REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030 uchwalona - znamy treść i szczegóły. Będzie nowa ustawa o cudzoziemcach. Co jeszcze się zmieni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października br, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Co zmieni ta strategia w podejściu państwa polskiego do migracji?

Harmonogram przygotowywania strategii migracyjnej

W lutym 2024 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji ruszyły prace nad stworzeniem kompleksowej, odpowiedzialnej i bezpiecznej strategii migracyjnej Polski na lata 2025-2030. Przestawiony został harmonogram działań zgodnie z którym w okresie październik – listopad 2024 r., po zakończeniu konsultacji społecznych, wypracowany miał zostać Projekt tej strategii. 

W dniu 15 października Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie strategii "Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030". W dniu 17 października, dokument liczący 36 stron został opublikowany przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i zostanie przekazany do konsultacji społecznych. 

Zgodnie z przedstawionymi założeniami, w grudniu 2024 r. zostanie opracowana ostateczna wersja projektu strategii migracyjnej. Następnie projektem zajmie się Rada Ministrów. Na tej podstawie, w okresie od stycznia do czerwca 2025 r. przygotowane zostaną projekty nowych aktów prawnych. Wśród nich będzie m.in. nowa ustawa o cudzoziemcach.   

Pracodawcy, cudzoziemcy, pełnomocnicy i eksperci, w tym my w Crido – z niecierpliwością przeczytaliśmy przedstawione informacje w tej strategii, i z lekkim niedosytem, lecz nadzieją na więcej szczegółów i konkretnych działań, przedstawiamy najważniejsze kierunki.  

REKLAMA

REKLAMA

Istota strategii

W swoim wstępie strategia zawiera ciekawy rys historyczny i opis sytuacji obecnej. To, co jest jednak najbardziej istotne to wskazanie i opisanie zmian w ramach 8 obszarów interwencji polityki migracyjnej. Każdy z obszarów jest rozpisany na kilku stronach, stąd pozwoliliśmy sobie zrobić syntezę tej treści dzieląc ją równocześnie w odmienny sposób. W dalszej części artykułu znajdą Państwo najważniejsze zmiany podzielone na takie, które zostaną dopiero wprowadzone, przepisy, które zostaną usunięte oraz takie, które zostaną zmodyfikowane. 

I. Wprowadzenie: 

  • modelu szybkiej reakcji na prowokacje Rosji i Białorusi;
  • instrumentu oświadczeń pracodawców o zamiarze zatrudnienia cudzoziemca najpierw dla obywateli trzech, a następnie sześciu państw Europy Wschodniej oraz zliberalizowanie zasad wydawania zezwoleń na pracę;
  • daleko idącej cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizację pobytu oraz wdrożenie działań zapobiegających rotacji pracowników w urzędach wojewódzkich i w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców;
  • dostosowanego do polskiej specyfiki modelu dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na modelu punktowym;
  • limitów rekrutacyjnych w zakresie przyjmowania cudzoziemców na różnych kierunkach studiów;
  • rozliczenie półroczne zamiast rocznego w zakresie nieobecności na zajęciach;
  • systemu wydawania wiz dla naukowców zrekrutowanych do realizacji grantów przyznawanych przez prestiżowe agencje grantowe; 
  • zmian w polityce integracyjnej i dostosowanie jej do wyzwań związanych z jej realizacją; 
  • zmian w zasadach nabywania obywatelstwa polskiego celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wiarygodności tego procesu; 
  • wymogu zamieszkiwania na terytorium Polski przed wydaniem decyzji o przywróceniu obywatelstwa; 
  • „testu obywatelskiego”, zawierający pytania dotyczące kultury i norm społecznych obowiązujących w Polsce; 
  • instrumentów ułatwiających powroty diaspory; 
  • szybkie i sprawne włączanie dzieci cudzoziemskich do polskiego systemu edukacji. 

 II. Wyeliminowanie: 

REKLAMA

  • podmiotów, które łamią prawo oraz działają na szkodę pracowników i państwa (dot. agencji pracy tymczasowej); 
  • możliwości de facto fikcyjnego podejmowania studiów celem zalegalizowania pobytu w Unii Europejskiej; 
  • nieprawidłowości w systemie wizowym; 
  • możliwości działania podmiotów nadużywających procedur związanych z wnioskami wizowymi; 
  • możliwości obejmowania przez cudzoziemców akcji przedsiębiorstw „dla pozoru”, celem obejścia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę; 
  • z systemu legalizacji pobytu podmiotów pośredniczących w procedurach legalizacyjnych, nadużywających procedur i występujących o zezwolenia na pobyt dla pozoru; 

 III. Planowane zmiany: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przywrócenie kontroli granicznych; 
  • wprowadzenie cyfryzacji procesów obsługi wniosków o legalizacji pobytu –choć zezwolenie na pracę można już od kilku lat złożyć i uzyskać online, to w przypadku zezwoleń na pobyt czy też obywatelstwa, nadal wnioski i dokumenty uzupełniające przygotowywane, podpisywane i wnoszone muszą być w wersji papierowej – za pośrednictwem poczty lub na osobistym spotkaniu, co niejednokrotnie bywa nie lada wyzwaniem; 
  • zmniejszenie rotacji pracowników UW i UDSC; 
  • dostosowanie funkcjonowania urzędów do potrzeb cudzoziemców;
  • zmiany dotyczące dostępu do rynku pracy, stawianie warunków do spełnienia: obywatelstwo UE, posiadanie kwalifikacji unikatowych, takich których nie posiada polski/lokalny pracownik; Zostanie opracowany model dopuszczania cudzoziemców do polskiego rynku pracy oparty na systemie punktowym;
  • Planują też określenie zawodów długookresowo deficytowych dla polskiej gospodarki; w celu wyeliminowania nieuczciwej korespondencji wynagrodzenie cudzoziemca ma być na poziomie nie niższym niż lokalnie zatrudnionego obywatela RP;
  • Oświadczenia (Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi) czeka zmiana w ilości państw obywatele których mogą taki dokument posiadać, pytanie czy ta lista zostanie skrócona czy uzupełniona, pozostaje otwarte;
  • Po „aferze wizowej” nadal trwają pracę nad polityka wizową, jest ona również przewidziana w Strategii Migracyjnej 2025-2030 i planowo będzie oparta na dwóch kryteriach: kraju pochodzenia oraz profilu cudzoziemca;
  • Stworzenie zachęt dla pracodawców podejmujących działania na rzecz włączania i integracji cudzoziemców;
  • Zwiększenie roli ABW oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  • Zacieśnianie współpracy granicznej z Państwami Schengen;

Co również istotne, Strategia ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa dla osób przebywających w kraju, tych którzy dopiero planują relokację, ale przewiduje zachęcenie powrotów do Polski Polaków zamieszkujących poza granicami naszego państwa. 

Co dalej? 

Teraz będziemy wyczekiwać na ostateczny kształt Strategii (planowana publikacja w grudniu br.) oraz na możliwość wypowiedzenia się jako praktycy w ramach konsultacji społecznych (styczeń – czerwiec 2025 r.). Pokładamy dużą nadzieję w tym, że chęć usprawnienia wielu procesów jest autentyczna i postulaty strony społecznej zostaną wysłuchane w znaczącym zakresie. 

Po „pierwszym czytaniu” zdania się podzieliły, czy Strategia odpowiada na wszystkie istotne tematy. Na ten moment odpowiedź jest przecząca. Gorąco wierzymy, że dalsze dokumenty udostępniane w tym temacie będą odpowiadały na już istniejące pytania, a nie powodowały powstawanie nowych. 

Anastasia Leonova, Senior Consultant w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oni nie muszą brać wolnego. I bez tego mają długi weekend. Sprawdź, czego nie uda ci się załatwić 10 listopada

Listopad rozpoczął się długim weekendem. Układ kalendarzowy roku sprawił, że wielu pracowników 10 listopada zostanie w domach i odda się relaksowi, zamiast pracy. Niektórzy wykorzystają w tym celu 1 dzień urlopu, inni nie będą musieli tego robić.

Najnowszy wyrok dot. WIBOR-u w umowie kredytu – dlaczego nie sposób zgodzić się z argumentacją Sądu Okręgowego w Suwałkach

Kilka dni temu opublikowano na portalu Infor.pl artykuł, w którym mec. Marta Kosowicz odniosła się do orzeczenia „wyborowego” Sądu Okręgowego w Suwałkach, ponieważ Sąd ten 23 października 2025 roku wydał wyrok „unieważniający” umowę kredytu złotowego z zastosowaniem oprocentowania zmiennego opartego o wskaźnik referencyjny WIBOR. Nieco dziwi mnie, że wspomniany artykuł powstał zanim Sąd Okręgowy w Suwałkach sporządził pisemne uzasadnienie orzeczenia, ale jak rozumiem, autorka publikacji opierała się na ustnych motywach wygłoszonych przez sędziego referenta, które w ocenie autorki artykułu stanowią wystarczająca podstawę do formułowania kompleksowej oceny zapadłego wyroku. Ja też nie znam pisemnego uzasadnienia (nie zostało sporządzone na dzień pisania nin. artykułu), ale odniosę się do niektórych tez wyrażonych przez mec. M. Kosowicz.

Przesunęliśmy wskazówki zegarów. Ktoś pospał dłużej, a ktoś inny zarobił więcej. Za nami zmiana z czasu letniego na zimowy. Takie były zasady w 2025 roku

W 2025 roku dwukrotnie przesunęliśmy już wskazówki zegarów. W związku ze zmianą czasu z letniego na zimowy jedni będą spali dłużej, a drudzy zarobili więcej. Jak należało rozliczyć czas pracy dla pracowników pracujących w nocy?

Blokada strony internetowej (nawet bez decyzji, wystarczy podejrzenie popełnienia przestępstwa) - nowa kompetencja KNF. Radca prawny: przepisy budzą poważne wątpliwości prawne

Uchwalona przez Sejm 26 września 2025 roku ustawa o rynku kryptoaktywów daje Komisji Nadzoru Finansowego prawo do natychmiastowego blokowania stron internetowych prowadzących nielegalną działalność kryptowalutową. To rewolucyjne narzędzie, które może skutecznie chronić polskich konsumentów przed oszustami z egzotycznych jurysdykcji. Problem w tym, że konstrukcja tego systemu budzi poważne wątpliwości prawne i może prowadzić do arbitralnych decyzji uderzających w legalnie działające podmioty.

REKLAMA

Ile naprawdę kosztuje pogrzeb w Polsce? Najnowszy raport WEI ujawnia koszty pożegnania bliskich

Śmierć to temat, którego większość z nas unika. Jednak kiedy przychodzi moment pożegnania, rodziny w Polsce zderzają się nie tylko z bólem straty, ale także z ogromnymi wydatkami i gąszczem formalności. Najnowszy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia brutalną prawdę o tym, jak wygląda proces pożegnania zmarłych w naszym kraju.

300 zł dla emerytów co miesiąc. Bez względu na dochody. Najbliżsi przejmą świadczenie po śmierci. Kiedy złożyć wniosek na 2026 rok?

Jak poprawić stan budżetu domowego seniora? Warto rozważyć to, o jakie dodatki do emerytury może się ubiegać. Choć przewidziane w obowiązujących przepisach świadczenia nie mają powszechnego charakteru, to zazwyczaj może ubiegać się o nie dość szerokie grono osób.

Na zasiłek pielęgnacyjny 500 zł miesięcznie trzeba będzie poczekać 10 lat. To za długo dla 1 mln Polaków

Nie było szans na podwyżkę zasiłku pielęgnacyjnego w 2025 r. Żadnej. Wciąż tylko 215,84 zł. I tak od 2019 r. W przyszłości nie będzie lepiej. Przedstawiciele rządu już oficjalnie potwierdzają, że najwcześniej zasiłek ten zostanie podniesiony dopiero od 1 stycznia 2029 r. To wyrok na realną wartość zasiłku pielęgnacyjnego porównując ze znacznymi podwyżkami tylko w 2025 r. dla świadczenia pielęgnacyjnego, dodatku dopełniającego i świadczenia wspierającego. Z zasiłku pielęgnacyjnego korzysta aż 1 mln osób (głównie osoby z umiarkowaną niepełnosprawnością). Nie ma kryterium dochodowego więc politycy nie mogą zamrozić  progów dochodów (tak zrobili przy zasiłkach rodzinnych).

Sprzątanie grobów po Wszystkich Świętych - nieprzestrzeganie nowych zasad może kosztować nawet 5000 zł! Uwaga na te pułapki na cmentarzach, łatwo się pomylić

Już po 1 listopada – Dniu Wszystkich Świętych oraz 2 listopada – zaduszkach. Jak co roku, był to czas pamięci o tych, którzy odeszli, szczególnie osobach bliskich. Za chwilę, korzystając z dobrej pogody oraz długiego weekendu listopadowego, zapewne ruszymy sprzątać groby po wypalonych zniczach i wkładach. Nocne przymrozki mogły też zaszkodzić żywym kwiatom, być może je też trzeba będzie wyrzucić. Jednak nawet podczas porządkowania grobów bliskich musimy pamiętać o przestrzeganiu przepisów. Także na cmentarzach obowiązują zasady segregacji, a w tym roku w niektórych miejscach czeka na nas nowość.

REKLAMA

Kolejny rok niesprawiedliwości. Dalej składki 250 000 zł są "zaparkowane" w ZUS. Bez w praktyce możliwości konsumpcji w postaci emerytury [Mundurowi sprzed 1999 r.]

Od kilku lat emeryci mundurowi z poprzedniego systemu walczą o możliwość zwiększenia emerytury mundurowej poprzez dołożenie do niej emerytury cywilnej. Chodzi o osoby, które były mundurowymi przed 1999 r. - nie mogą łączyć emerytury mundurowej i cywilnej. Od kilkunastu miesięcy osoby poszkodowane ślą petycje do rządu, Sejmu i Senatu. Bezskutecznie. Dalej składki odprowadzone przez nich do ZUS są w praktyce "zaparkowane" w ZUS bez możliwości konsumpcji w postaci emerytury.

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania!

Kawa z INFORLEX. Staż pracy 2026 – nowe wyzwania! to bezpłatne wydarzenie online poświęcone kluczowym zmianom w przepisach, które już wkrótce wpłyną na sposób liczenia stażu pracy, uprawnień pracowniczych oraz planowania polityki kadrowej w firmach.

REKLAMA