REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Agencje zatrudnienia wspomaganego i trenerzy pracy. / fot. Shutterstock
Agencje zatrudnienia wspomaganego i trenerzy pracy. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powstanie agencji zatrudnienia wspomaganego finansowanych przez państwo przewiduje projekt ustawy o zatrudnieniu wspomaganym. W ramach agencji będą działali trenerzy pracy, którzy pomogą osobom niepełnosprawnym znaleźć i utrzymać pracę.

Zatrudnienie wspomagane

Agencje zatrudnienia wspomaganego będą realizowały usługę gwarantowaną ustawą o zatrudnieniu wspomaganym. Usługa ta polega na przydzieleniu niepełnosprawnemu osobistego trenera pracy, który pomoże zainteresowanemu przejść przez wszystkie trzy etapy zatrudnienia począwszy od poszukiwania pracy i skończywszy na utrzymaniu się w zatrudnieniu. Włączenie zatrudnienia wspomaganego do systemu polityki społecznej państwa ze stałym źródłem finansowania było postulowane przez PFRON, POPON, PFON oraz KARE Promoting Inclusion for People With Intellectual Disabilities.

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnieni

Z usługi zatrudnienia wspomaganego będą mogli skorzystać tylko te osoby, których niepełnosprawność powoduje całkowite lub znaczne ograniczenie możliwości samodzielnego znalezienia pracy i utrzymania się w zatrudnieniu. Są to przede wszystkim osoby z upośledzeniem umysłowym, całościowymi zaburzeniami rozwojowymi i chorobą psychiczną. To nowe rozwiązanie systemowe ma więc wspomóc aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych będących w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Dotychczasowe działania skutkowały bowiem szybką utratą zatrudnienia przez te osoby i powrót do grupy biernych zawodowo. Stałe i stabilne wsparcie trenera pracy ma to zmienić.

Agencja zatrudnienia wspomaganego

Agencją zatrudnienia wspomaganego może być podmiot utworzony przez: gminę, powiat czy organizację pozarządową. Organizacja nie może działać w celu osiągnięcia zysku. Jej zadaniem statutowym powinna być rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Podmiot świadczący usługę zatrudnienia wspomaganego powinien ponadto być wyodrębniony zarówno organizacyjnie jak i finansowo. Aby mógł być wpisany do rejestru agencji, musi dysponować lokalem oraz posiadać minimum 2 trenerów pracy, psychologa, doradcę zawodowego i pośrednika pracy. Trener pracy będzie działał we współpracy z psychologiem i doradcą zawodowym. W stosunku do pracodawcy ma pełnić rolę doradczą i konsultacyjną. Szczegółowe regulacje dotyczące warunków nabywania i utraty statusu agencji, finansowania oraz zakresu odpowiedzialności, zdań i kompetencji znajdują się w projekcie ustawy.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

REKLAMA

Zadania agencji zatrudnienia wspomaganego

Do zadań agencji zatrudnienia wspomaganego będzie należało m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • organizowanie pracy trenerów pracy,
  • wspieranie trenerów w realizacji ich zadań oraz
  • zapewnianie i organizowanie pracy innych specjalistów w procesie zatrudnienia wspomaganego.
  • odpowiadanie za świadczenie usługi na właściwym poziomie.

Trener pracy - certyfikacja

Mechanizm zatrudnienia wspomaganego będzie opierał się na działaniu trenera pracy. Do zakresu zadań takiej osoby należy m.in. znalezienie odpowiedniej osoby do przeprowadzenia jej przez trójstopniowy proces od przygotowania do zatrudnienia i poszukiwania pracy po zatrudnienie i utrzymanie zatrudnienia.

Charakter pracy trenera uzasadnia wprowadzenie certyfikacji trenerów pracy oraz ujednolicenie standardów przeprowadzanych szkoleń. Będzie można nim zostać po przejściu szkolenia i zdaniu egzaminu państwowego przeprowadzanego przez wojewodę. Taka forma egzaminu ma zapewnić jednolitość standardów pracy trenerów. Potrzeba ta została dostrzeżona przez Polską Federację Zatrudnienia Wspomaganego, która złożyła do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego wniosek o wpis kwalifikacji „Wspieranie osób z niepełnosprawnością w wyborze, znalezieniu i utrzymaniu na otwartym rynku pracy metodą zatrudnienia wspomaganego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).

Bezsporny pozostaje fakt konieczności posiadania formalnego potwierdzenia posiadania umiejętności i kwalifikacji pozwalających na świadczenie usługi zatrudnienia wspomaganego. Trener pracy powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami oraz posiadać doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi.

Projekt omawianej ustawy zawiera delegację ustawową do wydania aktu wykonawczego, w który zostaną uregulowane: sposób przeprowadzania egzaminu, umiejętności i kwalifikacje brane pod uwagę w procesie rekrutacji. Zakres i sposób przeprowadzenia egzaminu pozostaje w gestii ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Przewiduje się możliwość uznania za trenerów pracy te osoby, które pełniły zadania trenera uregulowane w ustawie w okresie minimum 2 lat przed jej wejściem w życie. Przewiduje się termin 2 lat na potwierdzenie swoich umiejętności i przystąpienie do egzaminu na trenera pracy.

Finansowanie – kwota bazowa

Agencja zatrudnienia wspomaganego będzie otrzymywała środki z przeznaczeniem na zadania określone w ustawie (organizuje cały proces zatrudnienia wspomaganego, wyszukuje beneficjentów, realizuje zadania marketingowe i promocyjne oraz obejmuje niepełnosprawnego bezpośrednią opieką w postaci wsparcia w procesie znalezienia i utrzymania w zatrudnieniu). Przyznana kwota będzie uzależniona od:

  • wysokości minimalnego wynagrodzenia;
  • stopnia niepełnosprawności;etapu zatrudnienia wspomaganego.

Projektodawca założył, że wysokość kwoty bazowej dla osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wyniesie 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, a dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności 60% minimalnego wynagrodzenia. Uzależnienie kwoty bazowej od minimalnego wynagrodzenia pozwoli na coroczną waloryzację kwoty przeznaczonej na zatrudnienie wspomagane.

Osoby objęte dotychczas zatrudnieniem wspomaganym

Wejście w życie nowej ustawy co do zasady pozbawiałoby pomocy osoby będące dotychczas beneficjentami różnych form zatrudnienia wspomaganego. Aby jednak temu zapobiec, projektodawca przewidział rozwiązanie, by osoby z grupy docelowej, które przed dniem wejścia w życie nowego aktu podjęły zatrudnienie przy pomocy trenera, mogły być objęte dalszym wsparciem na gruncie nowej ustawy. Planowane wejście w życie ustawy było przewidziane na II kwartał 2019 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA