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może jednak sam uznać skargę za uzasadnioną i zmienić swoją decyzję.

Zobacz serwis: Wybory samorządowe 2010

Jeżeli zatem ktoś chce złożyć wniosek o wpisanie go do rejestru wyborców powinien uczynić to niezwłocznie, bowiem w przypadku odmowy wpisu może zabraknąć czasu na skuteczne odwołanie się od decyzji. Zakładając, iż wniosek nasz jest zasadny i zostanie rozpoznany pozytywnie należałoby złożyć go najpóźniej we wtorek 16 listopada 2010 r. Wójt ma czas na jego rozpoznanie (3 dni), dopisanie wyborcy do rejestru wyborców i wpisanie do spisu wyborców, który to spis wyborców na dzień przed wyborami przekazuje się przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych. Należy przy tym wskazać, że obywatele Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi, którzy nie są jeszcze wpisani do rejestru wyborców, nie mają już możliwości wpisania się do tego rejestru i uczestniczenia w wyborach samorządowych w dniu 21 listopada 2010 r. Mogą oni zostać bowiem wpisani do rejestru wyborców jeżeli złożą stosowny wniosek nie później niż 30 dni po zarządzeniu wyborów.

Zadaj pytanie: Forum

Podsumowanie

Podsumowując, zasadą jest, że wyborca może zagłosować w miejscu swojego zameldowania, chyba że został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie. Jeżeli natomiast dany wyborca chce głosować w wyborach samorządowych w miejscu swojego stałego zamieszkania, a nie jest jeszcze tam wpisany do rejestru wyborców, powinien niezwłocznie złożyć we właściwej gminie wniosek o wpisanie go do rejestru wyborców.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA