REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Wniosek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy?

Renta z tytułu niezdolności do pracy może przysługiwać jako stała lub okresowa renta. Okresowa renta przysługuje przez czas określony w decyzji ZUS. W celu ustalenia prawa do renty na dalszy okres należy zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty.

Jak otrzymać dalsze prawo do renty rodzinnej?

Osoba uprawniona do renty rodzinnej okresowej, może ubiegać się o ustalenie dalszego prawa do renty, jeżeli kontynuuje naukę lub nadal jest niezdolna do pracy.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

REKLAMA

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Sporządzenie samego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę jest stosunkowo proste. Jednakże w przypadku rozbiórki czasochłonne jest zdobycie licznych dokumentów, które wnioskodawca musi dołączyć do wniosku.

REKLAMA

Orzeczenie separacji na zgodne żądanie małżonków – dla kogo?

Postępowanie sądowe w sprawie separacji może toczyć się w dwóch trybach: w trybie procesowym, gdy jeden z małżonków wnosi o separację lub gdy oboje małżonkowie zgodnie wnoszą pozew o separację oraz w trybie nieprocesowym, gdy oboje małżonkowie zgodnie występują z wnioskiem o separację i nie mają wspólnych małoletnich dzieci.

Jak sporządzić wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej?

Pozbawienie rodziców władzy rodzicielskiej jest najostrzejszym środkiem ingerencji sądu opiekuńczego w sferę stosunków między rodzicami a dziećmi, przez jego zastosowanie bowiem rodzice tracą całkowicie tę władzę. Ze względu na tak daleko idące skutki pozbawienia władzy rodzicielskiej sąd może je orzec tylko wtedy, gdy stosowane dotychczas łagodniejsze środki nie dały rezultatu, bądź gdy z uwagi na drastyczne okoliczności danego przypadku jest oczywiste, że stosowanie środków łagodniejszych byłoby niecelowe.

Jak zmienić nazwisko?

Zmiana nazwiska obywatela polskiego może nastąpić tylko na jego wniosek. Taki wniosek składa się do kierownika urzędu stanu cywilnego.

Wyłączenie członka SKO po wniesieniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy

Wymogi formalne dotyczące składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez lata budziły sprzeczne interpretacje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Tym razem ustawodawstwo podążyło w ślad za rozwiązaniami jakie ukształtowała praktyka.

Zbycie nieruchomości jeżeli toczy się postępowanie administracyjne

Zbycie nieruchomości nie może nastąpić, jeżeli toczy się postępowanie administracyjne dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Zapis ten podkreśla w sposób jednoznaczny i dorozumiany, że sprzedaż nieruchomości nie jest możliwa, jeżeli toczy się jakiekolwiek postępowanie administracyjne mające na celu ocenę legalności aktów administracyjnych (decyzji lub innych rozstrzygnięć administracyjnych) zawierających orzeczenie o nabyciu (lub potwierdzających nabycie) nieruchomości przez Skarb Państwa.

Jak uzyskać uprawnienia wdowy lub wdowca pozostałym po kombatancie?

Decyzje o przyznaniu uprawnień przysługujących wdowom lub wdowcom pozostałym po kombatantach i innych osobach uprawnionych wydaje Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Wydzielanie gruntów pod drogi publiczne

Tryb wszczęcia postępowania podziałowego oraz cel podziału nieruchomości wyznaczają zakres przedmiotowy kwestii rozstrzyganej postanowieniem obejmującym ocenę zgodności wstępnego planu podziału nieruchomości. Dlatego też sprawa wydzielenia gruntów pod drogi publiczne zawsze stanowiła i stanowi przedmiot żywego zainteresowania zarówno zwolenników jak i przeciwników tegoż wydzielenia

Co można wyczytać z numeru PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Można z nich wyczytać określone informacje. Jakie?

Koniec terminu procesowego a wolna sobota

Urzędy obsługujące organy administracji publicznej są co do zasady nieczynne w soboty. Czy jeżeli dla dokonania czynności procesowej przewidziany jest termin kończący się w sobotę, strona postępowania administracyjnego może wykonać tę czynność w poniedziałek? 

Ile kosztuje wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Niezależnie od tego czy dziedziczenie odbywa się na podstawie ustawy czy na podstawie testamentu, aby spadkobierca mógł udowodnić, że ma prawo do określonej części spadku, konieczne jest postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku. Uzyskanie takiego postanowienia wiąże się z pewnymi kosztami.

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

W wypadku śmierci bliskiej osoby, jej prawa i obowiązki przechodzą automatycznie na spadkobierców. Ale aby mogli oni udowodnić swoje prawa potrzebne jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w którym określa on, kto i co dziedziczy po zmarłym.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

Jakie są koszty rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Patentowym?

Rejestracja znaku towarowego może być dokonana na rzecz przedsiębiorstwa i tylko dla towarów będących przedmiotem jego działalności gospodarczej. Rejestrując znak towarowy przedsiębiorca może wybierać pomiędzy procedurą krajową, regionalną (europejską) i międzynarodową.

Tylko miesiąc na wniosek o zasiłek pogrzebowy

W stanie prawnym obowiązującym do 21 maja 2009 r. prawo do zasiłku pogrzebowego wygasało w razie niezgłoszenia wniosku o jego przyznanie w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje. Przepis ten jest niezgodny z Konstytucją. Co z osobami, którym w przeszłości odmówiono wypłaty zasiłku?

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Co zrobić, by zagłosować w wyborach samorządowych?

W wyborach samorządowych można zagłosować tylko w gminie, w której mamy miejsce zameldowania. Jeżeli mieszkamy gdzie indziej, aby zagłosować musimy być wpisani do rejestru wyborców.

Dowody w postępowaniu administracyjnym

W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Czym charakteryzuje się wszczęcie postępowania administracyjnego

Wszczęcie postępowania administracyjnego to moment, z którym rozpoczyna się postępowanie administracyjne przed organem pierwszej instancji. Postępowanie administracyjne może być wszczęte na dwa sposoby.

Organy wyższego stopnia i organy naczelne

Przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego.

Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania

Skarga na przewlekłość w postępowaniu sądowo – administracyjnym została uregulowana w ustawie o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki z dnia 17 czerwca 2004 r.

Rodzaje właściwości organu administracji publicznej

Właściwość organu administracji publicznej to zdolność prawna organu administracji do rozpoznawania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym.

Postępowanie skargowe

Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie.

Jak przebiega procedura wydawania zaświadczeń

Zaświadczenie to dokument potwierdzający określony fakt lub stan prawny. Zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym, stanowi samoistną formę załatwienia sprawy poprzez podjęcie czynności faktycznych.

Kiedy pracownik podlega wyłączeniu

Celem instytucji wyłączenia pracownika jest zapewnienie maksymalnej bezstronności pracowników organów administracji publicznej. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

Który organ rozstrzyga spór o właściwość?

Spór o właściwość to spór między organami administracji publicznej o to, który organ jest właściwy do rozstrzygnięcia danej sprawy.

Kto może być stroną w postępowaniu administracyjnym

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak napisać wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Sąd opiekuńczy może przywrócić rodzicom władzę rodzicielską, jeśli ustała przyczyna, z powodu której zostali jej pozbawieni. Sąd może zmienić swoje postanowienie dotyczące władzy rodzicielskiej, jeżeli wymaga tego dobro dziecka, a w szczególności troska o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny.

Projekt ustawy repatriacyjnej

Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.

Becikowe bez względu na dochody

Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych kryteriów dochodowych związanych z otrzymaniem becikowego. Oznacza to, że może je otrzymać każda rodzina, bez względu na uzyskiwane dochody. Choć wiele osób podnosi, że świadczenie to nie jest konieczne i wcale nie zachęca do posiadania większej liczby dzieci, resort pracy nie planuje wprowadzać zmian w przyznawaniu becikowego.

Rejestracja spółki w trybie on-line

Długo oczekiwany przez przedsiębiorców projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, zakładający możliwość rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością drogą elektroniczną trafił już pod obrady Komitetu Rady Ministrów.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Sądowe zniesienie współwłasności

Zniesienie współwłasności może się odbyć albo na drodze porozumienia pomiędzy właścicielami, albo na mocy orzeczenia sądu. W tym drugim wypadku sąd orzeka na wniosek uprawnionego.

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Co powinna zawierać decyzja administracyjna

Podstawowym dokumentem, w którym organ administracji publicznej załatwia sprawę, jest wydawana przez niego decyzja, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzja administracyjna to pismo, które po uprawomocnieniu określa prawa i obowiązki strony postępowania. Podstawowe zasady redagowania pism prawnych w postępowaniu administracyjnym reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Jak wnioskować o przyznanie renty strukturalnej

Procedura ubiegania się o przyznanie renty strukturalnej nie jest skomplikowana. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz wniosku, wypełnić go, a następnie przekazać do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Odpowiedzialność urzędnika za decyzję z błędem

Urzędnik zapłaci rocznym uposażeniem, jeżeli wydał decyzję z naruszeniem prawa. Kierownik urzędu może pójść do więzienia nawet na trzy lata.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Wzmożona liczba gwałtów w okresie wakacyjnym

Wakacje to czas wypoczynku, beztroski i zabawy. Policja jednak apeluje o ostrożność i zdrowy rozsądek, szczególnie młodych kobiet, podkreślając, że to właśnie latem dochodzi do największej liczby przestępstw na tle seksualnym.

REKLAMA