REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Usuwanie pojazdu z drogi. /Fot. Fotolia
Usuwanie pojazdu z drogi. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia usuwania pojazdów z drogi na koszt właściciela dla wielu osób pozostaje niejasna i budzi wiele kontrowersji. W jakich sytuacjach powinniśmy liczyć się z możliwością odholowania naszego pojazdu?

Przyczyny obowiązkowego usunięcia pojazdu z drogi

Ustawa prawo o ruchu drogowym z 1 stycznia 1998 w sposób wyczerpujący i pełny opisuje sytuacje w których pojazd musi zostać usunięty z drogi na koszt właściciela. Ważne jest, że ustawa nie definiuje pojęcia „pojazd”, z czego należy wyciągnąć wniosek, że jej regulacje nie odnoszą się wyłącznie do pojazdów mechanicznych, ale do wszystkich środków transportu, w tym np. rowerów. Przede wszystkim usunięciu podlega pojazd pozostawiony w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch, lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.

REKLAMA

REKLAMA

Należy podkreślić, że istotną przesłanką jest tu utrudnianie ruchu i zagrażanie bezpieczeństwu w komunikacji. Nie zostanie bowiem usunięty pojazd, który, mimo że pozostawiony w miejscu niedozwolonym, ruchu nie utrudnia, ani nie zagraża bezpieczeństwu. Ponad to pojazd zostanie odholowany gdy kierujący nie posiada aktualnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie OC. Do usunięcia pojazdu może dojść również w sytuacji gdy pojazd przekracza wymiary lub dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi określonych w przepisach ruchu drogowego. Wyjątkiem od tej regulacji jest możliwość skierowania takiego pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest przejazd pojazdu takiego typu. Obowiązkowemu usunięciu podlegają również pojazdy które zostały pozostawione na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych o obniżonej sprawności ruchowej bez stosownej karty parkingowej. Pojazd jest również usuwany gdy zostanie zaparkowany w miejscu obowiązywania znaku wskazującego że zaparkowany w tym miejscu zostanie usunięty na koszt właściciela.

Zobacz: Aktualny taryfikator mandatów

Usuniecie fakultatywne

Poza wyżej wymienionymi przyczynami, pojazd może również zostać usunięty gdy funkcjonariusz uzna to za stosowne w kilku innych sytuacjach. Dotyczy to przypadków, kiedy nie ma innej możliwości zabezpieczenia pojazdu, jak tylko przez usunięcie go. Chodzi przede wszystkim o przypadki gdy kierującym jest osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu albo środka odurzającego, lub osoba nieposiadająca przy sobie prawa jazdy. Funkcjonariusz może również podjąć decyzję o odholowaniu samochodu kiedy jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu, uszkadza drogę lub jest szkodliwy dla środowiska. W tych wypadkach decyzja o usunięciu pojazdu pozostawiona jest uznaniu funkcjonariusza w konkretnych sytuacjach. Szczególną przesłanką usunięcia pojazdu jest także prowadzenie akcji ratunkowej, którą pojazd utrudnia. Wówczas również możemy liczyć się z możliwością odholowania go, jeśli policjant, strażnik miejski (gminny) lub osoba dowodząca akcją ratowniczą uzna to za stosowne.

REKLAMA

Warto zaznaczyć, że zarówno w przypadkach usunięcia obligatoryjnego jak i fakultatywnego, jedynymi osobami upoważnionymi do wydawania decyzji o usunięciu pojazdu z drogi są policjanci, a w niektórych przypadkach również strażnicy miejscy lub gminni (chodzi o parkowaniu w miejscu zabronionym, na miejscu dla niepełnosprawnych bez karty parkingowej oraz w miejscu obowiązywania znaku wskazującego ze pozostawiony pojazd zostanie sunięty). Wyjątkowo w przypadku akcji ratunkowej może to być również osoba dowodząca tą akcją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe

Co dalej z pojazdem?

Starosta każdego powiatu zobowiązany jest do wyznaczenia specjalnego, strzeżonego parkingu, na który zostają odholowane pojazdy zagrażające bezpieczeństwu w ruchu. Aby odebrać pojazd właściciel musi uiścić opłatę, na którą składają się koszty odholowania pojazdu i koszty przechowywania przez odpowiednią ilość dób. Wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów są ustalane w drodze uchwały Rady Powiatu, jednak ustawa prawo o ruchu drogowym określa maksymalną ich wysokość. Wynoszą one:

- rower lub motorower - za usunięcie - 100 zł; za każdą dobę przechowywania - 15 zł,  
- motocykl - za usunięcie - 200 zł; za każdą dobę przechowywania - 22 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - za usunięcie - 440 zł; za każdą dobę przechowywania - 33 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - za usunięcie - 550 zł; za każdą dobę przechowywania - 45 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - za usunięcie - 780 zł; za każdą dobę przechowywania - 65 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - za usunięcie - 1.150 zł; za każdą dobę przechowywania - 120 zł,
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne - za usunięcie - 1.400 zł; za każdą dobę przechowywania - 180 zł.

Warte również podkreślenia jest, że jeśli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby niebędącej właścicielem, wówczas osoba ta zobowiązana jest do solidarnego pokrycia kosztów usunięcia i przechowania pojazdu z właścicielem. Do odbioru pojazdu jest upoważniona osoba, która okaże swój dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu oraz ważne ubezpieczenie OC, a także uiści opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu. Jeżeli pojazd nie zostanie odebrany przez właściciela w ciągu 3 miesięcy od dnia jego usunięcia, starosta występuje do sądu o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Świadczenie wspierające - na jak długo? Przepisy w 2025 i 2026 roku

„Moje orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało wydane na stałe. Zamierzam ubiegać się o świadczenie wspierające. Czy ono również będzie bezterminowe?” – pyta Czytelnik.

Awaria Cloudflare: wiele platform cyfrowych przestało dzisiaj działać

Awaria usługi chmurowej firmy Cloudflare spowodowała dzisiaj problemy techniczne u wielu platform cyfrowych m.in. X, Instagram i OpenAI - wynika z danych strony Downdetector. Użytkownicy zgłaszali także problemy z innymi stronami internetowymi. Firma przekazała, że usterka została już usunięta.

Włodzimierz Czarzasty - kim jest nowy marszałek Sejmu? Ile ma lat

Włodzimierz Czarzasty został nowym marszałkiem Sejmu po Szymonie Hołowni. Kim właściwie jest członek Nowej Lewicy? Ile ma lat? Jakie ma wykształcenie?

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? [Indeks Zdrowych Miast]

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? Najnowsza, czwarta edycja Indeksu Zdrowych Miast, przygotowana przez ekspertów SGH w Warszawie i UE w Krakowie we współpracy z Grupą LUX MED, przynosi jednoznaczne wyniki: w kategorii Zdrowie najlepiej wypadły Poznań, Warszawa i Rybnik - miasta, które konsekwentnie inwestują w profilaktykę, edukację i zdrowe środowisko życia.

REKLAMA

Koncert chopinowski, czy Chopinowski? Zmiany w ortografii od 2026 roku. Nowe Zasady pisowni i interpunkcji polskiej Rady Języka Polskiego

Rada Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk przygotowała szereg zmian zasad ortografii, które zaczną formalnie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Ponadto Rada opublikowała – pierwszy raz w swej historii – kompleksowy zbiór wszystkich reguł ortograficznych i interpunkcyjnych pod nazwą „Zasady pisowni i interpunkcji polskiej”. Ten zbiór zasad pisowni i interpunkcji stanie się obowiązujący także z dniem 1 stycznia 2026 roku, łącznie z ww. nowościami.

Włodzimierz Czarzasty nowym marszałkiem Sejmu

Włodzimierz Czarzasty (Lewica) został we wtorek wybrany na nowego marszałka Sejmu. Zastąpił na tej funkcji lidera Polski 2050 Szymona Hołownię.

Pellet Loss Regulation – nowe przepisy unijne nie trafiają w sedno problemu. Główne źródła mikroplastiku to syntetyczne tkaniny i opony samochodowe a nie granulat przemysłowy

W dniu 22 września 2025 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie mające ograniczyć przedostawanie się do środowiska granulek tworzyw sztucznych – tzw. Pellet Loss Regulation. To ważny sygnał ze strony unijnych instytucji, pokazujący determinację w walce z emisją mikroplastików. W środowisku producentów i przetwórców tworzyw sztucznych, to rozporządzenie ma szerokie poparcie. Budzą się jednak także duże wątpliwości. Oczekiwana od dawna regulacja nie uderza bowiem w główne źródła problemu, a przy tym nakłada kolejne formalne obowiązki na sektor, który już dziś jest jednym z najbardziej regulowanych w Europie.

45. posiedzenie Sejmu [18, 19, 20, 21 listopada 2025]. Transmisja online

Dotychczasowy marszałek Sejmu Szymon Hołownia 13 listopada podpisał rezygnację z funkcji, realizując umowę koalicyjną, zgodnie z którą w drugiej połowie kadencji ma go zastąpić Włodzimierz Czarzasty. Zmiana marszałka ma nastąpić na 45 posiedzeniu Sejmu. Kandydata wybiera się bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy posłów. KO, Lewica, Polska 2050 i PSL popierają Czarzastego, sprzeciw zapowiadają PiS, Konfederacja i Razem.

REKLAMA

PZON: Osoby niepełnosprawne źle oceniają orzeczników. Mają premie za utrącenie niepełnosprawności? Uzdrawiają?

Kolejny list do Infor.pl, w którym osoby niepełnosprawne źle oceniają prace lekarzy orzeczników w PZON – zarzucają im „cudowne uzdrawiania”. Autor listu poszedł jeszcze dalej i stawia retoryczne pytanie „Czy lekarze mają premie za uzdrowienia?”. Oczywiście nie mają takiej premii, ale pokazuje to narastające (w mojej opinii) negatywne oceny co do pracy orzeczników - powszechnie są postrzegani jako osoby odbierające albo zaniżające stopnie niepełnosprawności.

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA