REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie dla pracodawcy do pracownika po ukończeniu 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]

senior, emeryt, praca, dofinansowanie do zatrudnienia
Dofinansowanie dla pracodawcy do pracownika po ukończeniu 50 roku życia w 2025 r. i 2026 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za zatrudnianie osób powyżej 50 roku życia. Jakie warunki należy spełniać? Dla kogo? W styczniu odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Projekt skierowany do Senatu.

rozwiń >

Rada Ministrów pod koniec 2024 roku przyjęła projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Projekt określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudniania oraz rynku pracy. Projekt ten wypełnia m.in. założenia KPO i stanowi realizację części kamienia milowego nr A51G dla reformy pn. A4.1 Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy. Zdaniem projektodawców, przyjęty projekt ustawy ma na celu wprowadzenie regulacji zwiększających efektywność działania publicznych służb zatrudnienia w zakresie świadczenia usług dla klientów. Projekt dotyczy kompleksowej modernizacji instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki. W projekcie znalazło się m.in. dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia i emerytów. Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy są realizowane przez publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) oraz inne instytucje określone w ustawie lub którym minister właściwy do spraw pracy powierzy ich realizację.

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce

Projekt ten określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Chodzi o zwiększenie poziomu zatrudnienia w Polsce, w tym m.in. dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki, przechodzącej zmiany strukturalne wynikające z postępu technologicznego i cyfrowego, transformacji energetycznej i procesów demograficznych. W projekcie uwzględniono bardziej innowacyjne i dopasowane do potrzeb rynku kierunki działania: aktywizacja biernych zawodowo, rolników chcących się przekwalifikować, wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem, rozwijanie potrzebnych na rynku instrumentów, itp., celem zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Uwzględniono także lepszą pomoc rodzinom oraz osobom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, a także lepszą pomoc osobom opiekującym się osobami zależnymi, czyli takim, które wymagają ze względu na swój stan zdrowia lub wiek, stałej opieki (dzieci, starsi rodzice, chorzy itp.).

Baza CV i ePraca

W projekcie uwzględniono że w ramach pośrednictwa pracy osoby bezrobotne, poszukujące pracy, osoby niezarejestrowane, w tym także osoby bierne zawodowo będą mogły otrzymywać informacje o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy - ePracy. Ponadto, będzie także prowadzona Baza CV, w której będą tworzone życiorysy zawodowe bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo. Projekt zakłada, że baza CV i ePraca będą łączyć w sposób automatyczny oferty pracy z życiorysami zawodowymi. Bezrobotni, poszukujący pracy i osoby niezarejestrowany, w tym osoby bierne zawodowo, będą otrzymywać informacje o ofertach pracy dopasowanych do ich życiorysów zawodowych. Pracodawcy, którzy będą zgłaszać swoje oferty pracy do ePracy, będą otrzymywać informacje o dopasowanych do tej oferty życiorysach zawodowych bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo – o ile osoby te wyraziły zgodę na przekazanie takiej informacji.

Ważne

W ePracy nie będą mogły być zamieszczane oferty pracy oraz ogłoszenia o pracę, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy.

Definicje: osoba niezarejestrowana, osoba bierna zawodowo, poszukujący pracy, bezrobotny

W projekcie uwzględniono także wprowadzenie pojęcia i definicji osoby niezarejestrowanej, czy osoby biernej zawodowo. Osoba niezarejestrowana, to taka osoba, która nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Osobą bierną zawodowo jest osoba, która ukończyła 18 lat i w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej, ponieważ nie jest zatrudniona, nie wykonuje innej pracy zarobkowej oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy. W projekcie uwzględniono także to, kim jest osoba, która poszukuje pracy oraz bezrobotny. Poszukującym z pracy jest osoba, która ukończyła 18 lat i poszukuje zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, innej formy zatrudnienia lub jest zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy. Bezrobotnym jest osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej, nieucząca się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkole dla dorosłych, branżowej szkole II stopnia w formie stacjonarnej lub zaocznej, w szkole policealnej w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub przystępującej do egzaminów eksternistycznych z zakresu programu nauczania szkoły dla dorosłych lub branżowej szkoły II stopnia, lub kształcącej się na studiach niestacjonarnych, lub uczącej się w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, niemającą stałego źródła dochodu, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli m.in. ukończyła 18 lat, nie ukończyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i nie jest wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako prowadząca działalność gospodarczą. Osobą długotrwale bezrobotną jest osoba bezrobotna zarejestrowana łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu.

REKLAMA

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: dla kogo

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy, Starosta będzie mógł przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, 
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny.

Warunkiem otrzymania dofinansowania jest to, by dany pracownik nie był zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u danego pracodawcy bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Zdaniem projektodawców, proponowane rozwiązanie ma na celu ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania z powiatowych urzędów pracy przez przedsiębiorców za zatrudnienie seniora.

Ważne

Z dofinansowania będą mogły korzystać także osoby, które mają ustalone prawo do emerytur i rent.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: okres

Dofinansowanie do wynagrodzenia bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyzny), przysługuje przez 12 miesięcy. Dofinansowanie do wynagrodzenia w przypadku poszukującego pracy, który ukończył 60 lat ( kobiety) lub 65 lat (mężczyzny), przysługuje przez okres jednego miesiąca.

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: wynagrodzenie, kwota

Zgodnie z treścią przyjętego przez Radę Ministrów projektu, dofinansowanie wynagrodzenia wyżej wymienionych osób przysługuje w kwocie określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy. Oznacza to, że pracodawcy będzie przysługiwało maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Dofinansowanie do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia: zobowiązania

Pracodawca lub przedsiębiorca, po upływie okresu przysługiwania dofinasowania wynagrodzenia, będzie zobowiązany do dalszego zatrudniania bezrobotnego powyżej 50 roku życia przez 6 kolejnych miesięcy, a emeryta (poszukującego pracy) przez okres 1 miesiąca. Umowa za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, jest zawierana na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.

Dofinansowanie do zatrudniania w ramach prac interwencyjnych

Dodatkowo, w projekcie uwzględniono także to, że pracodawcy zatrudniającemu skierowanych bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych (w pełnym wymiarze czasu pracy) na okres od 3 do 12 miesięcy, starosta zwraca część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych w wysokości uprzednio uzgodnionej. Nie może ona jednak przekraczać kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdą osobę bezrobotną. Od 1 stycznia 2025 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 4666 zł brutto.

Co dzieje się z projektem?

Projekt wpłyną do Sejmu 7 stycznia 2025 r. Tego też dnia projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Projekt zakłada wejście w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: art. 392 pkt 2 lit. b oraz art. 455, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; art. 106, art. 128 ust. 2, art. 203 oraz art. 300 ust. 3 pkt 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia odbyło się w czwartek, 23 stycznia. Wszystkie kluby w Sejmie były za dalszymi pracami nad projektem. Po skończonej debacie, wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak poinformował, że zarówno powyższy projekt ustawy, jak i projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP trafią do Komisji Nadzwyczajnej, która zostanie powołana w celu ich rozpatrzenia. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została powołana 24 stycznia 2025 r. Tam też został skierowany projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. W lutym odbyły się dwa posiedzenia Nadzwyczajnej komisji do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na posiedzeniu 7 lutego 2025 r. przyjęto kolejny blok poprawek legislacyjno-redakcyjnych i uspójniających przepisy. Komisja wniosła do projektu zmianę, która zakłada, że starosta nie może pozbawić statusu bezrobotnego kobiety w ciąży przez nieprzerwany okres 180 dni (wcześniej było 90 dni). W piątek, 21 lutego 2025 r. podczas posiedzenia Sejmu, posłowie uchwalili ustawę. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Senatu, senatorowie zapoznają się z ustawą na 30. posiedzeniu Senatu, które odbędzie się w dniach 12-13 marca 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

REKLAMA

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA