Kategorie

Prawa autorskie

W związku z faktem, że spółka PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o.o. z Poznania nie wykonała wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 31 grudnia 2020 r. (sygn. I AGa 92/20) i nie opublikowała w wynikającym z niego terminie oraz w określonych przez sąd miejscach (wydanie drukowane wskazanego przez sąd dziennika i serwis internetowy tego dziennika) oświadczenia o treści ustalonej wyrokiem, publikujemy treść tego oświadczenia we własnym zakresie.
Koszty autorskie czyli autorskie koszty uzyskania przychodów można zastosować w ściśle określonych przypadkach. Uwzględnia się je przy umowach o pracę oraz umowach cywilnoprawnych. Kiedy można stosować koszty autorskie? Czym jest przedmiot prawa autorskiego? Jak rozliczać je w przypadku pracownika, a jak przy umowie zlecenie czy o dzieło? Artykuł zawiera przykład listy płac.
Definicja własności intelektualnej jest niezwykle pojemna. Z jednej strony prawa autorskie i pokrewne, z drugiej prawa własności przemysłowej. Mówiąc prościej, mieści się w niej zarówno działalność artystyczna, twórcza i wynikające z niej prawa, jak i wszelkie wynalazki, znaki towarowe lub wzory przemysłowe.
Z dniem 1 lipca 2020 r. weszła w życie kolejna nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego tj. ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła do tego kodeksu m.in. nowy rodzaj postępowania odrębnego zatytułowany „Postępowanie w sprawach własności intelektualnej”.
W firmach często konieczne jest wykorzystanie wizerunku pracownika. W sieci zdjęcia osób zatrudnionych używane są do celów marketingowych i komunikacyjnych. Co więcej, zamieszczane są na stronach internetowych czy w stopkach wiadomości e-mail. Warto jednak pamiętać, że wizerunek osoby utrwalony na zdjęciu należy do katalogu danych osobowych, a one podlegają ochronie.
Wzrasta popularność produktów i usług wykorzystujących modele i narzędzia sztucznej inteligencji. Jednocześnie w wielu krajach, w tym w Polsce, przepisy nie są w pełni dostosowane do postępu technologicznego.
Do kogo należą prawa autorskie majątkowe, a do kogo osobiste? Czego może się spodziewać twórca – pracownik?
26 marca 2019 roku internauci interesujący się tematyką ochrony praw autorskich i wolnością wypowiedzi ponownie wstrzymali oddech – Parlament Europejski podjął ostateczną decyzję w sprawie dyrektywy o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Przyjęty tekst musi być jeszcze formalnie zatwierdzony przez Radę Unii Europejskiej, co powinno nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Platformy internetowe ponoszą odpowiedzialność za treści zamieszczane przez użytkowników. Nowe przepisy dotyczące praw autorskich w internecie zostały przyjęte przez Parlament Europejski.
Informacje podatkowe za 2018 r. np. PIT-8C, PIT-11 należy przekazać urzędom skarbowym do końca stycznia 2019 r. Pracodawcy składający informacje za nie więcej niż 5 podatników mają obowiązek przesyłania tych dokumentów wyłącznie drogą elektroniczną.
W dniu 12 września 2018 r. Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy o prawie autorskim dotyczącym internetu, zwanej ACTA 2. Nowa dyrektywa wprowadzić ma m.in. kontrowersyjny obowiązek filtrowania treści pod kątem praw autorskich oraz tzw. podatek od linków. Za dyrektywą opowiedziało się 438 europosłów, przeciw było 226, a 39 wstrzymało się od głosu.
Na najbliższej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego tj. 12 września, pod obrady wraca ACTA 2 - kontrowersyjna reforma prawa autorskiego. W lipcu br po licznych apelach, protestach i petycjach Europosłowie odrzucili pierwszą wersję projektu reformy. Do najostrzej krytykowanych założeń dyrektywy należy tzw. podatek od linków oraz obowiązek filtrowania treści w internecie pod kątem ewentualnych naruszeń prawa autorskiego. Czy i ewentualnie kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że opublikowanie na stronie internetowej zdjęcia, które było dostępne na innej witrynie internetowej za zgodą jego autora, wymaga ponownej zgody tego autora. Trybunał uznał również, że umieszczenie dzieła chronionego prawem autorskim w witrynie internetowej innej niż ta, co do której pierwotnie przekazano zgodę właściciela praw autorskich na publikację, musi zostać uznane za "udostępnianie''.
O czym powinniśmy pamiętać w sytuacjach, gdy udostępniamy muzykę np. podczas przedstawienia czy w swojej restauracji? Czy uiszczenie opłat tantiemowych wyczerpuje nasze obowiązki w zakresie prawa autorskiego?
Od 1 stycznia 2018 r. autorskie zryczałtowane koszty uzyskania przychodów wzrosły do kwoty 85 528 zł. Czy można zastosować 50 proc. kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jest kilka umów o dzieło i różny przedmiot prac w ramach jednego projektu?
Od 1 stycznia 2018 r. zwiększyły się limity zwolnień podatkowych przyznawanych pracownikom m.in. świadczeń z ZFŚS, kwota wolna od podatku. Ponadto mniejszy podatek zapłacą twórcy.
Pracodawca nabywa prawo do utworu powstałego w związku z wykonywaniem przez pracownika jego obowiązków służbowych. Prawo to może zostać wyłączone na podstawie postanowień umowy o pracę. Czy uprawnienie przysługuje osobom świadczącym pracę na podstawie umów cywilnoprawnych?
W trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych powstał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komu w takim przypadku będą przysługiwać prawa autorskie do tak stworzonego dzieła?
Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę stworzył oprogramowanie do obsługi gabinetów stomatologicznych. Otrzymał z tego tytułu honorarium autorskie. Czy od dodatkowego wynagrodzenia za tzw. utwór pracowniczy należy odprowadzić składki ZUS?
