REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października br, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Co zmieni ta strategia w podejściu państwa polskiego do migracji?

Harmonogram przygotowywania strategii migracyjnej

W lutym 2024 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji ruszyły prace nad stworzeniem kompleksowej, odpowiedzialnej i bezpiecznej strategii migracyjnej Polski na lata 2025-2030. Przestawiony został harmonogram działań zgodnie z którym w okresie październik – listopad 2024 r., po zakończeniu konsultacji społecznych, wypracowany miał zostać Projekt tej strategii. 

W dniu 15 października Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. 

Zgodnie z przedstawionymi założeniami, w grudniu 2024 r. zostanie opracowana ostateczna wersja projektu strategii migracyjnej. Następnie projektem zajmie się Rada Ministrów. Na tej podstawie, w okresie od stycznia do czerwca 2025 r. przygotowane zostaną projekty nowych aktów prawnych. Wśród nich będzie m.in. nowa ustawa o cudzoziemcach.   

Pracodawcy, cudzoziemcy, pełnomocnicy i eksperci, w tym my w Crido – z niecierpliwością przeczytaliśmy przedstawione informacje w tej strategii, i z lekkim niedosytem, lecz nadzieją na więcej szczegółów i konkretnych działań, przedstawiamy najważniejsze kierunki.  

REKLAMA

REKLAMA

Istota strategii

W swoim wstępie strategia zawiera ciekawy rys historyczny i opis sytuacji obecnej. To, co jest jednak najbardziej istotne to wskazanie i opisanie zmian w ramach 8 obszarów interwencji polityki migracyjnej. Każdy z obszarów jest rozpisany na kilku stronach, stąd pozwoliliśmy sobie zrobić syntezę tej treści dzieląc ją równocześnie w odmienny sposób. W dalszej części artykułu znajdą Państwo najważniejsze zmiany podzielone na takie, które zostaną dopiero wprowadzone, przepisy, które zostaną usunięte oraz takie, które zostaną zmodyfikowane. 

I. Wprowadzenie: 

  • modelu szybkiej reakcji na prowokacje Rosji i Białorusi;
  • instrumentu oświadczeń pracodawców o zamiarze zatrudnienia cudzoziemca najpierw dla obywateli trzech, a następnie sześciu państw Europy Wschodniej oraz zliberalizowanie zasad wydawania zezwoleń na pracę;
  • daleko idącej cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizację pobytu oraz wdrożenie działań zapobiegających rotacji pracowników w urzędach wojewódzkich i w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców;
  • dostosowanego do polskiej specyfiki modelu dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na modelu punktowym;
  • limitów rekrutacyjnych w zakresie przyjmowania cudzoziemców na różnych kierunkach studiów;
  • rozliczenie półroczne zamiast rocznego w zakresie nieobecności na zajęciach;
  • systemu wydawania wiz dla naukowców zrekrutowanych do realizacji grantów przyznawanych przez prestiżowe agencje grantowe; 
  • zmian w polityce integracyjnej i dostosowanie jej do wyzwań związanych z jej realizacją; 
  • zmian w zasadach nabywania obywatelstwa polskiego celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wiarygodności tego procesu; 
  • wymogu zamieszkiwania na terytorium Polski przed wydaniem decyzji o przywróceniu obywatelstwa; 
  • „testu obywatelskiego”, zawierający pytania dotyczące kultury i norm społecznych obowiązujących w Polsce; 
  • instrumentów ułatwiających powroty diaspory; 
  • szybkie i sprawne włączanie dzieci cudzoziemskich do polskiego systemu edukacji. 

 II. Wyeliminowanie: 

REKLAMA

  • podmiotów, które łamią prawo oraz działają na szkodę pracowników i państwa (dot. agencji pracy tymczasowej); 
  • możliwości de facto fikcyjnego podejmowania studiów celem zalegalizowania pobytu w Unii Europejskiej; 
  • nieprawidłowości w systemie wizowym; 
  • możliwości działania podmiotów nadużywających procedur związanych z wnioskami wizowymi; 
  • możliwości obejmowania przez cudzoziemców akcji przedsiębiorstw „dla pozoru”, celem obejścia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę; 
  • z systemu legalizacji pobytu podmiotów pośredniczących w procedurach legalizacyjnych, nadużywających procedur i występujących o zezwolenia na pobyt dla pozoru; 

 III. Planowane zmiany: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przywrócenie kontroli granicznych; 
  • wprowadzenie cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizacji pobytu –choć zezwolenie na pracę można już od kilku lat złożyć i uzyskać online, to w przypadku zezwoleń na pobyt czy też obywatelstwa, nadal wnioski i dokumenty uzupełniające przygotowywane, podpisywane i wnoszone muszą być w wersji papierowej – za pośrednictwem poczty lub na osobistym spotkaniu, co niejednokrotnie bywa nie lada wyzwaniem; 
  • zmniejszenie rotacji pracowników UW i UDSC; 
  • dostosowanie funkcjonowania urzędów do potrzeb cudzoziemców;
  • zmiany dotyczące dostępu do rynku pracy, stawianie warunków do spełnienia: obywatelstwo UE, posiadanie kwalifikacji unikatowych, takich których nie posiada polski/lokalny pracownik; Zostanie opracowany model dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na systemie punktowym;
  • Planują też określenie zawodów długookresowo deficytowych dla polskiej gospodarki; w celu wyeliminowania nieuczciwej korespondencji wynagrodzenie cudzoziemca ma być na poziomie nie niższym niż lokalnie zatrudnionego obywatela RP;
  • Oświadczenia (Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi) czeka zmiana w ilości państw obywatele których mogą taki dokument posiadać, pytanie czy ta lista zostanie skrócona czy uzupełniona, pozostaje otwarte;
  • Po „aferze wizowej” nadal trwają pracę nad polityka wizową, jest ona również przewidziana w Strategii Migracyjnej 2025-2030 i planowo będzie oparta na dwóch kryteriach: kraju pochodzenia oraz profilu cudzoziemca;
  • Stworzenie zachęt dla pracodawców podejmujących działania na rzecz włączania i integracji cudzoziemców;
  • Zwiększenie roli ABW oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  • Zacieśnianie współpracy granicznej z Państwami Schengen;

Co również istotne, Strategia ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa dla osób przebywających w kraju, tych którzy dopiero planują relokację, ale przewiduje zachęcenie powrotów do Polski Polaków zamieszkujących poza granicami naszego państwa. 

