REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podwyżki 12,3%, 20% (mundurowi) i 30% (nauczyciele) są konstytucyjne? Co z tym zrobi prezydent i TK?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Podwyżki 20% i 30% zagrożone? Czy prezydent A. Duda i Trybunał Konstytucyjny uznają, że ustawa  budżetowa nie jest ustawą? Przez M Wąsika i M. Kamińskiego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest możliwe, że budżet na 2024 r. (i ustawę okołobudżetową) prezydent A. Duda skieruje do Trybunału Konstytucyjnego. W tym wariancie przyszłości prawdopodobnie zapyta, czy ustawy te są …. ustawami, czy nie-ustawami.

16 stycznia 2024 r. posłowie PIS złożyli w czasie obrad Sejmu pismo z żądaniem umożliwienia wykonywania mandatów poselskich Kamińskiemu i Wąsikowi. To prawdopodobnie wstęp do skierowania przez prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego budżetu na 2024 r. i ustawy okołobudżetowej. W czasie debaty sejmowej badanie konstytucyjności budżetu zapowiedział m.in. poseł P.Czarnek.  

REKLAMA

Obowiązki i prawa prezydenta wobec ustawy budżetowej

Określają je art. 224 i art. 225 Konstytucji RP. Na tej podstawie prezydent m.in. podpisuje w ciągu 7 dni ustawę budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka Sejmu. Może jednak skierować ją do TK. 

Z przepisów wynika, że prezydent Polski ma tylko dwie możliwości (o ile otrzyma ustawę budżetową do 29 stycznia 2024 r.): 

  1. musi złożyć podpis pod ustawą budżetową albo 
  2. przesłać ją do TK. 

Politycy obecnej opozycji twierdzą, że jest jeszcze trzecia możliwość.

Trzecia możliwość - prezydent uzna, że ustawa budżetowa nie jest ustawą

REKLAMA

Prezydent A. Duda może uznać, że nie otrzymał ustawy a tzw. nie-ustawę. Bo nie mogli głosować na nią M. Wąsik i M. Kamiński, którzy wciąż mają mandaty (według opozycji), a ich uwięzienie jest bezprawne (według opozycji). Jest to inna sytuacja, gdy poseł jest chory, zamienia mandat posła na europosła, zastępuje zmarłego posła. Tą różnicę wskazał w czasie debaty sejmowej w dniu 16 stycznia 2024 r. poseł Przemysław Czarnek: Pan marszałek Hołownia mówił tu o kilkunastu przypadkach, kiedy Sejm nie obradował w pełnym składzie. Owszem, kiedy ktoś sam dobrowolnie wybiera inną funkcję, np. europarlamentarzysty czy np. członka zarządu lub banku i rezygnuje sam z mandatu, a ktoś w kolejce czeka na jego objęcie, to jest to zgodna z prawem. Ale jeśli ktoś bezprawnie blokuje możliwość wykonywania mandatu poselskiego przez posłów, którzy ten mandat mają, co potwierdza Sąd Najwyższy, gwałci konstytucję. Będzie to miało wpływ na legalność tego budżetu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezydent prawdopodobnie wskaże na tą wadę prawną budżetu (oraz ustawy okołobudżetowej). I powie, że jest to nie-ustawa. Stanowisko to prawdopodobnie potwierdzi Trybunał Konstytucyjny.

Prezydent może - w tej interpretacji prawa i w tym przebiegu przyszłych wydarzeń - odmówić podpisania ustawy budżetowej. Nie jest to zastosowanie weta (nie może go użyć). Prezydent nie może podpisać dokumentu nazwanego "ustawa", który nią nie jest. Nie chodzi tu o bieżącą grę polityczną. Prawo mu tego zakazuje m.in. poprzez art. 126 ust. 3 Konstytucji, który stanowi: "Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach."

Czy Trybunał Konstytucyjny może odmówić całej ustawie statusu ustawy z uwagi na kwestie związane z głosowaniami? 

W takim postępowaniu głównym celem pracy Trybunału Konstytucyjnego nie jest treść merytoryczna ustawy, a kwestie proceduralne. Naruszenie wymogów formalnych oznacza niekonstytucyjność, nawet gdy od strony merytorycznej ustawa jest zgodna z Konstytucją RP.  

Wtedy ustawa nie jest ustawą - to "akt nieskuteczny, przyjmujący zewnętrzne tylko znamiona ustawy, który nie może doprowadzić do zmian w systemie źródeł prawa".

REKLAMA

Opozycja jako przykład takiego rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego wskazuje wyrok TK z 28 listopada 2007 r. sygn. akt K 39/07. Chodziło w nim o nowelizację, która powinna być zaopiniowana przez Sąd Najwyższy. Błąd formalny polegał na braku opinii, a nie na niedopuszczeniu dwóch posłów do głosowania, ale chodzi tu o pokazanie rozumowania TK, gdy ustawa ma błąd dotyczący procedury jej uchwalenia.

W sprawie o sygn. akt K 39/07 tuż przed uchwaleniem ustawy: "rząd postanowił wnieść faktyczną autopoprawkę do projektu ustawy za pośrednictwem jednego z posłów uczestniczących w pracach Komisji. Poprawki te w sposób zasadniczy zmieniły sposób procedowania w sprawach o uchylenie immunitetu sędziowskiego, wprowadzając instytucje budzące zasadnicze wątpliwości o charakterze konstytucyjnym (…) Wprowadzone do projektu poprawki nie były już w żadnym stadium procesu legislacyjnego przedmiotem opiniowania Sądu Najwyższego. Zostały przyjęte przez Sejm". Trybunał Konstytucyjny rozpoznał naruszenie przepisów Konstytucji RP z uwagi na brak tej opinii. 

W uzasadnieniu tego wyroku znajdziemy taki fragment:

Poza tym istotne jest uwzględnienie skutków wyroku Trybunału. Oczywiste jest, że zarówno stwierdzenie niekonstytucyjności kwestionowanego przepisu ze względu na jego treść, jak i ze względu na tryb uchwalenia, prowadzi do tego samego skutku, tzn. eliminacji danego przepisu (lub całej ustawy) z porządku prawnego. Różnica jednak tkwi w konsekwencjach orzeczenia. Niekonstytucyjność z uwagi na tryb powoduje niedojście do skutku ustawy uchwalonej w tym trybie. Akt nieskuteczny, przyjmujący zewnętrzne tylko znamiona ustawy, nie może bowiem doprowadzić do zmian w systemie źródeł prawa, a tym samym (jeśli niekonstytucyjność z uwagi na braki procedury dotyczy ustawy zmieniającej) konsekwencją jest dalsze obowiązywanie ustawy w wersji, którą miała zmienić nieefektywna nowelizacja. W takim bowiem wypadku jest to nowelizacja pozorna, nieprowadząca do efektywnej zmiany stanu prawnego. Natomiast niekonstytucyjność z uwagi na treść powoduje upadek ustawy nowelizowanej (skądinąd uchwalonej skutecznie), co następuje od dnia ogłoszenia (w Dzienniku Ustaw) wyroku Trybunału.

Strona rządowa nie zgodzi się na taką interpretację prawa

Jeżeli ustawa budżetowa i okołobudżetowa zostaną uznane za niezgodne z Konstytucją, to są zagrożone podwyżki dla kilku milionów osób. I mamy zaostrzenie obecnej sytuacji w Polsce bo strona rządowa nie uzna wyroku Trybunału Konstytucyjnego. 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

REKLAMA

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód: tylko czy będą chętni [PROJEKT skierowany do stałej komisji]

Powstaje kompletnie nowa gałąź gospodarki, kompletnie nowy zawód - podkreśla Łukasz Krasoń. Jednak czy będą chętni na tą specyficzną i wymagającą dużego wysiłku psychicznego i fizycznego pracę?: Nie wiadomo też jak będzie z wynagrodzeniem, a nie wydaje się, żeby byli chętni do tej pracy tylko za minimalną krajową.

Donald Trump spotkał się z Karolem Nawrockim w Gabinecie Owalnym Białego Domu. "You will win"

Prezydent Stanów Donald Trump spotkał się w czwartek 1 maja 2025 r. z kandydatem na prezydenta RP Karolem Nawrockim - podał Biały Dom. Nawrocki relacjonował, że D. Trump przepowiadał mu wygraną w wyborach.

7 lat ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności i inne zmiany. Nowelizacja rozporządzenia dot. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

W dniu 30 kwietnia 2025 r. opublikowano projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Celem tej nowelizacji jest doprecyzowanie zasad wydawania orzeczeń o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności, a także wydłużenie okresów ważności tych orzeczeń. Co się dokładnie zmieni i od kiedy?

Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

REKLAMA

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

REKLAMA