REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie dla pracodawcy do pracownika po ukończeniu 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
senior, emeryt, praca, dofinansowanie do zatrudnienia
Dofinansowanie dla pracodawcy do pracownika po ukończeniu 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za zatrudnianie osób powyżej 50 roku życia. Jakie warunki należy spełniać? Dla kogo? W styczniu odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Projekt skierowany do Senatu.

rozwiń >

Rada Ministrów pod koniec 2024 roku przyjęła projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Projekt określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudniania oraz rynku pracy. Projekt ten wypełnia m.in. założenia KPO i stanowi realizację części kamienia milowego nr A51G dla reformy pn. A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy. Zdaniem projektodawców, przyjęty projekt ustawy ma na celu wprowadzenie regulacji zwiększających efektywność działania publicznych służb zatrudnienia w zakresie świadczenia usług dla klientów. Projekt dotyczy kompleksowej modernizacji instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki. W projekcie znalazło się m.in. dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia i emerytów. Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy są realizowane przez publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) oraz inne instytucje określone w ustawie lub którym minister właściwy do spraw pracy powierzy ich realizację.

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce

Projekt ten określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Chodzi o zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce, w tym m.in. dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki, przechodzącej zmiany strukturalne wynikające z postępu technologicznego i cyfrowego, transformacji energetycznej i procesów demograficznych. W projekcie uwzględniono bardziej innowacyjne i dopasowane do potrzeb rynku kierunki działania: aktywizacja biernych zawodowo, rolników chcących się przekwalifikować, wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem, rozwijanie potrzebnych na rynku instrumentów, itp., celem zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Uwzględniono także lepszą pomoc rodzinom oraz osobom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a także lepszą pomoc osobom opiekującym się osobami zależnymi, czyli takim, które wymagają ze względu na swój stan zdrowia lub wiek, stałej opieki (dzieci, starsi rodzice, chorzy itp.).

Baza CV i ePraca

W projekcie uwzględniono że w ramach pośrednictwa pracy osoby bezrobotne, poszukujące pracy, osoby niezarejestrowane, w tym także osoby bierne zawodowo będą mogły otrzymywać informacje o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy - ePracy. Ponadto, będzie także prowadzona Baza CV, w której będą tworzone życiorysy zawodowe bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo. Projekt zakłada, że baza CV i ePraca będą łączyć w sposób automatyczny oferty pracy z życiorysami zawodowymi. Bezrobotni, poszukujący pracy i osoby niezarejestrowany, w tym osoby bierne zawodowo, będą otrzymywać informacje o ofertach pracy dopasowanych do ich życiorysów zawodowych. Pracodawcy, którzy będą zgłaszać swoje oferty pracy do ePracy, będą otrzymywać informacje o dopasowanych do tej oferty życiorysach zawodowych bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo – o ile osoby te wyraziły zgodę na przekazanie takiej informacji.

Ważne

W ePracy nie będą mogły być zamieszczane oferty pracy oraz ogłoszenia o pracę, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy.

Definicje: osoba niezarejestrowana, osoba bierna zawodowo, poszukujący pracy, bezrobotny

W projekcie uwzględniono także wprowadzenie pojęcia i definicji osoby niezarejestrowanej, czy osoby biernej zawodowo. Osoba niezarejestrowana, to taka osoba, która nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Osobą bierną zawodowo jest osoba, która ukończyła 18 lat i w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej, ponieważ nie jest zatrudniona, nie wykonuje innej pracy zarobkowej oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy. W projekcie uwzględniono także to, kim jest osoba, która poszukuje pracy oraz bezrobotny. Poszukującym z pracy jest osoba, która ukończyła 18 lat i poszukuje zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, innej formy zatrudnienia lub jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy. Bezrobotnym jest osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, nieucząca się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia w formie stacjonarnej lub zaocznej, w szkole policealnej w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub przystępującej do egzaminów eksternistycznych z zakresu programu nauczania szkoły dla dorosłych lub branżowej szkoły II stopnia, lub kształcącej się na studiach niestacjonarnych, lub uczącej się w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, niemającą stałego źródła dochodu, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli m.in. ukończyła 18 lat, nie ukończyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i nie jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako prowadząca działalność gospodarczą. Osobą długotrwale bezrobotną jest osoba bezrobotna zarejestrowana łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu.

REKLAMA

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: dla kogo

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy, Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, 
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, by dany pracownik nie był zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u danego pracodawcy bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Zdaniem projektodawców, proponowane rozwiązanie ma na celu ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania z powiatowych urzędów pracy przez przedsiębiorców za zatrudnienie seniora.

Ważne

Z dofinansowania będą mogły korzystać także osoby, które mają ustalone prawo do emerytur i rent.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: okres

Dofinansowanie do wynagrodzenia bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyzny), przysługuje przez 12 miesięcy. Dofinansowanie do wynagrodzenia w przypadku poszukującego pracy, który ukończył 60 lat ( kobiety) lub 65 lat (mężczyzny), przysługuje przez okres jednego miesiąca.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: wynagrodzenie, kwota

Zgodnie z treścią przyjętego przez Radę Ministrów projektu, dofinansowanie wynagrodzenia wyżej wymienionych osób przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy. Oznacza to, że pracodawcy będzie przysługiwało maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: zobowiązania

Pracodawca lub przedsiębiorca, po upływie okresu przysługiwania dofinasowania wynagrodzenia, będzie zobowiązany do dalszego zatrudniania bezrobotnego powyżej 50 roku życia przez 6 kolejnych miesięcy, a emeryta (poszukującego pracy) przez okres 1 miesiąca. Umowa za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, jest zawierana na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.

Dofinansowanie do zatrudniania w ramach prac interwencyjnych

Dodatkowo, w projekcie uwzględniono także to, że pracodawcy zatrudniającemu skierowanych bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych (w pełnym wymiarze czasu pracy) na okres od 3 do 12 miesięcy, starosta zwraca część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej. Nie może ona jednak przekraczać kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdą osobę bezrobotną. Od 1 stycznia 2025 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Co dzieje się z projektem?

Projekt wpłyną do Sejmu 7 stycznia 2025 r. Tego też dnia projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Projekt zakłada wejście w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: art. 392 pkt 2 lit. b oraz art. 455, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 106, art. 128 ust. 2, art. 203 oraz art. 300 ust. 3 pkt 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia odbyło się w czwartek, 23 stycznia. Wszystkie kluby w Sejmie były za dalszymi pracami nad projektem. Po skończonej debacie, wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak poinformował, że zarówno powyższy projekt ustawy, jak i projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP trafią do Komisji Nadzwyczajnej, która zostanie powołana w celu ich rozpatrzenia. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została powołana 24 stycznia 2025 r. Tam też został skierowany projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. W lutym odbyły się dwa posiedzenia Nadzwyczajnej komisji do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na posiedzeniu 7 lutego 2025 r. przyjęto kolejny blok poprawek legislacyjno-redakcyjnych i uspójniających przepisy. Komisja wniosła do projektu zmianę, która zakłada, że starosta nie może pozbawić statusu bezrobotnego kobiety w ciąży przez nieprzerwany okres 180 dni (wcześniej było 90 dni). W piątek, 21 lutego 2025 r. podczas posiedzenia Sejmu, posłowie uchwalili ustawę. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Senatu, senatorowie zapoznają się z ustawą na 30. posiedzeniu Senatu, które odbędzie się w dniach 12-13 marca 2025 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy NBP oprócz rezerw złota utworzy rezerwę bitcoina?

Narodowy Bank Polski zgromadził już blisko 520 ton złota, co plasuje nasz kraj w czołówce największych posiadaczy kruszcu na świecie. W obliczu globalnych zmian pojawia się jednak pytanie: czy złoto wystarczy, by zapewnić bezpieczeństwo finansowe kraju i kiedy Polska zdecyduje się sięgnąć także po bitcoina? Eksperci podpowiadają kiedy i jak tego dokonać!

Nowe uprawnienia PIP od 1 stycznia 2026 r. - decyzje zamiast sądu, wyższe kary i kontrole zdalne

Od początku 2026 roku wejdą w życie przepisy znacząco rozszerzające kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zmiany te w istotny sposób wpłyną na relacje między pracodawcami, zleceniobiorcami i osobami współpracującymi w modelu B2B. Nowe regulacje mają zwiększyć skuteczność kontroli i ograniczyć nadużycia w zatrudnieniu, ale mogą też oznaczać poważne wyzwania dla firm. W artykule omawiamy najważniejsze założenia nowelizacji oraz jej praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców.

Chcesz mieć byle jaką emeryturę? Wypłacaj pieniądze z PPK na bieżące wydatki

Polska się starzeje, a pracowników ubywa. Co to oznacza dla przyszłych emerytów? Raport GUS nie pozostawia złudzeń - obciążenie systemu emerytalnego będzie coraz większe. W obliczu tych wyzwań Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) stają się kluczem do finansowej stabilności na jesień życia. Tomasz Orlik, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, PFR TFI wyjaśnia dlaczego PPK to nie tylko oszczędności, ale i inwestycja w Twoją przyszłość, którą warto potraktować długoterminowo.

PZON: Nie ma okulisty (komisja orzeka o niepełnosprawności oka). Nie ma też ortopedy (komisja orzeka o nogach). Pedagog pyta: Czy możesz sam się ubrać i najeść? Czy masz kolegów?

Kolejny list do Infor.pl o tym samym schemacie przebiegu komisji ustalania stopnia i zakresu niepełnosprawności wobec dziecka. Komisje w sprawie niepełnosprawności oceniają niepełnosprawność przy pomocy trzech pytań. W przypadku dzieci autystycznych i mających zespół Aspergera są to pytania o 1) imię i nazwisko 2) wiek i 3) ulubione zajęcia. Jeszcze inne pytania są w odniesieniu do dzieci okaleczonych na poziomie wzroku, sprawności nóg albo rąk. W tym wypadku mama takiego dziecka relacjonuje nam, że w badaniu dziecka z niepełnosprawnością na poziomie wzroku i ortopedii kluczowe staje się pytanie pedagoga: 1) czy chłopiec może sam się ubrać, 2) sam się najeść, czy 3) ma kolegów. Matka wyciąga z tego wniosek, że zamiast badania medycznego pod kątem stopnia niepełnosprawności jej rodzina przeszła jakiś rodzaj testu na samodzielność jej dziecka (jeżeli dziecko się samo ubierze, to nie jest niepełnosprawne).

REKLAMA

Nieobowiązkowe prace domowe - krzywda liczona w miliardach złotych. Kto poniesie odpowiedzialność za decyzje w edukacji?

Jeśli każde dziecko w Polsce straciło jeden rok edukacji przez wadliwe decyzje resortu, to nie mówimy o reformie, lecz o krzywdzie narodowej – wartej ponad 15 miliardów złotych. Waldemar Żurek zapowiada pozwy wobec sędziów, którzy – jego zdaniem – „nie są sędziami” i powinni odpowiadać własnym majątkiem. Wreszcie ktoś głośno mówi o osobistej odpowiedzialności za decyzje publiczne. Problem w tym, że pan Żurek patrzy jedynie tam, gdzie politycznie wygodnie. Jeśli naprawdę chcemy rozmawiać o odpowiedzialności za wyrządzanie krzywdy, to nie w sądach, lecz w Ministerstwie Edukacji trzeba jej szukać - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Jest limit kontroli – mogą trwać tyle i ani dnia dłużej. NSA potwierdza – wtedy można kazać kontrolerom pocałować klamkę

Przedsiębiorcy, także działający w formie jednoosobowych działalności gospodarczych, mogą być kontrolowani przez szereg państwowych instytucji. Czas trwania kontroli to nie tylko stres co do tego, czy kontroler nie będzie dokonywał innej, mniej korzystnej interpretacji przepisów, niż przedsiębiorca stosował, ale też uciążliwość. W toku kontroli urzędnicy żądają masy dokumentów, a także wyjaśnień, odpowiedzi na pytania. Jednak czas kontroli jest limitowany.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy – duże zmiany od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady składania wniosku o zasiłek pogrzebowy. Wynika to zarówno z nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i zmienionych przepisów rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie. Przypomnijmy, że od przyszłego roku wzrośnie też kwota zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł.

Odpowiedzialność solidarna przy delegowaniu pracowników do Niemiec. Obowiązki pracodawcy i pracodawcy użytkownika

W przypadku delegowania pracowników do Niemiec - zarówno w modelu pracy tymczasowej, jak i świadczenia usług - szczególnego znaczenia nabiera zagadnienie odpowiedzialności solidarnej. Choć temat ten nie zawsze znajduje się w centrum uwagi przedsiębiorców, jego praktyczne skutki mogą być bardzo poważne. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przez instytucje kontrolne, zarówno agencja delegująca pracowników do Niemiec, jak i klient końcowy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności - również finansowej.Podstawą prawną dla agencji pracy jest Arbeitnehmerüberlassungsgesetz (AÜG) – niemiecka ustawa o zatrudnieniu tymczasowym, natomiast w przypadku firm podwykonawczych zastosowanie ma § 631 niemieckiego Kodeksu cywilnego (BGB). W artykule eksperckim przygotowanym przez Euro-lohn odpowiadamy na pytania: Kto odpowiada za wynagrodzenie, składki i podatki - pracodawca czy użytkownik? Jaka jest rola dokumentów: PIT-4, PIT-28, Lohnsteuerbeschanigung, o czym należy wiedzieć podczas rozliczeń podatkowych i jakie są obowiązki księgowe przy delegowaniu pracowników do Niemiec.

REKLAMA

Długi weekend i wysyp wolnego na szybko. Co może zrobić pracownik, gdy wizyta w rodzinnych stronach nie pójdzie zgodnie z planem?

Dzień Wszystkich Świętych zajmuje szczególne miejsce w sercach Polaków. Wielu z nich w czasie zbliżającego się weekendu wyjedzie w rodzinne strony. Nie tylko odwiedzą cmentarze, ale i spotkają się z rodziną. Pracodawcy mogą się spodziewać, że 3 listopada nie każdy stawi się do pracy.

Listopad to ostatni miesiąc na skorzystanie z tego uprawnienia. Aby zaoszczędzić w grudniu, trzeba szybko złożyć wniosek

Aby skorzystać z wakacji składkowych w grudniu 2025 roku, trzeba złożyć wniosek w listopadzie. Oznacza to, że czas na porządki na koncie ubezpieczonego i zawnioskowanie o ulgę, dobiega końca. Zainteresowani przedsiębiorcy powinni więc przystąpić do działania.

REKLAMA