REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?/ fot. Fotolia
Jak ubezpieczyć i zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy (UE)?/ fot. Fotolia
PSA

REKLAMA

REKLAMA

Auto sprowadzone z zagranicy należy zarejestrować. Jeżeli posiada ono ważne OC i aktualne tablice rejestracyjne, można poruszać się nim poruszać po drogach przez 30 dni. W tym czasie należy załatwić wszelkie formalności związane z jego rejestracją. Zobacz jak zarejestrować auto sprowadzone z zagranicy.

Sprowadzanie samochodów z zagranicy, choć nie jest tak opłacalne jak kiedyś, jest w Polsce ciągle bardzo popularne. Niektórych kierowców odstrasza jednak skomplikowana procedura rejestracji auta pochodzącego z zagranicy.

REKLAMA

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że auto od pierwszego dnia musi mieć ważne OC – bez niego zakazane jest poruszanie się samochodem. Jeżeli auto posiada ważne OC i aktualne tablice rejestracyjne to można się nim poruszać po drogach przez okres 30 dni. W tym czasie należy zarejestrować auto.

Jeżeli sprowadzone z zagranicy auto nie posiada ważnego OC (albo zielonej karty) konieczny jest zakup krótkoterminowej polisy. Kupuje się ją na okres 30 dni.

Obowiązek samodzielnej rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy spoczywa na nas w przypadku gdy samodzielnie dokonaliśmy importu auta. W przypadku gdy kupujemy auto od pośrednika (np. komis, giełda) jest ono najczęściej zarejestrowane i posiada ważne OC tak więc można poruszać się nim po drogach przez 30 dni.

Krok pierwszy – wizyta u tłumacza

REKLAMA

Przy zakupie auta należy dopilnować aby sprzedający przekazał nam wszystkie niezbędne dokumenty. Zgromadzone dokumenty należy przetłumaczyć na język polski. Zrobić to może dla nas tłumacz przysięgły lub konsul. Koszt opłaty za takie tłumaczenie jest zależny od kraju z jakiego sprowadziliśmy auto. Przykładowo, mniej zapłacimy za tłumaczenie dokumentów z języka niemieckiego na polski, niż za tłumaczenie z japońskiego, ze z względu na liczbę tłumaczy z danego języka dostępnych na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku braku na terytorium RP nie ma tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony.

Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwo członkowskie EFTA, a także świadectwa zgodności WE albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Jeżeli umowa kupna-sprzedaży jest dwujęzyczna to jej także tłumaczyć nie trzeba.

Przetłumaczone dokumenty powinny zostać skserowane. Z uwagi na to, że część urzędów wymaga pieczątki, warto zrobić to u tłumacza i poprosić go o podstemplowanie oryginałów wraz z kopiami.

Krok drugi – opłata akcyzy

Kolejnym krokiem jest wizyta we właściwym miejscowo urzędzie celnym. Tam należy uzyskać zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym. Aby je otrzymać należy w ciągu 14 dni od dnia nabycia auta złożyć deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U) a także opłacić podatek akcyzowy. Robi się to dokonując wpłaty na konto właściwej izby celnej. W tytule przelewu należy wpisać „akcyza od samochodu osobowego” i podać markę oraz nr nadwozia.

Do AKC-U należy dołączyć:

  • umowę kupna-sprzedaży;
  • dowód identyfikacyjny pojazdu (np. dowód rejestracyjny);
  • wniosek do naczelnika Urzędu Celnego o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy;
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej 2000 cm3 stawka akcyzy wynosi 3,1 % wartości z umowy kupna lub faktury. Dla samochodów o pojemności silnika większej niż 2000 cm3 stawka akcyzy wynosi 18,6 % tej wartości.    

Krok trzeci – badanie techniczne auta

Zrobienie badania technicznego auta to następny krok w drodze do jego rejestracji. Pomimo faktu, że urzędy w teorii powinny uznawać ważność zagranicznych badań, nie wszyscy urzędnicy są do tego skorzy. Z tego powodu warto przeprowadzić pełne badanie techniczne auta i uzyskać zaświadczenie o pozytywnym przejściu badania.

Krok czwarty – Wydział Komunikacji

Po wykonaniu opisanych wyżej czynności, z całą zebraną dokumentacją udajemy się do właściwego miejscowo Wydziału Komunikacji. Tam do wniosku o rejestrację pojazdu załączyć należy:

  • dowód zakupu pojazdu (umowa, faktura – wraz z tłumaczeniem jeżeli jest tylko w języku obcym);
  • dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu (jeśli ją wydano) oraz zagraniczne tablice rejestracyjne;
  • dowód tożsamości  - do wglądu;
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy;
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego;

Jeśli udało nam się dostarczyć wyżej wskazane dokumentu, kwotą jaką musimy uiścić w Wydziale Komunikacji to 256 zł.

Nie ma już obowiązku dostarczenia zaświadczenia VAT-25 (160 zł) a także zaświadczenia o uiszczeniu opłaty recyklingowej, która wynosiła 500 zł.

Krok piąty – czerwone tablice rejestracyjne

Jeżeli urzędnicy z Wydziału Komunikacji zatwierdzili przyniesione przez nas dokumenty, wydane nam zostanie pozwolenie czasowe oraz tymczasowe czerwone tablice rejestracyjne. Pozwolą one nam na prowadzenie pojazdu po drogach przez 30 dni. Jeżeli urząd w tym czasie nie wyrobi nam białych tablic należy ubiegać się o przedłużenie pozwolenia.

Zobacz też: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Posiadając czerwone tablice można już wykupić roczne ubezpieczenie OC.

Krok szósty – znów Wydział Komunikacji

REKLAMA

Po jakimś czasie powracamy do Wydziału Komunikacji w celu odebrania białych tablic. Oprócz nich otrzymujemy także naklejkę identyfikacyjną oraz miękki dowód rejestracyjny. Od tego momentu urząd ma 30 dni na wyrobienie nam stałego dowodu rejestracyjnego.

To czy nasz dowód jest już gotowy do odebrania można sprawdzić w Internecie, tak więc nie ma konieczności wydzwaniania do urzędu czy też jego odwiedzania. Urząd świadczący takie usługi, może powiadomić nas np. mailowo albo za pomocą sms o tym, ze dowód jest już do odebrania.

Gratulacje! Na tym procedura się kończy i od tego momentu jesteś szczęśliwym kierowcą uprawnionym do legalnego poruszania się po polskich drogach zarejestrowanym autem z zagranicy, nie martwiącym się o sprawy związane z rejestracją.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz.U. z  2017 r poz. 43 z późn. zm. )

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1038);

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W piątek ostatnia wypłata czternastej emerytury. Wynosi 1780,96 zł brutto, ale nie wszyscy otrzymają ją w pełnej wysokości

Ostatnia wypłata 1780,96 zł brutto dla emerytów. Emeryci mogą spodziewać się jej już w piątek. 20 września prawie 1,29 mln uprawnionych do dodatkowego świadczenia emerytalnego otrzyma czternastą emeryturę. Ile w sumie wyniosły wypłaty czternastych emerytur?

Do 500 zł miesięcznie nie tylko dla osób starszych. Jakie kryteria i orzeczenia? [zmiany 2024 i 2025]

Świadczenie uzupełniające, często nazywane jest „500 plus dla seniora” lub „500 plus dla osób niepełnosprawnych”. Należy jednak pamiętać, iż przysługuje ono nie tylko osobom starszym. Ponadto o przyznaniu pomocy decyduje niezdolność do samodzielnej egzystencji.

MEN i MS: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Będą spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

REKLAMA

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

REKLAMA

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

REKLAMA