REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prowizja od wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego zaskarżona do SN

Prokurator Generalny wniósł do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną od prawomocnego wyroku sądu okręgowego, który uznał, że bank nie musi zwracać prowizji pobranej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego.

Kredyt hipoteczny a utrata pracy – jakie rozwiązania dla konsumentów?

Wielu kredytobiorców boryka się z problemem spłaty należności. Na finanse Polaków wpływa utrata pracy czy zmniejszone wynagrodzenie. Jakie rozwiązania mogą ułatwić konsumentom spłatę kredytu hipotecznego?

Opłata od sprzętu elektronicznego może spowodować wzrost cen

Zdaniem Prezesa Federacji Konsumentów wprowadzenie tzw. opłaty reprograficznej obejmującej smartfony, tablety czy laptopy przełoży się na wyższe ceny sprzętów elektronicznych. Nowa opłata ma w założeniu rekompensować twórcom straty ponoszone z powodu tego, że konsumenci zamiast kupować treści, kopiują je i przechowują na użytek własny.

Jak ogłosić upadłość

Przedsiębiorcy przechodzący problemy z niewypłacalnością powinni przeanalizować swoją sytuację prawną przez pryzmat nowych przepisów Prawa upadłościowego. Być może zgodnie z ideą ustawodawcy zgłoszenie upadłości pozwoli wyjść z długów, a także uchronić się przed dalszym ich pogłębianiem. Zwłaszcza teraz, w tak kryzysowej dla przedsiębiorstw sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa.

REKLAMA

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Ważne zmiany od 1 stycznia 2021 r.

Przepisy, zgodnie z którymi niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci, wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. "Ta nowelizacja może wprowadzić duże zmiany w codziennej działalności wielu przedsiębiorców i warto rozpocząć przygotowania do jej wprowadzenia w swojej firmie odpowiednio wcześnie" - przekonuje Katarzyna Świerkot, aplikant radcowski w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Sklepy w dobie koronawirusa: jednorazowe rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy te są niejasne. Z odpowiedniego rozporządzenia nie wynika wprost czy zaopatrzenie w rękawiczki jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta. Odpowiedzi na wątpliwości rzecznika udzieliło Ministerstwo Zdrowia.

Wakacje za granicą w dobie koronawirusa - jakie ubezpieczenie turystyczne wybrać?

Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.

Polisolokaty - postanowienia niedozwolone i unieważnienie umowy

Na polisolokaty należy spojrzeć z perspektywy ochrony konsumenta – strony umowy faktycznie i ekonomicznie słabszej i dokonać oceny jej zapisów – czy nie stanowią one postanowień niedozwolonych. W wielu przypadkach możemy dochodzić na drodze postępowania sądowego uznania umowy za nieważną w całości.

REKLAMA

Opłata „covidowa" pod lupą UOKiK

Od 10 do nawet 350 zł wynosi tzw. opłata covidowa w niektórych prywatnych placówkach medycznych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny apeluje do przedsiębiorców o uczciwość i rzetelne informowanie konsumentów o cenach i opłatach przed realizacją usług. Zweryfikuje to Inspekcja Handlowa.

Umowy w czasie pandemii - jak renegocjować lub zmienić?

Wiele umów zawartych z m.in. z bankami czy dotyczących najmu można renegocjować lub zmienić. Podpowiadamy jak negocjować w czasie pandemii.

Turystyka a koronawirus - jakie problemy mają klienci biur podróży?

Długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki to nie jedyne problemy klientów biur podróży. Czy nowe rozwiązania wprowadzone specustawą w sprawie koronawirusa wystarczająco chronią interesy organizatorów turystyki i konsumentów?

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Podróż samolotem - nowe zasady bezpieczeństwa

Na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa m.in. obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia. Zasady zostały opracowane na podstawie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wakacje kredytowe - jak się z nich wycofać?

Oferta odroczenia spłat może mieć negatywne konsekwencje dla konsumentów. Z wakacji kredytowych można się jednak wycofać. Jak to zrobić?

