REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w podstawie wymiaru wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy można nie uwzględniać rekompensaty za godziny nadliczbowe

Subskrybuj nas na Youtube
Czy w podstawie wymiaru wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy można nie uwzględniać rekompensaty za godziny nadliczbowe. /fot. Fotolia
Czy w podstawie wymiaru wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy można nie uwzględniać rekompensaty za godziny nadliczbowe. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z naszych pracowników otrzymuje stałą miesięczną pensję, premie miesięczne (wypłacane w następnym miesiącu) i premie kwartalne. Osobie tej zdarza się pracować w godzinach nadliczbo­wych i w porze nocnej, za co otrzymuje rekompensatę finansową. Czy możemy nie przyjmować do podstawy urlopowej wynagrodzenia z dodatkiem za nadgodziny? Przecież nie można planować pracy nadliczbowej, a zatem nie można przyjąć, że taka praca wystąpiłaby, gdyby pracownik pracował w go­dzinach nadliczbowych lub w nocy, zamiast korzystać z urlopu.

Przy ustalaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego nie mogą Państwo pominąć wynagro­dzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatków za pracę w nocy, jeżeli należności te przysługują za okres nie dłuższy niż miesiąc.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że praca w godzinach nadliczbowych nie powinna być planowana, a zatem nie można zakładać, że byłaby wykonywana przez pracownika w okresie korzystania z urlopu. Jednak na tej podstawie nie można uznać, że przy ustalaniu należności za urlop należy pomijać wynagrodzenie (wraz z dodatkiem) za nadgodziny. W ten sam sposób można byłoby wyłączyć np. prowizje od sprzedaży. Nie można bowiem z całą pewnością stwierdzić, czy w trakcie urlopu pracownik cokolwiek sprzedałby, a więc czy wypracowałby jakiekolwiek wynagrodzenie.

Rekompensatę za nadgodziny oraz np. dodatki za pracę w nocy wypłacane w okresach miesięcznych należy zatem uwzględnić w podstawie wynagrodzenia urlopowego według zasad właściwych dla zmien­nych składników wynagrodzenia.

Zobacz serwis: Zarobki

Dotyczy to jednak tylko nadgodzin dobowych oraz średniotygodniowych rozliczanych w okresie nie dłuższym niż 1 miesiąc. Jeżeli wystąpiły nadgodziny w związku z przekroczeniem przeciętnie 40 godzin pracy na tydzień w dłuższym okresie rozliczeniowym czasu pracy niż miesięczny (które nie zostały za­kwalifikowane od razu jako nadgodziny dobowe), to rekompensata finansowa pracy nadliczbowej jest uważana za składnik wynagrodzenia przysługujący za okresy dłuższe niż miesięczne. Takie składniki wynagrodzenia nie wchodzą do podstawy obliczeń wynagrodzenia za urlop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za czas urlopu wypoczynkowego pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie, jakie osiągnąłby, gdyby w tym czasie pracował (art. 172 Kodeksu pracy). Zasada ta odnosi się bezpośrednio do stałych składników wynagrodzenia (pensji miesięcznej, stałych dodatków, np. stażowego, funkcyjnego). Takie

składniki uwzględnia się w wynagrodzeniu urlopowym w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu wykorzystywania urlopu.

REKLAMA

Zatem w typowej sytuacji stały składnik wynagrodzenia pracownik zachowuje za miesiąc, w którym korzystał z urlopu w pełnej, niezmienionej wysokości. Nie należy w tym przypadku obliczać średnich za­robków z danego okresu, ale trzeba odnieść się do stałego składnika za dany miesiąc (co będzie istotne w związku z ewentualnymi zmianami wynagrodzenia).

Natomiast składniki zmienne przysługujące za okresy nie dłuższe niż miesięczne należy uwzględnić w podstawie urlopowej po ustaleniu ich łącznej wysokości wypłaconej w okresie 3 lub 12 miesięcy (jeżeli wystąpiły znaczne wahania wysokości tych składników) poprzedzających urlop (§ 8 ust. 1-2 rozporzą­dzenia urlopowego). Przyjęcie 12-miesięcznego okresu przy ustalaniu podstawy urlopowej, co do zasady, następuje na podstawie zapisów wewnątrzzakładowych.

Zobacz serwis: Urlopy

Przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego (i ekwiwalentu za urlop) należy uwzględnić wszystkie skład­niki wynagrodzenia i inne świadczenia, które:

  • nie zostały wskazane w § 6 rozporządzenia urlopowego jako wyłączone, np.:
  • dodatki do wynagrodzenia (np. za warunki pracy, motywacyjne),
  • premie regulaminowe,
  • dodatki za pracę w nocy,
  • wynagrodzenie za pracę ponadwymiarową pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze etatu,
  • wynagrodzenie za czas dyżuru,
  • wynagrodzenie za przerwy w pracy w przerywanym systemie czasu pracy,
  • przysługują za okresy nie dłuższe niż 1 miesiąc.

Zbigniew R., zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczenio­wym, w styczniu 2015 r. korzystał z 10 dni urlopu wypoczynkowego (80 godzin). Pracownik otrzymu­je stałą płacę zasadniczą (4300 zł) w ostatnim dniu miesiąca, a zmienne składniki wynagrodzenia 10. dnia następnego miesiąca. W miesiącach poprzedzających urlop (w okresie od października do grud­nia 2014 r.) pracownik otrzymał rekompensatę za godziny nadliczbowe w łącznej wysokości 1654,32 zł, a liczba przepracowanych w tym okresie godzin wyniosła 496. Wynagrodzenie za 1 godzinę urlopu wy­niesie 3,34 zł, tj. 1654,32 zł : 496 godz., a wynagrodzenie za urlop ze zmiennych składników 267,20 zł, tj. 80 godz. x 3,34 zł.

Podstawa prawna:

  • art. 172 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
  • § 6-9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 174, poz. 1353
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o wynagrodzenia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA