REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najemca a podatek śmieciowy

Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.
Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego
Najemca a podatek śmieciowy/ fot. Fotolia
Najemca a podatek śmieciowy/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek śmieciowy obciąża, co do zasady, właściciela nieruchomości. Nie wyklucza to jednak możliwości obciążenia najemców obowiązkiem ponoszenia kosztów podatku śmieciowego. Jak zatem obciążać najemców i dzierżawców należnościami z tytułu podatku śmieciowego?

Zasady płatności podatku śmieciowego uregulowane są w ustawie z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach („Ustawa”), która w art. 6 przewiduje, że do uiszczania opłat z tytuły gospodarowania odpadami zobowiązani są właściciele nieruchomości. Przez właścicieli nieruchomości rozumie się współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (art. 2 ust. 1 pkt 4) Ustawy). Oznacza to, że to właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia deklaracji oraz uiszczania stosownych opłat na rzecz gminy, zaś obowiązek ten nie może zostać „przerzucony” na najemcę lub dzierżawcę nieruchomości. Strony umowy najmu lub dzierżawy nie mogą w drodze umowy przenieść zobowiązania do zapłaty opłaty śmieciowej na osobę najemcy lub dzierżawcy ze skutkiem zwalniającym właściciela z obowiązku zapłaty tej opłaty. Ze względu na publicznoprawny charakter tej opłaty wskazane jest aby była ona wpłacana na rachunek bankowy gminy lub w kasie urzędu bezpośrednio przez właściciela.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Umowa najmu lokalu użytkowego na czas nieoznaczony WZÓR

Nie oznacza to jednak, że najemcy i dzierżawcy nie mogą zostać przez właściciela nieruchomości obciążeni obowiązkiem ponoszenia kosztów podatku śmieciowego. Najprostszym sposobem na to jest doliczenie kwoty odpowiadającej stawce podatku śmieciowego do kwoty czynszu płaconego przez najemcę lub dzierżawcę. Strony umowy cywilnoprawnej mogą w takich wypadkach, w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków umownych, zawrzeć w umowie postanowienie nakładające na najemcę lub dzierżawcę obowiązek zwrotu (refundacji) należności z tytułu podatku śmieciowego. Należność ta może zostać zwrócona właścicielowi nieruchomości w dwojaki sposób, a mianowicie jako element kalkulacyjny czynszu lub jako odrębna należność wyłączona z czynszu. Jednakże takiego typu postanowienia umowne w żaden sposób nie zwalniają właściciela nieruchomości z obowiązku zapłaty należności wynikających z podatku śmieciowego. W sytuacji więc, gdy kwoty te nie zostaną zapłacone odpowiedzialnym będzie właściciel, który będzie mieć tylko roszczenie zwrotne do swojego najemcy, które, jeśli ten nie ureguluje dobrowolnie, trzeba będzie dochodzić drogą cywilnego postępowania sądowego o zapłatę. Liczyć się przy tym należy z wpisem sądowym wynoszącym 5% wartości przedmiotu sporu.

Należy podkreślić, że należności z tytułu gospodarowania śmieciami nie mogą być refakturowane na najemców i dzierżawców w sposób przewidziany dla refakturowania usług, jak miało to miejsce przed wejściem w życie przepisów o opłatach śmieciowych, kiedy gospodarka ta odbywała się na podstawie umowy cywilnoprawnej z firmą wywożącą śmieci. Jednakże obecnie nie dochodzi do nabycia przez właściciela nieruchomości usługi wywozu śmieci, zaś ponoszona przez niego opłata nie jest wynagrodzeniem, lecz daniną publicznoprawną. W związku z tym, w takim przypadku nie można stwierdzić, że dochodzi do odsprzedaży usług przez właściciela nieruchomości na rzecz najemcy lub dzierżawcy.

REKLAMA

Segregacja śmieci 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Artur Stosio, adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Sp. k.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Termin nie ten. I jest podatek od darowizny 150 000 zł. Tak jak trzeba przelew do banku. Zatytułowany jak trzeba: Darowizna na rzecz syna.

Dobrodziejstwem podatkowym w Polsce jest podatek od darowizny, którego w praktyce nie płaci się w obrębie szeroko rozumianej rodziny. Zwolnienia z opodatkowania darowizny zależą od złożenia druku SD-Z2. Pomimo prostych reguł pozwalających na skorzystanie z całkowitego zwolnienia z podatku, wciąż nie potrafimy z niego prawidłowo korzystać. Często mimo złożenia w urzędzie skarbowym formularza SD-Z2 okazuje się, że podatek i tak trzeba zapłacić. Wtedy podatnicy podejmują próbę anulowania darowizny, twierdząc przed fiskusem, że: 1) darowizny nigdy nie było, 2) przelew na konto obdarowanego był pomyłką, a 3) darowizna została zwrócona. Po tylu latach praktyki organ podatkowy nie daje się jednak nabrać na takie sztuczki i dysponuje procedurami pozwalającymi wykazać, że darowizna nie została skutecznie odwołana.

Jak ZUS liczy kapitał początkowy i ustala lata składkowe? [Przykład]

Emerytka otrzymała emeryturę w kwocie 4655,69 zł. Okresowa emerytura kapitałowa wyniosła 742,98 zł. Łącznie kwota emerytury z FUS oraz okresowej emerytury kapitałowej wyniosła od 1.09.2025 r. – 5398,67 zł/ Wyliczenia ZUS emerytka uznała za krzywdzące i wniosła o ponowne przeliczenie kapitału początkowego oraz wskazała, że nie zgadza się z wyliczoną emeryturą, ponieważ jest mniejsza od ostatnich wynagrodzeń za pracę. Jej adwokat podnosił, że nie wiadomo na jakiej podstawie ZUS uznał, że kwota składek zewidencjonowanych na koncie z uwzględnieniem waloryzacji wynosić ma 485585,44 zł; kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego ma wynosić 754689,99 zł oraz że liczba okresów składkowych ma wynosić 17 lat, 3 miesiące i 15 dni, a liczba okresów nieskładkowych – 7 miesięcy i 17 dni.

Dożywotnia opieka nad seniorem w zamian za mieszkanie? Nie zawsze jest to możliwe

Osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie mogą skorzystać z umowy dożywocia. Jak podkreślają notariusze, prowadzi to do zawierania przez seniorów zbliżonych umów, które jednak nie zapewniają tak silnej ochrony.

Emeryci bez świadczeń świątecznych z ZFŚS? Czy pracodawca może ich wykluczyć?

Czy pracodawca w regulaminie ZFŚS może wykluczyć emerytów ze świadczeń? Kogo dotyczy uprawnienie do korzystania z ZFŚS?

REKLAMA

Nie mają racji osoby wieszające psy na ZUS. Sądy potwierdzają, że ZUS ma związane ręce [Przeliczanie emerytur]

W czerwcu 2024 r. Trybunał Konstytucyjny korzystnie orzekł dla tysięcy emerytów co do ponownego przeliczenia ich zaniżonych emerytur (szacuje się, że chodzi o nawet 120 000 - 150 000 emerytów). ZUS nic nie zrobił w tej sprawie bo wyrok TK nie został opublikowany przez rząd w Dzienniku Ustaw. Od dwóch lat ZUS "obrywa" niekorzystnymi opiniami osób poszkodowanych brakiem publikacji i biernością ZUS co do przeliczania emerytur. Okazuje się, że niesłusznie obrywa. Sądy cywilne wskazują, że ZUS ma związane ręce - przed publikacją wyroku TK nie może go zastosować. Dlatego sądy przejęły funkcje ZUS-u i stosują wyrok TK. Tyle, że sądy mogą rocznie wydać do kilku tysięcy korzystnych dla emerytów wyroków, a potrzebujących interwencji prawnej są dziesiątki tysięcy.

Zagrożenie epidemią dżumy w Europie? Ekspert uspokaja: ryzyko "praktycznie zerowe"

Nie wyobrażam sobie dzisiaj, że wybuchnie epidemia dżumy w krajach rozwiniętych – przekazał GIS dr Paweł Grzesiowski. W jego ocenie zagrożenie taką epidemią w Europie jest „praktycznie zerowe”.

Utrata zdolności do wykonywania pracy przez pracownika. Co powinien zrobić pracodawca?

Pracownik może zostać dopuszczony do pracy jeżeli nie ma przeciwwskazań do jej wykonywania. Stwierdzenie przez lekarza medycyny pracy podczas profilaktycznych badań lekarskich utraty zdolności do pracy upoważnia pracodawcę do złożenia pracownikowi wypowiedzenia. Czy oznacza to rozwiązanie umowy o pracę czy tylko zmianę warunków pracy lub płacy?

Ważny list do Ministerstwa Rolnictwa. Organizacje ochrony zwierząt apelują w sprawie ustawy łańcuchowej

Nie ma zgody organizacji ochrony zwierząt na zamianę łańcuchów na więzienne klatki – czytamy w liście do ministerstwa rolnictwa, podpisanym przez 36 organizacji. Domagają się one ponownego określenia norm powierzchni kojców dla psów w projekcie rozporządzenia.

REKLAMA

Obywatelski projekt zmiany ustawy prawo łowieckie – odpowiedzialność za przestępstwa i wykroczenia

Obywatelski projekt zmiany ustawy prawo łowieckiej trafił do Sejmu i jest przedmiotem konsultacji społecznych. W projekcie proponowane są również modyfikacje dotyczące odpowiedzialności wykroczeniowej i karnej dotyczącej polowań. Jakiego rodzaju?

Mobilność osób z niepełnosprawnościami – program dofinansowania PFRON

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) rozpoczął nabór wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność”. Mogą one być składane do dnia 22 października 2026 roku. Dotyczy on dofinansowania do dostosowanego dla osoby z niepełnosprawnością samochodu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA