REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakt migracyjny UE 2024. Jakie nowe przepisy zostały przyjęte? Kiedy wejdą w życie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pakt migracyjny UE 2024. Jakie nowe przepisy zostały przyjęte? Kiedy wejdą w życie?
Pakt migracyjny UE 2024. Jakie nowe przepisy zostały przyjęte? Kiedy wejdą w życie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 maja 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła istotną reformę europejskiego systemu azylowo-migracyjnego (tzw. pakt o migracji i azylu). Reforma ta to w szczególności 10 nowych aktów prawnych, które zmieniają gruntownie unijne przepisy dotyczące zarządzania azylem politycznym i migracją.

rozwiń >

Jak czytamy na stronie Rady UE. Przepisy te mają pomóc „zarządzać napływem migrantów w uporządkowany sposób, utworzyć skuteczne i jednolite procedury oraz zapewnić sprawiedliwy podział obciążeń między państwami członkowskimi.”

Poniżej wymieniamy za Radą UE te najważniejsze akty prawne paktu migracyjnego:

REKLAMA

Rozporządzeniu o kontroli przesiewowej

Na podstawie tego rozporządzenia organy poszczególnych państw UE będą mogły stosować odpowiednią procedurę do migrantów o nieuregulowanym statusie i do osób ubiegających się o azyl na granicy zewnętrznej. Ponadto dzięki temu rozporządzeniu w jednolity sposób przeprowadzane będą weryfikacje tożsamości, kontrole pod kątem zagrożenia dla bezpieczeństwa i pod kątem szczególnych potrzeb oraz oceny stanu zdrowia.

Aktualizacja bazy danych Eurodac

Nowe przepisy dotyczące zaktualizowanej bazy danych Eurodac umożliwią gromadzenie bardziej dokładnych i kompletnych danych (także danych biometrycznych) dotyczących różnych kategorii migrantów, w tym osób ubiegających się o ochronę międzynarodową i osób przybywających do UE w sposób nieuregulowany. Pomoże to kształtować politykę oraz wzmocni kontrolę migracji nieuregulowanej i nielegalnych przemieszczeń.

Rozporządzenie o procedurze azylowej

Rozporządzenie to ma na celu uproszczenie europejskiej procedury azylowej i wprowadza – w ściśle określonych przypadkach – obowiązkową procedurę graniczną. 

Rozporządzenie o powrotowej procedurze granicznej 

Ten akt prawny reguluje powroty osób, których wnioski rozpatrywane w ramach tej procedury zostały odrzucone. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie o zarządzaniu azylem i migracją 

To rozporządzenie określa, które państwo członkowskie jest odpowiedzialne za rozpatrywanie wniosków o ochronę międzynarodową, i po raz pierwszy wprowadza sprawiedliwy podział odpowiedzialności między państwami członkowskimi. Dzięki rozporządzeniu o sytuacjach kryzysowych UE będzie lepiej przygotowana do rozpatrywania wniosków azylowych w nadzwyczajnych okolicznościach.   

Rozporządzenie o kwalifikowaniu i dyrektywa o warunkach przyjmowania

Te nowe akty prawne ustanawiają jednolite zasady dotyczące kryteriów udzielania ochrony międzynarodowej i standardy przyjmowania osób ubiegających się o azyl. Powinny one również pomóc w ograniczaniu wtórnych przepływów między państwami członkowskimi.

Rozporządzenie o przesiedleniach

Ten akt prawny określa legalne i bezpieczne sposoby dostania się do UE, ustanawiając wspólne zasady przesiedleń i przyjęć ze względów humanitarnych.

Obowiązkowa procedura graniczna

Ważną nową procedurą prawną ma być obowiązkowa procedura graniczna. Będzie ona stosowana do niektórych kategorii osób ubiegających się o azyl (np. pochodzących z krajów o niskim wskaźniku przyznawania azylu). Pozwoli przeprowadzić na granicach zewnętrznych UE szybką ocenę tego, czy wnioski o azyl nie są bezzasadne lub niedopuszczalne. Osoby podlegające granicznej procedurze azylowej nie mogą wjechać na terytorium UE.

Odpowiedzialność za rozpatrzenie wniosku azylowego

Nowe przepisy określają, które państwo członkowskie będzie odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku azylowego (np. w przypadkach, w których członek rodziny danej osoby przebywa w państwie UE lub jeżeli wniosek azylowy nie został złożony w państwie UE, do którego osoba ubiegająca się o azyl przybyła początkowo).

