REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października br, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Co zmieni ta strategia w podejściu państwa polskiego do migracji?

Harmonogram przygotowywania strategii migracyjnej

W lutym 2024 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji ruszyły prace nad stworzeniem kompleksowej, odpowiedzialnej i bezpiecznej strategii migracyjnej Polski na lata 2025-2030. Przestawiony został harmonogram działań zgodnie z którym w okresie październik – listopad 2024 r., po zakończeniu konsultacji społecznych, wypracowany miał zostać Projekt tej strategii. 

W dniu 15 października Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. 

Zgodnie z przedstawionymi założeniami, w grudniu 2024 r. zostanie opracowana ostateczna wersja projektu strategii migracyjnej. Następnie projektem zajmie się Rada Ministrów. Na tej podstawie, w okresie od stycznia do czerwca 2025 r. przygotowane zostaną projekty nowych aktów prawnych. Wśród nich będzie m.in. nowa ustawa o cudzoziemcach.   

Pracodawcy, cudzoziemcy, pełnomocnicy i eksperci, w tym my w Crido – z niecierpliwością przeczytaliśmy przedstawione informacje w tej strategii, i z lekkim niedosytem, lecz nadzieją na więcej szczegółów i konkretnych działań, przedstawiamy najważniejsze kierunki.  

REKLAMA

Istota strategii

W swoim wstępie strategia zawiera ciekawy rys historyczny i opis sytuacji obecnej. To, co jest jednak najbardziej istotne to wskazanie i opisanie zmian w ramach 8 obszarów interwencji polityki migracyjnej. Każdy z obszarów jest rozpisany na kilku stronach, stąd pozwoliliśmy sobie zrobić syntezę tej treści dzieląc ją równocześnie w odmienny sposób. W dalszej części artykułu znajdą Państwo najważniejsze zmiany podzielone na takie, które zostaną dopiero wprowadzone, przepisy, które zostaną usunięte oraz takie, które zostaną zmodyfikowane. 

I. Wprowadzenie: 

  • modelu szybkiej reakcji na prowokacje Rosji i Białorusi;
  • instrumentu oświadczeń pracodawców o zamiarze zatrudnienia cudzoziemca najpierw dla obywateli trzech, a następnie sześciu państw Europy Wschodniej oraz zliberalizowanie zasad wydawania zezwoleń na pracę;
  • daleko idącej cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizację pobytu oraz wdrożenie działań zapobiegających rotacji pracowników w urzędach wojewódzkich i w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców;
  • dostosowanego do polskiej specyfiki modelu dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na modelu punktowym;
  • limitów rekrutacyjnych w zakresie przyjmowania cudzoziemców na różnych kierunkach studiów;
  • rozliczenie półroczne zamiast rocznego w zakresie nieobecności na zajęciach;
  • systemu wydawania wiz dla naukowców zrekrutowanych do realizacji grantów przyznawanych przez prestiżowe agencje grantowe; 
  • zmian w polityce integracyjnej i dostosowanie jej do wyzwań związanych z jej realizacją; 
  • zmian w zasadach nabywania obywatelstwa polskiego celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wiarygodności tego procesu; 
  • wymogu zamieszkiwania na terytorium Polski przed wydaniem decyzji o przywróceniu obywatelstwa; 
  • „testu obywatelskiego”, zawierający pytania dotyczące kultury i norm społecznych obowiązujących w Polsce; 
  • instrumentów ułatwiających powroty diaspory; 
  • szybkie i sprawne włączanie dzieci cudzoziemskich do polskiego systemu edukacji. 

 II. Wyeliminowanie: 

  • podmiotów, które łamią prawo oraz działają na szkodę pracowników i państwa (dot. agencji pracy tymczasowej); 
  • możliwości de facto fikcyjnego podejmowania studiów celem zalegalizowania pobytu w Unii Europejskiej; 
  • nieprawidłowości w systemie wizowym; 
  • możliwości działania podmiotów nadużywających procedur związanych z wnioskami wizowymi; 
  • możliwości obejmowania przez cudzoziemców akcji przedsiębiorstw „dla pozoru”, celem obejścia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę; 
  • z systemu legalizacji pobytu podmiotów pośredniczących w procedurach legalizacyjnych, nadużywających procedur i występujących o zezwolenia na pobyt dla pozoru; 

 III. Planowane zmiany: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przywrócenie kontroli granicznych; 
  • wprowadzenie cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizacji pobytu –choć zezwolenie na pracę można już od kilku lat złożyć i uzyskać online, to w przypadku zezwoleń na pobyt czy też obywatelstwa, nadal wnioski i dokumenty uzupełniające przygotowywane, podpisywane i wnoszone muszą być w wersji papierowej – za pośrednictwem poczty lub na osobistym spotkaniu, co niejednokrotnie bywa nie lada wyzwaniem; 
  • zmniejszenie rotacji pracowników UW i UDSC; 
  • dostosowanie funkcjonowania urzędów do potrzeb cudzoziemców;
  • zmiany dotyczące dostępu do rynku pracy, stawianie warunków do spełnienia: obywatelstwo UE, posiadanie kwalifikacji unikatowych, takich których nie posiada polski/lokalny pracownik; Zostanie opracowany model dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na systemie punktowym;
  • Planują też określenie zawodów długookresowo deficytowych dla polskiej gospodarki; w celu wyeliminowania nieuczciwej korespondencji wynagrodzenie cudzoziemca ma być na poziomie nie niższym niż lokalnie zatrudnionego obywatela RP;
  • Oświadczenia (Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi) czeka zmiana w ilości państw obywatele których mogą taki dokument posiadać, pytanie czy ta lista zostanie skrócona czy uzupełniona, pozostaje otwarte;
  • Po „aferze wizowej” nadal trwają pracę nad polityka wizową, jest ona również przewidziana w Strategii Migracyjnej 2025-2030 i planowo będzie oparta na dwóch kryteriach: kraju pochodzenia oraz profilu cudzoziemca;
  • Stworzenie zachęt dla pracodawców podejmujących działania na rzecz włączania i integracji cudzoziemców;
  • Zwiększenie roli ABW oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  • Zacieśnianie współpracy granicznej z Państwami Schengen;

Co również istotne, Strategia ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa dla osób przebywających w kraju, tych którzy dopiero planują relokację, ale przewiduje zachęcenie powrotów do Polski Polaków zamieszkujących poza granicami naszego państwa. 

Co dalej? 

Teraz będziemy wyczekiwać na ostateczny kształt Strategii (planowana publikacja w grudniu br.) oraz na możliwość wypowiedzenia się jako praktycy w ramach konsultacji społecznych (styczeń – czerwiec 2025 r.). Pokładamy dużą nadzieję w tym, że chęć usprawnienia wielu procesów jest autentyczna i postulaty strony społecznej zostaną wysłuchane w znaczącym zakresie. 

Po „pierwszym czytaniu” zdania się podzieliły, czy Strategia odpowiada na wszystkie istotne tematy. Na ten moment odpowiedź jest przecząca. Gorąco wierzymy, że dalsze dokumenty udostępniane w tym temacie będą odpowiadały na już istniejące pytania, a nie powodowały powstawanie nowych. 

Anastasia Leonova, Senior Consultant w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA