REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcom opłaci się zatrudnić pracownika po ukończeniu 50 roku życia. Dofinansowania do wynagrodzeń. Zmiany od 1 czerwca 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
senior, praca, zatrudnienie, dofinansowanie
Pracodawcom opłaci się zatrudnić pracownika po ukończeniu 50 roku życia. Dofinansowania do wynagrodzeń. Zmiany od 1 czerwca 2025 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prezydent Andrzej Duda 10 kwietnia 2025 r. podpisał ustawę z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa zakłada między innymi dofinansowania do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia, bon na zasiedlenie oraz świadczenie aktywizacyjne. Ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2025 r.

rozwiń >

10 kwietnia 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, jednak z pewnymi wyjątkami. Ustawa zacznie obowiązywać 1 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Pracodawcom opłaci się zatrudnić pracownika po ukończeniu 50 roku życia.

Ustawa zakłada możliwość dofinansowań do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia oraz osób w wieku emerytalnym. Pracodawca będzie mógł uzyskać od starosty dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego :

  1. bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny,
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny

REKLAMA

Dofinansowanie będzie przysługiwało pod warunkiem, że dana osoba nie była zatrudniona lub nie wykonywała innej pracy zarobkowej u tego pracodawcy, bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy. Chodzi o ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania z powiatowych urzędów pracy przez przedsiębiorców za zatrudnienie seniora.

Dofinansowanie wynagrodzenia bezrobotnego, który ukończył 50 lat, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyźni) przysługuje przez 12 miesięcy. W przypadku dofinansowania wynagrodzeń osób poszukujących pracy i mających powyżej 60 lat ( kobiety) i powyżej 65 lat, dofinansowanie wynagrodzenia przysługuje przez miesiąc. Jednakże, należy pamiętać, że ustawodawca przewidział, że dofinasowanie wynagrodzenia osób poszukujących pracy może być przyznane wielokrotnie.

Dofinansowania do wynagrodzeń: ile będą wynosić?

Dofinansowanie przysługuje w wysokości ustalonej na umowie, jednakże nie może ona być wyższa niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy. Oznacza to, że pracodawcy mogą otrzymać maksymalnie dofinansowanie w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, które od 1 stycznia 2025 r. wynosi 4666 zł. Oznacza to, że gdyby przepisy zaczęły obowiązywać jeszcze w tym roku, pracodawcy mogliby liczyć na dofinansowania w maksymalnej wysokości 2333 zł brutto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca będzie musiał się także zobowiązać się do utrzymania w zatrudnieniu:

  • Bezrobotnego, który ukończył 50 lat, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat ( mężczyźni), przez okres kolejnych sześciu miesięcy.
  • Poszukującego pracy, który ma powyżej 60 lat ( kobiety) i powyżej 65 lat (mężczyźni), przez okres kolejnego jednego miesiąca. Projektodawca zastrzegł jednak, że umowa za zatrudnienie skierowanego poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny, jest zawierana na okres do 12 miesięcy, przy czym dofinansowanie przysługuje co drugi miesiąc.

Polecamy: Wynagrodzenia 2025 oraz Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Świadczenie aktywizacyjne: Dla kogo? Na jakich warunkach?

Pracodawcy będą mogli także otrzymać od starosty świadczenie aktywizacyjne pod warunkiem, że zatrudnią w co najmniej połowie wymiaru czasu pracy:

  • bezrobotnego lub poszukującego pracy niezatrudnionego i niewykonującego innej pracy zarobkowej rodzica powracającego na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dziecka,
  • bezrobotnego lub poszukującego pracy niezatrudnionego i niewykonującego innej pracy zarobkowej opiekuna powracającego na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad osobą zależną.

Świadczenie aktywizacyjne przysługiwać będzie przez 12 miesięcy. Wysokość tego świadczenia zależna będzie od wymiaru czasu pracy. W przypadku zatrudnienia w pełnym wymiarze godzin, będzie przysługiwało w wysokości połowy wynagrodzenia. W przypadku zatrudnienia w co najmniej połowie wymiaru pracy, będzie przysługiwało w wysokości 1/4 minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie. Pracodawca będzie miał obowiązek zatrudnić bezrobotnego lub poszukującego pracy przez okres 6 miesięcy po upływie przysługiwania świadczenia aktywizacyjnego. W przypadku, gdy pracodawca rozwiąże umowę wcześniej lub jeszcze w trakcie przysługiwania świadczenia aktywizacyjnego, pracodawca będzie miał obowiązek zwrócić otrzymane świadczenie aktywizacyjne wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości kwoty otrzymanych świadczeń aktywizacyjnych od dnia wypłaty pierwszego świadczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. Świadczenie to nie będzie przysługiwało w przypadku, w którym pracodawca uzyska prawo do pożyczki z Funduszu Pracy na utworzenie miejsca pracy dla osoby, która miałaby być objęta świadczeniem aktywizacyjnym.

Utworzenie stanowiska pracy zdalnej

To nie jedyne rozwiązania, które przewidzieli ustawodawcy. Na podstawie zawartej umowy, starosta może przyznać pracodawcy lub przedsiębiorcy środki z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy zdalnej. Grant ten będzie przysługiwał w w kwocie określonej w umowie zawartej ze starostą, nie wyższej jednak niż 3-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego skierowanego bezrobotnego. Stosownie do zawartej umowy, pracodawca lub przedsiębiorca będzie musiał utrzymywać w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez okres 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez okres 18 miesięcy w co najmniej połowie pełnego wymiaru czasu pracy. W przypadku niewywiązania się z warunków lub wykorzystania grantu niezgodnie z umową lub jego niewykorzystania będzie zobowiązany zwrócić grant wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania grantu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Inne rozwiązania

W ustawie znalazły się także rozwiązania takie jak "staż plus", który zastąpi przygotowanie zawodowe dorosłych. będzie polegał na ułatwieniu nabywania w ramach stażu nie tylko umiejętności, ale także kwalifikacji zawodowych, premiowanych wypłatą dodatku do stypendium dla stażysty oraz premii dla pracodawcy. Wprowadzona zostanie także pożyczka edukacyjna w wysokości do 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Będzie można ją wykorzystać na opłacenie np. kosztów szkolenia, studiów podyplomowych, potwierdzenia wiedzy i umiejętności, uzyskania dokumentów potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności oraz na kontynuację nauki w formach szkolnych. Po spełnieniu wskazanych warunków będzie możliwość umorzenia 20 proc. kwoty pożyczki. Ponadto, osobom bezrobotnym posiadającym okres uprawniający do zasiłku, wynoszący mniej niż 5 lat, będzie przysługiwał zasiłek dla bezrobotnych w wysokość 100 proc., a nie jak dotychczas, 80 proc. Zostaną także wprowadzone nowe zasady wsparcia dla osób do 30 roku życia. Chodzi m.in. o ocenę umiejętności cyfrowych osoby rejestrującej się jako bezrobotna lub poszukująca pracy. Bon na zasiedlenie będzie przysługiwał każdej osobie bezrobotnej bez względu na wiek. Obecnie mogą z niego skorzystać osoby poniżej 30 roku życia.

Kiedy ustawa wejdzie w życie? Dofinansowania do wynagrodzeń już w 2025 r. i w 2026 r.?

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. Są jednak pewne wyjątki:

  • art. 392 pkt 2 lit. b oraz art. 457, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Chodzi o zmiany wprowadzanej do ustawy o pomocy społecznej, dotyczącej niewliczania świadczeń „Aktywny rodzic” do dochodu ustalanego na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz przepisu przejściowego odnoszącego się do ww. kwestii
  • art. 106, art. 128 ust. 2, art. 203 oraz art. 300 ust. 3 pkt 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Chodzi o przepisy związane z wymogiem posiadania przez instytucje realizujące szkolenia dla bezrobotnych i w ramach KFS wpisu do Bazy Usług Rozwojowych oraz przepisów dotyczących utworzenia punktów obsługi osób młodych.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

REKLAMA