Mechanizm solidarności

W ramach paktu migracyjnego wprowadzony ma być także mechanizm solidarności, który ma zapewnić sprawiedliwszy podział odpowiedzialności problemów migracyjnych. Nowe przepisy łączą obowiązkową solidarność – zakładającą wspieranie państw członkowskich mających problem z dużym napływem migrantów – z elastycznością w zakresie rodzaju wkładów. Wkłady państw członkowskich mogą obejmować relokacje, wkłady finansowe lub, w porozumieniu z państwem członkowskim będącym beneficjentem – alternatywne środki solidarnościowe (np. wysłanie do danego państwa funkcjonariuszy straży granicznej lub pomoc w rozmieszczaniu ośrodków recepcyjnych).

Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi

Wprowadzona została też zasada - w celu radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi (takim jak np. masowe przybycia i instrumentalne traktowanie migrantów) i sytuacjami spowodowanymi działaniem siły wyższej - że państwa członkowskie mogą odstąpić od niektórych przepisów i zwrócić się o większe środki solidarności do innych państw UE. Odstępstwa mogą dotyczyć na przykład terminów rejestracji osób ubiegających się o azyl i czasu trwania procedury granicznej.

Mechanizm kryzysowy ma zastosowanie wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach i przez okres ściśle niezbędny do przeprowadzenia działań w odpowiedzi na sytuacje kryzysowe lub sytuacje spowodowane działaniem siły wyższej. Na jego uruchomienie musi zgodzić się Rada.

Kiedy pakt migracyjny UE ma wejść w życie?

Państwa członkowskie UE mają 2 lata na wprowadzenie w życie ww. przepisów. 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

Niegodny czy wydziedziczony? Prawo spadkowe po zmianach

Uznanie za niegodnego dziedziczenia i wydziedziczenie mają podobne skutki i zdarza się, że są mylone. Trzeba jednak wiedzieć, iż to odmienne instytucje prawa spadkowego. Czym się różnią? Jakie są aktualne przepisy?

Wyrok: świadczenia z MOPS na podstawie zaświadczenia lekarza, ale bez orzeczenia o niepełnosprawności [wyrok WSA z 4 czerwca 2025 r.]

Zarówno przedszkola, szkoły i NFZ nie mają możliwości zapewnienia np. działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w wymiarze, którego potrzebuje dziecko chore np. na autyzm. Więc do MOPS trafiają wnioski rodziców, których dzieci powinny otrzymać wsparcie ze szkół albo medycznych placówek publicznych wspomagających dzieci w trudnej sytuacji zdrowotnej. Niewydolny system edukacji i system zdrowia powoduje, że dziecko wymagające np. 40 h godzin pracy ze specjalistą otrzymuje tych godzin 4. Co robią rodzice nie mający pieniędzy na opłacenie prywatnych usług specjalistów z wymiarze 36 h? Idą do MOPS. I szukają pomocy. Np. wybierając ścieżkę „MOPS i usługi opiekuńcze”. W artykule przykład matki, która próbowała taką pomoc z MOPS otrzymać dla dzieci w których zdiagnozowano autyzm (kod F84.0) nadpobudliwość ruchową z deficytem uwagi (F90).

REKLAMA

Podwyżki. Z 27,30 zł zł na 30,50 zł. Tym razem abonament RTV. 10% rabatu to 329,40 zł. Abonament miał być zlikwidowany

Abonament RTV w 2026 r. wyniesie 9,50 zł miesięcznie w wypadku odbiornika radiowego oraz 30,50 zł w wypadku odbiornika radiowego i telewizyjnego. abonamentu z 10 proc. zniżką za opłaty wnoszone z góry za cały 2026 r. sięgnie 102,60 zł za odbiornik radiowy i 329,40 zł za odbiornik radiowy i telewizyjny.

Zasiłek pielęgnacyjny dla 1 mln Polaków w rządowym dryfie. Zapowiedź problemów dla stopnia umiarkowanego

Dryf wynika z inflacji, która "zżera" dodatek pielęgnacyjny. I to od 2019 r. Stale wartość 215,84 zł. Dodatkowo dziś jest przesądzone (prawie na 100%), że w 2026 r. i i 2027 r. ta sytuacja się utrzyma - nie będzie podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego. Dla osób niepełnosprawnych ze stopniem niepełnosprawności umiarkowanym (lekki nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego) na horyzoncie jest nowy (poważniejszy) problem - coraz większe znaczenie testów sprawności osoby niepełnosprawnej i (symetrycznie) coraz mniejsze znaczenia orzeczenia o niepełnosprawności. Np. dodatek dopełniający do renty socjalnej zależny jest od orzeczenia o niesamodzielności, a świadczenie wspierające od testu zdolności do samodzielności jakim jest poziom potrzeby wsparcia.

REKLAMA