Zwrot zapłaconej pokrzywdzonemu nawiązki od ubezpieczyciela z OC

Byłeś sprawcą wypadku komunikacyjnego i w sprawie karnej został wobec Ciebie orzeczony środek kompensacyjny w postaci zapłaty nawiązki na rzecz pokrzywdzonego? Możesz na drodze cywilnej dochodzić zwrotu zapłaconego pokrzywdzonemu świadczenia od ubezpieczyciela z Twojego OC.

Ochrona konsumencka dla indywidualnych przedsiębiorców od 2021 r.

Ochronę konsumencką dla indywidualnych przedsiębiorców wprowadzają przepisy, które wejdą w życie 1 stycznia 2021 r. Jakie prawa zyskają firmy wpisane do CEIDG?

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Zmiany w realizacji inwestycji powinny zostać utrzymane po pandemii

W wyniku pandemii GDDKiA zmodyfikowała zasady realizacji i rozliczania kontraktów infrastrukturalnych. To dobre zmiany, które warto utrzymać po zniesieniu obostrzeń w życiu społeczno-gospodarczym. Mimo to opóźnień nie da się uniknąć. W związku z tym nie można zapominać o odpowiednim ubezpieczeniu inwestycji.

Umowa pożyczki – forma, treść, przepisy

Umowa pożyczki jest jedną z najbardziej popularnych umów zawieranych w obrocie gospodarczym. Należy do grupy umów cywilnoprawnych dwustronnie zobowiązujących uregulowanych w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 720 § 1 k.c. przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. O czym należy pamiętać zawierając umowę pożyczki?

Impreza turystyczna w czasie pandemii - rozwiązanie umowy, zwrot pieniędzy, voucher

W pandemii obowiązują nowe zasady rozwiązywania umów. Alternatywą dla zwrotu pieniędzy jest voucher.

Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego w nowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE

26 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-779/18, pochylając się nad ustawodawstwem polskim oraz jego zgodnością z prawem unijnym w zakresie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich, wydał istotne rozstrzygnięcie, porządkując tym rozbieżności jakie zaistniały w tym obszarze w orzecznictwie sądów polskich. Powołany wyrok TSUE ma nie tylko doniosłe znaczenie dla samego konsumenta, pozostającego w sporze sądowym z kredytodawcą, ale również dla podmiotów udzielających kredytów konsumenckich.

Umowa franczyzowa - najważniejsze elementy

Umowa franczyzowa jest obecnie bardzo częstą formułą współpracy w biznesie. Bardzo trudne jest jednak opracowanie jednego wzorca umowy, który dostosowany byłby do każdej branży, specyfiki czy kultury organizacyjnej danego przedsiębiorstwa. Istnieje natomiast pewien szkielet, na podstawie którego możliwe jest zbudowanie poprawnej umowy. Jakie zatem elementy powinna zawierać umowa franczyzowa?

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Wstrzymanie pobierania wynagrodzeń dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na czas trwania epidemii

W okresie epidemii SARS-CoV-2 przedsiębiorcy zwolnieni są z obowiązku uiszczania wynagrodzeń na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi oraz z obowiązku uiszczania opłat abonamentowych. Stanowi o tym nowy art. 15l ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej „Specustawa”).

Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego wskutek okoliczności związanych z koronawirusem

Przyjęta pod koniec marca 2020 r. Tarcza Antykryzysowa wprowadziła do tzw. Specustawy, czyli ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, nowy przepis dotyczący umów zawartych w trybie zamówienia publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Mowa o art. 15r Specustawy, który reguluje obowiązki stron w razie wystąpienia okoliczności związanych z COVID-19 mogących mieć wpływ na należyte wykonanie umowy. Przepis ten wskazuje, jak szczegółowo powinna wyglądać procedura wzajemnego informowania się stron o ww. okolicznościach oraz w jaki sposób strony mogą dokonać niezbędnych zmian w umowie.

Czy to dobry moment na odwołanie wyjazdów wakacyjnych?

