REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Standaryzacja pism urzędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Standaryzacja pism urzędowych/ Fot. Fotolia
Standaryzacja pism urzędowych/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 grudnia 2014 roku wchodzą w życie nowe przepisy wprowadzające wzory pism stosowanych w procedurach administracyjnych. Standaryzacja pism ma na celu ułatwienie, m. in. uzyskania wpisów w odpowiednim rejestrze czy wydanie zezwolenia. Czas pokaże czy rzeczywiście nowe przepisy uproszczą życie przeciętnego Kowalskiego czy po raz kolejny wprowadzą wyłącznie chaos i okażą się czczymi obietnicami.

Projekt koncentruje się przede wszystkim na zmianach w ustawach szczegółowych i wprowadzeniu rozwiązań polegających na wskazaniu organów odpowiedzialnych za przygotowanie wzorów pism oraz zobowiązaniu tych organów do ich opracowania, a także publikacji. Dodatkowo, zgodnie z zapoczątkowaną przez ustawodawcę procedurą elektronizacji postępowań administracyjnych, wprowadzono przepisy nakładające na właściwe organy obowiązek udostępnienia wnioskodawcy wzoru pisma w formie dokumentu elektronicznego. Co więcej, ustawodawca określa precyzyjnie podmioty odpowiedzialne za opracowanie wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych. W sytuacji, gdy w przepisach prawa został wskazany organ właściwy do określenia wzoru, przekazuje on odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co konkretnie ma się zmienić?

Do najciekawszych wzorów, z praktycznego punktu widzenia, objętych standaryzacją należą:

  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć,
  • wzór zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych,
  • wzór wniosku o zmianę danych, wzór wniosku o wykreślenie z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych,
  • wzór oświadczenia  przedsiębiorcy o zamiarze wykonywania usług wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przyjmowaniu wszelkich wpłat klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi na rachunek powierniczy,
  • wzór zawiadomienia o zawieszeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego, zawiadomienia o przedłużeniu zawieszenia, zawiadomienia o  wznowieniu jej wykonywania,
  • wzór wniosku o wpis do ewidencji obiektów hotelarskich,
  • wzór zgłoszenia zamiaru czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • wzór wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie hurtowni produktów leczniczych weterynaryjnych oraz wzór wniosku o zmianę zezwolenia,
  • wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej,
  • wzór wniosku o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia,
  • wzór wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Krajowy Rejestr Sądowy - będzie szybciej i łatwiej

Dowód osobisty w 2015 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Każdy kij ma dwa końce" - tym przysłowiem zdawał się kierować nasz ustawodawca, który niewątpliwie potrafi „zadbać" o „komfort" przeciętnego Kowalskiego i jak zawsze jest pewne „ale". Wchodząca niebawem w życie regulacja może mieć swoje minusy, czego świadomy jest sam projektodawca pisząc o nich w uzasadnieniu do ustawy. Do komplikacji może dojść, np. gdy organem właściwym do załatwienia sprawy administracyjnej jest gmina. Wówczas w CRWD może zostać zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest realizowana…

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp. k. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia unijna 36 godzin). Ekspert: musimy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Polacy pracują za dużo. Ekspert: powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy.

REKLAMA

Komunikat PKW: Nieprawdziwe informacje o potwierdzaniu tożsamości wyborców [wybory prezydenta 2025 r.]

PKW opublikowało dziś komunikat z informacją, że wyborcy mogą potwierdzać swoją tożsamość mObywatelem w czasie głosowania w wyborach prezydenckich.

Sąd zdecydował: wychowanie dziecka a emerytura. ZUS nie chce przyznawać świadczeń

Jakiś czas temu zapadł istotny wyrok z obszaru świadczeń rodzinnych, a konkretnie co do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego - MAMA 4+. Z pomocą interpretacji (jak się okazuje spornych i niewystarczająco precyzyjnych) definicji - przyszedł NSA na skutek pozwu matki, której ZUS nie chciał przyznać tzw. "świadczenia matczynego". W sprawie sporne okazało się pojęcie: wychowania dzieci.

Wybory Prezydenta RP 2025. Kiedy PKW poda wyniki?

Wybory prezydenckie w Polsce odbędą się w niedzielę, 18 maja 2025 roku. Tego samego dnia, już po zamknięciu lokali wyborczych poznamy wyniki sondażowe exit poll. Na wyniki PKW trzeba będzie poczekać trochę dłużej. Kiedy wyniki?

Pełczyńska-Nałęcz: Koniec dopłat do kredytów mieszkaniowych, podatek katastralny od trzeciego mieszkania

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała zwrot w polityce mieszkaniowej. Koniec z dopłatami do kredytów, więcej mieszkań społecznych i podatek katastralny – to filary nowego podejścia rządu.

REKLAMA

Wybory prezydenckie 2025: Kto przejdzie do drugiej tury? [SONDA]

Wybory prezydenckie 2025 zbliżają się wielkimi krokami. Emocje rosną, a najnowsze sondaże rzucają nowe światło na szanse poszczególnych kandydatów. Kto znajdzie się w drugiej turze? Sprawdź, jak wyglądają wyniki, jak zmieniają się nastroje wyborców i oddaj głos w naszej sondzie.

Ostatnie sondaże prezydenckie 2025: duże różnice w pierwszej trójce. 25% Polaków nadal się waha na kogo zagłosować. Podejmą decyzję dopiero przy urnie wyborczej?

W dniu 14 maja 2025 r. opublikowano dwa różne sondaże prezydenckie tej samej instytucji badawczej IBRIS, dla dwóch różnych gazet przeprowadzone w ostatnich dniach. Sondaże te pokazują dość duże różnice między kandydatami plasującymi się na pierwszych trzech miejscach. Z innego sondażu wynika, że ponad jedna czwarta Polaków wciąż może zmienić kandydata, na którego zagłosuje w nadchodzących wyborach prezydenckich.

REKLAMA