REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady wnoszenia skargi do sądu administracyjnego?

Skargę do sądu administracyjnego należy wnieść co do zasady w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie, za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność zostanie rozpatrzona przez sąd.
Skargę do sądu administracyjnego należy wnieść co do zasady w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie, za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność zostanie rozpatrzona przez sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Skargę do sądu administracyjnego należy wnieść co do zasady w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie. Wnosi się ją za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność zostanie rozpatrzona przez sąd.

W jakim terminie należy wnieść skargę do sądu administracyjnego?

REKLAMA

REKLAMA

Skargę do sądu administracyjnego należy wnieść co do zasady w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia w sprawie. Jeśli przepis prawa wymaga, abyś przed wniesieniem skargi zażądał od organu usunięcia naruszenia prawa, skargę można wnieść w terminie 30 dni, liczonych od dnia doręczenia odpowiedzi organu, albo w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia, jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie (por. art. 53 p.s.a.).

Czy skargę należy wnieść bezpośrednio do sądu administracyjnego?

Nie powinieneś wnosić skargi bezpośrednio do sądu administracyjnego. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność zostanie rozpatrzona przez sąd. Pismo zawierające skargę musisz złożyć do organu, na który się skarżysz. Organ do dnia rozpoczęcia rozprawy może jeszcze uwzględnić skargę i tym samym zapobiec przeprowadzeniu postępowania przez sąd (por. art. 54 p.s.a.).

REKLAMA

Innymi słowy, jeśli chcesz wnieść skargę do sądu administracyjnego, powinieneś ją złożyć do organu, którego czynność lub akt chcesz zaskarżyć. Następnie sprawa zostanie przekazana do sądu. Organ dołączy do Twojej skargi akta sprawy, które posiada, oraz odpowiedź opisującą jego stanowisko (por. art. 54 p.s.a.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jaki czas ma organ na wydanie decyzji?

Rodzice Czesława postanowili zaskarżyć do sądu administracyjnego decyzję o nakazie rozbiórki ich nowego garażu. Skargę przekazali do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, a ten skargę oraz akta sprawy przesłał do sądu. Organ załączył też swoją odpowiedź na skargę, w której wyjaśnił swoje stanowisko w tej sprawie. Sąd wyznaczył termin rozprawy. Jednak dzień wcześniej organ zmienił przyjmowane dotychczas zdanie i postanowił cofnąć nakaz rozbiórki. W związku z tym nie było konieczności prowadzenia postępowania sądowego w tej sprawie.

Czy mogę wnieść skargę w sprawie, która mnie bezpośrednio nie dotyczy?

Sąd administracyjny rozpozna Twoją skargę, jeśli uzna, że masz interes prawny w wyjaśnieniu problemu opisanego skargą. Interesem prawnym jest Twoje uprawnienie do żądania dokonania kontroli aktu lub czynności organu administracji publicznej przez sąd administracyjny. Żądając przeprowadzenia kontroli masz na celu doprowadzenie do tego, aby akt lub czynność dokonana w Twojej sprawie była zgodna z prawem. Sąd administracyjny rozpozna Twoją skargę, gdy stwierdzi, że jesteś uprawniony do żądania przywrócenia stanu zgodnego z prawem (por. art. 50 p.s.a.).

Augustyn mieszka wraz z rodziną w małym domku jednorodzinnym, podobnie jak większość osób w okolicy. Sąsiad Augustyna, po wyczerpaniu toku instancji, uzyskał ostatecznie pozwolenie na budowę spalarni śmieci, o czym Augustyn dowiedział się przypadkowo dwa tygodnie po wydaniu pozwolenia. Istnieje zagrożenie, że dym ze spalarni uniemożliwi spokojne zamieszkiwanie rodzinie Augustyna. A to mogło stanowić zagrożenie dla domu Augustyna. Augustyn wniósł skargę do sądu administracyjnego. Mimo że Augustyn nie był stroną w postępowaniu o udzieleniu pozwolenia na budowę jego sąsiadowi, mógł wnieść skargę na tę decyzję, ponieważ ma interes w doprowadzeniu do powstania stanu zgodnego z prawem (czyli właściwego umiejscowienia spalarni).

Czy wniesienie skargi powoduje wstrzymanie wykonania zaskarżonej czynności lub aktu?

Co do zasady wniesienie skargi nie powoduje wstrzymania zaskarżonych działań. Jeśli uważasz, że wykonanie decyzji przed rozpatrzeniem skargi przez sąd może doprowadzić do powstania dla Ciebie negatywnych lub nieodwracalnych konsekwencji, złóż wniosek do organu o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu lub czynności. Jeśli organ przekazał już sprawę do sądu administracyjnego, wniosek o wstrzymanie wykonania należy złożyć do sądu (por. art. 61 p.s.a.).

Zobacz również: Kiedy i do kogo wnosimy skargi w postępowaniu administracyjnym?

Złożenie wniosku nie gwarantuje wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu lub czynności, decyzja w tym zakresie należy do uznania organu lub sądu. Organ na pewno nie może wstrzymać wykonania zaskarżonego aktu lub czynności, jeżeli zachodzą przesłanki, od których uzależnione jest w postępowaniu administracyjnym
nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności. Sąd natomiast wstrzyma wykonanie zaskarżonego aktu lub czynności jeśli uzna, że zachodzi niebezpieczeństwo powstania znacznej szkody lub trudnych do odwrócenia skutków

W wypadku nieuwzględnienia Twojego wniosku, mimo zaskarżenia, akt lub czynność nadal będzie podlegać wykonaniu. Oznacza to, że jeśli zaskarżyłeś decyzję o nakazaniu rozbiórki i wykonanie tej decyzji nie zostało wstrzymane, to mimo złożenia skargi do sądu administracyjnego nadal jesteś zobowiązany do wykonania decyzji, czyli rozebrania budowli. 

Jeśli sąd odmówi wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu lub czynności, możesz złożyć zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. art. 61 p.s.a., art. 194 p.s.a.).

Na mocy odpowiednich przepisów policja nałożyła na Augustyna karę pieniężną za prowadzenie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji. Wraz ze skargą do sądu administracyjnego Augustyn złożył wniosek o wstrzymanie natychmiastowego wykonania tejże decyzji. W uzasadnieniu Augustyn podniósł, że niewiele zarabia, ma na utrzymaniu żonę oraz dzieci w wieku szkolnym, a natychmiastowe wykonanie decyzji spowoduje utratę wszystkich oszczędności przeznaczonych na bieżące remonty samochodu, którym Augustyn wykonuje transport drogowy, co pogorszy jego sytuację na rynku w porównaniu do konkurencji. Sąd uwzględnił argumentację Augustyna i wstrzymał wykonanie decyzji.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA