REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeciwdziałać brakowi motywacji i zaangażowania pracowników, czyli quiet quittingowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
  • Materiał prasowy
Kinga Nowacka
Właściciel Centrum Edukacji i Biznesu
Jak przeciwdziałać quiet quittingowi?
Jak przeciwdziałać quiet quittingowi?

REKLAMA

REKLAMA

Quiet quitting, czyli powolna utrata motywacji, brak zaangażowania, inicjatywy, sił, obojętność, czy pasywna postawa do wykonywanej pracy. Jak sobie z nim radzić? I jak zapobiegać temu zjawisku?

Quiet quitting – co to jest ?

Quiet quitting to obojętność, zrezygnowanie, brak sił, rutynowe wykonywanie pracy od punku A do punktu B bez zaangażowania i inicjatywy pracowników w firmie. Wystąpienie tego zjawisko powinno być sygnałem ostrzegawczym dla przedsiębiorcy. 

REKLAMA

Quiet quitting – skutki dla pracodawcy

Quiet quittingu to rzeczywistość milionów firm na całym świecie - twierdzi Kinga Nowacka, założycielka Centrum Edukacji i Biznesu (CE&B).

Konsekwencje powolnego zanikania angażu, chęci, ambicji i sił pracowników, przy jednoczesnym wykonywaniu obowiązków po linii najmniejszego oporu w pierwszej kolejności mają negatywny wpływ na finanse przedsiębiorstwa. Jednak nie tylko. Taki letarg to dla całej organizacji ogromny cios. Za jednym pracownikiem idzie kolejny, a za nim następny. Ma to ogromny wpływ na całą kulturę organizacyjną. Tym samym przyszłość firmy może stanąć pod znakiem zapytania. Jak więc przeciwdziałać quiet quittingowi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zapobiec wypaleniu pracowników w pracy?

Ludzie w pierwszej kolejności potrzebują mieć zaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa, co wynika choćby z piramidy Maslowa, jednej z najbardziej znanych teorii dotyczących potrzeb i motywacji człowieka. Kolejne, choć już wyższego rzędu, to potrzeba przynależności i uznania. Potrzeba samorealizacji występuje na samej górze. Bez zaspokojenia trzech pierwszych jako przedsiębiorcy nie mamy co liczyć na realne zaangażowanie i pracę na rzecz całej firmy.

- Dlatego też trzeba stawiać na stabilność zatrudnienia, programy integracyjne, systemy motywacyjne i w końcu jasną oraz realną ścieżkę awansu. W ten sposób nie tylko wspieramy samych pracowników, ale również wychodzimy naprzeciw ich potrzebom – zauważa Kinga Nowacka.

Przewodnictwo menedżera ważnym czynnikiem motywującym

Programy wewnętrzne to jednak wyłącznie połowa sukcesu. To właśnie zarząd firmy w pierwszej kolejności musi inspirować zespół i swoim postępowaniem dawać realny przykład. To dewiza największych przedsiębiorców. Dlatego też warto czerpać z ich doświadczenia.

- Długo prowadziłam prywatne konsultacje zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych przedsiębiorców. Nawet ci działający już na rynku wychodzili z tych spotkań z całkowicie nową perspektywą. Dlaczego? Do tej pory umykał im pewien szczegół – stali w cieniu, a firmę rzucali w wir przypadku. Po naszych konsultacjach byli już zdeterminowani, aby samodzielnie przejąć stery i z dnia na dzień stawać się lepszymi żeglarzami – mówi założycielka Centrum Edukacji i Biznesu.

Biorąc udział w kursach, szkoleniach, konferencjach i kongresach biznesowych stajemy się nie tylko lepszymi menedżerami, ale również jeszcze większą inspiracją dla całego zespołu.

Co wpływa na zniechęcenie pracownika do swojej pracy?

Hustle culture, czyli kultura ciągłej harówki może się sprawdzać w przypadku pojedynczych osób, którym po prostu to odpowiada. Jeśli chodzi o zespół – jest to droga donikąd. Przedsiębiorca nie może narzucać zespołowi swojego tempa, a wspólnie wypracować taki model pracy, który odpowiadałby większości. Niektórzy robią to demokratycznie, inni eksperymentalnie. Warto też pójść w kierunku optymistycznej pracy u podstaw. Co to oznacza? Przede wszystkim to zdefiniowanie potrzeb zespołu, inspirowanie poszczególnych pracowników i przedstawianie aspiracji samej firmy. W ten sposób – naturalnie i w atmosferze wzajemnej motywacji – jesteśmy w stanie nie tylko powstrzymać quiet quitting, ale również zbudować mocne fundamenty każdej firmy na długie lata.

- Czy quiet quitting jest realnym zagrożeniem dla biznesu? Tak. Czy każdy zespół potrzebuje wsparcia na każdym etapie współpracy? Zgadza się. W końcu – czy istnieją konkretne narzędzia do wspierania zespołu i powstrzymywania “odchodzenia po cichu”? Jak najbardziej. Tylko organizacje nastawione na zarządzanie humanistyczne mają rację bytu. Tylko wspierając pracowników, wspieramy własną przyszłość… and don't quit trying – podsumowuje Kinga Nowacka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka nie ma wątpliwości. Anonimowe wsparcie od fanów nie podlega podatkowi od darowizn

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszej interpretacji wyjaśnił, jak traktować wpłaty od internautów wspierających twórców w sieci. Fiskus uznał, że dobrowolne przekazy od osób, których nie można zidentyfikować z imienia i nazwiska, nie stanowią darowizny. A to oznacza, że nie podlegają podatkowi od spadków i darowizn.

Te świadczenia należą się pracownikom w czasie wypowiedzenia. Wiele osób o tym nie wie i przez to tracą pieniądze

Pracownik w okresie wypowiedzenia ma szczególny status. Choć wiadomo już, że jego przyszłość nie będzie wiązała się z firmą, to jednocześnie nadal zachowuje swoje prawa. To bywa trudne dla pracodawców, którzy chcieliby ograniczyć nakłady na osoby nie rokujące na przyszłość.

Ile godzin nadliczbowych pracownik ma obowiązek przepracować? Przepisy jasno to określają i nie dla każdego jest to powszechnie znane 150

Czy pracownik ma obowiązek pracować w godzinach nadliczbowych? Odpowiedź na to pytanie zaskakuje wiele osób. Tymczasem przepisy są jasne i choć chronią pracownika jako słabszą stronę stosunku pracy, to dbają też o dobro zakładu pracy.

Polacy w kamasze - rząd ogłosił termin nowego programu dla wszystkich

Co byś zrobił, gdyby nagle zawyła syrena alarmowa? Gdzie schronisz się z rodziną? Jak zachować się w sytuacji awaryjnej, kiedy nie ma prądu, wody ani telefonu? To nie scenariusz filmu katastroficznego – to potencjalne zagrożenie, na które chce nas przygotować Ministerstwo Obrony Narodowej. Program „wGotowości” rusza już 22 listopada i ma na celu coś więcej niż tylko naukę pierwszej pomocy czy rozpoznawania typów amunicji. Chodzi o zmianę mentalności całej społeczności. O budowanie kultury bezpieczeństwa od podstaw. A przykład Ukrainy pokazuje, że to nie fantazja – to konieczność.

REKLAMA

Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi a prawo do obsługi poza kolejnością na SOR – Ministerstwo Zdrowia znów odpowiada

W ostatnich tygodniach temat uprawnień Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi (ZHDK) ponownie wywołał gorącą dyskusję wśród społeczności dawców. Wszystko za sprawą pisma Ministerstwa Zdrowia z 22 lipca 2025 roku, które jednoznacznie określa, czy Zasłużeni Dawcy Krwi mogą liczyć na obsługę poza kolejnością na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR).

Świadczenie pielęgnacyjne. Od 1 stycznia 2026 r. MOPS wypłaci 3386 zł

Znamy już oficjalną kwotę świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 r. Coroczna waloryzacja tej formy wsparcia ma związek z podwyżką płacy minimalnej. Kto może otrzymywać świadczenie pielęgnacyjne?

Trudniej będzie rozwiązać umowę o pracę. Od stycznia 2026 r. dłuższe okresy wypowiedzenia dla tych pracowników. Od maja dla kolejnych

Od 2026 roku na gruncie prawa pracy zajdą istotne zmiany. Wpłyną one na szereg uprawnień pracowniczych: wysokość dodatków, nagród jubileuszowych, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Będą też miały znaczenie dla długości okresów wypowiedzenia umów.

ZUS: zasiłek chorobowy tylko na wniosek. Samo zwolnienie lekarskie nie wystarczy. Trzeba dochować tego terminu i wpisać numer rachunku bankowego

Nie wystarczy samo zwolnienie lekarskie, aby otrzymać zasiłek chorobowy z ZUS-u. Świadczenie wypłacane jest osobom ubezpieczonym na wniosek, dlatego warto pilnować terminu jego złożenia i pamiętać o wpisaniu numeru rachunku bankowego.

REKLAMA

Już 42 razy ZUS przegrał prawomocnie z emerytami. 190 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20 [Wyszukiwarka wyroków]

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

Pracodawcy próbują pozbawić pracowników tego wolnego. Nie każdy wie, że zamieszczenie tego rodzaju zapisów w regulaminie pracy jest niedopuszczalne

Regulamin pracy określa organizację i porządek pracy w danym zakładzie. Pracownicy mogą się również z niego dowiedzieć, jakie są ich prawa i obowiązki. Jednak czasami pracodawcy zapominają, że postanowienia regulaminu nie mogą modyfikować postanowień ustawy na niekorzyść pracowników.

REKLAMA