REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wójt, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zgłosić kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta

Kandydatów na wójta zgłasza się do gminnej komisji wyborczej najpóźniej w 25 dniu przed dniem wyborów do godziny 24. Szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta zawiera ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

Ogólne zasady prowadzenia kampanii wyborczej

Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem ogłoszenia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów o zarządzeniu wyborów i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem wyborów.

Bierne prawo wyborcze

Bierne prawo wyborcze to prawo do kandydowania w wyborach samorządowych.

Czynne prawo wyborcze

Czynne prawo wyborcze to prawo, które zapewnia możliwość udziału w głosowaniu i oddania głosu na swojego kandydata do organów samorządu terytorialnego. Czynne prawo wyborcze to tak zwane prawo wybierania.

REKLAMA

Pracownik socjalny nie zawsze pomoże krzywdzonemu dziecku

Pracownik socjalny nie odbierze dziecka krzywdzącym go rodzicom, jeżeli do interwencji dojdzie poza godzinami jego pracy.

Kalendarium wyborcze

Premier Donald Tusk ogłosił termin wyborów, które odbędą się 21 listopada 2010. Oficjalna wersja kalendarza związanego z wyborami samorządowymi będzie opublikowana w Dzienniku Ustaw.

Co to jest PESEL

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

Elektroniczne dowody osobiste

Projekt ustawy o dowodach osobistych zakłada wprowadzenie elektronicznych dowodów osobistych, które mają zapewnić bezpieczniejszą identyfikację osób i transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2011 r. Na dokumencie nie będzie informacji o grupie krwi właściciela, jak to wcześniej zakładano. Dowód elektroniczny będzie miał taki sam status prawny jak tradycyjny dowód osobisty.

REKLAMA

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Gmina nie może zmuszać do korzystania z usług samorządowych spółek

Konsumenci na rynku usług komunalnych również podlegają ochronie. Tak stwierdził UOKiK, który ukarał dwie gminy za nadużywanie swojej pozycji.

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Na gruncie prawa polskiego możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy form prowadzenia działalności gospodarczej tzn. osoby fizyczne, osoby cywilne oraz spółki prawa handlowego. Przyszły przedsiębiorca podejmując decyzje o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek działalności musi zdecydować się na formę w jakiej będzie ona prowadzona. Wybór ten jest bardzo ważny, gdyż niesie ze sobą konsekwencje własnościowe, podatkowe, czy związane z odpowiedzialnością za zobowiązania.

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

Samorząd gminny

Zgodnie z treścią Konstytucji gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce.Terytorium naszego kraju jest podzielone na 2479 gmin. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Gmina posiada osobowość prawną

Nadzór nad samorządem terytorialnym

Nadzór polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawowany jest przez jednostki zewnętrzne.

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Organy wykonawcze gminy

Władzę wykonawczą w gminach wiejskich stanowią wójtowie, burmistrzowie w gminach miejsko - wiejskich i miejskich lub prezydenci w dużych gminach miejskich. Wójtem,burmistrzem, prezydentem miasta nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.

Dochody Gminy

Zgodnie z treścią Konstytucji, dochody gminy obejmują wszelkie dochody jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem subwencji ogólnych i dotacji celowych.

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycięcie drzewa

Jeżeli chcesz wyciąć drzewo rosnące na twojej działce upewnij się, czy nie musisz zdobyć na to zezwolenia oraz uiścić opłaty.

Czym zajmuje się rada gminy

Rada gminy jest organem uchwałodawczym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy.

Wybory do rady gminy

Wybory do rad gmin są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

Budżet gminy

Budżet jest podstawowym instrumentem zarządzania finansami gminy. Pozwala gminie zaplanować jak rozdysponować dostępne środki finansowe. Budżet jako plan finansowy obejmuje dochody, wydatki oraz przychody i rozchody.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Czy przedszkola mogą pobierać opłaty za zajęcia

Gminy będą mogły pobierać opłaty za przebywanie dzieci w przedszkolach publicznych. Takie uprawnienie wynika z nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która wchodzi w życie 1 września 2010 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa

Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej, które prowadzą również działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie spraw budżetowych. Od 2000 r. na trenie kraju jest 16 Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Rekrutacja w przedszkolu narusza prawa rodziców

Przedszkola nie będą już mogły żądać przedstawienia druków RMUA czy PIT na potwierdzenie tego, że rodzice płacą podatki w danej gminie. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych stwierdził, że takie procedury za bardzo ingerują w prywatność.

Jak tworzone są nowe gminy

Terytorium Polski podzielone jest na 2479 gmin, z czego 1576 to gminy wiejskie, 597 to gminy wiejsko – miejskie, 306 to gminy miejskie. Wszelkie zmiany dotyczące ilości jednostek samorządu terytorialnego następują z dniem 1 stycznia.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Jak będzie wyglądał nowy dowód osobisty

Od 1 stycznia 2011 r. będą wydawane nowe dowody osobiste. Dokument będzie miał postać karty, w której zostanie umieszczony elektroniczny nośnik danych z miejscem na podpis elektroniczny. Dowód będzie umożliwiał wgląd w rejestry publiczne. W pierwszej kolejności otrzymają go osoby, którym wydano dokument tożsamości w 2001 roku.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Jak przebiega wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.

Gmina o statusie uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej

Gmina, której uda się uzyskać status uzdrowiska albo status obszaru ochrony uzdrowiskowej, uzyskuje świadectwo potwierdzające właściwości lecznicze znajdujących się na jej obszarze naturalnych surowców i klimatu. Przyciąga to turystów i w związku z tym przynosi zyski. W Polsce istnieje obecnie około 44 uzdrowisk.

Diety sołtysów a podatek dochodowy

Urząd gminy kwartalnie wypłaca sołtysom diety, ustalone uchwałą Rady Miejskiej, za czynności wykonywane w ramach ich obowiązków (tzn. z tytułu uczestnictwa w sesjach rady i spotkaniach organizowanych przez burmistrza). Kwoty te obejmują również zwrot kosztów dojazdów do urzędu i zwrot kosztów za używanie prywatnego telefonu dla celów sołectwa.

Dofinansowanie odbudowy zniszczonych przez powódź gminnych zasobów mieszkaniowych

We wrześniu gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie odbudowy zasobów mieszkaniowych zniszczonych w wyniku powodzi.

Zagubienie książeczki wojskowej

Każdy kto zagubił książeczkę wojskową zobowiązany jest poinformować o tym komendanta wojskowej komendy uzupełnień.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Jak wykupić mieszkanie należące do gminy

Jeżeli podpisałeś z gminą umowę najmu mieszkania komunalnego na czas nieokreślony możesz wykupić lokal należący do gminy na określonych przez ustawodawcę warunkach. Gmina sprzedając mieszkania może stosować wysokie bonifikaty oraz rozkładać cenę lokalu na raty.

Komu przysługuje lokal komunalny w Warszawie

Lokal komunalny jest to mieszkanie przyznawane przez gminę osobom o stosunkowo niskich dochodach, których nie stać na wynajęcie bądź kupno własnego mieszkania. Niestety przepisy dotyczące ich przyznawania nie są jednolite, każda gmina przyznaje mieszkania według ustalonych przez siebie kryteriów.

Co to jest Ewidencja Działalności Gospodarczej

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców, dla osób fizycznych właściwym rejestrem jest ewidencja działalności gospodarczej. Ewidencja jest rejestrem jawnym, co oznacza, że każdy zainteresowany może zapoznać się z informacjami w niej zawartymi.

Czy znasz zasady wydawania dowodów osobistych

Dowód osobisty to dokument poświadczający obywatelstwo polskie, stwierdzający tożsamość osoby oraz uprawniający obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Dowód osobisty obowiązana jest posiadać każda osoba, która ukończyła 18 rok życia. Zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Jak wyrobić dowód tymczasowy?

Co do zasady dowód osobisty wydawany jest tylko osobom pełnoletnim. Ustawodawca przewidział jednak możliwość wyrobienia dowodu tymczasowego obywatelom polskim, którzy ukończyli 13 rok życia. Dowód tymczasowy jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dokument ten umożliwia przekraczanie granic krajów Unii Europejskiej.

Wysokość podatków i opłat gminnych w 2010

Gmina ustalając corocznie wysokość opłat lokalnych oraz podatków powinna brać pod uwagę ich maksymalną wysokość ustalaną przez Ministra Finansów. Górne granice stawek oparte są o wskaźnik wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

Jak wybieramy wójta

Wójt pełni funkcje organu wykonawczego gminy. Wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym. Kadencja wójta trwa cztery lata, licząc od dnia wyboru i ustaje z dniem upływu tego terminu.

REKLAMA