REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja w sądach: Cyfrowy Sąd i Digitalny Asystent Sędziego. Czy sztuczna inteligencja może decydować o sprawiedliwości w sprawach frankowiczów?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
sąd, asystent sędziego, sztuczna inteligencja
Rewolucja w sądach: Cyfrowy Sąd i Digitalny Asystent Sędziego. Czy sztuczna inteligencja może decydować o sprawiedliwości w sprawach frankowiczów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent RP podpisał ustawę, która wprowadza zmiany w sądownictwie, a konkretnie w zakresie delegowania sędziów. Jednocześnie w Ministerstwie Sprawiedliwości toczą się rozmowy i prace nad rewolucją w sądach. W założeniu ma być wprowadzony Cyfrowy Sąd i Digitalny Asystent Sędziego. Czy rzeczywiście sztuczna inteligencja może decydować o sprawiedliwości? MS podkreśla: "Naszym celem jest to, żebyśmy przeszli z doręczania wszystkiego w formie papierowej, do sytuacji, kiedy możemy skorzystać z usług wymiaru sprawiedliwości, za pomocą komputera czy telefonu komórkowego"

rozwiń >

W dniu 16 kwietnia 2025 r. Prezydent RP podpisał ustawę, która wprowadza zmiany w sądownictwie, a konkretnie w zakresie delegowania sędziów. Chodzi o ustawę z dnia 6 marca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych (dalej jako: ustawa).

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Ustawa dotyczy dostosowania przepisów do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej; modyfikacji dotychczasowego modelu tzw. delegacji orzeczniczych, które dotyczą sędziów delegowanych do pracy w innym sądzie, a także nowego określenia zasady przyznawania dodatków do wynagrodzenia z tytułu delegowania.

Ustawa nowelizuje ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Nowelizacja ww. ustaw dotyczy:

  • możliwych sytuacji delegowania przez Ministra Sprawiedliwości sędziego sądu powszechnego i sędziego sądu wojskowego do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie (wyższym, równorzędnym albo niższym, i bez względu na rodzaj spraw rozpatrywanych w tym sądzie);
  • formy odwołania z delegowania orzeczniczego.

Dlaczego doszło do zmian w sądownictwie?

Do zmian w sądownictwie doszło na skutek wyroku TSUE. W wyroku sąd stwierdził, że: „Artykuł 19 ust. 1 akapit drugi TUE odczytywany w świetle art. 2 TUE oraz art. 6 ust. 1 i 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/343 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie wzmocnienia niektórych aspektów domniemania niewinności i prawa do obecności na rozprawie w postępowaniu karnym należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości państwa członkowskiego może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości, z jednej strony delegować sędziego do sądu karnego wyższej instancji na czas określony albo na czas nieokreślony, zaś z drugiej strony w każdym czasie, na podstawie decyzji, która nie zawiera uzasadnienia, odwołać sędziego z tego delegowania, niezależnie od tego, czy nastąpiło ono na czas określony, czy na czas nieokreślony.” Jak podkreślono w uzasadnieniu wyroku: „aby uniknąć uznaniowości i ryzyka manipulacji, decyzja dotycząca delegowania sędziego i decyzja o zakończeniu tego delegowania, w szczególności gdy chodzi o delegowanie do sądu wyższej instancji, powinny być podejmowane na podstawie znanych wcześniej kryteriów i być należycie uzasadnione”, jednocześnie zaś: „możliwość odwołania sędziego z delegowania w każdym czasie i bez publicznie znanych motywów mogłaby także wywołać u sędziego delegowanego poczucie, że powinien on spełnić oczekiwania Ministra Sprawiedliwości, co mogłoby w konsekwencji powodować, że w samych sędziach zrodzi się wrażenie, iż są oni »podporządkowani« Ministrowi Sprawiedliwości, w sposób niezgodny z zasadą nieusuwalności sędziów.”.

Jak delegować sędziego?

Według nowych przepisów, delegowania sędziego do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie dokonuje się:

REKLAMA

  • w wypadku uzasadnionych potrzeb tego sądu, w szczególności gdy przemawiają za tym liczba i rodzaj spraw wpływających do sądu, stopień opanowania wpływu spraw oraz średnia wielkość referatu sędziego lub asesora sądowego w relacji do wartości tych parametrów w innych sądach, w tym przy uwzględnieniu liczby obsadzonych stanowisk sędziowskich i asesorskich, długotrwałych nieobecności sędziów i asesorów sądowych oraz planowanych zwolnień stanowisk sędziowskich w sądzie, do którego ma nastąpić delegowanie;
  • przy delegowaniu sędziego do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie uwzględniać się będzie, w szczególności okres pełnienia służby sędziowskiej, w tym na zajmowanym stanowisku sędziowskim, doświadczenie w rozpoznawaniu spraw z określonego zakresu, sprawność postępowania w prowadzonych sprawach oraz ocenę wpływu delegowania na pracę sądu, w którym sędzia ma miejsce służbowe.

Uzasadnienie o decyzji delegowania sędziego i podanie informacji do publicznej wiadomości w BIP

Nowe przepisy wdrażają obowiązek uzasadnienia każdej decyzji Ministra Sprawiedliwości o odwołaniu z tzw. delegowania orzeczniczego. Co więcej istnieje też, zgodni z nową regulacją wymóg podania do publicznej wiadomości informacji – w Biuletynie Informacji Publicznej - dotyczących tak każdego delegowania sędziego, jak i odwołania, a także ustąpienia z delegowania, ze wskazaniem przesłanek, które przesądziły o delegowaniu albo odwołaniu danego sędziego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatki z tytułu delegowania sędziów

W przepisie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy, uregulowana została kwestia dodatków przysługujących z tytułu delegowania orzeczniczego.

Przykład

WYSOKOŚĆ DODATKÓW DELEGOWANYCH SĘDZIÓW

Sędziowie (sądów powszechnych i sądów wojskowych) delegowani przez Ministra Sprawiedliwości do pełnienia obowiązków sędziego w innym sądzie będą mieli prawo dodatku w wysokości 12,5 % podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego przez pierwszych 6 miesięcy delegowania, a po upływie tego okresu – w wysokości o 7,5 % wyższej (czyli 20%).

Kiedy ustawa wejdzie w życie?

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, zatem jeszcze w 2025 r.

Cyfrowy Sąd - NOWOŚĆ!

Przy okazji poruszania zmian przepisów w zakresie delegowania sędziów, nie sposób nie opisać opracowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości programu Cyfrowy Sąd. W założeniu ma to zapewnić sprawne sądownictwo, ułatwiające obywatelom dostęp do sądów. Pilotażowe projekty programu są już wprowadzane.

Ważne

– Kluczowa faza cyfryzacji polskich sądów ma zakończyć się do 2029 r. Z uwagi na obciążenie sprawami i tonami papierowych akt, zmiany muszą być wprowadzane ewolucyjnie w oparciu o programy pilotażowe – podkreślił Grzegorz Polak, Dyrektor Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości, podczas warsztatów, na których prezentowano założenia programu Cyfrowy Sąd.

Jak czytamy w komunikacje Ministerstwa Sprawiedliwości: podczas dwudniowych warsztatów (3-4 kwietnia br.) w Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej w Popowie założenia programu Cyfrowy Sąd omawiali przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości. W szkoleniu uczestniczyli sędziowie oraz urzędnicy sądów rejonowych, okręgowych oraz apelacyjnych z Apelacji Gdańskiej i Apelacji Warszawskiej.

Digitalny Asystent Sędziego (DAS)

To rewolucja w sądach: Cyfrowy Sąd i Digitalny Asystent Sędziego! Wielu zastanawia się czy sztuczna inteligencja może decydować o sprawiedliwości w sprawach frankowiczów. Projekt pilotażowy Digitalny Asystent Sędziego, który jest już realizowany, będzie wykorzystywany w sprawach frankowych, w sądach I i II instancji. DAS ułatwi obywatelowi dostęp do sprawy sądowej za pośrednictwem Internetu, umożliwi wnoszenie pism elektronicznie, a także uprości i zautomatyzuje procesy biurowe w sekretariatach sądowych.

Cyfrowy Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jeszcze w 2025 r. ma zostać uruchomiony program pilotażowy całkowitej cyfryzacji pracy Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK). Sąd działa przy ul. Czerniakowskiej w Warszawie. Ministerstwo pracuje również nad stworzeniem centralnego systemu repertoryjno-biurowego dla wszystkich sądów w sądownictwie powszechnym. Pierwszym krokiem prowadzącym do realizacji tego celu będzie stworzenie przeglądarki akt, która umożliwi dostęp do dokumentów, możliwość oznaczania, tagowania, dołączania notatek czy filtrowania.

– Pierwszym krokiem w kierunku efektywnie działającego sądownictwa są dane, które stanowią podstawę do automatyzacji i podejmowania dalszych decyzji. Poprzez cyfryzację akt oraz automatyzację weryfikacji poprawności danych zapewnimy efektywne działanie wymiaru sprawiedliwości – podkreślił prowadzący warsztaty Adam Lasota z DIRS MS.

Elektroniczne Postępowanie Upominawcze 3.0

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje również nad nowym Elektronicznym Postępowaniem Upominawczym (EPU) 3.0. W nowym EPU zostanie wyeliminowana możliwość wprowadzania niepoprawnych danych przez integrację z rejestrami zewnętrznymi i zastosowanie słowników. Usprawnione zostaną czynności z obszaru digitalizacji korespondencji przesłanej w formie papierowej, obejmujące rozpoznanie kategorii dokumentów oraz pobieranie danych z zeskanowanych dokumentów. Kolejną kwestią, którą resort poprawia – bo postulowali to jego użytkownicy – jest wprowadzenie kalendarza pełnomocnika, funkcji przypomnień, powiadomień (również za pośrednictwem dedykowanych interfejsów systemowych) dla podmiotów realizujących w systemie liczne sprawy. Takie rozwiązania zostaną umieszczone w EPU najpóźniej w połowie 2026 roku.

Ważne

Zasadą polskiego sądownictwa powinna być praca na dokumentach cyfrowych. Przechowywanie dziesiątek czy setek kilometrów papierowych akt sądowych wiąże się z ogromnymi kosztami. Digitalizowanie i archiwizowanie dokumentów w wersji cyfrowej przyniesie korzyści. Wypracowanie jednolitego rozwiązania skanowania akt i ich archiwizacji ministerstwo powierzyło Sądowi Apelacyjnemu w Katowicach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Państwo nie może działać przeciwko swoim obywatelom, orzekł sąd. ZUS nie może pozbawiać prawa do zasiłku przez jedno wyjście z domu

Kontrola prawidłowości korzystania ze zwolnień lekarskich to temat, który budzi wiele emocji. Z jednej strony ZUS mówi o nadużywaniu świadczeń i zapowiada wzmożone kontrole, z drugiej ubezpieczeni czują się prześladowani i traktowani niesprawiedliwie.

Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

REKLAMA

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA