Obowiązki emeryta – pracownika 2017
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 127 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych emeryt ma obowiązek poinformować organ rentowy o podjęciu działalności. Chodzi tu nie tylko o umowę o pracę, ale również o działalność wykonywaną za granicą, służbę albo inną pracę zarobkową. Ponadto wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej wymaga poinformowania odpowiedniego organu.
REKLAMA
Ponadto emeryt jest zobowiązany poinformować organ rentowy o wysokości przychodu, jaki osiąga.
Jak upłynie rok kalendarzowy – emeryt musi poinformować organ rentowy o wysokości przychodu uzyskanego w roku poprzednim.
Obowiązki, o których mowa powyżej, spoczywają także na pracodawcy. Jeżeli emeryt jest na służbie lub na umowie cywilnoprawnej obowiązki będą spoczywać na kadrach lub zleceniodawcy.
Zobacz serwis: Sektor publiczny
Reasumując emeryt ma obowiązek złożyć do właściwego oddziału ZUS oświadczenie zawierające następujące informacje:
- data zatrudnienia;
- wysokość osiąganego przychodu.
Pracodawca zaś ma obowiązek w ciągu 7 dni zgłosić pracownika do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Składki odprowadzane są normalnie, mianowicie opłacana jest składka rentowa, chorobowa, wypadkowa, zdrowotna, jak i emerytalne. Jedyną składką, od której emeryt jest zwolniony jest składka na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat