REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela
Jak działa ePUAP?/ Fot. Fotolia
Jak działa ePUAP?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

EPUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, w którym sprawę urzędową możemy załatwić za pośrednictwem Internetu. Jak działa system?

Aby korzystać z portalu należy posiadać konto użytkownika.  Rejestracja jest darmowa. Przy tworzeniu konta musimy podać swoje dane, takie jak: imię, nazwisko, PESEL, NIP oraz adres e-mail.

REKLAMA

REKLAMA

Za pośrednictwem portalu możliwa jest komunikacja z organami administracji publicznej zarówno obywateli, jak i przedsiębiorców.

Strona główna portalu to: www.epuap.gov.pl.

Co z podpisem elektronicznym?

Złożenie pisma za pośrednictwem ePUAP nie wymaga użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zamiast niego możemy posłużyć się profilem zaufanym. Jest to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym.

REKLAMA

W jaki sposób uzyskać zaufany profil?

Po pierwsze, należy zalogować się na platformie ePUAP (osoby nie posiadające jeszcze konta, powinny je utworzyć). Drugim krokiem jest wypełnienie wniosku o założenie profilu, trzecim zaś - potwierdzenie tożsamości. W tym celu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku należy udać się z dowodem osobistym lub paszportem do jednego z punków potwierdzających. Jeżeli tego nie zrobimy, to po upływie tego terminu wniosek zostanie automatycznie odrzucony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby posiadające podpis elektroniczny powinny zalogować się na platformie ePUAP, wypełnić wniosek o założenie profilu, a następnie potwierdzić swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego kwalifikowanym certyfikatem.

Zobacz również: Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Jak posługiwać się zaufanym profilem?

Po zalogowaniu się na stronie internetowej www.epuap.gov.pl, wybieramy usługę, z której chcemy skorzystać np. dofinansowanie zakupu podręczników. Następnie wypełniamy wniosek i podpisujemy go profilem zaufanym. Tak wypełniony wniosek wysyłamy on-line do urzędu.

Jakie sprawy załatwimy on-line?

Poniżej przedstawiamy przykładowe sprawy, jakie możemy załatwić za pomocą platformy bez wychodzenia z domu:

  • anulowanie ustalonego terminu egzaminu na prawo jazdy;
  • bonifikata od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych;
  • deklaracja na podatek od nieruchomości;
  • dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
  • dofinansowanie zakupu podręczników;
  • dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej;
  • dopisanie do spisu wyborców;
  • duplikaty i odpisy świadectw;
  • jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (becikowe);
  • licencja na przewóz osób taksówką osobową;
  • nadanie numeru porządkowego nieruchomości;
  • nadanie/zmiana numeru PESEL;
  • odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego;
  • odwołania i zażalenia;
  • opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntu;
  • orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego;
  • oświadczenie o stanie majątkowym;
  • pierwsza rejestracja pojazdów nowych zakupionych na terenie RP;
  • pomoc w sytuacji kryzysowej;
  • pozwolenie na budowę;
  • pozwolenie wodnoprawne;
  • przyznanie dodatku mieszkaniowego;
  • przyznanie prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego;
  • przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego;
  • rejestracja urodzeń;
  • sporządzenie aktu zgonu;
  • stypendium szkolne;
  • umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności budżetowych;
  • wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej;
  • wydawanie zaświadczeń;
  • wymiana prawa jazdy;
  • wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego;
  • zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W PFRON jest kilka systemów przyznawania punktów preferencyjnych dla osób niepełnosprawnych. Można się w tym pogubić

W artykule porównujemy system punktów preferencyjnych w programie "Aktywny samorząd” w 2025 roku z punktami dla zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne (program „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” – Mobilność osób z niepełnosprawnością).

PFRON: Do 10 punktów dla osób niepełnosprawnych. Głównie stopień znaczny. Jest też kryterium wieku

W PFRON funkcjonuje system punktów. Aby otrzymać dofinansowanie do np. zakupu samochodu w PFRON (przez osobę niepełnosprawną) trzeba złożyć wniosek. Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty. Maksymalna korzyść to 10 punktów. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ma szanse na wyższe dofinansowanie z PFRON.

Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

Przewrót w dziedziczeniu nieruchomości: nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym z mocy prawa i niezależnie od wysokości dochodów, tylko dlatego, że „twoi rodzice w tym lokalu mieszkali i miałeś takie szczęście”

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

REKLAMA

Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych BIO (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400 proc.

REKLAMA