Umowa o pracę nie zawsze przenosi automatycznie prawa autorskie na pracodawcę. W ramach umowy o pracę pracodawca nabywa prawa autorskie w przypadku, gdy utwór nimi objęty powstał w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych i został przyjęty przez pracodawcę.
Copyright trolling, czyli wezwanie do zapłaty za naruszenie praw autorskich w Internecie to zjawisko popularne w USA ale pojawiające się także w Polsce. Na czym polega copyright trolling i czy jest działaniem zgodnym z prawem?
Ochrona praw autorskich w Internecie to zagadnienie zyskujące coraz większą popularność z racji upowszechnienia użytkowania sieci. Internet stał się miejscem, w którym najczęściej dochodzi do łamania praw autorskich. Poniżej krótki poradnik, jak korzystać z Internetu by nie naruszać przepisów ochrony praw autorskich.
Jak stanowi art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotu prawa autorskiego nie stanowią dokumenty urzędowe, materiały, znaki i symbole. Według art. 1 tej samej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących projektu dyrektywy w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi zachęca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konsultacje potrwają do 15 października br.
Nieodłącznym elementem każdego wesela jest muzyka. Właściwy wybór muzyki stanowi połowę sukcesu udanej imprezy. Przy organizacji wesela należy pamiętać o przepisach związanych z legalnym odtwarzaniem muzyki. Kiedy muzyka na weselu może okazać się nielegalna?
Pobieranie muzyki i filmów z Internetu stało się tak powszechne jak oglądanie telewizji czy słuchanie radia. Praktycznie każdy internauta pobiera pliki z muzyką z sieci. Kiedy za ściąganie mp3 grozi kara?
Żaden podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie ma prawa do zachowań ograniczających konkurencję. Przekonało się o tym stowarzyszenie autorów ZAIKS oraz „cech” filmowców SFP. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję Prezes UOKiKu, nakładającą karę w łącznej wysokości 1,25 mln zł.
Premier Donald Tusk zapowiedział podjęcie kroków, które mają na celu odrzucenie porozumienia ACTA na forum europejskim.
Posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego przygotowali projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zmiany mają poszerzyć zakres legalnej wymiany plikami w internecie – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.
Problem nie leży w samych zapisach umowy ACTA, ale w dotychczasowej praktyce implementowania do polskiego prawa regulacji dotyczących telekomunikacji i internetu. Ograniczenie wolności w internecie?
Kontrowersyjna umowa międzynarodowa doprowadziła do hakerskiego ataku na polskie strony rządowe. To tylko echa wielkiego frontu, w którego środku znaleźliśmy się przez przypadek.
Coraz więcej czasu spędzamy w Internecie. Powszechne stało się oglądanie filmów, słuchanie muzyki, dyskutowanie czy zakupy przez Internet. Często jednak czynności te prowadzą do wielu nadużyć, które są karalne. Za co można pociągnąć internautę do odpowiedzialności karnej?
Wirtualna rzeczywistość pozostawia ogromne pole do popisu. Chętnie dzielimy się swoimi poglądami czy „złotymi myślami” (komentarze) na forach internetowych, a w ostatnim czasie w sposób szczególny na portalach społecznościowych typu Facebook. Z reguły nie zastanawiamy się nad tym, czy przysługują nam z tego tytułu jakieś prawa autorskie, a co więcej jak należy je chronić. Może jednak warto się nad tym pochylić?
Chcąc obejrzeć film w Internecie bez większych problemów odnajdziemy linki do interesujących nas plików. Wprawdzie osoby udostępniające pliki czynią to w sposób pośredni (bo pochodzą one z innych większych serwerów), nie powoduje to jednak braku z ich strony odpowiedzialności. Czy za umieszczanie linków do plików z filmami grozi odpowiedzialność karna?
Walka z piractwem intelektualnym przybiera na sile. W internecie pojawiają się już pierwsze programy służące poszukiwaniu nielegalnych kopii elektronicznych wydań książek – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.
Umowa licencyjna to umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, obejmuje ona pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.
W umowie licencyjnej Licencjodawca upoważnia Licencjobiorcę do korzystania z zastrzeżonego znaku towarowego. Umowa wykorzystywana przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Nie 50 lat, ale 70 lat będą chronione prawa autorskie do utworów muzycznych w Unii Europejskiej – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”. To odpowiedź na problem takich zespołów, jak np. Rolling Stones.

Licencja

Licencja jest to prawo do korzystania z pewnego dobra lub zezwolenie na wykonywanie określonych czynności.
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem.
Twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji to organ państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.
Po obronie pracy dyplomowej uczelnia ma pierwszeństwo do publikacji utworu w terminie 6 miesięcy. Nie oznacza to jednak, że uczelnia przejmuje prawa autorskie twórcy.
Piszę pracę magisterską, zawierającą program komputerowy, który może mieć dużą wartość majątkową. Zgodnie z regulaminem uczelni nie dostanę jednak dyplomu, jeżeli nie przeniosę na uczelnię majątkowych praw autorskich. Czy to zgodne z prawem?
Kto może domagać się ochrony praw autorskich po śmierci twórcy? Czy jako żona artysty, którego dzieło zostało opublikowane bez zgody, mogę wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie?  
Nie każde „nieoficjalne” korzystanie z cudzych utworów stanowi złamanie praw autorskich. Prawo pozwala w określonych okolicznościach również na robienie kopii – nie dotyczy to co do zasady programów komputerowych.