REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki błędu w doręczeniu pisma?

Marta Wrzosek
Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym jest czynnością istotną z tej przyczyny, iż od dnia ich doręczenia zaczynają biec terminy na podjęcie różnych działań.
Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym jest czynnością istotną z tej przyczyny, iż od dnia ich doręczenia zaczynają biec terminy na podjęcie różnych działań.

REKLAMA

REKLAMA

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym (jak i w każdym innym postępowaniu) jest czynnością istotną z tej przyczyny, iż od dnia ich doręczenia zaczynają biec terminy na podjęcie różnych działań. Jakie będą więc skutki błędu w doręczeniu pisma?

O doręczaniu pism słów kilka…

REKLAMA

Zgodnie z treścią kodeksu postępowania administracyjnego pisma są doręczane przez organ administracji publicznej za pośrednictwem poczty, swoich pracowników lub innych upoważnionych osób lub organów.

Co do zasady, pismo powinno zostać doręczone adresatowi (stronie postępowania) do rąk własnych, jednak przepisy przewidują kilka odstępstw od tej zasady:

1. doręczenie pisma przedstawicielowi lub pełnomocnikowi strony, jeżeli takiego posiada;

2. doręczenie zastępcze, czyli doręczenie pisma domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu (w razie nieobecności adresata);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. pozostawienie awizo zawiadamiającego o konieczności odbioru przesyłki w ciągu 7 dni (jeżeli adresat w tym terminie nie odbierze pisma, wystawia się kolejne awizo na 7 dni, a jeśli to nie zostanie odebrane, przyjmuje się, że pismo zostało doręczone z upływem 14. dnia).

Zobacz również: Postępowanie administracyjne

Błędy w doręczeniach

O tym, że prawidłowe i skuteczne doręczanie pism przez organy administracyjne jest istotne, wskazuje szereg orzeczeń wydanych przez sądy w tej kwestii.

REKLAMA

Jak wskazuje jedno z nich, organ administracyjny nie może uchylać się od obowiązków wynikających z przepisów dotyczących doręczania pism z powodu braku środków finansowych (np. wysłanie decyzji listem zwykłym, co uniemożliwia pokwitowanie jej doręczenia i ustalenia daty doręczenia).

Warto podkreślić, że nawet jeśli decyzja została sporządzona zgodnie z wymaganiami przewidzianymi przez przepisy prawne, ale wystąpiły błędy formalne w doręczeniu korespondencji, sprawa nie zostanie uznana za załatwioną. Decyzja taka nie wywiera skutków prawnych. Ani organ ani strona postępowania nie są nią związane.

Przywrócenie terminu

To, że pismo nie zostało doręczone bez winy adresata, nie oznacza, że poniesie on negatywne konsekwencje tego faktu. Zgodnie z treścią jednego z orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, nie może mieć miejsca fikcja prawna doręczenia pisma (nieodebranie powtórnie awizowanej przesyłki z poczty), jeżeli przesyłka nie była zaadresowana prawidłowo. Może wówczas wnioskować o przywrócenie terminu.

Zobacz również: Jak przywrócić termin w postępowaniu administracyjnym?

Natomiast nie będzie uzasadniony wniosek strony, która otrzymała decyzję w dniu wyjazdu na urlop i np. nie wniosła odwołania. Termin można przywrócić, jeżeli czynność nie została dokonana w terminie z powodu przeszkód trudnych do usunięcia, niezależnych od strony. W tym przypadku, nie była to sytuacja uniemożliwiająca podjęcie działania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dyrektywa azylowa UE. Obowiązek stworzenia migrantom odpowiednich i porównywalnych warunków życia we wszystkich państwach członkowskich

Od 11 czerwca 2024 r. obowiązuje tzw. Dyrektywa azylowa Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która stanowi część tzw. paktu migracyjnego. Co wynika z tej dyrektywy? Jakie obowiązki są nałożone na państwa członkowskie? Kiedy przepisy tej dyrektywy mają być implementowane do prawa poszczególnych państw Unii Europejskiej?

Zasiłek pogrzebowy w 2024 i 2025 r. Ile wynosi?

Czy kwota zasiłku pogrzebowego zostanie podwyższona? Ile obecnie wynosi zasiłek i komu przysługuje?

Pakt migracyjny UE 2024. Jakie nowe przepisy zostały przyjęte? Kiedy wejdą w życie?

W dniu 14 maja 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła istotną reformę europejskiego systemu azylowo-migracyjnego (tzw. pakt o migracji i azylu). Reforma ta to w szczególności 10 nowych aktów prawnych, które zmieniają gruntownie unijne przepisy dotyczące zarządzania azylem politycznym i migracją.

NSA: Rencista składa wniosek o świadczenie pielęgnacyjne

NSA: Osoba mająca prawo do świadczenia pielęgnacyjnego i jednocześnie renty musi wybrać jedno z tych świadczeń. Nie może pobierać obu. Wydaje się to logiczne. Ale rencista postanowił, że pokona system. I będzie miał rentę i świadczenie pielęgnacyjne. Jak to chciał zrobić?

REKLAMA

Ponad 1700 zł dla rodziców z wielodzietnych rodzin. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie

Ponad 1700 zł dla rodziców z wielodzietnych rodzin. Celem zapewnienie dochodu osobom, które zrezygnowały z zatrudnienia. Maksymalna wysokość odpowiada najniższej emeryturze.

47 000 zł na własną elektrownię wiatrową. Rusza nabór wniosków

Rusza nabór wniosków w nowym programie „Moja Elektrownia Wiatrowa”. Osoby indywidualne mogą uzyskać maksymalnie 47 000 zł dofinansowania na zakup i montaż mikroinstalacji wiatrowej z magazynem energii.

Do 1 lipca zgłoś samochód w urzędzie. Jeżeli przegapisz termin, zapłacisz 500 zł kary

Już od 1 lipca 2024 roku zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Żeby uniknąć kary, trzeba przed tym terminem zarejestrować samochód w systemie. Za niedopełnienie obowiązku grodzi mandat w wysokości 500 zł.

Testamenty z ważnymi zmianami. Jakie są szczegóły projektu?

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad ważnymi zmianami w prawie spadkowym. Mają one odpowiadać aktualnym potrzebom społecznym. Od kiedy nowe przepisy miałyby wejść w życie i co zakładają?

REKLAMA

35-godzinny tydzień pracy zamiast 40-godzinnego, wynagrodzenie się nie zmniejsza. Pierwsze miasto w Polsce wprowadza zmiany

Urząd miejski w Lesznie wprowadza zmiany. Od 1 lipca urzędnicy będą pracować 35 godzin tygodniowo, a wysokość wynagrodzenia się nie zmniejszy. Wymiar urlopu wypoczynkowego również nie ulegnie zmianie.

Klauzula wyjścia ze stosowania reguły wydatkowej. Zmianami w budżecie 2025 r. 19 czerwca zajmie się Rada Ministrów

Zmieniona zostanie klauzula wyjścia ze stosowania reguły wydatkowej. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy dotyczącej budżetu państwa na 2025 r., którym 19 czerwca zajmie się Rada Ministrów. Pojawią się także inne zmiany.

REKLAMA