REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może otrzymać dodatek mieszkaniowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
By otrzymać dodatek mieszkaniowy należy spełniać szereg wymogów.
By otrzymać dodatek mieszkaniowy należy spełniać szereg wymogów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki mieszkaniowe są świadczeniem pieniężnym, które pozwala utrzymać mieszkanie wówczas, gdy najemca lub właściciel nie mogą samodzielnie pokryć wydatków na jego utrzymanie. Przyznawane są na ich wniosek.

REKLAMA

 Stopień trudności: średni

Koszt: -

Wymagane dokumenty: wniosek o przyznanie dodatku wraz z deklaracją o wysokości dochodu.

Krok 1: sprawdź czy możesz starać się o dodatek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby starać się o dodatek, należy wykazać się odpowiednim tytułem prawnym do lokalu/domu. Uprawnionymi są:

  • najemca lub podnajemca,
  • osoba mająca spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego (lokatorskie i własnościowe),
  • właściciel samodzielnego lokalu mieszkalnego
  • mieszkający w budynku stanowiącym jego własność.
  • osoby, które zajmują mieszkanie bez tytułu prawnego i oczekują na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny
  • inny tytuł prawny (np. użyczenie)

UWAGA: Takiego prawa nie mają osoby, które ubiegają się o lokal socjalny przed organami gminy.

Krok 2: kiedy możesz ubiegać się o dodatek?

Kryterium przyznania dodatku stanowi średnia wysokość dochodu na jednego członka „gospodarstwa domowego” wyliczana w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku.

 Jan Kowalski zamierza złożyć wniosek o dodatek w marcu 2008 r. – średnie dochód będzie wyliczał w oparciu o grudzień 2007, oraz styczeń i luty 2008.

Wysokość limitu dochodu zależy od tego ilości osób korzystających z lokalu:

  • dla osoby samotnej: 175% kwoty najniższej emerytury
  • dla „gospodarstwa” wieloosobowego : 125 % najniższej emerytury.

Przykład: obecnie kwota najniższej gwarantowanej emerytury wynosi: 636,29 zł. Tak więc limit wynosi:

  • dla osoby samotnej: 1118,76 zł
  • dla gospodarstwa wieloosobowego : 795,36 zł.

 Średni dochód na członka rodziny może przekraczać limit. Nie więcej jednak niż o wysokość dodatku. Wartość dodatku obniża się w takim przypadku o wysokość nadwyżki ponad limit.

Dochodem są wszystkie przychody po odliczeniu kosztów uzyskania oraz po odliczeniu składek na ZUS, chyba że zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast do dochodu nie wlicza się: dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych oraz w naturze z pomocy społecznej. Nie wlicza się też dodatku mieszkaniowego. Jeżeli ktoś osiąga dochód z gospodarstwa rolnego, to ustala się go na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 ha przeliczeniowego ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Krok 3: porównujemy wielkość lokalu/domu do limitu.

Dla uzyskania dodatku mieszkaniowego ważna jest tzw. powierzchnia normatywna przypadająca na jedną osobę w gospodarstwie.

Wartość powierzchni normatywnej wynosi:

  • 35 m2 -dla jednej osoby,
  • 40 m2 -dla dwóch osób,
  • 45 m2 -dla trzech osób,
  • 55 m2 -dla czterech osób,
  • 65 m2-dla pięciu osób,
  • 70 m2- dla sześciu osób.

Gdyby jednak w lokalu mieszkało więcej niż sześć osób, to wówczas dla każdej kolejnej osoby powierzchnia normatywna powinna zostać zwiększona o 5 m2

Gdy w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna, która porusza się na wózku inwalidzkim, albo której niepełnosprawność wymaga zamieszkania w oddzielnym pokoju, to wówczas powierzchnia normatywna przypadająca na gospodarstwo domowe zostaje powiększona o 15 m2

Zobacz: Kto ma szansę na mieszkanie społeczne

Kiedy przysługuje ?

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu nie przekracza normatywnej powierzchni :

  • O więcej niż o 30 proc.
  • albo o 50 proc- pod warunkiem, że udział pokoi i kuchni powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 proc.

Krok 4: Zobacz jaki dodatek będzie ci przysługiwał.

Wysokość dodatku zależy od kilku czynników, nie ma wartości stałej.

Wyliczenie jego wysokości składa się z kilku etapów.:

1. Wyliczamy wydatki na lokal.

  • Przy ustalaniu dodatku mieszkaniowego bierze się pod uwagę:
    • wydatki czynsz,
    • opłaty związane z eksploatacją w spółdzielni mieszkaniowej,
    • zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
    • odszkodowanie za zajmowanie mieszkania bez tytułu prawnego,
    • inne opłaty za używanie mieszkania,
    • opłaty za energię cieplną,
    • wywóz nieczystości stałych i płynnych,
    • ryczałt za zakup opału.
  • Nie wlicza się opłat za :
    • ubezpieczenie,
    • gaz przewodowy i prąd dostarczane do lokalu na cele bytowe
    • Jeżeli wnioskodawca mieszka w budynku, który nie wchodzi w skład mieszkaniowego zasobu gminy (np. dom jednorodzinny, odrębna własność lokalu) to przy obliczaniu dodatku bierze się pod uwagę wydatki, które byłyby pokrywane w ramach czynszu i opłaty poza czynszem, a nawet ryczałt na zakup opału.


    2. Wyliczamy opłaty przypadające na powierzchnie normatywną.

  • Wydatki na powierzchnię normatywną oblicza się: dzieląc wydatki za ten lokal przez jego powierzchnię użytkową. Następnie wynik mnoży się przez normatywną powierzchnię właściwą ze względu na liczbę członków gospodarstwa domowego (porównaj krok 3).
  • (wydatki za lokal / powierzchnię użytkową) * powierzchnia normatywna.

3. Odejmujemy odpowiedni procent dochodu.

  • Od uzyskanej kwoty wydatków na powierzchnię normatywną odejmujemy odpowiedni procent dochodu rodziny:
    • 15 %. dochodów - w gospodarstwie jednoosobowym.
    • 12 % w gospodarstwie 2-4-o osobowym,
    • 10 proc. dochodów w gospodarstwie 5-osobowym i większym.
  • Jeżeli średni miesięczny dochód jest równy lub wyższy od:
    • 150% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym
    • 100% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym,
    • lecz nie przekracza odpowiednich limitów (patrz krok 1), odejmuje się:
      • 20% dochodów w gospodarstwie jednoosobowym,
      • 15% dochodów w gospodarstwie 2-4-osobowym,
      • 12% dochodów w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

REKLAMA

Mieszkanie własnościowe
Gospodarstwo 1-osobowe
Pow. użytkowa – 42 m.kw., instalacje c.o. ccw, gazowa
Dochód - 900 zł
Wydatki (koszty zarządu nieruchomością wspólną, c.o., ccw, zimna woda, ścieki, śmieci) – 275,40 zł
Przeliczenie wydatków na pow. normatywną, tj. 275,40 zł : 42 m.kw. x 35 m.kw.= 229,50 zł
Dodatek mieszkaniowy, tj. 229,50 (wydatki) – 180 zł (20% dochodów) = 49,50 zł

Mieszkanie spółdzielcze
Gospodarstwo 2-osobowe
Pow. użytkowa – 35,86 m.kw., instalacje c.o., gazowa
Dochód - 865,48 zł; 432,74/os. Wydatki (eksploatacja i remonty*, c.o., zimna woda, ścieki, śmieci) – 225,11zł; cena 1 kWh = 0,41 zł
Wydatek stanowiący podstawę obliczenia ryczałtu na zakup opału:
- z tytułu braku ccw, tj. 2 osoby x 20 kWh x 0, 41 zł = 16,40 zł
Łącznie wydatki do obliczeń, tj. 241,51 zł
Dodatek mieszkaniowy, tj. 241,51 (wydatki) – 103,86 zł (12% dochodów) = 137,65 zł
w tym ryczałt dla wnioskodawcy: 9,35 zł (16,40 zł/241,51zł x 137,65 zł),
a dla zarządcy: 128,30 zł

Mieszkanie z zasobu gminy
Gospodarstwo 5 –osobowe
Pow. użytkowa – 53 m.kw., brak instalacji c.o., ccw, gazowej; cena 1 kWh = 0,41 zł
Dochód – 2000 zł; 400/os.
Wydatki (czynsz, zimna woda, ścieki, śmieci) – 220 zł
Wydatki stanowiące podstawę obliczenia ryczałtu na zakup opału:
- z tytułu braku c.o., tj. 53 m.k.w. x 5 kWh x 0,41 zł = 108,65 zł
- z tytułu braku ccw, tj. 5 osób x 20 kWh x 0, 41 zł = 41,00 zł
- z tytułu braku gazu , tj. 1 osoba x 10 kWh x 0,41 zł + 4 osoby x 2 kWh x 0,41 zł = 7,38 zł
Łącznie wydatki do obliczeń, tj. 377,03 zł
Dodatek mieszkaniowy, tj. 377,03 zł (wydatki) – 200 zł (10 % dochodów) = 177,03 zł,
w tym ryczałt wypłacany wnioskodawcy: 73,73 zł (157,03zł/377,03 zł x 177,03 zł )
a dla zarządcy = 103,30 zł

Jeżeli mieszkamy w lokalu, w którym pobierany jest czynsz, część dodatku zostaje przekazana bezpośrednio zarządcy nieruchomości (np. spółdzielni mieszkaniowej).

Krok 5: składamy wniosek.

O dodatek mieszkaniowy musimy wnieść do wójta/burmistrza/ prezydenta miasta (w zależności od wielkości gminy)

Wniosek składamy na formularzu. Wypełniając odpowiednie rubryki i zaznaczając te które odpowiadają naszej sytuacji.

Może być przeprowadzony wywiad środowiskowy !.

Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach za okres trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku.

Oświadcza w niej z ilu osób składa się jego gospodarstwo domowe oraz wyszczególnia je, podając datę urodzenia i stopień pokrewieństwa z wnioskodawcą.

Oświadcza też, ile wynosiły w tym okresie dochody jego i członków gospodarstwa domowego oraz średni dochód na jednego członka gospodarstwa domowego.

Osobno wyszczególnia każde źródło dochodu.

Dokumenty w oparciu o które wypełniliśmy deklarację (np. pit, odcinki emerytury itp.) musimy przechowywać przez 3 lata od dnia złożenia wniosku.

( Właściciel domu jednorodzinnego dołącza dokumenty potwierdzające wielkość powierzchni użytkowej i stan wyposażenia technicznego budynku.)

Krok 6: Czekamy na decyzję

Organy samorządowe mają miesiąc na wydanie decyzji w sprawie przyznania nam dodatku.

Może odmówić:

  • jeśli wywiad środowiskowy nie potwierdzi trudnej sytuacji
  • jeśli nie wypełniamy kryteriów (np. dochodu, czy powierzchni lokalu na osobę).

Dodatek przyznawany jest na sześć miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego po złożeniu wniosku.

UWAGI:

- dodatek oferowany jest osobom o niskim dochodzie per capita

- nie jest wysoki, może natomiast wspomóc w sytuacji kryzysowej.

Zobacz serwis: Gmina

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie. Za co rowerzysta może dostać mandat?

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

Zarobki w szkole (jesień 2025 r.): nauczyciel, woźna, konserwator, informatyk, księgowa

Woźna w szkole otrzymuje przeciętnie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4680-4700 zł brutto, konserwator szkolny i kucharz dostaje średnio 4740-4800 zł brutto miesięcznej pensji. Niewiele wyższe jest przeciętne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela początkującego z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym - wynosi 5153 zł zł brutto - sprawdziła Polska Agencja Prasowa.

REKLAMA

Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

REKLAMA