REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skutki ubezwłasnowolnienia częściowego

Ubezwłasnowolnienie częściowe orzeka się tylko wobec osoby pełnoletniej mającej pełną zdolność do czynności prawnych. Skutkiem jest tu ograniczenie zdolności do czynności prawnych osoby ubezwłasnowolnionej.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

Projekt nowelizacji ustawy o działach administracji - do komisji

Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o działach w administracji rządowej do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt przewiduje, że minister administracji i cyfryzacji ma odpowiadać za przeciwdziałanie klęskom żywiołowym.

Decyzja o warunkach zabudowy

Decyzja o warunkach zabudowy to swego rodzaju instrument kontroli państwa, dotyczący planowanych inwestycji budowlanych. Głównym celem tej procedury jest utrzymanie ładu przestrzennego, tam gdzie nie uchwalono miejscowych planów zagospodarowania. Wymóg uzyskania takiej decyzji będzie istniał zawsze wtedy, gdy przekształceniu ma ulec dotychczasowe zagospodarowanie terenu.

REKLAMA

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Jak napisać wniosek o uregulowanie kontaktów z dzieckiem?

Sposób kontaktów z dzieckiem powinien być wspólnie ustalony przez rodziców. Często zdarza się jednak, iż rodzice nie mogą albo nawet nie próbują dojść w tej kwestii do porozumienia. W takich sytuacjach możliwe jest zwrócenie się do sądu o uregulowanie kontaktów z dzieckiem.

Stopień wdrożenia ustawy o odpadach bardzo zróżnicowany

Stopień wdrożenia przez samorządy wojewódzkie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach jest bardzo różny, od niechęci do tych rozwiązań, po zaawansowane projekty uchwał - powiedział wiceminister środowiska Piotr Woźniak.

REKLAMA

Dane biometryczne

Dane biometryczne to między innymi wizerunek twarzy czy odciski palców. Są one coraz częściej wykorzystywane w nowoczesnych dokumentach paszportowych i dowodach osobistych.

Samorządy chcą zlikwidować 400 szkół

Do końca lutego samorządy muszą podjąć ostateczne decyzje w sprawie ewentualnej likwidacji szkół. Z danych wynika, że do kuratoriów wpłynęły dotąd uchwały samorządów dotyczące zamiaru likwidacji około 400 szkół.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Opłata komornicza

Wierzyciel obowiązany jest do uiszczenia opłaty komorniczej temu organowi egzekucyjnemu, który dokonał ściągnięcia należności lub w wyniki działania którego dług został spłacony.

Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?

EPUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, w którym sprawę urzędową możemy załatwić za pośrednictwem Internetu. Jak działa system?

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem (art. 188)

Dwa dni na opiekę nad dzieckiem reguluje art. 188 Kodeksu pracy. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Zabezpieczenie powództwa

Jeszcze przed wytoczeniem powództwa przyszły powód może wnieść do sądu wniosek o zabezpieczenie swoich roszczeń.

Informacja ustawowa a raport plus z BIK

Informacja ustawowa to podstawowa informacja, o jaką można wnosić do Biura Informacji Kredytowej. Poza tym można uzyskać tzw. raport plus, udostępniany odpłatnie na każde życzenie wnioskodawcy. Czym różnią się od siebie te dwa zestawienia?

W braku zgody rodzica rozstrzygnięcie sądu

Rodzice, którzy nie mogą porozumieć się w istotnych dla dziecka sprawach, mają możliwość rozstrzygnięcia swoich problemów przed sądem. W tym celu należy sporządzić odpowiedni wniosek.

Wolontariat w administracji państwowej (publicznej)

Wolontariat w administracji publicznej to jeden ze sposobów zdobycia doświadczenia zawodowego. Z pewnością ma on specyficzny charakter i różni się od pozostałych form działalności wolontarystycznej.

W Toruniu od 2 stycznia 2012 r. ograniczony ruch ciężarówek

Od 2 stycznia 2012 r. Toruń wprowadza ograniczenie ruchu ciężarówek o masie ponad 18 ton, mimo że minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przedłużył do 11 lutego 2012 r. okres bezpłatnego korzystania z odcinka A1 Nowe Marzy - Czerniewice.

Pozytywna opinia w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach (OUG) wydał w czwartek pozytywną opinię w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem. Przedłużył ważność szczegółowej części planu ruchu zakładu do końca 2012 r. - podał Wyższy Urząd Górniczy (WUG).

Ministerstwo Finansów znów uderza w samorządy

Mimo wcześniejszych zapowiedzi o rezygnacji z ograniczenia deficytu samorządów, Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy, który jest jeszcze bardziej niekorzystny dla sektora samorządowego niż ubiegłoroczne propozycje resortu.

Ugoda administracyjna - przykłady

Ugoda podlega zatwierdzeniu przez organ, przed którym ugodę ją zawarto, w terminie siedmiu dni. Poniżej przedstawiamy przykłady ugody administracyjnej.

Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną?

Ugoda administracyjna stanowi alternatywną względem decyzji administracyjnej formę załatwiania spraw administracyjnych. Organ ma obowiązek dążenia do ugodowego załatwienia sprawy.

Do jakiego sądu złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć w sądzie rejonowym - wydział cywilny. Podlega ono opłacie w wysokości 50 zł.

Wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Gdy ustaną przyczyny, z powodu których sąd orzekł o pozbawieniu władzy rodzicielskiej, rodzic może złożyć do sądu odpowiednie pismo. Sąd w przedmiocie wniosku orzeka po przeprowadzeniu rozprawy.

Niszczenie informacji

Czyn zabroniony niszczenia informacji popełnia ten, kto nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z nią.

Nierezydent a rezydent

Kim jest rezydent a kim nierezydent?

Środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji

Na różnych etapach postępowania egzekucyjnego środki zaskarżenia mają się wzajemnie uzupełniać, tak aby w możliwie najszerszym stopniu chronić interes stron. Postępowanie egzekucyjne nie zostaje jednak wstrzymane z powodu jego zaskarżenia.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Pisma wychodzące w postaci papierowej i elektronicznej

System EZD to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją umożliwiający wykonanie w nim czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych. Choć ma on charakter podstawowy – instrukcja kancelaryjna umożliwia zarówno przygotowanie pism wychodzących w postaci papierowej, jak i elektronicznej.

Umowy na czas określony w administracji publicznej

Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - jakie zmiany?

Zmiany wprowadzone nowelizacją powinny wpłynąć na poprawę przejrzystości działania organizacji pożytku publicznego oraz ich współpracy z administracją publiczną.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę przez osobę uprawnioną do renty z tytułu niezdolności do pracy

Rencista uprawniony do renty z tytułu niezdolności może przed osiągnięciem wieku emerytalnego zgłosić wniosek przyznanie emerytury wcześniejszej. Może to także uczynić w związku z ukończeniem wieku emerytalnego.

Jak zgłosić wniosek o emeryturę powszechną bez względu na staż ubezpieczeniowy

Emerytura powszechna przysługuje osobom, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny i posiadają określoną liczbę lat okresów składkowych i nieskładkowych. W określonych przypadkach prawo przewiduje emeryturę powszechną bez względu na długość udowodnionego okresu ubezpieczenia. Jak złożyć wniosek o taką emeryturę.

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Ile trwa prawo do grobu?

Prawo do grobu nie jest wieczne. Po 20 latach w miejscu pochówku może się znaleźć kwatera innej pochowanej osoby. Co warto wiedzieć o prawie do grobu?

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Jak napisać wniosek o podział majątku wspólnego?

Praktyczne porady dla osób, które chcą sporządzić wniosek o podział majątku wspólnego po rozwodzie. Gdzie złożyć pismo? Jakie dokumenty dołączyć?

Umowa administracji nieruchomością - WZÓR UMOWY

W umowie tej właściciel powierza zewnętrznemu podmiotowi obowiązki związane z administracją określoną nieruchomością. Zakres administracji nie wykracza poza zwykły zarząd rzeczą.

Decyzja skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie

Za nieważną można uznać jedynie tę decyzję, która z winy organu administracji publicznej została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie. Natomiast błędne doręczenie decyzji nie może być podstawą jej unieważnienia.

Fundusze szwajcarskie dla samorządów

Trwa nabór wniosków do Funduszu Partnerskiego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. O dotacje mogą ubiegać się m.in. jednostki samorządu w partnerstwie ze szwajcarskimi podmiotami.

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Prowadzący działalność może zawiesić swoją działalność na określony czas. Jakie są warunki zawieszenia działalności gospodarczej?

Zaświadczenia podatkowe

Organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.

Wniosek o działalność maklerską

Wniosek o działalność maklerską to wniosek złożony do Komisji Nadzoru Finansowego przez podmiot zainteresowany prowadzeniem takiej działalności.

Prywatyzacja bezpośrednia przez wniesienie przedsiębiorstwa do spółki

Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez wniesienie przedsiębiorstwa do spółki.

Prywatyzacja bezpośrednia przez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania

Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Programy współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Z EFRR współfinansuje projekty realizowane w ramach tzw. programów operacyjnych. Do programów tych należą: Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego, Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Sektorowy Program Operacyjny Transport, Program Operacyjny Pomoc Techniczna.

REKLAMA