REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Związki partnerskie [projekty ustaw]. Krytyka ministerstw: pole dla nadużyć finansowych, brak oszacowania kosztów budżetowych, sprzeczność z Konstytucją RP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
partnerzy, związki partnerskie
Związki partnerskie. Ministerstwa: ogromne pole dla nadużyć finansowych, brak oszacowania kosztów budżetowych, sprzeczność z Konstytucją RP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają rządowe prace legislacyjne nad projektem ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich i projektem ustawy wprowadzającej tą pierwszą. Wiele resortów zgłosiło swoje uwagi. Często podkreślanym zarzutem jest duże ryzyko trudnych do oszacowania skutków finansowych nowych przepisów. A Ministerstwo Finansów zauważyło, że w Ocenie Skutków Regulacji obu projektów brak jest konkretnej informacji dotyczącej źródła finansowania projektowanych rozwiązań, jak również analizy wpływu przedstawionych rozwiązań na sektor finansów publicznych.

Związki partnerskie w Polsce - projekty ustaw

Celem tych ustaw (przygotowanych przez Ministra ds. Równości) jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowej instytucji: rejestrowanego związku partnerskiego, dostępnego dla par tej samej płci oraz dla par różnej płci. Projekty nowych przepisów mają zostać przyjęte przez Radę Ministrów w IV. kwartale 2024 r. 

Szerzej opisywaliśmy te projekty w poniższych artykułach:

REKLAMA

REKLAMA

W toku trwających od października 2024 r. uzgodnień międzyresortowych swoje uwagi zgłosiło dotąd większość ministerstw.

Brak oszacowania skutków finansowych zmian. Uwagi Ministerstwa Finansów

W piśmie z 8 listopada 2024 r. Ministerstwo Finansów zwróciło uwagę, że oba projekty wywołują poważne skutki dla sfery
finansów publicznych. Ministerstwo wskazało m.in., że w OSR obu projektów brak jest konkretnej informacji dotyczącej źródła finansowania projektowanych rozwiązań, jak również analizy wpływu przedstawionych rozwiązań na sektor finansów publicznych.

Ministerstwo Finansów wyraźnie podkreśliło, że konieczne jest, choćby szacunkowe, określenie wysokości skutków finansowych, w tym dla budżetu państwa (zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowej), wynikających z przyjęcia nowych przepisów oraz źródła ich pokrycia.

Ze względu na bardzo rozległy zakres projektowanych zmian, wymagający dogłębnej analizy prawno–finansowej, zdaniem MF czas wyznaczony na przekazanie uwag był zbyt krótki. Z tego względu Ministerstwo Finansów zastrzegło możliwość wniesienia kolejnych uwag, na dalszych etapach procedowania tych projektów.

Ryzyko ujemnych konsekwencji dla kobiet, sprzeczność z konstytucyjnym modelem rodziny i trudne do przewidzenia skutki finansowe budżetu państwa. Uwagi Ministerstwa Infrastruktury

W obszernym piśmie z 8 listopada 2024 r. Minister Infrastruktur wskazał m.in., że projektowane ukształtowanie instytucji związku partnerskiego w zasadzie jako instytucji identycznej jak małżeństwo, z tą zasadniczą różnicą, że związek ten będzie pozbawiony cechy trwałości albowiem jego rozwiązanie będzie zdecydowanie prostsze do przeprowadzenia aniżeli rozwiązanie małżeństwa przez rozwód.  

Minister Infrastruktury zauważył, że w rejestrowanym związku partnerskim nie ma, jak jest to w małżeństwie, domniemania rodzicielstwa. Tym samym jeśli dziecko urodzi się w trakcie trwania związku partnerskiego, ojciec musi je uznać w urzędzie stanu cywilnego. Mając powyższe na uwadze projektowana regulacja może rodzić ryzyko wystąpienia daleko ujemnych konsekwencji dla kobiet, zwłaszcza tych, które urodzą w takim związku dziecko. Nie będą one bowiem miały żadnej gwarancji, iż dziecko to zostanie uznane przez partnera.
Zdaniem MI takie ukształtowanie prawne związku partnerskiego musi budzić sprzeciw jako niezgodne z modelem małżeństwa i rodziny przewidzianym w art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgodnych z tą normą ustrojową rozwiązań zawartych ustawach.

Ponadto Minister Infrastruktury wskazał, że: Mając na uwadze szeroki zakres uprawnień, świadczeń i należności przyznawanych w projektowanych przepisach osobom pozostającym w związku partnerskim, zrównanych de facto z uprawnieniami osób pozostających w związku małżeńskim, należy stwierdzić, że w świetle bardzo łatwego do przeprowadzenia rozwiązania związku partnerskiego, przedmiotowe regulacje mogą prowadzić do zawierania związków w istocie fikcyjnych,
w szczególności przez osoby chcące uzyskać w ten sposób istotne korzyści materialne. To zaś z kolei będzie rodzić zagrożenie ponoszenia przez budżet państwa trudnych do przewidzenia skutków finansowych. 

REKLAMA

Ogromne pole dla nadużyć. Uwagi MON

Ministerstwo Obrony Narodowej zauważyło, że zmiany proponowane w projekcie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o rejestrowanych związkach partnerskich, dotyczące przyznania osobom pozostającym w związkach partnerskich uprawnień dotyczących, w szczególności różnego rodzaju ulg, należności i świadczeń - w kontekście łatwości z jaką można rozwiązać związek partnerski - mogą być ogromnym polem do nadużyć.

MON wskazał przykładowo na zmiany projektowane w ustawie o obronie Ojczyzny zmiany, które rozszerzają katalog
członków rodziny żołnierzy o „drugą osobę w związku partnerskim” w przepisach dotyczących różnych świadczeń i należności (np. możliwość korzystania z programu „Tanie wczasy”, zapomogi, diety, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu z miejsca stałego zamieszkania do nowego miejsca pełnienia służby, zasiłek osiedleniowy, gratyfikacja urlopowa, koszty pogrzebu żołnierza, odprawa pośmiertna, świadczenia odszkodowawcze) mogą prowadzić, jak wyżej wspomniano, do różnego
rodzaju nadużyć. Zdaniem MON te przepisy wpłyną w sposób znaczący na koszty ponoszone przez budżet państwa, przy czym koszty te nie zostały w żaden sposób chociażby oszacowane w OSR projektu, a wpływ na Siły Zbrojne RP nie został nawet w OSR dostrzeżony

Analogiczne uwagi MON dotyczą również zmian projektowanych:
-  w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, albowiem projekt rozszerza katalog osób uprawnionych do renty rodzinnej,
- w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie rozszerzenia katalogu członków rodziny żołnierza w zakresie uprawnień do zakwaterowania, w tym w zakresie przydzielania dodatkowej jednej normy w przypadku gdy żołnierz zawarł związek partnerski oraz w zakresie osób uprawnionych do wypłaty odprawy mieszkaniowej po śmierci żołnierza.
MON wyraźnie stwierdził, że biorąc pod uwagę szeroki zakres uprawnień, świadczeń i należności przyznawanych w projektowanych przepisach osobom pozostającym w związku partnerskim, zrównanych de facto z uprawnieniami osób pozostających w związku małżeńskim, (…) w świetle nadmiernie zliberalizowanej i maksymalnie uproszczonej procedury rozwiązania związku partnerskiego, przedmiotowe regulacje mogą prowadzić do zawierania fikcyjnych związków, w szczególności w zakresie chęci osiągnięcia różnorakich korzyści materialnych, a tym samym do narażenia budżetu państwa na trudne do przewidzenia skutki finansowe.

MON (podobnie jak MI) uważa, że przyjęta w projektach koncepcja związku partnerskiego budzi wątpliwości jako niezgodna z normatywnym modelem małżeństwa i rodziny wynikającym z art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i zgodnego z nim ustawodawstwa zwykłego. Zdaniem MON obecnie funkcjonujący w Polsce konstytucyjny model małżeństwa i rodziny realizuje zasadę preferencyjnego traktowania heteroseksualnego małżeństwa, któremu została zapewniona ochrona i opieka Rzeczypospolitej Polskiej. Poza heteroseksualnością, najistotniejszymi cechami normatywnego- modelu małżeństwa są monogamiczność, równouprawnienie małżonków, trwałość oraz laickość.

Podobne uwagi, co MON i MI zgłosił również Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko rejestracji pozornych związków partnerskich wyłącznie celem ominięcia np. przepisów skarbowych. Uwagi MRiT

Zaś Minister Rozwoju i Technologii w piśmie z 8 listopada br. stwierdził m.in.: Zmiany przewidziane w przepisach wprowadzających, zrównujące de facto związek partnerski z małżeństwem, mogą stanowić pole do nadużyć m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami, podatku od spadków i darowizn oraz w zakresie przepisów dotyczących szeroko pojętego bezpieczeństwa państwa. Szczególne obawy musi budzić możliwość rozwiązania związku partnerskiego „z dnia na dzień” na mocy oświadczenia jednej ze stron – co rodzi ryzyko wykonywania rejestracji pozornych związków partnerskich wyłącznie celem ominięcia np. przepisów skarbowych.

Źródła:
Projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich;
Projekt ustawy wprowadzającej ustawę o rejestrowanych związkach partnerskich

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby niepełnosprawne i ich rodziny: Dlaczego nam to robicie? Komisje orzecznicze uzdrawiają

PZON: Przez 10 lat stopień znaczny niepełnosprawności. I nagle w 2025 r. cudowne ozdrowienie. Stan zdrowia bez zmian osoby niepełnosprawnej, ale orzeczenia o znacznym stopniu już nie. W mojej ocenie (być może mylnej) narasta problem „cudownych” ozdrowień dzieci i młodych ludzi obciążonych zespołem Aspergera. To samo dotyczy autyzmu. Chodzi o to, że PZON zmieniły praktykę orzeczniczą. Przy niezmienonym stanie zdrowia 10-latek otrzymywał znaczny stopień niepełnosprawności, a dziś już tak nie jest (drugi wariant takiej sytuacji to zabranie z orzeczenia pkt 7 i 8). Wczoraj był stopień znaczny niepełnosprawności i świadczenie pielęgnacyjne. Dziś cudowne uzdrowienie i nie ma znacznego stopnia niepełnosprawności.

Czy, gdyby Tato wystąpił po świadczenie wspierające, to czy ja nadal mogłabym otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne, jak dotychczas?

Założeniem obecnego systemu wspierania osób niepełnosprawnych jest wygaszenie świadczenia pielęgnacyjnego (starego) dla opiekunów niepełnosprawnych osób dorosłych. Tylko osoby dorosłe mogą otrzymać świadczenie wspierające. Więc osoba niepełnosprawna (dorosła) składając wniosek o świadczenie wspierające "zabiera" np. swojej córce świadczenie pielęgnacyjne (stare). Nowe świadczenie pielęgnacyjne jest tylko dla opiekunów opiekujących się dziećmi do 18. życia (które nie mają prawa do świadczenia wspierającego).

Mitem jest, że MOPS daje tylko jeden zasiłek na osobę. W przykładzie wypłacił 6 zasiłków. Na jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz

Czy jedna osoba z MOPS otrzymuje średnio tylko jeden rodzaj zasiłku? A może jest możliwa kumulacja świadczeń i jedna osoba potrzebująca otrzyma ich wiele rodzajów (albo na różne cele)? W artykule przykład na drugą sytuację - wyrok sądu dla osoby, która otrzymała z MOPS 6 zasiłków w trzy miesiące. Jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz. Beneficjentka zasiłków poszła do sądu nie dlatego, że nie otrzymała zasiłku. Spierała się (skutecznie) o zbyt niską jego wartość.

Zdolność kredytowa w październiku 2025 r. Kolejny rekord pobity: prawie milion złotych dla rodziny ze średnimi zarobkami

W ciągu roku zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny dysponującej dwiema średnimi krajowymi wzrosła o 1/4. Najmocniej sytuacja poprawiła się w ciągu ostatnich 6 miesięcy, w trakcie których mediana zdolności kredytowej konsekwentnie wyznaczała kolejne historyczne rekordy. Dziś kwota, którą banki skłonne są pożyczyć na zakup mieszkania rodzinie z dwiema średnimi krajowymi, to 940 tysięcy złotych. Choć nominalnie jest to najwyższy zanotowany wynik, to po korekcie o inflację do rekordu wciąż brakuje kilkunastu procent.

REKLAMA

Ile weźmiesz trzynastki w 2026 - nowa wysokość świadczenia

Nie jest wprawdzie jeszcze oficjalnie wiadome, ile dokładnie wyniesie trzynastka w 2026 roku, ale na podstawie dostępnych danych gospodarczych z GUS oraz przepisów, można już oszacować z dużą dokładnością tę kwotę świadczenia. Dowiedz się już teraz, ile wyniesie nowa trzynastka. W artykule znajdziesz szczegółowe obliczenia oparte o dotychczas dostępne dane makroekonomiczne.

Uwaga na nowy sposób oszustów! Bazuje na zmianie przepisów. Każdy powinien wiedzieć i ostrzec seniorów

Koniec roku to moment, w którym oszuści intensyfikują swoje działania. W tym okresie często bazują na informacji o tym, że od nowego roku ma nastąpić zmiana przepisów, w związku z którą na obywateli zostaną nałożone nowe obowiązki. Warto więc wiedzieć, jaka jest prawda i odpowiednio wcześnie ostrzec seniorów.

31 października – ważna data dla studentów z rentą rodzinną. ZUS: Z tym obowiązkiem nie można się spóźnić

Jak co roku, do końca października część studentów pobierających rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek dostarczenia do ZUS-u zaświadczenia z uczelni potwierdzającego kontynuowanie nauki. Brak takiego dokumentu spowoduje wstrzymanie wypłaty renty rodzinnej.

Ograniczenia w używaniu fajerwerków. Toczą się prace na nowymi przepisami. Chodzi o dobrostan zwierząt. Już nie będzie można postrzelać w Sylwestra?

Rząd popiera zmiany zmierzające do ograniczenia możliwości używania fajerwerków i petard. Toczą się prace nad nowymi przepisami. Chodzi o materiały pirotechniczne klas F1, F2 i F3. Już nie będzie można strzelać w Sylwestra? Od kiedy?

REKLAMA

Nowe uprawnienia dla młodzieży. Prezydent podpisał ustawę 15 października 2025 r.

W dniu 15 października 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał szereg ustaw. Jedną z nich jest ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (dalej jako: ustawa). Co zmienia i jakie są jej konsekwencje? Warto wiedzieć - bo ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2026 roku. i daje nowe prawa młodzieży!

Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro. Polacy czekali co najmniej 10 lat

17 października Sejm ponadpartyjną większością poparł wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce. Na piątkowym głosowaniu 339 posłów zagłosowało za zakazem, 78 przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane przez Senat i prezydenta, ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a fermy futrzarskie w Polsce będą musiały zamknąć działalność do końca 2033 roku.

REKLAMA