Czy z powodu obecnej sytuacji związanej z koronawirusem powinniśmy zdecydować się na odwołanie wyjazdu wakacyjnego zaplanowanego na przykład na czerwiec? "W przypadku imprez turystycznych, które mają miejsce za kilka miesięcy, powinniśmy obserwować rozwój wydarzeń i poczekać" - mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Budowa w czasach koronawirusa – zmiany relacji między uczestnikami procesu budowlanego

Jeśli trzepot skrzydeł motyla w Ohio, może po trzech dniach spowodować w Teksasie burzę piaskową, to huragan w Chinach wywołany wirusem COVID-19 może doprowadzić do zapaści niewidzianej w Europie co najmniej od kryzysu finansowego z 2008 r. a może nawet od czasów podnoszenia się ze zgliszcz po II Wojnie Światowej. Wszystko wskazuje na to, że fala kryzysu wkrótce uderzy w rynek budowlany, który jest w pewnym sensie zwierciadłem wszelkich problemów, z jakimi w danym momencie mierzy się polska gospodarka - pisze Jacek Ziembiński, aplikant adwokacki z Departamentu Nieruchomości Kancelarii RK LEGAL.

ECC-Net: ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawirusa

Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawiurusa. 60% skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech.

Czym różni się zaliczka od zadatku?

Rozróżnienie zaliczki od zadatku stanowi bardzo istotną kwestię w przypadku zawierania umowy, która wymaga poniesienia przez wykonawcę czy zleceniobiorcę wydatków. Wybór może być kluczowy przy rozliczeniu ewentualnego rozwiązania umowy.

Epidemia koronawirusa: kary finansowe do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców

Nieuczciwym przedsiębiorcom zawyżającym ceny będą groziły wysokie kary finansowe nawet do 5 mln zł. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku pandemii koronawirusa konsumenci borykali się z problemami dotyczącymi odwołanych lotów, wycieczek i imprez masowych, a obecnie są one związane głównie ze wzrostem cen.

Koronawirus a wykonanie umów - COVID-19 jako siła wyższa

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 oraz związane z nią szczególne środki administracyjne mają negatywny wpływ na funkcjonowanie obrotu gospodarczego, a w szczególności na umowy między przedsiębiorcami. Zaburzenia łańcuchów dostaw, ograniczenia w przemieszczaniu się osób, zakazy obrotu określonymi towarami, zatory płatnicze czy wreszcie kwarantanna lub absencja pracowników – to nadzwyczajne okoliczności, które powodują, że realizacja zobowiązań wynikających z umów może być utrudniona lub wręcz niemożliwa.

Odstąpienie od umowy o organizację imprezy turystycznej z powodu zagrożenia wirusem SARS-CoV-2

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną i zagrożenie spowodowane wirusem SARS-CoV-2, wiele krajów zamyka swoje granice. Ponadto wiele osób chcąc uchronić się przed chorobą rezygnuje z planów wakacyjnych. Pojawia się zatem wiele pytań czy można w tej sytuacji anulować wyjazd, jednocześnie nie narażając się na dodatkowe koszty i uzyskując zwrot już zapłaconych pieniędzy?

Koronawirus - spłata rat leasingowych i kredytów przez przedsiębiorców

Podstawową regułą stosunków zobowiązaniowych, umów, jak i podstawowym obowiązkiem ich stron, jest spełnienie ciążących na nich zobowiązań. Potwierdza to Kodeks cywilny, który wskazuje, że w stosunkach tych wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Od reguły tej istnieją odstępstwa, a jedną z przesłanek takich odstępstw jest wystąpienie siły wyższej, czyli czynnika, który uniemożliwia dłużnikowi spełnienie świadczenia. Takim czynnikiem jest panująca obecnie pandemia koronawirusa. Czy firmy mogą się na nią powoływać i nie spłacać rat leasingowych oraz rat kredytowych?

"Kwarantanna domowa" - można pobrać darmową aplikację Ministerstwa Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało darmową aplikację "Kwarantanna domowa". Ma ona ułatwić kontakt ze służbami oraz opiekę nad osobami objętymi kwarantanną.

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Wakacje wykupione w biurze podróży - kiedy można z nich zrezygnować?

Rezygnacja z umowy zawartej z organizatorem turystyki np. w biurze podróży następuje na podstawie szczegółowych regulacji. Kiedy mamy prawo zrezygnować z wykupionej wycieczki? Jakie uprawnienia przysługują przedsiębiorcy, gdy podróżny odstąpił od umowy w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Zmiana warunków umów handlowych w związku z koronawirusem

W związku z epidemią koronawirusa i ograniczeniami w życiu publicznym i gospodarczym wynikającymi ze specustawy z dnia 2 marca 2020 roku realizacja zobowiązań wynikających z szeroko rozumianych umów wzajemnych (m.in. umów handlowych, umów dostawy, umów najmu, umów dzierżawy, umów leasingu) staje się zagrożona, a niewykonywanie zobowiązań w łańcuchu dostaw przez poszczególne ogniwa tego łańcucha może przynieść efekt domina.

Odwołanie imprezy masowej z powodu koronawirusa a zwrot biletów - stanowisko UOKiK

Czy organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety? UOKiK stoi na stanowisku, iż mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.

Odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych w związku z epidemią koronawirusa

Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.

Nowe przepisy ograniczające zatory płatnicze od 2020 roku

Problematyka dotycząca przysługujących wierzycielowi uprawnień i obowiązków dłużnika w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań została unormowana w polskim porządku prawnym w ustawie z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dalej jako „ustawa o terminach zapłaty”). Przedmiotowa ustawa nie tylko zastąpiła ustawę z 2003 r. o tożsamym tytule, ale miała także na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. W 2019 r. ustawodawca dokonał w tej materii znaczących zmian, które weszły w życie z początkiem 2020 roku.

Umowy w firmie - 8 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców

Prowadzenie działalności gospodarczej jest nieodłącznie związane z zawieraniem szeregu umów. Prawidłowe sformułowanie ich postanowień powinno leżeć w interesie obu stron, gdyż pozwala to zminimalizować ryzyko przyszłego sporu. O czym warto pamiętać, a czego się wystrzegać? Anna Nowak z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy omawia przykłady 8 najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców przy konstruowaniu umów.

Co powinna zawierać umowa o zachowaniu poufności, aby spełniała swoją funkcję?

Zasady związane z przekazywaniem i wykorzystywaniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa powinny być określone przez strony w umowie o zachowaniu poufności (NDA) lub w odpowiednio sformułowanej klauzuli. Jak wygląda to w praktyce? O czym należy pamiętać podpisując porozumienie z nowym partnerem biznesowym?

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

UOKiK: Piramidy finansowe zarabiają na opłatach od użytkowników

UOKiK przestrzega przed inwestycjami w piramidy finansowe. Zarabiają one na opłatach od użytkowników. Kiedy zaś przestaje przybywać użytkowników, tworzących taką strukturę, piramida upada.

Jak uniknąć kary umownej?

Zdarza się, iż w przypadku niedotrzymania warunków umowy nasz kontrahent może sięgnąć po kary umowne. Odpowiadając na pytanie jak uniknąć kary umownej w pierwszej kolejności należy ustalić czy kara umowna odpowiada prawu.

UODO: stop nielegalnemu sprzedawaniu baz danych klientów banków

Prezes UODO zwraca uwagę na nielegalne praktyki pracowników banków, polegające na sprzedawaniu baz danych klientów instytucji.

PPP 2020: Indywidualni przedsiębiorcy z ochroną przysługującą konsumentom [PODCAST]

Od 1 czerwca 2020 r. indywidualni przedsiębiorcy skorzystają z ochrony, jaka przysługuje konsumentom. Jest to jedna z istotnych zmian wprowadzonych przez Pakiet Przyjazne Prawo. Co to oznacza w praktyce?

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Inwestycyjne weklse nieruchomościowe ryzykowne dla konsumentów

UOKiK ostrzega przed ryzykiem związanym z inwestycjami w tzw. oprocentowane weksle inwestycyjne. Ten nowy mechanizm jest ryzykowny dla konsumentów. W przypadku ogłoszenia upadłości przez wystawcę weksla, konsument może nie odzyskać pieniędzy.

REKLAMA