Co dalej? 

Teraz będziemy wyczekiwać na ostateczny kształt Strategii (planowana publikacja w grudniu br.) oraz na możliwość wypowiedzenia się jako praktycy w ramach konsultacji społecznych (styczeń – czerwiec 2025 r.). Pokładamy dużą nadzieję w tym, że chęć usprawnienia wielu procesów jest autentyczna i postulaty strony społecznej zostaną wysłuchane w znaczącym zakresie. 

Po „pierwszym czytaniu” zdania się podzieliły, czy Strategia odpowiada na wszystkie istotne tematy. Na ten moment odpowiedź jest przecząca. Gorąco wierzymy, że dalsze dokumenty udostępniane w tym temacie będą odpowiadały na już istniejące pytania, a nie powodowały powstawanie nowych. 

Anastasia Leonova, Senior Consultant w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapadły przełomowe wyroki NSA i WSA: Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne – teraz tysiące Polaków może dochodzić od zarządców cmentarzy niesłusznie pobranych kwot

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za dochowanie zmarłego do już opłaconego grobu, wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. WSA w Warszawie dodał do tego natomiast – ustalane przez samorządy cen grobów i płyt, opłaty za ekshumację zwłok, uprzątnięcie szczątków, przechowywanie zwłok w chłodni, udostępnienie sali do ubierania zwłok i wiele innych. NSA potwierdza w swoich wyrokach, że – organ gminy może ustalić (a cmentarz – na tej postawie) pobierać tylko takie opłaty, które są związane z pochowaniem zwłok.

Sejm na żywo: 42. posiedzenie Sejmu (7, 8, 9 października 2025) [Transmisja online]

We wtorek, 7 października rozpocznie się trzydniowe posiedzenie Sejmu. Głównym punktem 42. posiedzenia Sejmu, będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1750). Prace nad tymi punktami przewidziane są na czwartek, 9 października.

Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Podwyżki dla samorządowców już obowiązują! Od dziś wójtowie i urzędnicy z nowymi limitami. Co dokładnie się zmienia?

Dziś wchodzą w życie przepisy, które podnoszą maksymalne wynagrodzenia dla kluczowych stanowisk w samorządach. Sprawdzamy, ile wyniesie podwyżka i czy dotknie ona każdego urzędnika gminnego, a także co zmieni się w katalogu stanowisk samorządowych.

REKLAMA

Bon ciepłowniczy 2025/2026: Komu przysługuje 3500 zł? Zobacz progi dochodowe i kwoty wsparcia. [Ostateczne zasady]

Nowe zasady wsparcia dla gospodarstw domowych już obowiązują. Bon ciepłowniczy na lata 2025/2026 będzie ważnym wsparciem dla rodzin, które ogrzewają domy węglem, gazem, pelletem lub energią elektryczną. Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie aż 3500 zł. Znamy już ostateczne progi dochodowe i wysokość wsparcia. Sprawdź, komu dokładnie przysługuje to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Ile zapłacimy za prąd w 2025 i 2026 r.? Jaka będzie nowa wysokość opłaty mocowej? Znamy nowe przepisy

Weszły w życie nowe przepisy, które przedłużają mechanizmy osłonowe! Rząd przedłużył mechanizmy osłonowe i ustalił maksymalną stawkę za energię. Wprowadzono też znaczną ulgę na rachunku, zawieszając jedną z kluczowych opłat. Sprawdź, do kiedy obowiązuje wsparcie i kto z niego skorzysta!

Ulga na leki 2026. Jak odzyskać pieniądze z ZUS i urzędu skarbowego?

Ulga na leki może dać Ci zwrot setek złotych w PIT! Aby ją otrzymać, musisz znać żelazną zasadę 100 zł miesięcznie. Wyjaśniamy, jak dokładnie liczyć nadwyżkę, jakie dokumenty (m.in. zaświadczenie lekarskie) są kluczowe, a także jak rozliczyć wydatki na leki na niepełnosprawnego współmałżonka, by maksymalnie obniżyć swój podatek i odzyskać pieniądze w 2026 roku.

Ulga rehabilitacyjna 2026. Jak zyskać na odliczeniach w PIT?

Niezależnie od zwolnień z opodatkowania, emeryci mają prawo do skorzystania z ulg, które można odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT. W praktyce największe znaczenie dla seniorów mają ulga rehabilitacyjna oraz w jej ramach – ulga na leki.

REKLAMA

Ulga dla pracujących seniorów 2026. Jak uzyskać zwolnienie z PIT krok po kroku?

Wiele osób mimo osiągnięcia wieku emerytalnego pozostaje aktywna zawodowo. Takim emerytom przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego (PIT-0) na przychody do 85 528 zł rocznie. Wyjaśniamy, kto dokładnie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów i jak ją aktywować u pracodawcy, by uniknąć najczęstszych błędów.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

REKLAMA