REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Akta stanu cywilnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Formalności związane z zawarciem małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego

Ślub cywilny, co do zasady, zawierany jest w urzędzie stanu cywilnego, przed jego kierownikiem. Jakich formalności należy dopełnić, aby zawrzeć małżeństwo?

Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka

Aby otrzymać akt urodzenia dziecka, należy złożyć do urzędu stanu cywilnego pisemne zgłoszenia urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej. Co zawiera takie zgłoszenie?

Formalności związane z zawarciem małżeństwa konkordatowego

Od 1998 roku, kiedy Polska ratyfikowała Konkordat łączący ją ze Stolicą Apostolską, istnieje możliwość zawierania tzw. ślubów konkordatowych. Jaki skutki wywołuje zawarcie takiego ślubu? Jakie formalności należy wypełnić?

Jak zapewnić ważność małżeństwa konkordatowego w świetle prawa?

Zawarcie małżeństwa nie musi nastąpić przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Istnieje możliwość, aby ślub zawarty przed duchownym wywołał także skutki cywilne. Niezbędne jest jednak dopilnowanie kilku spraw, aby, w świetle prawa, małżeństwo było ważne. Jakich?

REKLAMA

Kto może zostać kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Co do zasady, kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Czy jest tak w każdej gminie? Jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko kierownika USC?

Wiza krajowa

Wiza krajowa uprawnia do wjazdu i ciągłego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub kilku pobytów następujących po sobie, trwających łącznie dłużej niż 3 miesiące. Okres pobytu ustala się w granicach, o których mowa powyżej odpowiednio do celu pobytu wskazanego przez cudzoziemca. Okres ważności wizy krajowej nie może przekroczyć 1 roku.

Wiza [w rozumieniu ustawy o cudzoziemcach]

Pod pojęciem wizy należy rozumieć zezwolenie wydane cudzoziemcowi przez organ polski lub organ, którego właściwość w tej sprawie wynika z postanowień umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską lub organ państwa obszaru Schengen, uprawniające go do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innych państw obszaru Schengen, przejazdu przez to terytorium i pobytu na nim w czasie, w celu i na warunkach w nim określonych oraz na warunkach określonych w Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen.

Uznanie orzeczeń sądów państw obcych

Orzeczenia sądów państw obcych wydane w sprawach cywilnych podlegają uznaniu z mocy prawa, chyba że istnieją przeszkody do uznania takich orzeczeń.

REKLAMA

Jak zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy?

Renta z tytułu niezdolności do pracy może przysługiwać jako stała lub okresowa renta. Okresowa renta przysługuje przez czas określony w decyzji ZUS. W celu ustalenia prawa do renty na dalszy okres należy zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty.

Jak otrzymać dalsze prawo do renty rodzinnej?

Osoba uprawniona do renty rodzinnej okresowej, może ubiegać się o ustalenie dalszego prawa do renty, jeżeli kontynuuje naukę lub nadal jest niezdolna do pracy.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Sporządzenie samego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę jest stosunkowo proste. Jednakże w przypadku rozbiórki czasochłonne jest zdobycie licznych dokumentów, które wnioskodawca musi dołączyć do wniosku.

Orzeczenie separacji na zgodne żądanie małżonków – dla kogo?

Postępowanie sądowe w sprawie separacji może toczyć się w dwóch trybach: w trybie procesowym, gdy jeden z małżonków wnosi o separację lub gdy oboje małżonkowie zgodnie wnoszą pozew o separację oraz w trybie nieprocesowym, gdy oboje małżonkowie zgodnie występują z wnioskiem o separację i nie mają wspólnych małoletnich dzieci.

Jak sporządzić wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej?

Pozbawienie rodziców władzy rodzicielskiej jest najostrzejszym środkiem ingerencji sądu opiekuńczego w sferę stosunków między rodzicami a dziećmi, przez jego zastosowanie bowiem rodzice tracą całkowicie tę władzę. Ze względu na tak daleko idące skutki pozbawienia władzy rodzicielskiej sąd może je orzec tylko wtedy, gdy stosowane dotychczas łagodniejsze środki nie dały rezultatu, bądź gdy z uwagi na drastyczne okoliczności danego przypadku jest oczywiste, że stosowanie środków łagodniejszych byłoby niecelowe.

Jak zmienić nazwisko?

Zmiana nazwiska obywatela polskiego może nastąpić tylko na jego wniosek. Taki wniosek składa się do kierownika urzędu stanu cywilnego.

Jak uzyskać uprawnienia wdowy lub wdowca pozostałym po kombatancie?

Decyzje o przyznaniu uprawnień przysługujących wdowom lub wdowcom pozostałym po kombatantach i innych osobach uprawnionych wydaje Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Wydzielanie gruntów pod drogi publiczne

Tryb wszczęcia postępowania podziałowego oraz cel podziału nieruchomości wyznaczają zakres przedmiotowy kwestii rozstrzyganej postanowieniem obejmującym ocenę zgodności wstępnego planu podziału nieruchomości. Dlatego też sprawa wydzielenia gruntów pod drogi publiczne zawsze stanowiła i stanowi przedmiot żywego zainteresowania zarówno zwolenników jak i przeciwników tegoż wydzielenia

Wielojęzyczne odpisy skrócone aktów stanu cywilnego

Wielojęzyczne odpisy skrócone aktów stanu cywilnego wydawane są na podstawie Konwencji nr 16 sporządzonej w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. dotyczącej wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego. Konwencja weszła w życie dnia 1 listopada 2003 r.

Ile kosztuje wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Niezależnie od tego czy dziedziczenie odbywa się na podstawie ustawy czy na podstawie testamentu, aby spadkobierca mógł udowodnić, że ma prawo do określonej części spadku, konieczne jest postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku. Uzyskanie takiego postanowienia wiąże się z pewnymi kosztami.

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

W wypadku śmierci bliskiej osoby, jej prawa i obowiązki przechodzą automatycznie na spadkobierców. Ale aby mogli oni udowodnić swoje prawa potrzebne jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w którym określa on, kto i co dziedziczy po zmarłym.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Co zrobić, by zagłosować w wyborach samorządowych?

W wyborach samorządowych można zagłosować tylko w gminie, w której mamy miejsce zameldowania. Jeżeli mieszkamy gdzie indziej, aby zagłosować musimy być wpisani do rejestru wyborców.

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak napisać wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Sąd opiekuńczy może przywrócić rodzicom władzę rodzicielską, jeśli ustała przyczyna, z powodu której zostali jej pozbawieni. Sąd może zmienić swoje postanowienie dotyczące władzy rodzicielskiej, jeżeli wymaga tego dobro dziecka, a w szczególności troska o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny.

Becikowe bez względu na dochody

Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych kryteriów dochodowych związanych z otrzymaniem becikowego. Oznacza to, że może je otrzymać każda rodzina, bez względu na uzyskiwane dochody. Choć wiele osób podnosi, że świadczenie to nie jest konieczne i wcale nie zachęca do posiadania większej liczby dzieci, resort pracy nie planuje wprowadzać zmian w przyznawaniu becikowego.

Rejestracja spółki w trybie on-line

Długo oczekiwany przez przedsiębiorców projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, zakładający możliwość rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością drogą elektroniczną trafił już pod obrady Komitetu Rady Ministrów.

Kiedy można zmienić nazwisko?

W pewnych przypadkach ustawodawca przewiduje możliwość zmiany imienia lub nazwiska. Można to uczynić tylko w przypadku wykazania ważnych względów. Trzeba jednak pamiętać, że co do zasady nazwisko może składać się najwyżej z dwóch członów.

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Sądowe zniesienie współwłasności

Zniesienie współwłasności może się odbyć albo na drodze porozumienia pomiędzy właścicielami, albo na mocy orzeczenia sądu. W tym drugim wypadku sąd orzeka na wniosek uprawnionego.

Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego

Akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych; ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego zawiera ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

Co to jest akt zgonu?

Akt zgonu jest częścią księgi stanu cywilnego. Rejestruje on śmierć osoby. Jakie dane znajdują się w akcie zgonu?

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

Co to są akta stanu cywilnego?

Akta stanu cywilnego to pojedyncze wpisy w księdze stanu cywilnego. Rejestrują one stan cywilny osoby. Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego to międzyrządową organizacja wspierająca i koordynująca międzynarodową współpracę w dziedzinie stanu cywilnego. Działa na rzecz poprawy tej współpracy oraz ułatwienia wymiany informacji między urzędnikami stanu cywilnego.

Akt stanu cywilnego na podstawie dokumentu zagranicznego

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

Co to jest akt urodzenia?

Narodziny każdego dziecka należy zgłosić w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego po dokonaniu zgłoszenia wydaje akt urodzenia dziecka. Dokument ten stanowi potwierdzenie oraz dowód narodzin.

Co to jest akt małżeństwa?

Akt małżeństwa to jeden z aktów stanu cywilnego, sporządzany przez kierownika stanu cywilnego. Jest częścią księgi stanu cywilnego. Dokument ten stanowi potwierdzenie zawarcia małżeństwa.

Jak wnioskować o przyznanie renty strukturalnej

Procedura ubiegania się o przyznanie renty strukturalnej nie jest skomplikowana. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz wniosku, wypełnić go, a następnie przekazać do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Wzmożona liczba gwałtów w okresie wakacyjnym

Wakacje to czas wypoczynku, beztroski i zabawy. Policja jednak apeluje o ostrożność i zdrowy rozsądek, szczególnie młodych kobiet, podkreślając, że to właśnie latem dochodzi do największej liczby przestępstw na tle seksualnym.

Jak uzyskać stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Stwierdzenie zasiedzenia sąd wydaje w formie postanowienia na posiedzeniu niejawnym. Uczestniczyć muszą wszystkie zainteresowane osoby.

Nowy system płatności unijnych

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak napisać wniosek dowodowy?

Konstrukcja wniosku dowodowego nie jest skomplikowana. Aby napisać taki wniosek niezbędne jest zawarcie w jego treści dwóch elementów: formalnych (oznaczenie strony, podanie sygnatury oznaczenie adresata pisma, data i podpis wnoszącego pismo) oraz merytorycznych (tj. określających jaki dokładnie dowód ma być przeprowadzony i na jaką okoliczność). Istotne jest to, iż strona nie musi podawać podstawy prawnej swojego wniosku.

Szkolenia z zarządzania kryzysowego

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na unijne dopłaty do szkoleń z zarządzania kryzysowego. Uczestnikami mogą być urzędy niebędące częścią administracji rządowej. Do podziału jest 20 mln zł.

REKLAMA