REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec ulg podatkowych w 2026? Ministerstwo Finansów zmienia zasady

Katarzyna Czajkowska
Prawnik i Ekonomista
pieniądze 2026 kalkulator
Koniec ulg podatkowych w 2026? Ministerstwo Finansów zmienia zasady
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje w najbliższym czasie uszczelnienie systemu podatkowego, co przełoży się na istotne ograniczenia w popularnych ulgach podatkowych dla osób fizycznych i przedsiębiorców. Projektowane zmiany wejdą w życie już 1 stycznia 2026 roku i uderzą przede wszystkim w ulgę mieszkaniową, preferencyjną stawkę IP Box oraz zasady opodatkowania darowizn poleasingowych samochodów.

Zdaniem Ministerstwa Finansów celem nowelizacji przepisów o PIT i CIT, oznaczonej numerem UD116, jest realizacja zasady sprawiedliwości podatkowej. Resort podkreśla, że zamierza zapobiec opodatkowaniu dochodów z tożsamych zdarzeń ekonomicznych na różnych zasadach. Jednakże – jak zwracają uwagę eksperci - przepisy mogą prowadzić do dyskryminacji wielu grup podatników, a krótki czas na ich wdrożenie będzie wymuszał zmiany w modelach biznesowych firm.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ulga mieszkaniowa. Ważne ograniczenia

Szczególnie krytykowaną propozycją jest radykalne ograniczenie ulgi mieszkaniowej, dzięki której możliwe było uniknięcie podatku od sprzedaży nieruchomości. W myśl planowanych zmian, preferencja ta będzie dostępna wyłącznie dla podatników będących właścicielami tylko jednej nieruchomości.

To duża zmiana biorąc pod uwagę dotychczasową, liberalną linię interpretacyjną Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Do tej pory w interpretacjach organów podatkowych, akcentowana była możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej, nawet w przypadku posiadania kilku innych nieruchomości.

Dla przykładu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) w interpretacji dnia 17 maja 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.256.2023.1.DP) stwierdził, że sam fakt posiadania w przeszłości, czy też w chwili obecnej, innej nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości. Istotne jest jedynie, aby wydatki uzyskane z tego zbycia zostały poniesione na cele mające zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe, a nie na cele mające charakter inwestycyjny.

REKLAMA

Zmiany wprowadzane przez Ministerstwo Finansów mają jednak zmienić to podejście. W myśl ogólnej reguły, przewidzianej w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, dochody ze sprzedaży nieruchomości przed upływem pięciu lat od jej nabycia są opodatkowane stawką 19 proc. Określona w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT ulga pozwalała na uniknięcie podatku w przypadku przeznaczenia przychodu na własne cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat. W projekcie nowelizacji doprecyzowane zostało pojęcie „własnych celów mieszkaniowych”, aby ulga nie była narzędziem optymalizacji podatkowej, a służyła jedynie zaspokojeniu rzeczywistych potrzeb podatnika. Wynika z tego, że z ulgi nie będą mogli skorzystać podatnicy, dla których nieruchomość ma być inwestycją, a nie miejscem do zamieszkania. Wyjątkiem będą nieruchomości nabyte przez spadkobranie, które nie będą wliczane do oceny warunków ulgi. Stosownie do projektu w przypadku małżonków udziały we współwłasności są równe, dzięki czemu będą oni mogli nadal korzystać z ulgi w odniesieniu do jednej wspólnej nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec z darowizną poleasingowego auta

Zmiany w przepisach polegają też na opodatkowaniu przychodów ze sprzedaży rzeczy, takich jak samochody, otrzymanych w drodze darowizny od najbliższej rodziny przedsiębiorcy po wykupie z leasingu operacyjnego. W myśl nowych zasad, podatnik będzie mógł sprzedać auto bez opodatkowania dopiero po upływie trzech lat od chwili otrzymania darowizny.

Obecnie darowizna samochodu wykupionego z leasingu na cele osobiste nie podlega opodatkowaniu PIT. Potwierdzają to interpretacje Krajowej Izby Skarbowej, w tym dla przykładu interpretacja z dnia 24 kwietnia 2025 r. (nr 0112-KDIL2-2.4011.204.2025.4.IM), w której Dyrektor KIS podkreślił, że darowizna pojazdu wykupionego uprzednio z leasingu na cele prywatne, i który po wykupie został definitywnie włączony do majątku osobistego Wnioskodawcy, nie stanowi odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a co za tym idzie – nie generuje u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu.

Planowane zmiany zmierzają do zlikwidowania luki, która pozwalała na transfer majątku bez płacenia podatku od sprzedaży. Celem wprowadzenia dłuższego okresu karencji jest ograniczenie wykorzystywania darowizn jako mechanizmu omijania przepisów podatkowych.

Weźmy jako przykład sytuację, w której przedsiębiorca wykupuje samochód z leasingu na cele prywatne, a po 18 miesiącach daruje go żonie. Obecnie zona może takie auto sprzedać bez podatku. Natomiast po zmianach w analogicznej sytuacji żona będzie mogła sprzedać samochód bez konieczności płacenia podatku dopiero po upływie trzech lat, a więc łącznie po czterech i pół roku od chwili wykupu.

Koniec z ulgą IP Box dla programistów i innych twórców

Kolejna ważna zmiana związana jest z ulgą IP Box dla programistów i innych twórców i zdaniem Ministerstwa Finansów podyktowana jest dążeniem do zwalczania związanych z tą ulgą nadużyć. Omawiana ulga pozwala na zastosowanie 5-procentowej stawki podatkowej dla dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Po zmianach skorzystanie z tej preferencji, będzie możliwe, jeśli podatnik zatrudnia co najmniej trzy osoby fizyczne niebędące podmiotami powiązanymi.

W praktyce nowy wymóg oznacza koniec ulgi dla programistów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a więc największej grupy beneficjentów tej preferencji. Założeniem tej ulgi było wspieranie rozwoju nowych technologii i innowacji, a bycie sposobem na optymalizację podatkową dla osób samozatrudnionych. Zdaniem Ministerstwa Finansów ulga ta powinna być wsparciem dla przedsiębiorców faktycznie rozwijających swoją działalność poprzez zatrudnianie pracowników. Założeniem projektowanych zmian jest także poszerzenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej o dochody objęte ulgą IP Box.

Nowe zasady estońskiego CIT dla ryczałtowców

Zmiany dotyczą także ryczałtu od dochodów spółek, czyli tzw. estońskiego CIT. Ministerstwo zamierza poszerzyć katalog ukrytych zysków o wszelkie opłaty i należności z umów najmu, dzierżawy lub podobnych. Celem tej zmiany jest niedopuszczenie do wyprowadzania zysków ze spółki poprzez wynajem aktywów od podmiotów powiązanych, co stanowiło częste narzędzie wykorzystywane do unikania opodatkowania. Zdaniem ekspertów, skutki tej zmiany mogą okazać się bardzo niekorzystne dla podmiotów dywersyfikujących dochody poprzez inwestycje w nieruchomości, które są następnie wynajmowane własnej spółce.

Zmiany doprecyzowują też definicję wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Od teraz mają to być wydatki, które nie są poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a także opłaty i należności o charakterze sankcyjnym. Ponadto, ma zostać rozwiązany problem braku spełnienia warunków formalnych przy sporządzaniu sprawozdania finansowego, co pozwoli na skuteczniejsze przejście na estoński CIT.

Nowelizacja przewiduje także zmiany dla ryczałtowców świadczących usługi podmiotom powiązanym. Usługi te mają zostać opodatkowane stawką 17 proc. Przychodu. Celem tej zmiany jest przeciwdziałanie mechanizmom optymalizacyjnym, w których należna dywidenda jest zmniejszana przez świadczenie usług na rzecz własnej spółki. Zmienić ma się sytuacja, w której usługi są świadczone na warunkach innych niż rynkowe, co umożliwia transfer środków z jednej kieszeni do drugiej, przy jednoczesnym obniżeniu podstawy opodatkowania dywidendą.

Zakaz amortyzacji wstecznej i nowe limity samochodów

Ważną zmianą jest także wprowadzenie zakazu wstecznego obniżania lub podwyższania stawek amortyzacyjnych po upływie terminu złożenia zeznania rocznego. Celem zmiany jest uniemożliwienie wykorzystywania amortyzacji do obniżania podatków dochodowych po zakończeniu roku podatkowego.

Przykład

W 2026 roku przedsiębiorca kupuje samochód spalinowy za 200 000 zł. Dotychczasowy limit amortyzacji to 150 000 zł. Pozwalało to na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów 75 proc. wartości auta. Stosownie do projektowanych zmian, limit ten będzie wynosił 100 000 zł dla samochodów o emisji CO2 przekraczającej 50 g/km, czyli praktycznie wszystkich spalinowych. A zatem po zmianach przedsiębiorca będzie mógł odliczyć od podstawy opodatkowania jedynie 50 proc. wartości samochodu.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych, wynika, że podatkowa amortyzacja nie może przekraczać amortyzacji bilansowej. Na przykład w wyroku z 18 marca 2025 r. (sygn. akt II FSK 246/24) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że ograniczenia wynikające z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy nieruchomość jest traktowana jako środek trwały i jest amortyzowana w księgach rachunkowych. Ustawodawca nie zastrzegł, że brak amortyzacji bilansowej całkowicie wyklucza amortyzację podatkową, jednak z literalnej wykładni przepisu wynika, że wysokość odpisów podatkowych nie może być oderwana od zasad rachunkowości przyjętych dla danego składnika majątku.

Projektowane zmiany mają ujednolicić tę zasadę, tak aby nie było żadnych wątpliwości, że amortyzacja podatkowa nie może być wyższa niż bilansowa, dążąc do uszczelnienia systemu.

Ważne!

Planowane zmiany w prawie podatkowym od 2026 roku mają na celu znaczne ograniczenie popularnych ulg, takich jak ulga mieszkaniowa i IP Box, oraz opodatkowanie darowizn poleasingowych samochodów. Wiele z nich może dotkliwie uderzyć zarówno w osoby fizyczne, jak i w przedsiębiorców. Ich szybkie wejście w życie wymaga pilnej analizy i dostosowania się do nowych przepisów.

Podstawa prawna

• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226).

• Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 225).

• Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 227).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA