REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?/ fot. Fotolia
Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?/ fot. Fotolia
PSA

REKLAMA

REKLAMA

Auto sprowadzone z zagranicy należy zarejestrować. Jeżeli posiada ono ważne OC i aktualne tablice rejestracyjne, można poruszać się nim poruszać po drogach przez 30 dni. W tym czasie należy załatwić wszelkie formalności związane z jego rejestracją. Zobacz jak zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy.

Sprowadzanie samochodów z zagranicy, choć nie jest tak opłacalne jak kiedyś, jest w Polsce ciągle bardzo popularne. Niektórych kierowców odstrasza jednak skomplikowana procedura rejestracji auta pochodzącego z zagranicy.

REKLAMA

REKLAMA

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że auto od pierwszego dnia musi mieć ważne OC – bez niego zakazane jest poruszanie się samochodem. Jeżeli auto posiada ważne OC i aktualne tablice rejestracyjne to można się nim poruszać po drogach przez okres 30 dni. W tym czasie należy zarejestrować auto.

Jeżeli sprowadzone z zagranicy auto nie posiada ważnego OC (albo zielonej karty) konieczny jest zakup krótkoterminowej polisy. Kupuje się ją na okres 30 dni.

Obowiązek samodzielnej rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy spoczywa na nas w przypadku gdy samodzielnie dokonaliśmy importu auta. W przypadku gdy kupujemy auto od pośrednika (np. komis, giełda) jest ono najczęściej zarejestrowane i posiada ważne OC tak więc można poruszać się nim po drogach przez 30 dni.

REKLAMA

Krok pierwszy – wizyta u tłumacza

Przy zakupie auta należy dopilnować aby sprzedający przekazał nam wszystkie niezbędne dokumenty. Zgromadzone dokumenty należy przetłumaczyć na język polski. Zrobić to może dla nas tłumacz przysięgły lub konsul. Koszt opłaty za takie tłumaczenie jest zależny od kraju z jakiego sprowadziliśmy auto. Przykładowo, mniej zapłacimy za tłumaczenie dokumentów z języka niemieckiego na polski, niż za tłumaczenie z japońskiego, ze z względu na liczbę tłumaczy z danego języka dostępnych na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku braku na terytorium RP nie ma tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony.

Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwo członkowskie EFTA, a także świadectwa zgodności WE albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Jeżeli umowa kupna-sprzedaży jest dwujęzyczna to jej także tłumaczyć nie trzeba.

Przetłumaczone dokumenty powinny zostać skserowane. Z uwagi na to, że część urzędów wymaga pieczątki, warto zrobić to u tłumacza i poprosić go o podstemplowanie oryginałów wraz z kopiami.

Krok drugi – opłata akcyzy

Kolejnym krokiem jest wizyta we właściwym miejscowo urzędzie celnym. Tam należy uzyskać zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym. Aby je otrzymać należy w ciągu 14 dni od dnia nabycia auta złożyć deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U) a także opłacić podatek akcyzowy. Robi się to dokonując wpłaty na konto właściwej izby celnej. W tytule przelewu należy wpisać „akcyza od samochodu osobowego” i podać markę oraz nr nadwozia.

Do AKC-U należy dołączyć:

  • umowę kupna-sprzedaży;
  • dowód identyfikacyjny pojazdu (np. dowód rejestracyjny);
  • wniosek do naczelnika Urzędu Celnego o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy;
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej 2000 cm3 stawka akcyzy wynosi 3,1 % wartości z umowy kupna lub faktury. Dla samochodów o pojemności silnika większej niż 2000 cm3 stawka akcyzy wynosi 18,6 % tej wartości.    

Krok trzeci – badanie techniczne auta

Zrobienie badania technicznego auta to następny krok w drodze do jego rejestracji. Pomimo faktu, że urzędy w teorii powinny uznawać ważność zagranicznych badań, nie wszyscy urzędnicy są do tego skorzy. Z tego powodu warto przeprowadzić pełne badanie techniczne auta i uzyskać zaświadczenie o pozytywnym przejściu badania.

Krok czwarty – Wydział Komunikacji

Po wykonaniu opisanych wyżej czynności, z całą zebraną dokumentacją udajemy się do właściwego miejscowo Wydziału Komunikacji. Tam do wniosku o rejestrację pojazdu załączyć należy:

  • dowód zakupu pojazdu (umowa, faktura – wraz z tłumaczeniem jeżeli jest tylko w języku obcym);
  • dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu (jeśli ją wydano) oraz zagraniczne tablice rejestracyjne;
  • dowód tożsamości  - do wglądu;
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy;
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego;

Jeśli udało nam się dostarczyć wyżej wskazane dokumentu, kwotą jaką musimy uiścić w Wydziale Komunikacji to 256 zł.

Nie ma już obowiązku dostarczenia zaświadczenia VAT-25 (160 zł) a także zaświadczenia o uiszczeniu opłaty recyklingowej, która wynosiła 500 zł.

Krok piąty – czerwone tablice rejestracyjne

Jeżeli urzędnicy z Wydziału Komunikacji zatwierdzili przyniesione przez nas dokumenty, wydane nam zostanie pozwolenie czasowe oraz tymczasowe czerwone tablice rejestracyjne. Pozwolą one nam na prowadzenie pojazdu po drogach przez 30 dni. Jeżeli urząd w tym czasie nie wyrobi nam białych tablic należy ubiegać się o przedłużenie pozwolenia.

Zobacz też: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Posiadając czerwone tablice można już wykupić roczne ubezpieczenie OC.

Krok szósty – znów Wydział Komunikacji

Po jakimś czasie powracamy do Wydziału Komunikacji w celu odebrania białych tablic. Oprócz nich otrzymujemy także naklejkę identyfikacyjną oraz miękki dowód rejestracyjny. Od tego momentu urząd ma 30 dni na wyrobienie nam stałego dowodu rejestracyjnego.

To czy nasz dowód jest już gotowy do odebrania można sprawdzić w Internecie, tak więc nie ma konieczności wydzwaniania do urzędu czy też jego odwiedzania. Urząd świadczący takie usługi, może powiadomić nas np. mailowo albo za pomocą sms o tym, ze dowód jest już do odebrania.

Gratulacje! Na tym procedura się kończy i od tego momentu jesteś szczęśliwym kierowcą uprawnionym do legalnego poruszania się po polskich drogach zarejestrowanym autem z zagranicy, nie martwiącym się o sprawy związane z rejestracją.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz.U. z  2017 r poz. 43 z późn. zm. )

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1038);

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Bo nowa pensja minimalna 4666 zł brutto i 3605,85 zł netto

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto do wypłaty na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

REKLAMA

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Ustawa o ochronie ojczyzny. W czasie wojny wojsko może wyjąć pracownika z firmy na 7 dni

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

REKLAMA