REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe możliwości zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zgodnie z ustawą, opieką może być objęte również dziecko, które ukończyło 3 lata, nie dłużej jednak niż do ukończenia 4 roku życia, jeżeli niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (np. w małych gminach wiejskich), lub w sytuacji, gdy rozwój psychiczny i ruchowy dziecka nie pozwala na objęcie go tym wychowaniem.
Zgodnie z ustawą, opieką może być objęte również dziecko, które ukończyło 3 lata, nie dłużej jednak niż do ukończenia 4 roku życia, jeżeli niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (np. w małych gminach wiejskich), lub w sytuacji, gdy rozwój psychiczny i ruchowy dziecka nie pozwala na objęcie go tym wychowaniem.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie jedynie niecałe 2% dzieci w wieku do 3 lat jest objętych instytucjonalną opieką. Główną barierą, hamującą powstawanie nowych żłobków są obowiązujące przepisy, które zaliczają żłobki do zakładów opieki zdrowotnej, co sprawia, że muszą one spełniać nadmierne wymagania przewidziane dla tych zakładów. Z uwagi na fakt, iż niewiele rodzin może sobie pozwolić na zapewnienie indywidualnej opiekunki dla swoich pociech, cały ciężar obowiązków spadał dotychczas na rodziców oraz ich krewnych. Jeżeli jednak nikt z rodziny nie mógł pomóc, często zdarzało się, że jedno z rodziców z konieczności rezygnowało z pracy i pozostawało w domu celem opieki nad swoim potomstwem.

Nowa ustawa

Aby zapobiec powyższym sytuacjom, dnia 4 kwietnia 2011 r. weszła w życie nowa ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235, dalej „ustawa”), która stwarza warunki dla organizowania i funkcjonowania zróżnicowanych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

REKLAMA

Opieka nad dziećmi

Zgodnie z ustawą, opieką może być objęte również dziecko, które ukończyło 3 lata, nie dłużej jednak niż do ukończenia 4 roku życia, jeżeli niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym (np. w małych gminach wiejskich), lub w sytuacji, gdy rozwój psychiczny i ruchowy dziecka nie pozwala na objęcie go tym wychowaniem. W myśl ustawy opieka nad dziećmi może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię.

Placówki sprawujące opiekę nad dziećmi

REKLAMA

Żłobki i kluby dziecięce mogą być tworzone i prowadzone przez gminy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Żłobkiem lub klubem dziecięcym jest placówka, która zapewnia dziecku opiekę w warunkach bytowych zbliżonych do domowych, gwarantuje opiekę pielęgnacyjną oraz edukacyjną (przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji), a także prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze uwzględniające etap rozwoju dziecka.

Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, prowadzonego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.

Zobacz również: Jakie zmiany w opiece nad dziećmi do lat 3?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki przyjęcia dzieci do placówki

Warunki przyjęcia dzieci do placówki określa w statucie podmiot, który ją utworzył. Godziny pracy żłobka lub klubu dziecięcego są ustalane z uwzględnieniem opinii rodziców w regulaminie organizacyjnym. Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.

Kwalifikacje opiekunów

REKLAMA

Ustawa określa również kwalifikacje, które musi posiadać opiekun, a także dopuszcza udział wolontariuszy w zapewnieniu opieki nad dziećmi przebywającymi w żłobku lub klubie dziecięcym. Co ważne, ustawa nakłada obowiązek współpracy między opiekunem dzieci a ich rodzicami w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi. W przypadku klubów dziecięcych dopuszczone jest także uczestnictwo rodziców w zajęciach. Zarówno w żłobku jak i klubie dziecięcym, jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, za wyjątkiem sytuacji, gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne lub wymagające szczególnej opieki, kiedy dopuszczalna jest opieka nad maksymalnie pięciorgiem dzieci.

W żłobku ograniczenie do pięciorga podopiecznych obejmuje także grupę, w której znajduje się dziecko poniżej pierwszego roku życia. Jeżeli do żłobka uczęszcza więcej niż dwadzieścioro dzieci, musi być w nim zatrudniona przynajmniej jedna pielęgniarka lub położna.

Żłobek a klub dziecięcy - różnice

Pomimo wielu podobieństw, należy wskazać także elementy różnicujące opiekę we wskazanych placówkach. Opieka w żłobku jest sprawowana nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia, natomiast w klubie dziecięcym od ukończenia 1 roku życia.

W żłobku zapewnia się opiekę nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie względem każdego dziecka, a na wniosek rodzica, istnieje możliwość przedłużenia opieki za dodatkową opłatą. W klubie dziecięcym z kolei, opieka nad dzieckiem odbywa się w wymiarze do 5 godzin dziennie względem każdego dziecka. Lokal, w którym prowadzony jest żłobek musi posiadać co najmniej dwa pomieszczenia, w tym jedno przystosowane do odpoczynku dzieci. Natomiast, klub dziecięcy musi posiadać co najmniej jedno pomieszczenie, z tym że również trzeba zapewnić w nim miejsce na odpoczynek dla dzieci (nie musi być to jednak oddzielne pomieszczenie, tak jak w przypadku żłobka).

Zobacz również: Nowe formy opieki nad dzieckiem: żłobki i kluby dziecięce

Dzienny opiekun

Ustawa wprowadza także instytucję dziennego opiekuna – osoby fizycznej zatrudnianej przez gminę na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia. Dzienny opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie pięciorgiem dziećmi, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia, jest niepełnosprawne lub wymaga szczególnej opieki, maksymalnie nad trojgiem dzieci. Może on zajmować się dziećmi od ukończenia przez nie 20 tygodnia życia. Sprawowanie opieki nad dziećmi w tym przypadku odbywa się w lokalu, do którego dzienny opiekun posiada tytuł prawny, przy czym gmina może udostępnić lub wyposażyć lokal w tym celu.

Ustawa zawiera przepisy regulujące sytuację osób będących nianiami, jednak w myśl przepisów przejściowych wejdą one w życie dopiero z dniem 1 października 2011 roku. 

Zobacz również: Dzienny opiekun jako indywidualna forma opieki nad dziećmi

Podsumowanie

Podsumowując, należy zauważyć, że ustawa realnie rozszerza wachlarz dostępnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Z jednej strony takie rozwiązanie ma na celu wsparcie rodziców w realizacji planów powiększania rodziny i w procesie wychowywania dzieci.

Z drugiej strony, projektowane rozwiązania mają za zadanie poprawić jakość oferowanych usług poprzez wprowadzenie minimalnych wymagań, które powinny spełniać poszczególne placówki. Warto wskazać, że podmioty prowadzące do dnia wejścia w życie nowelizacji działalność gospodarczą, polegającą na sprawowaniu opieki nad dziećmi, mogą prowadzić tę działalność na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej jednak niż przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Po upływie tego terminu, podmioty te mogą prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, jeżeli spełniają warunki określone w ustawie.

Zobacz również serwis: Sprawy rodzinne

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

Wyrok: świadczenia z MOPS na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

REKLAMA

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

REKLAMA