REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usuwanie pojazdów z dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Janecka
Usuwanie pojazdu z drogi. /Fot. Fotolia
Usuwanie pojazdu z drogi. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia usuwania pojazdów z drogi na koszt właściciela dla wielu osób pozostaje niejasna i budzi wiele kontrowersji. W jakich sytuacjach powinniśmy liczyć się z możliwością odholowania naszego pojazdu?

Przyczyny obowiązkowego usunięcia pojazdu z drogi

REKLAMA

Ustawa prawo o ruchu drogowym z 1 stycznia 1998 w sposób wyczerpujący i pełny opisuje sytuacje w których pojazd musi zostać usunięty z drogi na koszt właściciela. Ważne jest, że ustawa nie definiuje pojęcia „pojazd”, z czego należy wyciągnąć wniosek, że jej regulacje nie odnoszą się wyłącznie do pojazdów mechanicznych, ale do wszystkich środków transportu, w tym np. rowerów. Przede wszystkim usunięciu podlega pojazd pozostawiony w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch, lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.

REKLAMA

Należy podkreślić, że istotną przesłanką jest tu utrudnianie ruchu i zagrażanie bezpieczeństwu w komunikacji. Nie zostanie bowiem usunięty pojazd, który, mimo że pozostawiony w miejscu niedozwolonym, ruchu nie utrudnia, ani nie zagraża bezpieczeństwu. Ponad to pojazd zostanie odholowany gdy kierujący nie posiada aktualnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie OC. Do usunięcia pojazdu może dojść również w sytuacji gdy pojazd przekracza wymiary lub dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi określonych w przepisach ruchu drogowego. Wyjątkiem od tej regulacji jest możliwość skierowania takiego pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest przejazd pojazdu takiego typu. Obowiązkowemu usunięciu podlegają również pojazdy które zostały pozostawione na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych o obniżonej sprawności ruchowej bez stosownej karty parkingowej. Pojazd jest również usuwany gdy zostanie zaparkowany w miejscu obowiązywania znaku wskazującego że zaparkowany w tym miejscu zostanie usunięty na koszt właściciela.

Zobacz: Aktualny taryfikator mandatów

Usuniecie fakultatywne

REKLAMA

Poza wyżej wymienionymi przyczynami, pojazd może również zostać usunięty gdy funkcjonariusz uzna to za stosowne w kilku innych sytuacjach. Dotyczy to przypadków, kiedy nie ma innej możliwości zabezpieczenia pojazdu, jak tylko przez usunięcie go. Chodzi przede wszystkim o przypadki gdy kierującym jest osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu albo środka odurzającego, lub osoba nieposiadająca przy sobie prawa jazdy. Funkcjonariusz może również podjąć decyzję o odholowaniu samochodu kiedy jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu, uszkadza drogę lub jest szkodliwy dla środowiska. W tych wypadkach decyzja o usunięciu pojazdu pozostawiona jest uznaniu funkcjonariusza w konkretnych sytuacjach. Szczególną przesłanką usunięcia pojazdu jest także prowadzenie akcji ratunkowej, którą pojazd utrudnia. Wówczas również możemy liczyć się z możliwością odholowania go, jeśli policjant, strażnik miejski (gminny) lub osoba dowodząca akcją ratowniczą uzna to za stosowne.

Warto zaznaczyć, że zarówno w przypadkach usunięcia obligatoryjnego jak i fakultatywnego, jedynymi osobami upoważnionymi do wydawania decyzji o usunięciu pojazdu z drogi są policjanci, a w niektórych przypadkach również strażnicy miejscy lub gminni (chodzi o parkowaniu w miejscu zabronionym, na miejscu dla niepełnosprawnych bez karty parkingowej oraz w miejscu obowiązywania znaku wskazującego ze pozostawiony pojazd zostanie sunięty). Wyjątkowo w przypadku akcji ratunkowej może to być również osoba dowodząca tą akcją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe

Co dalej z pojazdem?

Starosta każdego powiatu zobowiązany jest do wyznaczenia specjalnego, strzeżonego parkingu, na który zostają odholowane pojazdy zagrażające bezpieczeństwu w ruchu. Aby odebrać pojazd właściciel musi uiścić opłatę, na którą składają się koszty odholowania pojazdu i koszty przechowywania przez odpowiednią ilość dób. Wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów są ustalane w drodze uchwały Rady Powiatu, jednak ustawa prawo o ruchu drogowym określa maksymalną ich wysokość. Wynoszą one:

- rower lub motorower - za usunięcie - 100 zł; za każdą dobę przechowywania - 15 zł,  
- motocykl - za usunięcie - 200 zł; za każdą dobę przechowywania - 22 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - za usunięcie - 440 zł; za każdą dobę przechowywania - 33 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - za usunięcie - 550 zł; za każdą dobę przechowywania - 45 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - za usunięcie - 780 zł; za każdą dobę przechowywania - 65 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - za usunięcie - 1.150 zł; za każdą dobę przechowywania - 120 zł,
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne - za usunięcie - 1.400 zł; za każdą dobę przechowywania - 180 zł.

Warte również podkreślenia jest, że jeśli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby niebędącej właścicielem, wówczas osoba ta zobowiązana jest do solidarnego pokrycia kosztów usunięcia i przechowania pojazdu z właścicielem. Do odbioru pojazdu jest upoważniona osoba, która okaże swój dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu oraz ważne ubezpieczenie OC, a także uiści opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu. Jeżeli pojazd nie zostanie odebrany przez właściciela w ciągu 3 miesięcy od dnia jego usunięcia, starosta występuje do sądu o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA