REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków

Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków
Well-being pracowników a jakość wykonywanych obowiązków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i holistyczne podejście do kwestii tzw. dobrostanu (well‑being) pracowników odgrywa coraz większą rolę przy szukaniu nowego miejsca zatrudnienia, lub podjęcia decyzji o pozostaniu w obecnej pracy.

Well-being pracowników staje się czynnikiem decydującym o jakości wykonywanych obowiązków służbowych

Już kilka lat temu eksperci zwracali uwagę, na szereg nowych chorób, które są efektem pracy biurowej i mogą w niedalekiej przyszłości stać się główną grupą schorzeń zawodowych XXI wieku. Siedzący tryb życia, stres, nieznaczna aktywność fizyczna – sprawiają, że oprócz pogorszenia sprawności spada też poziom samopoczucia, czy umiejętność koncentracji. Współczesne modele i sposoby pracy rzadko sprzyjają zachowaniu dobrego samopoczucia, czy kondycji zdrowia psychicznego. Niestety kultura organizacyjna oraz sposób aranżacji przestrzeni w siedzibie firmy często nie uwzględnia większości biologicznych uwarunkowań człowieka. Dlatego tak ważne staje się poznanie rzeczywistych potrzeb i oczekiwań wszystkich typów osobowości osób zatrudnionych, aby ułatwić im funkcjonowanie, a także sprawną współpracę z pozostałymi członkami zespołów.

REKLAMA

Pracownik biurowy, zdalny czy władca szos?

Chcąc ułatwić ten proces, firma Poly opracowała raport „The Evolution of Work & the Journey Forward”, w którym rozróżniono 6 głównych grup zatrudnionych. Każda z nich odznacza się indywidualnym stylem współpracy, dzięki czemu pracodawcy mogą zwrócić większą uwagę na poprawę jakości środowiska pracy, w tym m.in. układ biurek czy sprzętów, a także ich ergonomię. Duże znaczenie ma również odpowiednie wyposażenie pracowników w technologię i rozwiązania, które będą mogli wydajnie wykorzystywać podczas pracy z wybranej przez siebie lokalizacji, czego oczekuje aż 76% pracowników biorących udział w badaniu. Wprowadzenie pewnych zwyczajów jako standardy współpracy spowoduje, że zatrudnieni, bez względu na archetyp osobowości poczują się docenieni i wysłuchani. Takie podejście może sprawić, że jednocześnie pracownik biurowy (office collaborator), zdalny (remote collaborator) czy władca szos (road warrior) będzie bardziej skuteczny i skoncentrowany na powierzonych zadaniach i obowiązkach służbowych.

Well-being ważnym czynnikiem przy poszukiwaniu pracy

Kwestia zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i holistyczne podejście do kwestii tzw. dobrostanu (well‑being) pracowników odgrywa coraz większą rolę przy szukaniu nowego miejsca zatrudnienia, lub podjęcia decyzji o pozostaniu w obecnej pracy. To oczywiste, że jeden przyjęty styl nie sprawdzi się dla wszystkich archetypów. Z jednej strony biuro ponownie staje się atrakcyjne jako docelowe miejsce wykonywania zadań służbowych, a mimo to praca z różnych lokalizacji (więcej niż jednej) odnotowała wyższe zainteresowanie niż kiedykolwiek wcześniej – z 56% w 2020 roku do aż 64% w 2022, wynika z wewnętrznych analiz firmy Poly. Miejsce pracy powinno nieustannie ewoluować właśnie po to, by sprostać zmieniającym się wymaganiom pracowników – uwzględniając możliwie jak najwięcej aspektów w tym: oczekiwania typów osobowości, przyzwyczajenia, czy upodobania zatrudnionych – czy to dotyczących modelu współpracy (zdalny, stacjonarny czy hybrydowy), czy technologicznych.

Dbanie o dobrą kondycję i stan psychiczny pracowników wymaga kompleksowego podejścia ze strony pracodawcy oraz firmy. Oprócz większej swobody i elastyczności działań zawodowych, zapewnienie zaplecza technologicznego powinno znajdować się na równi z gwarancją zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W końcu wydajna praca to nie tylko „odhaczenie” powierzonych obowiązków, ale także elementy warunkujące zadowolenie pracownika, takie jak rozwój, spełnienie oraz relacje społeczne i poczucie przynależności do organizacji – które muszą zacząć znaczyć więcej dla samej organizacji.

Autor: Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA