REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokale spółdzielcze w MdM w 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Lokale spółdzielcze w MdM w 2015 roku/ fot. Fotolia
Lokale spółdzielcze w MdM w 2015 roku/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lokale spółdzielcze zostaną – zdaniem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – w 2015 roku włączone do programu Mieszkanie dla Młodych – MdM. Nowelizacja ma na celu zwiększenie dostępności dla ludzi młodych mieszkań, także tych budowanych przez spółdzielnie.

Sposób korzystania z lokali spółdzielczych uregulowany został na gruncie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27). Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu stanowi ograniczone prawo rzeczowe. Nie jest prawem własności. Właścicielem budynku (i lokalu) pozostaje bowiem spółdzielnia. Na jego treść składają się dwa podstawowe uprawnienia, mianowicie: prawo do korzystania z lokalu oraz prawo do rozporządzania swoim prawem (w tym wynajęcia albo oddania do bezpłatnego korzystania zgodnie z przeznaczeniem lokalu).

REKLAMA

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Warto podkreślić cechy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, jakimi są: zbywalność, dziedziczność (przechodzi na spadkobierców) oraz podleganie egzekucji. Oznacza to, że, istnieje możliwość zbycia tego prawa, sprzedania, darowania, zapisania w testamencie, obciążenia hipoteką. Zazwyczaj istnieje możliwość wykupu lokalu, tj. przeniesienia prawa własności lokalu.

Prawo to powstawało na skutek ustanowienia przez spółdzielnię. Od 31 lipca 2007 roku nie ma już takiej możliwości.

Spółdzielnia mieszkaniowa

Spółdzielnia mieszkaniowa, czyli podmiot gospodarczy posiadający osobowość prawną jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób – członków spółdzielni (minimalnie 10 osób fizycznych lub 3 osoby prawne). Spółdzielnia (obok działalności gospodarczej) może również prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną dla swoich członków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działa program Mieszkanie dla młodych? – poradnik krok po kroku

Lokal spółdzielczy a program MdM

Jako, że podstawowymi kryteriami kwalifikującymi nieruchomość do dofinansowania z ramach programu MdM są limity powierzchniowe i cenowe, wyłączone z niego zostały lokale należące do spółdzielni. Podmioty te nie są bowiem zobligowane do określenia ceny za mkw. mieszkania na etapie realizacji inwestycji. Spółdzielnie zazwyczaj budują taniej niż deweloperzy. Inwestycje realizują w dużej mierze za pieniądze członków spółdzielni. W momencie przystąpienia do niej znane są jedynie szacunkowe powierzchnie, ceny i koszty. Podmioty te rozliczają się dopiero po zakończeniu budowy. Zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27) cena mieszkania spółdzielczego określana jest dopiero po rozliczeniu kosztów budowy. W praktyce oznacza to, że ostateczna cena lokalu znana jest dopiero w ciągu 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania. Natomiast warunkiem skorzystania z rządowej dopłaty jest zakup nieruchomości, której cena jest ściśle określona już na etapie realizacji inwestycji, na dzień złożenia wniosku o finansowe wsparcie. Taką określa umowa o ustanowienia lub przeniesienie własności mieszkania, umowa deweloperska oraz umowa przedwstępna – określającą zobowiązanie do zawarcia kolejnego kontraktu. Wskazane wyliczenie ma charakter zamknięty i nie zawiera umowy o budowę lokalu mieszkalnego. Taka właśnie wiąże ze spółdzielnią mieszkaniową.

Zadaj pytanie na FORUM

Takie sformułowanie przepisów obu ustaw wyklucza de facto spółdzielnie mieszkaniowe z rządowego programu wsparcia przy zakupie mieszkania.

Nabycie mieszkania od spółdzielni i skorzystanie z programu MdM możliwe jest w obecnym stanie prawnym jedynie na zasadzie wyjątku, w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, gdy spółdzielnia realizuje sprzedaż mieszkań na zasadach deweloperskich. Po drugie, gdy prawo własności na rzecz członka spółdzielni dotyczy inwestycji zakończonej i rozliczonej, czyli takiej, w której znana jest ostateczna cena mieszkania.

Program MdM w 2015 roku

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi przewiduje m.in. możliwość objęcia programem MdM spółdzielczych lokali mieszkaniowych. Zgodnie z zapowiedziami resortu infrastruktury nowe przepisy wejdą w życie w 2015 roku. Analogiczne rozwiązanie obowiązywało w ramach poprzedniego, rządowego programu wsparcia – Rodzina na Swoim.

Nowelizacja ma także doprecyzować definicje stosowane w ustawie, m.in. definicję legalną pojęcia „nowo wybudowanego mieszkania”. Po zmianach ma ona obejmować również te lokale, które powstały w wyniku przebudowy czy adaptacji. Dotychczas dofinansowanie możliwe były tylko w związku z nabyciem lokalu deweloperskiego z tzw. rynku pierwotnego.

Polecamy serwis: Nieruchomości

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. 2013 poz. 1304 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

REKLAMA

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA