REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia dla osób powyżej 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]

senior, emeryt, praca, dofinansowanie do zatrudnienia
Dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia dla osób powyżej 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za zatrudnianie osób powyżej 50 roku życia. Jakie warunki należy spełniać? Dla kogo? W styczniu odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Projekt skierowano do dalszych prac w Komisji Nadzwyczajnej.
rozwiń >

Rada Ministrów pod koniec 2024 roku przyjęła projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Projekt określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudniania oraz rynku pracy. Projekt ten wypełnia m.in. założenia KPO i stanowi realizację części kamienia milowego nr A51G dla reformy pn. A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy. Zdaniem projektodawców, przyjęty projekt ustawy ma na celu wprowadzenie regulacji zwiększających efektywność działania publicznych służb zatrudnienia w zakresie świadczenia usług dla klientów. Projekt dotyczy kompleksowej modernizacji instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki. W projekcie znalazło się m.in. dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia i emerytów. Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy są realizowane przez publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) oraz inne instytucje określone w ustawie lub którym minister właściwy do spraw pracy powierzy ich realizację.

REKLAMA

Zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce

Projekt ten określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Chodzi o zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce, w tym m.in. dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki, przechodzącej zmiany strukturalne wynikające z postępu technologicznego i cyfrowego, transformacji energetycznej i procesów demograficznych. W projekcie uwzględniono bardziej innowacyjne i dopasowane do potrzeb rynku kierunki działania: aktywizacja biernych zawodowo, rolników chcących się przekwalifikować, wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem, rozwijanie potrzebnych na rynku instrumentów, itp., celem zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Uwzględniono także lepszą pomoc rodzinom oraz osobom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a także lepszą pomoc osobom opiekującym się osobami zależnymi, czyli takim, które wymagają ze względu na swój stan zdrowia lub wiek, stałej opieki (dzieci, starsi rodzice, chorzy itp.).

Baza CV i ePraca

W projekcie uwzględniono że w ramach pośrednictwa pracy osoby bezrobotne, poszukujące pracy, osoby niezarejestrowane, w tym także osoby bierne zawodowo będą mogły otrzymywać informacje o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy - ePracy. Ponadto, będzie także prowadzona Baza CV, w której będą tworzone życiorysy zawodowe bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo. Projekt zakłada, że baza CV i ePraca będą łączyć w sposób automatyczny oferty pracy z życiorysami zawodowymi. Bezrobotni, poszukujący pracy i osoby niezarejestrowany, w tym osoby bierne zawodowo, będą otrzymywać informacje o ofertach pracy dopasowanych do ich życiorysów zawodowych. Pracodawcy, którzy będą zgłaszać swoje oferty pracy do ePracy, będą otrzymywać informacje o dopasowanych do tej oferty życiorysach zawodowych bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo – o ile osoby te wyraziły zgodę na przekazanie takiej informacji.

Ważne

W ePracy nie będą mogły być zamieszczane oferty pracy oraz ogłoszenia o pracę, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy.

Definicje: osoba niezarejestrowana, osoba bierna zawodowo, poszukujący pracy, bezrobotny

W projekcie uwzględniono także wprowadzenie pojęcia i definicji osoby niezarejestrowanej, czy osoby biernej zawodowo. Osoba niezarejestrowana, to taka osoba, która nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Osobą bierną zawodowo jest osoba, która ukończyła 18 lat i w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej, ponieważ nie jest zatrudniona, nie wykonuje innej pracy zarobkowej oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy. W projekcie uwzględniono także to, kim jest osoba, która poszukuje pracy oraz bezrobotny. Poszukującym z pracy jest osoba, która ukończyła 18 lat i poszukuje zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, innej formy zatrudnienia lub jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy. Bezrobotnym jest osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, nieucząca się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia w formie stacjonarnej lub zaocznej, w szkole policealnej w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub przystępującej do egzaminów eksternistycznych z zakresu programu nauczania szkoły dla dorosłych lub branżowej szkoły II stopnia, lub kształcącej się na studiach niestacjonarnych, lub uczącej się w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, niemającą stałego źródła dochodu, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli m.in. ukończyła 18 lat, nie ukończyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i nie jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako prowadząca działalność gospodarczą. Osobą długotrwale bezrobotną jest osoba bezrobotna zarejestrowana łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: dla kogo

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy, Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, 
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, by dany pracownik nie był zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u danego pracodawcy bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Zdaniem projektodawców, proponowane rozwiązanie ma na celu ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania z powiatowych urzędów pracy przez przedsiębiorców za zatrudnienie seniora.

Ważne

Z dofinansowania będą mogły korzystać także osoby, które mają ustalone prawo do emerytur i rent.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: okres

Dofinansowanie do wynagrodzenia bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyzny), przysługuje przez 12 miesięcy. Dofinansowanie do wynagrodzenia w przypadku poszukującego pracy, który ukończył 60 lat ( kobiety) lub 65 lat (mężczyzny), przysługuje przez okres jednego miesiąca.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: wynagrodzenie, kwota

Zgodnie z treścią przyjętego przez Radę Ministrów projektu, dofinansowanie wynagrodzenia wyżej wymienionych osób przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy. Oznacza to, że pracodawcy będzie przysługiwało maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Polecamy: Klasyfikacja budżetowa 2025 oraz Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: zobowiązania

Pracodawca lub przedsiębiorca, po upływie okresu przysługiwania dofinasowania wynagrodzenia, będzie zobowiązany do dalszego zatrudniania bezrobotnego powyżej 50 roku życia przez 6 kolejnych miesięcy, a emeryta (poszukującego pracy) przez okres 1 miesiąca. Umowa za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, jest zawierana na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.

Dofinansowanie do zatrudniania w ramach prac interwencyjnych

Dodatkowo, w projekcie uwzględniono także to, że pracodawcy zatrudniającemu skierowanych bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych (w pełnym wymiarze czasu pracy) na okres od 3 do 12 miesięcy, starosta zwraca część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej. Nie może ona jednak przekraczać kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdą osobę bezrobotną. Od 1 stycznia 2025 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Co dzieje się z projektem?

Projekt wpłyną do Sejmu 7 stycznia 2025 r. Tego też dnia projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Projekt zakłada wejście w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: art. 392 pkt 2 lit. b oraz art. 455, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 106, art. 128 ust. 2, art. 203 oraz art. 300 ust. 3 pkt 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia odbyło się w czwartek, 23 stycznia. Wszystkie kluby w Sejmie były za dalszymi pracami nad projektem. Po skończonej debacie, wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak poinformował, że zarówno powyższy projekt ustawy, jak i projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP trafią do Komisji Nadzwyczajnej, która zostanie powołana w celu ich rozpatrzenia. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została powołana 24 stycznia 2025 r. Tam też został skierowany projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. W lutym odbyły się dwa posiedzenia Nadzwyczajnej komisji do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na posiedzeniu 7 lutego 2025 r. przyjęto kolejny blok poprawek legislacyjno-redakcyjnych i uspójniających przepisy. Komisja wniosła do projektu zmianę, która zakłada, że starosta nie może pozbawić statusu bezrobotnego kobiety w ciąży przez nieprzerwany okres 180 dni (wcześniej było 90 dni).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

3 limity dla osób niepełnosprawnych ze zmianami od 1 marca 2025 r. Kogo dotyczą?

Od 1 marca 2025 r. zostaną zwaloryzowane świadczenia emerytalno-rentowe. Podwyżka dotyczy również progu dochodowego dla świadczenia uzupełniającego, a także limitu dla renty rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną. Co kwartał zmieniają się również limity dla dorabiających rencistów.

Renta wdowia nieco wyższa. ZUS uwzględni nowy limit świadczenia

Wyższa renta wdowia! Dzięki waloryzacji świadczeń ZUS podnosi limity – minimalna emerytura wzrośnie do 1 878,91 zł brutto, a maksymalna kwota renty wdowiej skoczy do 5 636,73 zł brutto. To oznacza więcej pieniędzy na koncie! Sprawdź, kto zyska i jakie są zasady wypłat!

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

REKLAMA

13. i 14. emerytura w 2025 r. - więcej "na rękę” bo bez podatku. ZUS wysłał specjalny druk EPD-21. Komu opłaca się złożyć ten wniosek?

Do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał wraz z PIT-em specjalny wniosek podatkowy. Jego złożenie sprawi, że tzw. trzynastka i czternastka będą wyższe „na rękę”. Ale uwaga! ZUS przestrzega., że nie każdemu taki wniosek się opłaca.

Ci emeryci i renciści muszą do końca lutego 2025 r. rozliczyć się z ZUS-em. Chodzi o dorabianie do renty i emerytury w 2024 r.

Do końca lutego 2025 r. osoby, które w 2024 roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie opolskim.

Podwyżki w sądownictwie w 2025 r. Nowe widełki wynagrodzeń: asystenci, kuratorzy, pracownicy OZSS, urzędnicy, pracownicy pomocniczy i obsługi

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że wprowadza w 2025 roku kompleksowy program podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sądów powszechnych niebędących sędziami i referendarzami. W tej sprawie 17 lutego 2025 r. zostało podpisane porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości.

"Klucz do mieszkania" z limitem dochodu: w przypadku jednej osoby 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa 9,5 tys. zł

"Klucz do mieszkania" będzie zawierał limit dochodu – w przypadku jednej osoby wyniesie on 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa domowego 9,5 tys. zł. Minister rozwoju, Krzysztof Paszyk, zaznaczył, że jego celem jest, aby program wszedł w życie w IV kwartale 2025 roku.

REKLAMA

Koniec podatku od spadków i kilkukrotnego płacenia daniny od tych samych składników majątku. Ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku od darowizn

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku. Jego pierwsze czytanie, ma odbyć się na posiedzeniu Sejmu, które zaplanowano na dzień 20 lutego br.

Świadczenie wspierające a dochód w pomocy społecznej [KRYTERIA 2025]

Świadczenie wspierające nie zostało wyłączone z dochodu w pomocy społecznej. Z tego powodu wpływa na możliwość uzyskania zasiłków i poziom odpłatności za usługi opiekuńcze. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na ważne pytania osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów.

REKLAMA